Minulle noobille tämä menee samaan sarjaan tuon aikaisemman archin asentamisen kanssa. Lisäksi haluaisin lähteä helpolla Mint:llä liikkeelle linux-maailmaan.
Nojoo, myönnetään. Mutta jos haluaa poistaa softia, niin se on sama asia kuin asentaa softia (ja sitä kautta myös Desktoppeja). Eli joutuu opettelemaan uutta vs. Windows maailma. Jos ei halua opetella uutta käyttötapaa, tai muutenkaan uutta, niin silloin kannattaa pysytellä Windows-maailmassa. Esim. nyt vedät suorat vertaukset W10:n mukana tulleisiin roskasoftiin "Candy Crysh", "Skype", jne. ja puhumuttakaan koneen valmistajan skeidasta vs. esim. Kubuntu oletus softilla, jotka asennetuna Kubuntu vastaa esim W10:ä ilman skeidaa.
Kokeileppa poistaa ilman "puukotusta" W10:stä seuraavat: "Hälytys ja kello", "Ihmiset", "Kamera", "Kartat", jne. En jaksa edes luetella kaikkia...
Mitä kautta muuten poistit niitä ylimääräisiä softia/appeja Ubuntusta?
Ja jos haluat oppia käyttämään Linuxia, niin miksi valita jokin käyttis, esim. MINT joka ei sillion vastaa sun tarpeita? Jos haluat oppia käyttämään Linuxia, niin silloin kannattaa juurikin valita esim. Ubuntu minimal/server, Debian, Arch, ja Gentoo. Jos sä haluat vaan käyttää sitä Linuxia, niin miks sä alotat väärästä päästä ja alat poistamaan mitään ilman opettelua? Linux EI OLE WINDOWS.
Itsellä eka kokemus Linux-maailmasta oli jonkun lehden mukana tullut cd:llä ollut Linux, jonka nimeä en edes muista ja jonka asennus epäonnistui kun olin ala-asteella ja enkku ei ollut hallinnassa. Seuraava kokemus oli Debian, jonka latasin muistaakseni Debianin sivuilta, ...........jaaaa sen asennus onnistui, mutta kun se käynnistyi ainoastaan komentoriville, jossa osaaminen loppui kesken kun en keksinyt mitään mistä hakea ohjeita (ei ollut käytössä muita koneita, joilla selata Debianin ohjeita netistä). 3. kerta oli kun jopa OSTIN 100mk:lla SuSE Linux 8.3:sen (piti oikeen tilata kun paikalliset myyjät sano et olin ainoo joka oli kyselly kyseistä käyttistä

). Sitä osasin jo jopa käyttää kun enkku alko sujumaan suht ok ja SuSE:n mukana tuli kevyet 2kpl about n.300-sivusta ohjekirjaa englanniksi tottakait

...