Linux-kysymyksiä & yleistä keskustelua Linuxista

Tuo ylempänä kuvattu kuulostaa enemmän K(rash)DE kuin Linux ongelmalta. Bloattikasa ei tokene jos sen osia päivitetään lennosta?

No onneksi itse olen jo kasvanut aikuiseksi eikä enää tartte venytellä pippeliä sillä että mitenkä pitkään liinussi on ollut boottaamatta. KDE vaan on ainakin ITSELLENI käytännössä ainoa vaihtoehto joka on sekä käytännöllinen että silmää miellyttävä. Minua ei kiinnosta yhtään paljonko se vie levyltä tilaa, levypintää on tera tolkulla niin se ei yhden bloatti kde:n takia lopu kesken.

Gnome ei ole vaihtoehto, se on käytettävyydeltään aivan hirveä kötöstys. Xfce on jonkinlainen vaihtoehto, mutta se ei miellytä silmää.

Ja onhan noita paljon muitakin paketteja linuksissa jonka päivittämisen jälkeen on käytännössä pakko bootata jotta muutokset tulee voimaan. (systemd, glibc, valtaosa firmiksistä menee hyvin hankalaksi alkaa lennossa päivittää) Tai se on helpoin tapa ilman hirmuista kikkelin hieromista.

Minä en enää nykyisin vieroksu koneen boottaamista. Laitoin virtuaalipöntötkin jokin aika sitten päivittämään security puketit automaattisesti yöllä ja päivityksen jälkeen automaaginen bootti, paljon huolettomampaa elo nyt kun ei tartte olla jatkuvasti kyttäämässä että onhan siihen ja siihen exploittiin pätsit ajettu.

EDIT: Ja itseasissa se voi olla myös mesa joka hajottaa jotakin. Se oli tuossa samalla päivittynyt, joka myös selittäisi sen että tuota ei aina tapahdu kun plasma päivittyy.

Fedoran filosofia on muutenkin että päivityksen jälkeen boottaa kone tai näin olen käsittänyt.
Itsellä ei ole kyllä ollut vastaavia kokemuksia kde:sta fedoralla.

Näin on ja ihan ymmärrettävää. Kyllä noi linuksin palvelut on 20v aikana monimutkaistunut niin paljon ja riippuvuuksia sinne ja tänne että varsin on hankalaa jos meinaa elää ilman bootteja.

ja mitä tulee päivityksiin ja heti päivitys ongelmiin niin reboot vain. Aika perus atk.ta että käynnissä olevat ohjelmat/palvelut ovat muistissa.

Tämä. Aika harvalla on oikeasti se tilanne että konetta ei voi bootata kuin aniharvoin. Boottauksen vieroksunta on jotain ikivanhaa opittua typeryyttä josta ei osata päästää irti. Se on olevinaan jonkinlainen status symboli kun ei tartte bootata.
 
No onneksi itse olen jo kasvanut aikuiseksi eikä enää tartte venytellä pippeliä sillä että mitenkä pitkään liinussi on ollut boottaamatta. KDE vaan on ainakin ITSELLENI käytännössä ainoa vaihtoehto joka on sekä käytännöllinen että silmää miellyttävä. Minua ei kiinnosta yhtään paljonko se vie levyltä tilaa, levypintää on tera tolkulla niin se ei yhden bloatti kde:n takia lopu kesken.
Ihan hienon olkiukon osasit rakentaa myös. Ei siinä mitään, hienoa että pääsit tuntemaan itsesi aikuiseksi.

Vähän niinkun tuossa hain takaa että tarttee vissiin bootata?
 
Gnome ei ole vaihtoehto, se on käytettävyydeltään aivan hirveä kötöstys.
<Super> t <Ret> toimii. Mitä muuta työpöydän muka pitäisi tehdä?

Ja onhan noita paljon muitakin paketteja linuksissa jonka päivittämisen jälkeen on käytännössä pakko bootata jotta muutokset tulee voimaan. (systemd, glibc, valtaosa firmiksistä menee hyvin hankalaksi alkaa lennossa päivittää) Tai se on helpoin tapa ilman hirmuista kikkelin hieromista.
RHEL:iä varten on pikkutyökalu (needs-rebooting), joka kertoo jos joku noista paketeista on päivitetty bootin jälkeen.
Tosin taitaa katsoa vain tuntemansa listan -- NVidia ajurin päivitys ei tuota vastausta "bootti tarpeellinen".

Toinen ääripäähän on kpatch (vai mikä lie), jolla kernelin uudistukset latautuvat lennossa.

Olen kyllä sitä mieltä, että jos palvelu ei kestä mitään katkoja, niin sitten se täytyy pystyttää kahdennetulle HA-alustalle, missä jokaisen koneen bootti onnistuu yksitellen.
 
RHEL:iä varten on pikkutyökalu (needs-rebooting), joka kertoo jos joku noista paketeista on päivitetty bootin jälkeen.
Tarkoitat varmaan needs-restarting (sudo dnf needs-restarting)?

Ubuntuista tuttu needrestart toimii myös Fedorassa, mutta ei osaa ilmoittaa, jos uusi kerneli odottaa koneen reboottausta. En oo ollu tietoinen tuosta dnf needs-restarting optiosta, niin oon käyttänyt Fedorassa tuota needrestartia tekemään ne restartit palveluille.

Kiitti tuosta vinkkauksesta, että dnf:llä onkin jo oma vastaava systeemi paikoillaan, niin pitää pistää se nyt testiin tuon needrestartin sijaan :tup:.
 
Olen kyllä sitä mieltä, että jos palvelu ei kestä mitään katkoja, niin sitten se täytyy pystyttää kahdennetulle HA-alustalle, missä jokaisen koneen bootti onnistuu yksitellen.
Mjuu, melko jeesustelua että pitäisi boottaamatta selvitä jostain desktop linuxista. Joo, olisi kiva ja löytyy tapoja millä saa reloadattua lennosta softaa mutta... Miksi. Työpöytäkäytössä yks hailee kun kone anyways bootataan vähintään sen kerran päivässä. Jos ajetaan useiden päivien työkuormia niin sillon ei varmaan päivitelläkään mitään niiden aikana, joten tästä on vaikea saada ongelmaa aikaiseksi

Serverit taas jossa vaaditaan uptimea on oma lukunsa ja asiat yllätys yllätys tehdään eri tavalla kun jollain perus linux desktop koneella :)
 
Mjuu, melko jeesustelua että pitäisi boottaamatta selvitä jostain desktop linuxista. Joo, olisi kiva ja löytyy tapoja millä saa reloadattua lennosta softaa mutta... Miksi. Työpöytäkäytössä yks hailee kun kone anyways bootataan vähintään sen kerran päivässä. Jos ajetaan useiden päivien työkuormia niin sillon ei varmaan päivitelläkään mitään niiden aikana, joten tästä on vaikea saada ongelmaa aikaiseksi

Serverit taas jossa vaaditaan uptimea on oma lukunsa ja asiat yllätys yllätys tehdään eri tavalla kun jollain perus linux desktop koneella :)
Itellä tää pöytäkone on päällä 24/7 ku virtalähde/emo ei tykkää lähteä kylmänä käyntiin + ei tarvi edes katella sitä muutamaa sekuntia kun kone latautuu login screeniin :), joten älä oleta, että kone bootataan kerran päivässä. Ihmisiä kun on erilaisia.
 
Hiukkasen havaittavissa asennetta että "jos et tee täsmälleen niinkuin minä niin olet typerä" asioista joissa on tuhat täysin yhtälailla samanarvoista vaihtoehtoa.

Ehkä minä olen typerä joka boottaan desktopin ehkä kerran viikossa ihan riippumatta siitä tuleeko jonkun päivityksen seurauksena boottauskehoitus vai ei mutta en ole vielä keksinyt miksi tämä on typerää.

Viikolla on useita tabeja auki sekä selaimissa että terminaaleissa tai työ kesken jossakin muussa ohjelmassa ja niitä ei jaksa joka päivä avata uusiksi niin siksi kone vain suspendataan yöksi eikä bootata.

Eikä vielä ole 30 vuoden linux kokemuksella tullut vastaan tilannetta jossa olisi mikään pakko bootata jonkun päivityksen seurauksena vaikka päivitysohjelma tällaista kehottaakin tekemään. Jos desktopissa jää jonkun systeemipalikan päivityksen käyttöönotto odottamaan joskus tulevaisuudessa tulevaa boottia niin en ole huomannut miksi tämä olisi ongelma.

Servereitä en ihan tietoisesti boottaa heti kun tulee boottauskehoitus vaan vasta seuraavana päivänä tai viikonloppuna ihanvaan siltä varalta että upouusi kerneli onkin rikki ja serveri ei nousekaan pystyyn bootista. Parin päivän odotus parantaa tätä tilannetta.

Enkä keksi miksi pippelin pituus muuttuisi tekipä boottauksen niin tai näin.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukkasen havaittavissa asennetta että "jos et tee täsmälleen niinkuin minä niin olet typerä" asioista joissa on tuhat täysin yhtälailla samanarvoista vaihtoehtoa.

Ehkä minä olen typerä joka boottaan desktopin ehkä kerran viikossa ihan riippumatta siitä tuleeko jonkun päivityksen seurauksena boottauskehoitus vai ei mutta en ole vielä keksinyt miksi tämä on typerää.

Viikolla on useita tabeja auki sekä selaimissa että terminaaleissa tai työ kesken jossakin muussa ohjelmassa ja niitä ei jaksa joka päivä avata uusiksi niin siksi kone vain suspendataan yöksi eikä bootata.

Eikä vielä ole 30 vuoden linux kokemuksella tullut vastaan tilannetta jossa olisi mikään pakko bootata jonkun päivityksen seurauksena vaikka päivitysohjelma tällaista kehottaakin tekemään. Jos desktopissa jää jonkun systeemipalikan päivityksen käyttöönotto odottamaan joskus tulevaisuudessa tulevaa boottia niin en ole huomannut miksi tämä olisi ongelma.

Servereitä en ihan tietoisesti boottaa heti kun tulee boottauskehoitus vaan vasta seuraavana päivänä tai viikonloppuna ihanvaan siltä varalta että upouusi kerneli onkin rikki ja serveri ei nousekaan pystyyn bootista. Parin päivän odotus parantaa tätä tilannetta.

Enkä keksi miksi pippelin pituus muuttuisi tekipä boottauksen niin tai näin.
Toi reboottauksien väli taitaa tulla Windows vs. Linux väittelystä. Itseäkin ärsyttää Windowsissa, että se vaatimalla vaatii, toistuvasti, sitä reboottausta vs. Linux, joka kertoo vain kerran, että tulisi rebootata et esim. saisi sen uusimman kernelin käyttöön. Windows siis muistuttaa siittä reboottauksesta (muistaakseni) Xmin-välein (Windows ei oo itelläkään ollut pääkäyttiksenä reiluun kymmeneen vuoteen, niin en oo sata varma).
 
Ilmeisesti pöytäkoneet ovat hiljentyneet kovasti niistä ajoista kun viimeksi sellaista käytin kun minulle yksi hyvä syy pistää kone sammuksiin yöksi oli niistä tuleva hurina jonka takia en meinannut saada nukuttua.

Toki myös tuntuu aika haaskaukselta sähkönkulutuksen suhteen, jos kone ei kerran tee mitään eikä mene edes sleep modeen. Ainoa kone jota välillä pidin 24/7 auki oli Raspberry Pi4 mutta se oli täysin äänetön (ei tuuletinta), käytti vain vähän sähköä (tavallisen kännykkälaturin verran) ja oli mulla sille oikeakin syy tehdä jotain öisinkin.

Tärkein syy minulle ajaa PC:t alas, myös sleep-modea vältellen, on saada niiden muisti tyhjäksi ja puhtaaksi uutta päivää varten. Kovin moni piilevä ongelma tuntuu poistuvan kunnollisessa bootissa, varsinkin Windowsissa. "Miksi hiiri ei toimi? => Ai, taisi vain tarvita buuttia...".
 
Reboot tyhjentää ja uudelleen täyttää muistin. Bootti varmistaa että roskia ei jää muistiin. Toiset siivoo useammin kun toiset. Jotkut ohjelmat on paremmin koodattu kun toiset eli hoitavat omat sotkut. Valitettavasti jopa enterprise softat on kuonaa täynnä uutta layeria tuutataan, eikä uskalleta poistaa vanhaa. Mitä voi odottaa kuluttaja softasta.
Moderni käyttis sammuttelee itsekseen sovelluksia jos muisti täyttyy siten tulee päivitykset ns itsekseen. Oma valinta on Minä buuttailen toisen ei tarvii.. it tuen yleinen ohje pätee onko buutattu. buutti varmistaa että sovellusta ajetaan uudella configilla. Samoin kernel jos et buuttaa käytät vanhaa kerneliä ei se väärin ole,jos se vanha toimii. Uusi kerneli tulee vain käyttöön kun seuraavan kerran buuttaat.
 
Toi reboottauksien väli taitaa tulla Windows vs. Linux väittelystä. Itseäkin ärsyttää Windowsissa, että se vaatimalla vaatii, toistuvasti, sitä reboottausta vs. Linux, joka kertoo vain kerran, että tulisi rebootata et esim. saisi sen uusimman kernelin käyttöön. Windows siis muistuttaa siittä reboottauksesta (muistaakseni) Xmin-välein (Windows ei oo itelläkään ollut pääkäyttiksenä reiluun kymmeneen vuoteen, niin en oo sata varma).
Menee nyt käyttissotien puolelle, mutta Windowsissahan ärsyttävintä on se tapa miten se asentaa päivitykset bootin yhteydessä. Jos päivitykset on ladattu niin konettahan ei voi bootata ilman niiden asennusta. Kiva siinä sitten huomata 3 minuuttia ennen palaveria, että webbikamera tai audiot on solmussa ja vaatii boottia, mutta seuraavalla bootilla on pakko asentaa päivitykset. Ja siinä päivitysten asennuksessa kestää.
Jonkun otsikon luin että tuohon olisi tulossa vaihtoehto bootata ilman päivitysten asennusta. Ei oo nyt itsellä Windowsia käytössä missään, niin en tiedä onko jo tullutkin.
Ilmeisesti pöytäkoneet ovat hiljentyneet kovasti niistä ajoista kun viimeksi sellaista käytin kun minulle yksi hyvä syy pistää kone sammuksiin yöksi oli niistä tuleva hurina jonka takia en meinannut saada nukuttua.

Toki myös tuntuu aika haaskaukselta sähkönkulutuksen suhteen, jos kone ei kerran tee mitään eikä mene edes sleep modeen.
Nykyään on toki yleisempää tehdä koneista hiljaisia, mutta sai ne rakennettua hljaiseksi takavuosinakin. Silloin tosin nuo sleep modet toimi miten sattuu, niin jos koneestaan ei ollut tehnyt hiljaista se oli melkein pakko sammuttaa. Nettiyhteydetkin oli hitaita, niin yleensähän kone jätettiin päälle yöksi latailemaan uusimpia Linux imageja. Nykyään laitan koneet käytännössä aina sleeppiin, kertyy siinäkin välillä hyvät uptime-lukemat :)
 
Jonkun otsikon luin että tuohon olisi tulossa vaihtoehto bootata ilman päivitysten asennusta. Ei oo nyt itsellä Windowsia käytössä missään, niin en tiedä onko jo tullutkin.
Muistelin myös, että olisin nähnyt jonkin tuohon liittyvän otsikon, mutta enpä tietenkään sitä äkkiseltään löytynyt, mutta pienellä vaivalla löytyi lisätietoa esim. täältä: Tested: Microsoft fixes the Windows 11 trap that installs updates when you want to shut down or reboot PC (/OT koska Linux-ketju)
 
Windows siis muistuttaa siittä reboottauksesta (muistaakseni) Xmin-välein (Windows ei oo itelläkään ollut pääkäyttiksenä reiluun kymmeneen vuoteen, niin en oo sata varma).
Menee nyt käyttissotien puolelle, mutta Windowsissahan ärsyttävintä on se tapa miten se asentaa päivitykset bootin yhteydessä. Jos päivitykset on ladattu niin konettahan ei voi bootata ilman niiden asennusta.
Nykyinen Windows Update ei oletusarvoisesti yritä käynnistää konetta kesken työpäivää, vaan päivitysten mahdollisesti vaatimat uudelleenkäynnistykset tehdään säädettävissä olevan aktiiviaikavälin (max 18 tuntia, itselläni klo 8-02) ulkopuolella, tai käyttäjän käskystä. Active Hours -konsepti ilmaantui Windows kympin myötä.

Nykyinen Windows ei bootin yhteydessä aloita uusia asennustehtäviä, ja muutenkin asennukset tehdään taustatöinä. Jos edellinen sammutus on tehty tilanteessa, jossa jokin asennus on edennyt vaiheeseen, jossa vielä tarvittaisiin uudelleenkäynnistys, niin sitten tehdään ne vaaditut viimeistelyt.

Ihannetapauksessa oletussäätöisen Windows-koneen käyttäjä ei koskaan joudu odottamaan päivitysten vaatimia uudelleenkäynnistyksiä, jos pitää koneen käynnissä myös öisin. Jos koneen sammuttaa yöksi, kannattaa antaa sen suorittaa jonossa olevat asennusvalmiit (jo ladatut) päivitykset samassa yhteydessä ("Update and shut down").

Windows-kuluttajaversion käyttäjä ei voi loputtomiin välttyä asentamasta päivityksiä. Mikä on ehkä hyvä asia.

Yllekirjoitettu koskee Windowsin sisäänrakennettua Windows Update -serviisiä. Firmojen koneita hallitaan muillakin tavoin, mikä vaikuttaa myös käyttäjäkokemukseen.

Tätä en kirjoittanut sotimistarkoituksessa (itsekin Linuxiakin käyttävänä), vaan informaatiomielessä. Jotkut täällä muistelevat kovin vanhoja asioita.
 
Itse laitan linux läppärin taas aina nukkumaan (s2idle), mutta viikon parin päästä saattaa alkaa joku ohjelma jumittelemaan niin pitää käynnistää uudelleen.
 
Itsekin tulee laitettua kaikki koneet aina suspendiin tai hibernateen, ihan sähkön säästämisen takia jo pois päältä. Onhan se paljon kivempi jatkaa siitä mihin jäi, kun useampi ohjelma on aina päällä. Linuxin työpöytien istunnon palautus on tosi epätäydellinen, niin se ei auta. Tosiaan joskus alkaa sekoamaan, kun muisti mennee sekaisin tms., silloin sitten viimeistään boottaa, mutta boottaan jos päivittyy jokin osa, jota on vaikeampi vain käynnistää uudelleen tai jossain vaiheessa jos kerneli päivittyy, en kyllä yleensä heti.
 
Ei ole tähän mennessä tullut vastaan Wintel-maailmassa laitetta jossa mitkään suspend/hibernate/tms toimisi luotettavasti ja pomminvarmasti, tai edes auttavasti ilman säätämistä. Varsinkin työpöytäkoneet on melkoisen tyhjä arpa ja helpommalla pääsee kun sammuttaa ne silloin kun ei tarvitse tai pitää päällä 24/7. Ei varsinaisesti Linux-ongelma, ei ne toimi Windowissakaan juurikaan sen paremmin.

Rauta - firmis - softa, mikään näistä ei oikein pelaa yhteen toisten kanssa. Onko se kyvyttömyyttä vai haluttomuutta, en jaksa uskoa että toimivien rajapintojen speksaaminen ja yhteensopivien toteutusten laatiminen on tässä asiassa niin mahdoton tehtävä että onnistu ainoastaan hedelmäfirman walled gardenissa.
 
Rauta - firmis - softa, mikään näistä ei oikein pelaa yhteen toisten kanssa. Onko se kyvyttömyyttä vai haluttomuutta, en jaksa uskoa että toimivien rajapintojen speksaaminen ja yhteensopivien toteutusten laatiminen on tässä asiassa niin mahdoton tehtävä että onnistu ainoastaan hedelmäfirman walled gardenissa.
Varmaan vähän kaikki. Itsellä on pari viimeistä emolevyä ollut sellaisia, missä jossain lshw:n kaivamissa emolevyn uefi-tiedoissa lukee tyyliin että tämän placeholder-tekstin voi vendor täydentää mieleisekseen. No, kiinnostuksen määrä ei ole kovin suuri ollut.

Läppäriltä ilmeisesti jätettiin ylläpitotyömäärän takia kokonaan pois S3 suspend. Hyvä valinta, kun energiakriisiä pukkaa ja uuden "modernimman" vaihtoehdon kuvaus on tällainen: "S3 (Suspend to RAM) is a traditional ACPI power state that powers down the CPU and most components while keeping data active in RAM, allowing for fast wake-up times and low power consumption (roughly 1% battery drain per hour). While considered the standard for power efficiency, it is being phased out in modern, especially Windows-focused, laptops in favor of S0ix (Modern Standby), which often leads to higher power drain"

Nykyään on toki yleisempää tehdä koneista hiljaisia, mutta sai ne rakennettua hljaiseksi takavuosinakin. Silloin tosin nuo sleep modet toimi miten sattuu, niin jos koneestaan ei ollut tehnyt hiljaista se oli melkein pakko sammuttaa. Nettiyhteydetkin oli hitaita, niin yleensähän kone jätettiin päälle yöksi latailemaan uusimpia Linux imageja.
Kyllä noita hiljaisia komponentteja ja passiivijäähyä on ollut jo yli 25 vuotta sitten. Muistan kun p2-aikakauden hyttysäänellä inisevien 40x40mm tuulettimien tilalle alkoi jo 1999 joku Jimms tai vastaava tuoda Papst-tuulettimia ja vastaavia. Osaavilla oli jo custom vesiluupit. Siitä se sitten lähti. Myös nettiyhteyksien nopeuksissa hyvä huomioida, että Linux-ohjelmat ovat paisuneet varmaan 10-20 kertaa isommiksi 25 vuoden sisään. Distro meni 650 megan levylle aiemmin ja nyt jossain Archissa 6-7 gigaa on normaali päivitystarve parin viikon jälkeen ja tähän ei ole laskettu Steamia. Netin keskinopeudet ovat aika lailla kasvaneet samaa tahtia kuin tiedonsiirron määrä on kasvanut.
Reboot tyhjentää ja uudelleen täyttää muistin. Bootti varmistaa että roskia ei jää muistiin. Toiset siivoo useammin kun toiset. Jotkut ohjelmat on paremmin koodattu kun toiset eli hoitavat omat sotkut. Valitettavasti jopa enterprise softat on kuonaa täynnä uutta layeria tuutataan, eikä uskalleta poistaa vanhaa. Mitä voi odottaa kuluttaja softasta.
Siis jos on Linuxin tapainen käyttis, se on kerroksellinen ja prosessiin kytketyt resurssit tyypillisesti vapautetaan kun resurssikin, pl. joitain poikkeuksia. Jos ei kaikkia lapsiprosesseja suljeta automaattisesti, ne voi task managerista itse. Nykyään kun on systemd ja cgroupsit, niin esim. uloskirjautuminen taitaa kyllä tappaa kaikki tai pääosan session prosesseista. Reboot auttaa, jos käyttis vuotaa muistia. Sitäkin kyllä tapahtuu.
Ja onhan noita paljon muitakin paketteja linuksissa jonka päivittämisen jälkeen on käytännössä pakko bootata jotta muutokset tulee voimaan. (systemd, glibc, valtaosa firmiksistä menee hyvin hankalaksi alkaa lennossa päivittää) Tai se on helpoin tapa ilman hirmuista kikkelin hieromista.
Systemd tukee kyllä päivittämistä paikallaan. Kannattaisi varmistaa ehkä asia ennen väittämistä? Libc on vaikeampi tapaus kun normojen distroissa kaikki riippuu siitä. Kuitenkin jos vaikka käännät systemd:n muslilla ja staattisesti kuten myös busyboxin shelliksi, niin libc:n voi vaihtaa helposti. On vaan skill issue monilla. Järkevien distrojen paketinhallintahan tietenkin tukee tätä, kun joskus se libc on aina kuitenkin päivitettävä.
vanha rauta ei ole yhteensopiva kaikilla linux distroilla pitää tehdä esiselvitys niin välttyy harmeilta. Esim pelidistrot eivät ole vanhan raudan ystäviä.
Tämäkin pätee nvidiaan lähinnä tai sitten puhutaan tosi vanhasta raudasta. Intelin ja myös AMD:n uusimmat kernelin ja Mesan ajurit tukevat toistaiseksi yli 15 vuotta vanhaakin rautaa. Intelillä taitaa raja mennä jossain Sandy Bridgen kohdalla ja AMD:llä HD 7000 -sarjassa. Noita vanhemmilla ei ole oikein fiksua ajaa pelidistroa, kun ilmaiseksi tai parilla eurolla saa torista uudempaa rautaa pelaamiseen. Muun raudan osalta en ole kuullut, että olisi erityisemmin ongelmia tuessa. Tai no, nyt on 486-tuki, bus mouset, 16-bittinen pcmcia ja isa-verkkokortteja ollut poistolistalla. Toki harmillista retropelaajille. Yli 20-vuotiaalle raudalle on jo jonkin aikaa saanut etsiä erikseen 32-bittiset distot.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti pöytäkoneet ovat hiljentyneet kovasti niistä ajoista kun viimeksi sellaista käytin kun minulle yksi hyvä syy pistää kone sammuksiin yöksi oli niistä tuleva hurina jonka takia en meinannut saada nukuttua.

Toki myös tuntuu aika haaskaukselta sähkönkulutuksen suhteen, jos kone ei kerran tee mitään eikä mene edes sleep modeen. Ainoa kone jota välillä pidin 24/7 auki oli Raspberry Pi4 mutta se oli täysin äänetön (ei tuuletinta), käytti vain vähän sähköä (tavallisen kännykkälaturin verran) ja oli mulla sille oikeakin syy tehdä jotain öisinkin.

Tärkein syy minulle ajaa PC:t alas, myös sleep-modea vältellen, on saada niiden muisti tyhjäksi ja puhtaaksi uutta päivää varten. Kovin moni piilevä ongelma tuntuu poistuvan kunnollisessa bootissa, varsinkin Windowsissa. "Miksi hiiri ei toimi? => Ai, taisi vain tarvita buuttia...".
Onhan ne, kun näyttisten tuularitkin menee kokonaan pois päältä idlenä ja loput+AIO on aika maltillisella käyrällä alkupäässä ja CPU+GPU vielä alivoltitettu. Aika tasainen vaimea puhina kuuluu tyyliin metrin päähän.

Ei pahemmin tollasia Windows-ongelmia ole Linuxissa ollut tähän mennessä. Selaimet on edelleenkin paskoja muistinhallinnassa tosin. Floorpin käyttö piti lopettaa kokonaan kun vuotaa kokoajan. Brave ei niinkään.
Kerta kuukauteen tulee bootittua normisti, pl. nyt kun tuli kerneliin pari pätsiä putkeen, niin menin varman päälle.
Sähkönkulutus olis se ainoa syy sammutella tai lämmöntuotto noin yleisestikin, kun on lämmin kämppä muutenkin itsellä. En tosin muista yhtään paljon toi imi seinästä idlenä, rasituksen alla joku max 400W (5700X3D+9070XT).
Duuniläppäri on ylivoimaisesti äänekkäin kone koko kämpässä, idlenäkin puhisee ihan omiaan.
 
En tiedä onko nämä suspend ongelmat jotenkin hirveän yleisiä, itsellä ei ole ollut Arch KDE wayland ja Thinkpad T14 AMD Gen4 kanssa yhden minkäänlaisia ongelmia suspendin kanssa. Jopa KVM/Qemu virtuaalikoneet toimii suspendin jälkeen loistavasti. Selain Firefox myös. Työkoneella mikä on jeesuksen vanha L580 intel ja W11 ei myöskään suspend aiheuta ikinä muuta ongelmaa kuin että sormenjälkilukija lakkaa joskus toimimasta. Selain Edge ja muut Microsoft ohjelmat toimii. (Joo saisin uudemman työkoneen pyytämällä mutta en oo jaksanu ku tuokin toimii vielä hyvin.)

Laitan päivittäin suspendiin ja varsinaisen bootin ehkä pari kertaa kuussa.
 
Intelin ja myös AMD:n uusimmat kernelin ja Mesan ajurit tukevat toistaiseksi yli 15 vuotta vanhaakin rautaa. Intelillä taitaa raja mennä jossain Sandy Bridgen kohdalla ja AMD:llä HD 7000 -sarjassa.
Joo, HD 7000 -sarjan jälkeiset kortit toimivat kaikki suoraan amdgpu-ajurilla.

HD 7000 -sarjalaisistakin tosin osa, ainakin kai HD 7870, käsittääkseni on mahdollista saada amdgpu:n kanssa pelaamaan yhteen pienellä kikkailulla. Piti itse joskus kokeilla, mutta oma HD 7870:ni olikin sitten lahonnut 😕 Ohjeet joka tapauksessa löytyvät Arch Wikistä, jos joku haluaa koestaa.
 
Kyllä noita hiljaisia komponentteja ja passiivijäähyä on ollut jo yli 25 vuotta sitten. Muistan kun p2-aikakauden hyttysäänellä inisevien 40x40mm tuulettimien tilalle alkoi jo 1999 joku Jimms tai vastaava tuoda Papst-tuulettimia ja vastaavia. Osaavilla oli jo custom vesiluupit. Siitä se sitten lähti. Myös nettiyhteyksien nopeuksissa hyvä huomioida, että Linux-ohjelmat ovat paisuneet varmaan 10-20 kertaa isommiksi 25 vuoden sisään. Distro meni 650 megan levylle aiemmin ja nyt jossain Archissa 6-7 gigaa on normaali päivitystarve parin viikon jälkeen ja tähän ei ole laskettu Steamia. Netin keskinopeudet ovat aika lailla kasvaneet samaa tahtia kuin tiedonsiirron määrä on kasvanut.
Sitä just tarkoitan, että koneen on saanut hiljaiseksi, mutta oletusarvona pitivät aika kovaa ääntä. Tuolloin oli ihan tavallista, että näyttikseen pitää vaihtaa cooleri, jos siitä halusi hiljaisen. Nykyään harvalla on tarvetta. Datamäärät on joo kasvaneet tuon 10x, mutta nettiyhteydet on nopeutuneet suurimmalla osalla käyttäjistä sellaisen 1000x. Mutta joo, alkaapi mennä vähän sivuraiteille tämä keskustelu :)
 
Joo, HD 7000 -sarjan jälkeiset kortit toimivat kaikki suoraan amdgpu-ajurilla.

HD 7000 -sarjalaisistakin tosin osa, ainakin kai HD 7870, käsittääkseni on mahdollista saada amdgpu:n kanssa pelaamaan yhteen pienellä kikkailulla. Piti itse joskus kokeilla, mutta oma HD 7870:ni olikin sitten lahonnut 😕 Ohjeet joka tapauksessa löytyvät Arch Wikistä, jos joku haluaa koestaa.
Ei vaan HD 7000 -sarja mukaan lukien on käyttänyt helmikuun 6.19-kernelistä alkaen oletuksena amdgpu-ajuria vanhan radeon-ajurin sijaan: Linux 6.19's Significant ~30% Performance Boost For Old AMD Radeon GPUs - Phoronix

Se uudempi kehitys on, että huhtikuussa tuli parempi tuki HD 7870 XT "Tahiti LE" -mallille. Tuon artikkelin mukaan se ei ole toiminut ikinä aiemmin: Valve Developer Further Improves Old AMD GPUs: HD 7870 XT Finally Working On Linux - Phoronix

Tuota ennen amdgpu-ajurissa oli jo pitkään tuki GCN1-korteille, mutta se oli eksperimentaalinen ja piti enabloida itse. Myös analogiulostulojen tuki puuttui. Nyt kortit on paremmin testattu ja oletusarvona tuettu. Eli mitään ei tarvitse säätää. Ei mitään. Tietenkin distroksi pitää valita esim. Arch, ei jotain Slackwarea.

Tuo eka linkki kannattaa katsoa jos pelaa, kun siinä on benchmarkejakin. Tuon AMDGPU:n kanssa sama kortti on luokkaa 30-50% pelistä riippuen nopeampi. Eli samanlainen buusti kuin vaihtaisi 4870 X2:stä 7870 XT:hen. Tietty voi kysyä, kuinka vihjeellinen pelaaja on ylipäänsä, jos pelaa jollain 15 vuotta vanhalla kortilla ja vielä ajureilla, joilla se toimii kuin 18 vuotta vanha kortti. Esim. noita RX 400/500 -sarjojen Polaris-kortteja saa jollain alle parilla kympillä Ebaysta yms. Oletettavasti silloin pelaa myös distrolla, jossa ei ole NTSYNC-tukeakaan ja wine-pelit voivat toimia taas vähän hitaammin kuin nykydistroilla. Eli päästään 20+ vuotta vanhan raudan fiiliksiin 15 vuotta vanhalla raudalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vaan HD 7000 -sarja mukaan lukien on käyttänyt helmikuun 6.19-kernelistä alkaen oletuksena amdgpu-ajuria vanhan radeon-ajurin sijaan: Linux 6.19's Significant ~30% Performance Boost For Old AMD Radeon GPUs - Phoronix
Hoo, pyydän nöyrimmin anteeksi, kirjoitin aiemman viestini siis vanhan tiedon pohjalta! Ei käynyt mielessäkään, että viitsisivät 13 - 14 vuotta vanhan raudan takia nähdä vielä vaivaa. Tuohan on todella siisti juttu. :)

Yksi HD 7870:ni tosiaan kuoli, tosin kaapissa pitäisi kai olla vielä toinenkin, ja vissiin 7970:kin... Täytyypä koestaa kun taas joskus alkaa innostaa koneen kasauspuuhat.
 
Systemd tukee kyllä päivittämistä paikallaan. Kannattaisi varmistaa ehkä asia ennen väittämistä? Libc on vaikeampi tapaus kun normojen distroissa kaikki riippuu siitä. Kuitenkin jos vaikka käännät systemd:n muslilla ja staattisesti kuten myös busyboxin shelliksi, niin libc:n voi vaihtaa helposti. On vaan skill issue monilla. Järkevien distrojen paketinhallintahan tietenkin tukee tätä, kun joskus se libc on aina kuitenkin päivitettävä.

Jos olisin väittämässä niin väittäisin edelleen että systemd ei saa ilman boottia uutta versiota käyttöön. Näköjään saa. Jostain oli ittelle jäänyht kuva että ei oikein olisi mahdollista.

Nyt kyllä alkaa mennä aika elvistelyksi kun jotain skill issueta aletaan tuomaan esiin. Se että että jonkun asian SAA tehtyä ei tarkoita että se olisi järkevää taikka nopein tapa tehdä jokin asia. Monesti se että jonkin asian SAA tehtyä menee vaan runkkaamiseksi ja kaikkia ei kiinnosta runkata kun asiat voi hoitaa helpomminkin.

Eli koita jo ymmärtää, se reboot vaan on monesti se kaikista helpoin, nopein ja myös turvallisin tapa toimia.

Koodi:
dnf needs-restarting
Updating and loading repositories:
 google-chrome                                                                                                                                                                                                          100% |   8.0 KiB/s |   9.8 KiB |  00m01s
 Fedora 44 - x86_64 - Updates                                                                                                                                                                                           100% | 899.3 KiB/s |  19.6 MiB |  00m22s
>>> Status code: 404 for http://www.nic.funet.fi/pub/mirrors/fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/updates/44/Everything/x86_64/repodata/be4fe7daacf37ad52aa2186b86b7a3e5568a8e00ba5c60be5c5e830684842d05-filelists.xml.zck (IP: 2001:708:10:8::3) - http://www.nic.funet.fi/pub/mirrors/fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/updates/44/Everything/x86_64/repodata/be4fe7daacf37ad52aa2186b86b7a3e5568a8e00ba5c60be5c5e830684842d05-filelists.xml.zck
Repositories loaded.
Core libraries or services have been updated since boot-up:
  * QXlsx
  * akonadi-calendar
  * akonadi-contacts
  * akonadi-import-wizard
  * akonadi-mime
  * akonadi-search
  * akonadi-server
  * akonadi-server-mysql
  * akregator
  * akregator-libs
  * ark
  * ark-libs
  * audiocd-kio
  * audiocd-kio-doc
  * aurorae
  * baloo-widgets
  * bluedevil
  * breeze-cursor-theme
  * breeze-gtk-common
  * breeze-gtk-gtk2
  * breeze-gtk-gtk3
  * breeze-gtk-gtk4
  * calendarsupport
  * colord-kde
  * digikam
  * digikam-libs
  * dolphin-plugins
  * dragon
  * elisa-player
  * eventviews
  * extra-cmake-modules
  * ffmpegthumbs
  * filelight
  * flatpak-kcm
  * grantlee-editor
  * grantlee-editor-libs
  * grantleetheme
  * grub2-breeze-theme
  * gstreamer1-plugins-good
  * gstreamer1-plugins-good-gtk
  * gstreamer1-plugins-good-qt
  * gstreamer1-plugins-good-qt6
  * gwenview
  * gwenview-libs
  * incidenceeditor
  * k3b
  * k3b-libs
  * kaccounts-integration-qt6
  * kaccounts-integration-qt6-devel
  * kaccounts-providers
  * kactivitymanagerd
  * kaddressbook
  * kaddressbook-libs
  * kamera
  * kamoso
  * kate-libs
  * kcalc
  * kcalutils
  * kcharselect
  * kcm-plasma-keyboard
  * kcm-plasmalogin
  * kcolorchooser
  * kde-cli-tools
  * kde-connect
  * kde-connect-libs
  * kde-gtk-config
  * kde-inotify-survey
  * kde-partitionmanager
  * kdebugsettings
  * kdeconnectd
  * kdecoration
  * kdegraphics-mobipocket
  * kdegraphics-thumbnailers
  * kdenetwork-filesharing
  * kdepim-addons
  * kdepim-runtime
  * kdepim-runtime-libs
  * kdeplasma-addons
  * kdesu
  * kdf
  * kdialog
  * kdnssd
  * keditbookmarks
  * keditbookmarks-libs
  * kernel
  * kernel-core
  * kernel-devel
  * kernel-devel-matched
  * kernel-doc
  * kernel-modules
  * kernel-modules-core
  * kernel-modules-extra
  * kernel-modules-extra-matched
  * kernel-tools
  * kernel-tools-libs
  * kf6-bluez-qt
  * kf6-frameworkintegration
  * kf6-frameworkintegration-libs
  * kf6-kcalendarcore
  * kf6-kcmutils
  * kf6-kcmutils-devel
  * kf6-kcolorscheme
  * kf6-kcolorscheme-devel
  * kf6-kconfigwidgets
  * kf6-kconfigwidgets-devel
  * kf6-kcoreaddons
  * kf6-kcoreaddons-devel
  * kf6-kdbusaddons
  * kf6-kdbusaddons-devel
  * kf6-kdeclarative
  * kf6-kdeclarative-devel
  * kf6-kglobalaccel
  * kf6-kglobalaccel-devel
  * kf6-kguiaddons
  * kf6-kguiaddons-devel
  * kf6-kiconthemes
  * kf6-kiconthemes-devel
  * kf6-kidletime
  * kf6-kidletime-x11
  * kf6-kio
  * kf6-kio-core
  * kf6-kio-core-libs
  * kf6-kio-devel
  * kf6-kio-doc
  * kf6-kio-file-widgets
  * kf6-kio-gui
  * kf6-kio-widgets
  * kf6-kio-widgets-libs
  * kf6-kirigami
  * kf6-kirigami-addons
  * kf6-kirigami-addons-devel
  * kf6-kirigami-devel
  * kf6-kjobwidgets
  * kf6-kjobwidgets-devel
  * kf6-knewstuff
  * kf6-knewstuff-devel
  * kf6-knotifications
  * kf6-knotifications-devel
  * kf6-kquickcharts
  * kf6-kstatusnotifieritem
  * kf6-kunitconversion
  * kf6-kuserfeedback
  * kf6-kwidgetsaddons
  * kf6-kwidgetsaddons-devel
  * kf6-kwindowsystem
  * kf6-kwindowsystem-devel
  * kf6-kxmlgui
  * kf6-kxmlgui-devel
  * kf6-purpose
  * kf6-qqc2-desktop-style
  * kfind
  * kget
  * kget-libs
  * kglobalacceld
  * kgpg
  * khelpcenter
  * kidentitymanagement
  * kimap
  * kinfocenter
  * kio-admin
  * kio-extras
  * kio-gdrive
  * kitinerary
  * kjournald
  * kjournald-libs
  * kldap
  * kmag
  * kmail
  * kmail-account-wizard
  * kmail-libs
  * kmailtransport
  * kmbox
  * kmenuedit
  * kmime
  * kmousetool
  * kmouth
  * knighttime
  * kolourpaint
  * kolourpaint-libs
  * konsole
  * konsole-part
  * kontact
  * kontact-libs
  * kontactinterface
  * korganizer
  * korganizer-libs
  * kpimtextedit
  * kpipewire
  * kpkpass
  * kpmcore
  * kquickimageeditor-qt6
  * krdp
  * krdp-libs
  * krfb
  * krfb-libs
  * kruler
  * ksanecore
  * kscreen
  * kscreenlocker
  * kscreenlocker-devel
  * ksmtp
  * ksshaskpass
  * ksystemstats
  * ktnef
  * kunifiedpush
  * kwalletmanager5
  * kwayland
  * kwin
  * kwin-common
  * kwin-devel
  * kwin-libs
  * kwin-x11
  * kwin-x11-libs
  * kwrite
  * kwrited
  * layer-shell-qt
  * libgravatar
  * libkcddb
  * libkcddb-doc
  * libkdcraw
  * libkdepim
  * libkexiv2-qt6
  * libkgapi
  * libkleo
  * libksane
  * libkscreen
  * libksieve
  * libksysguard
  * libksysguard-common
  * libksysguard-devel
  * libktorrent
  * libplasma
  * libplasma-devel
  * mailcommon
  * mailimporter
  * mailimporter-akonadi
  * messagelib
  * ocean-sound-theme
  * okular
  * okular-libs
  * okular-part
  * pam-kwallet
  * perf
  * pim-data-exporter
  * pim-data-exporter-libs
  * pim-sieve-editor
  * pimcommon
  * plasma-activities
  * plasma-activities-devel
  * plasma-activities-stats
  * plasma-activities-stats-devel
  * plasma-breeze
  * plasma-breeze-common
  * plasma-breeze-qt5
  * plasma-breeze-qt6
  * plasma-browser-integration
  * plasma-desktop
  * plasma-desktop-doc
  * plasma-discover
  * plasma-discover-flatpak
  * plasma-discover-kns
  * plasma-discover-libs
  * plasma-discover-notifier
  * plasma-discover-offline-updates
  * plasma-discover-packagekit
  * plasma-discover-snap
  * plasma-disks
  * plasma-drkonqi
  * plasma-firewall
  * plasma-firewall-firewalld
  * plasma-integration
  * plasma-integration-qt5
  * plasma-keyboard
  * plasma-login-manager
  * plasma-milou
  * plasma-nm
  * plasma-nm-openconnect
  * plasma-nm-openswan
  * plasma-nm-pptp
  * plasma-nm-vpnc
  * plasma-pa
  * plasma-setup
  * plasma-systemmonitor
  * plasma-systemsettings
  * plasma-thunderbolt
  * plasma-vault
  * plasma-welcome
  * plasma-workspace-wallpapers
  * plasma-workspace-x11
  * plasma5support
  * plasma5support-devel
  * plymouth-kcm
  * plymouth-theme-breeze
  * polkit-kde
  * powerdevil
  * python3-perf
  * qbittorrent
  * qcoro-qt6
  * qqc2-breeze-style
  * qt6-designer
  * qt6-doctools
  * qt6-filesystem
  * qt6-linguist
  * qt6-qt5compat
  * qt6-qt5compat-devel
  * qt6-qtbase
  * qt6-qtbase-common
  * qt6-qtbase-devel
  * qt6-qtbase-gui
  * qt6-qtbase-ibase
  * qt6-qtbase-mysql
  * qt6-qtbase-odbc
  * qt6-qtbase-postgresql
  * qt6-qtcharts
  * qt6-qtconnectivity
  * qt6-qtdatavis3d
  * qt6-qtdeclarative
  * qt6-qtdeclarative-devel
  * qt6-qtimageformats
  * qt6-qtlocation
  * qt6-qtmultimedia
  * qt6-qtmultimedia-devel
  * qt6-qtnetworkauth
  * qt6-qtpdf
  * qt6-qtpositioning
  * qt6-qtquick3d
  * qt6-qtquicktimeline
  * qt6-qtscxml
  * qt6-qtsensors
  * qt6-qtserialport
  * qt6-qtshadertools
  * qt6-qtspeech
  * qt6-qtspeech-flite
  * qt6-qtspeech-speechd
  * qt6-qtsvg
  * qt6-qtsvg-devel
  * qt6-qttools
  * qt6-qttools-common
  * qt6-qttools-devel
  * qt6-qttools-libs-designer
  * qt6-qttools-libs-designercomponents
  * qt6-qttools-libs-help
  * qt6-qttranslations
  * qt6-qtvirtualkeyboard
  * qt6-qtwayland
  * qt6-qtwayland-devel
  * qt6-qtwebchannel
  * qt6-qtwebengine
  * qt6-qtwebsockets
  * qt6-qtwebview
  * qt6-rpm-macros
  * qt6-srpm-macros
  * sddm-breeze
  * sevctl
  * signon-kwallet-extension
  * spectacle
  * stellarium
  * stellarium-data
  * xdg-desktop-portal-kde
  * xwaylandvideobridge

Reboot is required to fully utilize these updates.
More information: https://access.redhat.com/solutions/27943

Voit olla varma että käsin en rupea nysväämään ja varmistamaan että kaikista on päivitetyt versiot käytössä. Esim plasma kun päivittyy niin sehän on käytännössä logout login jumppa vähintään. Se on silloin se ja sama vetää reboot.

Jos ei konetta uskalla bootata niin sitten on parempi kun ei sitä koskaan edes käynnistä.


Hoo, pyydän nöyrimmin anteeksi, kirjoitin aiemman viestini siis vanhan tiedon pohjalta! Ei käynyt mielessäkään, että viitsisivät 13 - 14 vuotta vanhan raudan takia nähdä vielä vaivaa. Tuohan on todella siisti juttu. :)

Yksi HD 7870:ni tosiaan kuoli, tosin kaapissa pitäisi kai olla vielä toinenkin, ja vissiin 7970:kin... Täytyypä koestaa kun taas joskus alkaa innostaa koneen kasauspuuhat.

No hyvä jos tuosta jollekin on hyötyä. Itte tuota tukea kuumeisesti kaipasin 10v sitten. Jossain vaiheessa pitä antaa periksi ja hommasin polariksen. Tuo tilannehan oli ihan älytön. Windowsissa kortti toimi ongelmitta, amd:n suljetuilla ajureilla toimi ongelmitta mutta avoimella ajurilla hirtti kiinni. Pakko oli ajaa nomodeset parametrilla että edes jonkinlaista kuvaa sai kortista ulos.
 
Miksi uusissa Ubuntuissa (ainakin 25.10 ja 26.04) ls ei enää järjestä kansioita siten, että .. tulee heti .:n jälkeen, jos natural sort eli -v on enabloituna? Onko kyseessä bugi vai tietoinen muutos? Ainakin vielä 24.04:ssa .. oli aina listan alussa toisena. GNU Coreutilsissa tämä järjestys on selkeästi dokumentoitu: Special priority in GNU Coreutils version sort (GNU Coreutils 9.11)
Eikös Ubuntu vaihtanut GNU Coreutilsin uutilsiin juuri 25.10 ja siitä eteenpäin.
 
Jos olisin väittämässä niin väittäisin edelleen että systemd ei saa ilman boottia uutta versiota käyttöön. Näköjään saa. Jostain oli ittelle jäänyht kuva että ei oikein olisi mahdollista.

Nyt kyllä alkaa mennä aika elvistelyksi kun jotain skill issueta aletaan tuomaan esiin. Se että että jonkun asian SAA tehtyä ei tarkoita että se olisi järkevää taikka nopein tapa tehdä jokin asia. Monesti se että jonkin asian SAA tehtyä menee vaan runkkaamiseksi ja kaikkia ei kiinnosta runkata kun asiat voi hoitaa helpomminkin.

Eli koita jo ymmärtää, se reboot vaan on monesti se kaikista helpoin, nopein ja myös turvallisin tapa toimia.
Niputit yhteen tossa kaksi asiaa nyt. Systemd:n päivitys paikallaan on helppoa, libc:n ei. Libc:n päivittäminen paikallaan menee jo aika autistiseksi ja meinasin tota, että se vaatii jo kokonaisuuksien hallintaa, että se onnistuu. Libc-asiaa vähän auttaa se, että softaa voi kontittaa ja kontit päivittää erikseen. Reboottaus on myös ihan hyvä ja sitäkin voi tehostaa, jos haluaa keventää vaivaa. 10-20 sekunnin boottiaika UEFI-alustus mukaan laskien alentaa tuota kynnystä aika kivasti.
No hyvä jos tuosta jollekin on hyötyä. Itte tuota tukea kuumeisesti kaipasin 10v sitten. Jossain vaiheessa pitä antaa periksi ja hommasin polariksen. Tuo tilannehan oli ihan älytön. Windowsissa kortti toimi ongelmitta, amd:n suljetuilla ajureilla toimi ongelmitta mutta avoimella ajurilla hirtti kiinni. Pakko oli ajaa nomodeset parametrilla että edes jonkinlaista kuvaa sai kortista ulos.
AMD:llä meni aika huonosti 10 vuotta sitten. Sehän tuossa on taustalla, että tuen saaminen venyi.
 
AMD:llä meni aika huonosti 10 vuotta sitten. Sehän tuossa on taustalla, että tuen saaminen venyi.

Ei kyllä se tuntuu olevan ihan AMD:llä geeneissä vikaa että kaikessa aina kestää. Viimeisimpähä nyt tämä uusin FSR häslinki. Ja jos nyt oikein käsitin niin tuota korjausta ei edes AMD:n taholta tullut vaan valven kaveri teki sen pätchin. Toi ei myöskään niin montaa riviä koodia ole. AMD:llä kuitenkin toimivaakin koodia on ollut kun suljettu ajuri toimi.
 
Eikös Ubuntu vaihtanut GNU Coreutilsin uutilsiin juuri 25.10 ja siitä eteenpäin.
No näköjään. Siinä on varmaan hyvä tilaisuus jollekin harrastajalle opetella Rustia, mutta en tiedä miksi tuollaista keskeneräistä roskaa pitää Linux-jakeluun tunkea, varsinkaan LTS-versioon. Ihan käsittämätöntä.

Onneksi GNU-ohjelmat on sentään vielä mukana. Niiden nimet on gnu-prefixoitu, esim. "gnuls". Google tarjosi paria eri ohjetta siihen että miten GNU-versiot saisi helposti palautettua defaultiksi, mutta mikään niistä ei toiminut. Eli pitää kai ruveta käsin lisäilemaan aliaksia .bashrc:hen, esim. alias ls=gnuls, mutta eihän tämäkään mikään "globaali" ratkaisu ole, mutta sentään paluttaa komentorivikäyttökokemuksen entisenlaiseksi.
 
Osaakohan kukaan neuvoa kuinka vaihtaa bootloaderin teemaa, eli siis sen missä lukee yleensä emon valmistajan nimi tai muuta ja alhaalla sitten käyttöjärjestelmän kuva tai vastaava?
Sen verran googlella löysin, että ainakin windosille olisi olemassa jokin ohjelma, mutta mahtaako linuxille löytyä mitään vastaavaa?
 
Osaakohan kukaan neuvoa kuinka vaihtaa bootloaderin teemaa, eli siis sen missä lukee yleensä emon valmistajan nimi tai muuta ja alhaalla sitten käyttöjärjestelmän kuva tai vastaava?
Sen verran googlella löysin, että ainakin windosille olisi olemassa jokin ohjelma, mutta mahtaako linuxille löytyä mitään vastaavaa?
 
Käytän Kubuntu 26.04:ssä Brave-nettiselainta. Onko tähän mahdollista saada suomenkielistä oikolukua/kieliopin tarkistusta?

En ole mikään Linux expertti (tavoitteena kotiympäristössä siirtyä WIN-maaillmasta Linux-ympäristöön), mutta olen chatgpt:n avustuksella lukuisia eri komentoja käyttäen yrittänyt asentaa konsolissa suomenkielistä oikolukua huonolla menesteyksellä. Jos olen oikein tulkinnut konsolin error-viestejä, johtaa kaikki chatgpt:n tarjoamat linkit paikkoihin, joista ei ole enää ladattavissa suomenkielistä oikolukua (joku Voikko ja Hunspell).

Ao. komennolla taisin saada jonkinlaisen oikoluvun Libreofficeen. Tosin sekin taitaa havaita vain kirjoitusvirheitä mutta ei ota kantaa kielioppivirheisiin.
 
Osaakohan kukaan neuvoa kuinka vaihtaa bootloaderin teemaa, eli siis sen missä lukee yleensä emon valmistajan nimi tai muuta ja alhaalla sitten käyttöjärjestelmän kuva tai vastaava?
Sen verran googlella löysin, että ainakin windosille olisi olemassa jokin ohjelma, mutta mahtaako linuxille löytyä mitään vastaavaa?

Debian pohjaisiin on hyvä Grub-customizer.

Löytyy yleisistä repoista:

sudo apt install grub-customizer

Myös teemapaketteja siihen netti täynnä.
 
Käytän Kubuntu 26.04:ssä Brave-nettiselainta. Onko tähän mahdollista saada suomenkielistä oikolukua/kieliopin tarkistusta?
Firefoxiin pitää ainakin asentaa plugari oikolukua varten, en ole Bravea kokeillut, mutta kenties siihenkin löytyy. En oo ihan varma onko suomenkielistä kieliopin tarkistusta vieläkään tarjolla avoimena.
 
Tässä kun on nyt boottailusta ollu kuumaa keskustelua, niin tulipa pitkästä aikaa eteen tilanne että ei edes boottaus riitä, eikä edes shutdown. Asus Crosshair 8 Wifi kyseessä jossa aina bootissa bluetooth virheili että ei saa firmistä ladattua. Aikani asiaa googlettelin ja sitten selvisi että tuo bluetoot kikotin kyseisessä emossa on 24/7 virroissa, eli sitä bluetooth kikotinta ei pysty mitenkään muuten "boottaamaan" kuin tuulettamalla töpseliä. Käytännössä powerin virtakytkin ajaa toki saman asian.

Kun tuon tein täysin virrattomaksi, niin virheilyt bootissa katosi. En jaksa ymmärtää että miksi tuollaista sontaa pitää valmistaa? Kyseessä kuitenkin olevinaan aikansa yksi parhaista emoista niin sitten on säästetty jossain tommosessa.
 
Tämä oli juurikin oikea softa kyseiseen hommaan, kiitokset tästä.
Harmittavan vähän vaan löytyy mitään koko ruudun animoituja teemoja. Luulisi niille olevan kuitenkin kysyntää ja osaavaa porukkaakin löytynee niiden tekemiseen?


Debian pohjaisiin on hyvä Grub-customizer.

Löytyy yleisistä repoista:

sudo apt install grub-customizer

Myös teemapaketteja siihen netti täynnä.
Grubin teemat osasinkin jo aikaisemmin säätää, mutta ylempänä suositeltu plymouth auttoi lopulta bootloaderin vaihdossa.
Opensusessa grubin teeman vaihto on vielä tehty Yastin avulla suhteellisen helpoksi.
 
Tämä oli juurikin oikea softa kyseiseen hommaan, kiitokset tästä.
Harmittavan vähän vaan löytyy mitään koko ruudun animoituja teemoja. Luulisi niille olevan kuitenkin kysyntää ja osaavaa porukkaakin löytynee niiden tekemiseen?


Grubin teemat osasinkin jo aikaisemmin säätää, mutta ylempänä suositeltu plymouth auttoi lopulta bootloaderin vaihdossa.
Opensusessa grubin teeman vaihto on vielä tehty Yastin avulla suhteellisen helpoksi.
Kysyit bootloaderin teemaa ja se sekoitti minut. GRUB ja GRUB2 taitavat olla yleisimmät bootloaderit :) Mitä muita LILO, systemd-boot yms.

Vaihdoit varmaan nyt bootloaderin toiseen kokonaan etkä teemaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kysyit bootloaderin teemaa ja se sekoitti minut. GRUB ja GRUB2 taitavat olla yleisimmät bootloaderit :) Mitä muita LILO, systemd-boot yms.

Vaihdoit varmaan nyt bootloaderin toiseen kokonaan etkä teemaa?
Menee termit toisinaan iloisesti sekaisin eli alkuun puhe oli tosiaan latausruudun vaihtamisesta toiseen.
Grub on edelleen loaderina ja asensin tuon Plymouthin myös, niin nyt Grubin jälkeen tulee Plymouthin animoitu lautausruutu sen perus emolevyn lautausruudun sijaan.
 
Kun tässä on ollut puhetta boot loadereista niin tässä oma aamun säätämimen emon bios päivityksen jäljiltä.

En saanu enään Secure Boottia toimiaan vaikka koitin moneen kertaan ajaa setup moodissa avaimia sisään mutta aina oli invalid keys kun yritti käynnistää.

Syyksi osottautui lopulta se että emon NVRamista oli kadonnut Limine boot entry (/boot/EFI/Limine/limine_x64.efi) ja jäljellä oli vain asennuksen aikana luotu UEFI OS (/boot/EFI/BOOT/BOOTX64.EFI) ja Windows boot loader.

Secure bootin sai toimaan vasta sen jälkeen kun limine entry oli asenettu uudestaan emon NVRamiin. Käytin limine-install komentoa mutta voi olla jokin muukin tapa. Todella ärsyttävää että aina katoaa Kaikki Boot entryt emolta. Jos tuota UEFI OS entryä ei olisi ollut en olisi päässy sisään linuxiin ollenkaan ja live tikulta olisi pitänyt asentaa boot loader uudelleen emon muistiin.

Ei ole vielä tullut tutkittua olisiko noita muualla EFI osiolla sijaitsevia linux boot entryjä mahollista saada automaatisesti asentumaan emon muistiin bios päivityksen jälkeen vai onko tuo vain ominaisuus tällä aorus pro emolla.
 
Linux Mintistä sellainen kysymys, että miten itse käyttöjärjestelmä päivitetään? Katselin kyllä YouTube-videoita ja Googlailin mutta missään ei ollut varsinaisesti tietoa siitä. Onko se siitä samasta paikasta josta päivitetään kaikki ohjelmat?
 
No näköjään. Siinä on varmaan hyvä tilaisuus jollekin harrastajalle opetella Rustia, mutta en tiedä miksi tuollaista keskeneräistä roskaa pitää Linux-jakeluun tunkea, varsinkaan LTS-versioon. Ihan käsittämätöntä.

Onneksi GNU-ohjelmat on sentään vielä mukana. Niiden nimet on gnu-prefixoitu, esim. "gnuls". Google tarjosi paria eri ohjetta siihen että miten GNU-versiot saisi helposti palautettua defaultiksi, mutta mikään niistä ei toiminut. Eli pitää kai ruveta käsin lisäilemaan aliaksia .bashrc:hen, esim. alias ls=gnuls, mutta eihän tämäkään mikään "globaali" ratkaisu ole, mutta sentään paluttaa komentorivikäyttökokemuksen entisenlaiseksi.
sudo apt install coreutils-from-gnu coreutils-from-uutils- --allow-remove-essential
 
Se on pitäny ainakin Fedora puolella kiirusta viimeset viikot kernelien julkaisussa. En muista että millon viimeeksi olisi tähän tahtiin pukannu kerneliä pihalle.

Näkyy hyvin tässä
1780063412817.png
 
Se on pitäny ainakin Fedora puolella kiirusta viimeset viikot kernelien julkaisussa. En muista että millon viimeeksi olisi tähän tahtiin pukannu kerneliä pihalle.

Näkyy hyvin tässä
1780063412817.png
Joo itekkin ihmettelin tuota, et mitähän ne nyt sielä säätää ku tulee uutta kerneliä lähes päivittäin.
 
kesälomat meillä ainakin kiire saada maailmaa valmiiksi ennen lomia..aina :coffee:
mutta tosissaan nuo on tietoturvapäivityksiä eikä varsinaisesti juuri mitään uutta hienoa tule päivittäin..on normaalia fedoralle juosta aallonharjalla. Fedora love.. eikä mitään muuta.
Ei siis ennennäkemätöntä. Ainakin itte päivittäin päivitellyt ja ottanut sen mikä tullut vastaan. Rebootin vaatii että kerneli päivittyy käyttöön asti.
 
kesälomat meillä ainakin kiire saada maailmaa valmiiksi ennen lomia..aina :coffee:
mutta tosissaan nuo on tietoturvapäivityksiä eikä varsinaisesti juuri mitään uutta hienoa tule päivittäin..on normaalia fedoralle juosta aallonharjalla. Fedora love.. eikä mitään muuta.
Ei siis ennennäkemätöntä. Ainakin itte päivittäin päivitellyt ja ottanut sen mikä tullut vastaan. Rebootin vaatii että kerneli päivittyy käyttöön asti.
Juu päivitetty on päivittäin ja bootattu, että saa uusimman kernelin käyttöön.

Kuten JiiPee jo mainitsikin, niin en itekkään muista et uutta kerneliä olisi ennen puskettu tähän tahtiin, sen mitä muistelen. Fedora ollu ensisijaisena Linukkana muistaakseni versiosta 41:stä, tai 42:sta lähtien. Eipä tuossa muuta, kunhan vain ihmetellyt asiaa.
 
Se on pitäny ainakin Fedora puolella kiirusta viimeset viikot kernelien julkaisussa. En muista että millon viimeeksi olisi tähän tahtiin pukannu kerneliä pihalle.

Näkyy hyvin tässä
Tämä on kieltämättä hiukan huvittavaa kun nykysin Debian Stablellakin (joka on kuuluisa enemmänkin siitä päivitysten hitaudesta) tulee suunnilleen joka toinen päivä uusi kerneli siinä missä aiemmin, yli vuosikymmenen käyttelin Archia (=toinen ääripää päivitystahdin suhteen) jossa riitti kertaviikkoon päivittelyt aivan hyvin. Varmaan noita kriittisiä kernel-tason haavottuvuuksia tullut siihen tahtiin tässä kevään mittaan että pienetkin patchit on laitettu jakeluun lyhyellä aikataululla.

Kypsyin itte jo tovi sitten koneiden jatkuvaan käsin päivittelyyn niin tuli laitettua systemd-service joka ajaa jatkuvasti joka koneelle uudet päivitykset automaationa, mutta pitää varmaan tällä menolla lisätä sinne sitten jokaöinen reboottaus kanssa niin ei tarvi noita kernel-päivityksiäkään kyttäillä. :rofl:

Kaukana on ne ajat kun servereiden uptimetkin oli satoja päiviä ilman mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kieltämättä hiukan huvittavaa kun nykysin Debian Stablellakin (joka on kuuluisa enemmänkin siitä päivitysten hitaudesta) tulee suunnilleen joka toinen päivä uusi kerneli siinä missä aiemmin, yli vuosikymmenen käyttelin Archia (=toinen ääripää päivitystahdin suhteen) jossa riitti kertaviikkoon päivittelyt aivan hyvin. Varmaan noita kriittisiä kernel-tason haavottuvuuksia tullut siihen tahtiin tässä kevään mittaan että pienetkin patchit on laitettu jakeluun lyhyellä aikataululla.

Kypsyin itte jo tovi sitten koneiden jatkuvaan käsin päivittelyyn niin tuli laitettua systemd-service joka ajaa jatkuvasti joka koneelle uudet päivitykset automaationa, mutta pitää varmaan tällä menolla lisätä sinne sitten jokaöinen reboottaus kanssa niin ei tarvi noita kernel-päivityksiäkään kyttäillä. :rofl:

Kaukana on ne ajat kun servereiden uptimetkin oli satoja päiviä ilman mitään ongelmia.
Juu, omassa kotilabrassakin on huomannut että päivityksiä on nyt viimeisen parin kuukauden aikana tullut ihan älyttömiä määriä, varsinkin security-päivityksiä. Tuo nyt on ihan normaalia että ennen kesälomakautta tulee paljon tavallisia softapäivityksiä mutta nyt on kyllä sekä tavallisia että turvapäivityksiä tullut niin että on saanut vähintään viikon välein päivitellä koneet läpi. Normaalisti on noin kuukauden välein noita päivitellyt mutta nyt on kyllä noita security-kategorian paketteja ollut sen verran paljon että vaikka nuo omat virtuaalikoneet ovatkin aika hyvin suojattuja ulkomaailmalta niin päivityksiä on tullut ajettua tiuhempaan.

Pitäisi itsekin kehitellä joku systeemi noiden päivitysten helpompaan hallintaan, tähän asti olen ihan käsin käynyt asentelemassa kun valvontajärjestelmä on ilmoitellut uusista päivityksistä. Täysin automaattiseksi en kuitenkaan ainakaan kaikkien koneiden päivityksiä ja bootteja halua, ettei mikään vähän tärkeämpi kotiverkon palvelu yhtäkkiä hajoa huonolla hetkellä.
 
Juu, omassa kotilabrassakin on huomannut että päivityksiä on nyt viimeisen parin kuukauden aikana tullut ihan älyttömiä määriä, varsinkin security-päivityksiä. Tuo nyt on ihan normaalia että ennen kesälomakautta tulee paljon tavallisia softapäivityksiä mutta nyt on kyllä sekä tavallisia että turvapäivityksiä tullut niin että on saanut vähintään viikon välein päivitellä koneet läpi. Normaalisti on noin kuukauden välein noita päivitellyt mutta nyt on kyllä noita security-kategorian paketteja ollut sen verran paljon että vaikka nuo omat virtuaalikoneet ovatkin aika hyvin suojattuja ulkomaailmalta niin päivityksiä on tullut ajettua tiuhempaan.

Pitäisi itsekin kehitellä joku systeemi noiden päivitysten helpompaan hallintaan, tähän asti olen ihan käsin käynyt asentelemassa kun valvontajärjestelmä on ilmoitellut uusista päivityksistä. Täysin automaattiseksi en kuitenkaan ainakaan kaikkien koneiden päivityksiä ja bootteja halua, ettei mikään vähän tärkeämpi kotiverkon palvelu yhtäkkiä hajoa huonolla hetkellä.

Itse juurikin tähän käsin päivittelyyn, kaikennäkösten wrapper skriptien jne käsin pyörittelyn tuloksena vedin kylmästi kaikki koneet servereistä työasemiin vaan aiemmasta sekasikiö-viritelmästä Debian Stableksi ja kaikki päivitykset perusjärjestelmästä työpöytäsoftiin systemd-servicellä päivittymään 6 tunnin välein joka koneelle. Enpä muista että olisi pitkään aikaan mitään tämän tuloksena hajonnut, ja vaikka hajoaisi niin vetää sitten niskalaukauksen särkyneeseen nodeen ja Ansiblella uusi samanlainen parissa minuutissa tilalle. Voi keskittyä sitten säästyneellä ajalla keksimään lisää hajoavia palikoita näihin leluihin :psmoke:

Ja varmaan lisään itte ton reboottauksenkin näiden kernelpäivitysten tuloksena, katotaan sitten täytyykö peruuttaa vai jääkö pysyväksi osaksi automaatiota.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 320
Viestejä
5 247 253
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom