Lihavuusepidemia

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 455
No minä en kyllä edelleenkään ole tästä samaa mieltä. Ei liikunta yksinään estä lihomasta, mutta kyllä se auttaa. Kyllähän se nyt ihan konkreettisesti kuluttaa energiaa. Kokonaisuus ratkaisee. Tottakai jos syö kuin joku gorilla, niin mikään järkevä määrä liikuntaa ei riitä polttamaan sitä energiaa pois.
Itse olen kanssa tästä ihan eri linjoilla, kuin tämä hokema, että "liikunnalla ei ole mitään merkitystä painonhallinnassa". Liikunta on edelleen painonhallinnassa silti oleellista, koska sillä pystyy kohdistamaan esimerkiksi dieetin paremmin rasvanpolttoon, mikä on kuitenkin varmasti jokaisen tavoite.

Uskon, että moni ylipainon ja lihavuuden kanssa tuskaileva voisi liikuntaa lisäämällä saada sen painon pysyvästi alamäkeen sen nousun sijaan. Otetaan nyt vaikka se kävely. Tunti päivässä riittää jo siihen, että sillä kuuluu yhden kokonaisen päivän kalorit viikossa. Omasta mielestä ei kuulosta ollenkaan mitättömältä määrältä. Tähän kun lisää vielä sen, että ajaa sen auton aina vähän kauemmas siitä ovesta, valitsee portaat hissin sijasta, valitsee kävelyn auton sijasta jne. niin pitkällä aikavälillä tämä on todella merkittävä juttu.

Toki jos syöt 5000 kcal päivässä 2000 kcal kulutuksella, niin olet läskisi ansainnut. Mutta jopa sillä kevyellä liikunnalla voisi saada aikaan joka päivälle pienen vajeen, vaikka 250 kcal, hyvinkin helpolla. Vuodessa tämä alkaa jo näkymään kropassa. Kehonkoostumus muuttuu, kun se kaikkein rumin osuus eli rasva palaa ja painoa on varmasti pudonnut jo ihan kunnolla.

Edit: typo
Itse näen asian siten että liikunnan kalorikulutus suhteessa siihen käytettyyn aikaan ja "vaivaan" on mielestäni huono, varsinkin kun verrataan siihen kuinka helppo kaloreita on saada. Totta kai, jos syöt päivittäin aikalailla +-0kcal suhteessa kulutukseen niin jopa sillä tunnin päivittäisellä kävelylenkillä saadaan aikaan kalorivaje jonka takia ihminen laihtuu pitkällä aikavälillä. Itse olen hiihtänyt perinteistä tälle talvelle 55h ja näiden tuntien aikana olen mittarin arvion mukaan kuluttanut vajaa 33 000kcal. Kalorikulutus on ollut siis tasaisesti laskettuna 600kcal/h. Ei vaadi kovin kummoista määrää herkkuja tai edes hieman epäterveellisempää ruokaa, että tuon 600kcal olisi syönyt täyteen. Yksinkertaisesti sanottuna kaloreita on huomattavasti helpompi jättää syömättä kuin polttaa.

Kumpi on mielestänne helpompaa, jättää yksi Fazerin sinisen suklaapala (28kcal) syömättä vai syödä se ja kävellä 5.5km/h vauhdilla 6 minuuttia jotta suklaasta saatu energia on kulutettu? Tämä kaava pätee siis 65kg naisella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 117
Viestejä
4 192 020
Jäsenet
70 866
Uusin jäsen
Konetaituri11

Hinta.fi

Ylös Bottom