Toki tieto kaikista ostoksista menee Lidlille. Itse pidän sitä ainakin paljon merkityksellisempänä yksityisyyden menetyksenä kuin esimerkiksi osoitetieto.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pelko perustuu siihen, että Hans myy tiedon vaikka jollekin vakuutusyhtiölle, joka nostaa vakuutuksesi hintaa kuiteista päätejtävien elintapojesi vuoksi.Kyllä se Hans pääkonttorilla loukkaa nyt yksityisyyttäni, kun tietää haluni saksalaiseen kaljaan ja makkaraan. Mein gott!
Ei siihen Hanssia tarvita! Khyl ne osaa nostaa ihan muutenkinPelko perustuu siihen, että Hans myy tiedon vaikka jollekin vakuutusyhtiölle, joka nostaa vakuutuksesi hintaa kuiteista päätejtävien elintapojesi vuoksi.
Ja on ne kaupat tähänkin asti osanneet yhdistää myös pankkikortin ja ostokset toisiinsa.OT: saksalainen työkaveri ihmetteli kerran Suomen lepsua yksityisyyskulttuuria verrattuna kotimaahansa. Etten ensimmäisenä epäilisi Hansin tai Dieterin myyvän dataa sen enempää kuin Keskon tai SOK:n.
Ja on ne kaupat tähänkin asti osanneet yhdistää myös pankkikortin ja ostokset toisiinsa.
Mikäs se oli se vaarallinen elintarvike muutama vuosi sitten, kun Kesko yhdisti ihan viranomaisluvalla sitä ostaneet löytääkseen plussan kanta-asiakasrekisterit, kuittirekisterit ja pankkikorttirekisterit, jotta löytäisi myös ei plussakorttia käyttäneet.
Virallisestihan tuo oli ainoa kerta. Mutta toisaalta tietokannat ajettiin niin nopeasti, että ei vaadi kovin suurta foliohattuilua ajatella, että kenties kyvykkyys on ollut jatkuvasti.
Kyllä se Hans pääkonttorilla loukkaa nyt yksityisyyttäni, kun tietää haluni saksalaiseen kaljaan ja makkaraan. Mein gott!
Ja kaveri oli käyttämässä sitä kaakao kuponkia todeten kassalla että se on voimassa vasta 27.06.2020. Joten ei mennyt nyt tämä lidlissä käynti ihan putkeen.
Osoitehan ei ollut pakollinen, ainakaan itse en sitä täyttänyt. Sukupuoleksikin voi laittaa "muu"Minua kyllä huolestuttaa, kun Lidl halusi
- Sähköpostiosoitteeni
- Puhelinnumeroni
- Oikean osoitteeni
- Koko nimeni
- Syntymäaikani
- Sukupuoleni
- Sijaintitietoni
Nyt vielä henkilötunnukseni loppuosa ja Lidl voi esiintyä minuna.
--
Tässä ihan vihjeenä, on rikollista esiintyä jonain muuna, mutta ei ole rikollista antaa omia tietojaan väärin. Suosittelen antamaan syntymäajan väärin, niinkuin teen toistuvasti Steamissä (olen syntynyt joskus 1.1. ja skrollaan dialogista jonkun vuosiluvun, jolla olen 18v).
Toihan on hyvä asia, läskeille kalliimmat vakuutuksetPelko perustuu siihen, että Hans myy tiedon vaikka jollekin vakuutusyhtiölle, joka nostaa vakuutuksesi hintaa kuiteista päätejtävien elintapojesi vuoksi.
Jos vähän hierot aivonystyröitäsi, niin varmaan ymmärrät mitä vikaa tuollaisessa olisi. Siis ei siinä, että jos on huonot elintavat, niin vakuutus voisi olla kalliimpi, vaan siinä että ostotottumusten mukaan ylipäätään tehtäisiin mitään johtopäätöksiä kortinhaltijan tereveydentilasta jne. Sinulle varmaan olisi ihan ok, että jos käyt esim. ostamassa toistuvasti tupakkaa sairaalle isällesi tms, niin vakuutusyhtiö nostaa sinun vakuutusmaksuja?Toihan on hyvä asia, läskeille kalliimmat vakuutukset
Jos vähän hierot aivonystyröitäsi, niin varmaan ymmärrät mitä vikaa tuollaisessa olisi. Siis ei siinä, että jos on huonot elintavat, niin vakuutus voisi olla kalliimpi, vaan siinä että ostotottumusten mukaan ylipäätään tehtäisiin mitään johtopäätöksiä kortinhaltijan tereveydentilasta jne. Sinulle varmaan olisi ihan ok, että jos käyt esim. ostamassa toistuvasti tupakkaa sairaalle isällesi tms, niin vakuutusyhtiö nostaa sinun vakuutusmaksuja?
Ja tämä siis ihan yleisesti, ottamatta sen kummemmin kantaa tähän Lidlin tapaukseen. Se oli siis vain vastaus siihen miksi noita tietoja kaikki eivät halua jakaa.
Tämä nyt on itsestäänselvää, että markkinointiin sitä tietoa juuri kerätään käytetään koko ajan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.Olen nähnyt työni puolesta kuinka plussakorttidatalla on tehty kohdennettuja mainoskampanjoita. Kyllä paljon epäterveellistä ruokaa syöville tulee vähän eri suosituksia. Jotka ei tässä tapauksessa tuominneet, vaan koettivat vaan myydä lisää tuotteita.. Tupakkaa ei saa markkinoida, mutta esim. pakastepizzoja saa.
Tämä nyt on itsestäänselvää, että markkinointiin sitä tietoa juuri kerätään käytetään koko ajan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Ongelma tulee siinä vaiheessa, jos niitä tietoja myydään ulkopuolisille, tai jos se tiedot muutenkin omaava taho alkaa myöntää vaikkapa vakuutuksia tai lainoja (S-Pankki?) ja käyttää asiakkaan ostohistoriaa ja muita tietoja hyväkseen riskilaskennassa ja sitä kautta tuotteiden henkilökohtaisessa hinnoittelussa.
OT: saksalainen työkaveri ihmetteli kerran Suomen lepsua yksityisyyskulttuuria verrattuna kotimaahansa. Etten ensimmäisenä epäilisi Hansin tai Dieterin myyvän dataa sen enempää kuin Keskon tai SOK:n.
Näin minä joskus vähän nykyistä foliohattuisempana junnuna oletin kaikkien kanta-asiakasohjelmien tekevän. Sittemmin olen päätynyt käsitykseen, etteivät taida uskaltaa käyttää tuollaista menetelmää, ja saavat kuitenkin melko kattavan tiedon ahkerasti bonuskortteja vilauttelevien asiakkaiden takia.Ihan ilman rekisterien yhdistelyäkin pystyisi kerran kantiskortin kanssa käytetyn pankkikortin siihen ikuisesti yhdistämään, mutta ei tuokaan taida olla sallittua.
Tämä kuponkipelleily on kyllä sellaista syöpää, että oksat pois. Tämä on jopa kertaluokkaa huonompi etusysteemi, kuin ässän ja k:n järjestelmät.
Lidlin etuohjelman takaa paljastuu skandaaliyhtiö Wirecard Bank AG - rahaa hukassa yli 500 000 euroa Suomen mittakaavassa, lähes 2 miljardia globaalilla tasolla.
On tuo vähän hankala, en minä nyt kassalla kännykkää jouda räpeltämään
Mä maksan kuitenkin sillä kännykällä niin ei ole suuri vaiva näyttää tuota qr koodiakaan. Suurempi vaiva on aktivoida ne koodit sieltä apista käyttöön. Kumma että sitä ei ole automatisoitu kun asiakkaita lähinnä vtuttaa jos aktivointi unohtuu. Kokeilin tänään ekaa kertaa.
Aloin tuossa miettiä että voisko ne kaikki koodit vaan aktivoida saman tien ja sitten se automaattisesti käyttää ne mitä tuotteita sattuu ostamaan.
Eilen jäi meinaan käyttämättä 5€ liittymisetu, koska alentamattamien tuotteiden hinta oli alle 5€, niin se edelleen näkyy aktivoituna.
Joissain muissa kantissysteemeissä aktivoidut katoavat jos niitä ei käytä.
Lidlin etuohjelman takaa paljastuu skandaaliyhtiö Wirecard Bank AG - rahaa hukassa yli 500 000 euroa Suomen mittakaavassa, lähes 2 miljardia globaalilla tasolla.
Varatoimenpiteenä Lidl on vetänyt lahjakortit pois myynnissä.
Lidlin lahjakortit vedetään pois myynnistä – taustalla oleva skandaaliyhtiö "kadotti” 1,9 miljardia euroa
Onneksi ehdin eilen eilen hyödyntää 5 euron alennuksen, vaikka kassatäti väitti pokkana, ettei etu rekisteröidy ensimmäinen oston yhteydessä
Eihän toi vaadi kovin laajaa SQL-tuntemusta että osaa tollasen kyselyn tehdä ja loppu nopeus riippuu palvelimesta. Onhan teleoperaattoreillakin vaikka mitä tietoa jemmassa mitä eivät saa katsoa ilman poliisin/tuomioistuimen määräystä. Jotta ei olisi kokonaan OT niin asensin tuon lidlin sovelluksenJa on ne kaupat tähänkin asti osanneet yhdistää myös pankkikortin ja ostokset toisiinsa.
Mikäs se oli se vaarallinen elintarvike muutama vuosi sitten, kun Kesko yhdisti ihan viranomaisluvalla sitä ostaneet löytääkseen plussan kanta-asiakasrekisterit, kuittirekisterit ja pankkikorttirekisterit, jotta löytäisi myös ei plussakorttia käyttäneet.
Virallisestihan tuo oli ainoa kerta. Mutta toisaalta tietokannat ajettiin niin nopeasti, että ei vaadi kovin suurta foliohattuilua ajatella, että kenties kyvykkyys on ollut jatkuvasti.
Ei saa bonusta, mutta jokaisesta ostoskerrasta kun tuota näyttää saa "raaputuskupongin", jossa sitten on joku tarjous. Itse maksan puhelimella aina niin sama sitten näyttää tätä Lidl "korttiakin". Lisäksi tuonne jää myös kuitit, jos vaikka ostaa jotain tavaraa jossa on takuu niin ihan kätevää.Myös sillä etukortilla ei saa bonusta.. Onko pakko näyttää joka kerta? Itse ajattelin näytellä vaan kun käytän tarjouskuponkeja.
Lähinnä tarkoitin sitä, että jo silloin vanhan lainsäädännön aikana ko. tietokantojen yhdistely on ollut kiellettyä. Lienee sitä nykyäänkin. Tuo botulismi-case kuitenkin osoitti, että kyselyt pystyttiin helposti niiden välillä ajamaan (muutama tunti luvan saamis-aika mukaanlukien), joten saattaahan ne olla samassa tietokannassakin.Eihän toi vaadi kovin laajaa SQL-tuntemusta että osaa tollasen kyselyn tehdä ja loppu nopeus riippuu palvelimesta. Onhan teleoperaattoreillakin vaikka mitä tietoa jemmassa mitä eivät saa katsoa ilman poliisin/tuomioistuimen määräystä. Jotta ei olisi kokonaan OT niin asensin tuon lidlin sovelluksen
Mitä hyötyä tuosta appsista on? Mulla ei ole älypuhelinta niin en voi helposti itse katsoa.
Mitä hyötyä tuosta appsista on? Mulla ei ole älypuhelinta niin en voi helposti itse katsoa.
Ei kai voi valita? Siis jos käytät kupongin niin kuitti tallentuu myös.Lyhyesti: saa "5€ alennuksen 20€ ostoksesta" kupongin. Tämä on se sisäänheittotuote. Myös satunnaisia muita kuponkeja, kuten "-50% uimaleluista". Eipä näkynyt uimaleluja lähi-Lidlissä.
Käytännössä siellä on vaan kuponkeja ja veikkaan, että tuo 5€ alennuskuponki jää parhaaksi eduksi.
edit: ja myös sähköiset kuitit, mutta itse olen sen verran paranoidi, että en tule tätä ominaisuutta käyttämään - pelkästään kuponkeja.
Ei kai voi valita? Siis jos käytät kupongin niin kuitti tallentuu myös.
Vissiin Liiterin idea sovelluksen käytön motivaattoriksi on, että aina kun käytät sitä saat jonkun uuden kupongin.Kyllä, mutta voin olla käyttämättä etukorttia 99% ajasta. Vain silloin, kun lunastan kuponkeja.. Katsotaan tulevaisuudessa, kuinka tyhmää tämmöinen on, mutta näin ajattelin asian tehdä.
En koe saavani tarpeeksi etuja, että näyttäisin joka kerta kassalla etukorttini. Tilanne voi toki muuttua.
Avaat sovelluksen, painat aktivoi kaikkien kuponkien kohdalla, jotka haluat käyttää. Painat lopuksi Lidl Plus-kortti -painiketta ja näytät sen QR-koodia kiinteälle lukijalle (reikä pleksissä tai sijainti pleksin vieressä), se piippaa kun on saanut luetuksi.Unohdin kokonaan liiterissä käydessä käyttää sovellusta.
Olisin saanut ainakin sen 5€ hyvityksen, koska ostokset maksoivat noin 28€.
Miten toi toimii? Näytänkö puhelimesta QR-koodin kassalle, vai lukeeko maksupääte tilin tiedot BT-yhteyden kautta?
No itse en ole perehtynyt Saksan lainsäädäntöön, hänen näkemyksensä koski lähinnä mitä ja kuinka automaattisesti yksilöstä kerätään tietoa ja miten helposti niitä saa. On kuitenkin naimisissa suomalaisen kanssa ja asunut täällä 10+ v eli pystynee vertaamaan aika hyvin. Omaa mainostusta toki, mutta esim. Tutanota kehuu datan olevan hyvin suojassa tiukan lainsäädännön myötä.Tuota ihan vain pienenä sivuhuomautuksena että siellä Saksassahan ne vasta urkkiikin tavan kansalaisia tavallista enemmän. Ehkä siellä ei tuo korttimaksaminen ole niin yleistä kuin Suomessa ja sitä kautta profiloiminen ym. mutta kyllä siellä olutmaassa kansalaisten urkkiminen osataan paremmin ja tehokkaamin kuin täällä.
Miksihän Lidl plussaa ei löydy/voi asentaa omalle sony xz2 compactille. android 10 sisällä yms..
Jaahas näytti johtuvan siitä että oli Google playn maana Ruotsi jostain syystä..Ite ainakin asensin eilen illalla XZ2 compactille (52.1.A.2.1).
Pankithan lainaa varten ihan pyytävät niitä tiliotteita 3kk ajalta. Omall pankilla ne toki jo on saatavilla. Tämä kokemus noin 1kk takaa. [/ot]Tämä nyt on itsestäänselvää, että markkinointiin sitä tietoa juuri kerätään käytetään koko ajan. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Ongelma tulee siinä vaiheessa, jos niitä tietoja myydään ulkopuolisille, tai jos se tiedot muutenkin omaava taho alkaa myöntää vaikkapa vakuutuksia tai lainoja (S-Pankki?) ja käyttää asiakkaan ostohistoriaa ja muita tietoja hyväkseen riskilaskennassa ja sitä kautta tuotteiden henkilökohtaisessa hinnoittelussa. Tähän mennessä ne bonuskortit ovat olleet kotimaisia, mutta Lidlin tapauksessa tiedot luovutetaan saksalaiselle firmalle.
Ja siis edelleen, en ole henkilökohtaisesti bonuskortteja vastaan. Kannattaa kuitenkin tiedostaa mitä riskejä niiden myötä voi tulevaisuudessa ilmaantua.