- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 390
Kaupan tai kauppaketjun voi kuitenkin teoriassa perustaa kuka tahansa, apteekkeja ei voi. Vaikka olisit miljardööri.
Kyllä kaupan puolellakin suomessa ainakin vaikuttaa vahvasti poliittinen ohjaus kenelle niitä isoja kaupan yksiköitä kaavoitetaan... Toki kuten totesinkin on ohjaus ja sääntely apteekkialalla huomattavasti voimakkaapaa. Toki sääntely koskee sitten myös toimintaa itsessään eli lakisääteisiä velvoitteita sekä sopimuspohjaisia esim. kelan korvausjärjestelmään liittyviä velvoitteita on todella paljon (täysi mahdottomuus pitää apteekkia ilman että kuuluu kelan suorakorvausjärjestelmään).
Ja kun apteekkiluvan saa, niin eihän siihen apteekin puitteisiin ja henkilökuntaan tarvitse panostaa läheskään samalla tavalla kuin johonkin hemmetin super/hypermarkettiin. Ihan eri mittakaavan toiminnoista kysymys, vaikka profitin kannalta mittakaava voi olla vaikka samaakin tasoa, who knows...
Suhteessa enemmän pitää apteekissa panostaa henkilökuntaan kun pitää olla iso osa yliopistokoulutettua henkilökuntaa ja sen osaamista täytyy myös ylläpitää. Rakennusneliöitä iso marketti vaatii toki enemmän, mutta on sielä myyntimäärätkin hieman eri luokassa. Ja profitin suhteen ei kyllä olla samassa luokassa. Isosta K yksiköstä vetää voittoa varmasti sekä Kesko että kauppias.
No de-facto elinikäinen oikeus. Ei niitä lupia nyt yleensä ihan tuosta vaan taideta lakkauttaa.
Milläs tavalla se luvan lakkauttamattomuus tekee luvasta de-facto elinikäisen? Laki sanoo että apteekkiluvasta on luovuttava 68 ikävuoden kohdalla. Sen jälkeen lupa menee uudelleen hakuun Fimeassa ja on jonkun muun apteekkilupa. Lupien määrää viranomainen säätelee tarpeen mukaan lähinnä kuntakohtaisesti. Aiemmin oli isoissa kunnissa sisäisiä rajoja mutta niitä on poistettu ankarasti pl. uudet ns sairaala-alueiden kupeeseen erikseen määritetyt luvat.
Tässä oli menneisyydessä ajanjakso jolloin varsinkin kasvukeskuksissa lupia oli aivan liian vähän, tilannetta on nyt onneksi korjattu. Kunnilla on siis ollut "aina" oikeus esittää mielipiteensä apteekkilupien sopivasta määrästä, mutta kunnissa ei ole oikeastaan minkäänlaista virkamiesmekanismia joka tällaista yleensä lähtisi omatoimisesti seuraisi tai lähtisi ajamaan. Nykyään tietääkseni Fimeassa on enemmän tätä väestökehityksen tarkastelua ja sieltä pyydetään kunnilta mielipiteitä jolloin kuntakoneistosta sellainen yleensä myös saadaan.
Kunnan on Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen pyynnöstä tarvittaessa arvioitava alueen apteekkipalveluiden toimivuutta, sijoittumista ja riittävyyttä. Kunta voi tehdä keskukselle esityksen apteekin ja sivuapteekin perustamiseksi, apteekin ja sivuapteekin sijaintialueen muuttamiseksi tai apteekin ja sivuapteekin siirtämiseksi.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus voi päättää uuden apteekin perustamisesta kuntaan, kunnan osaan tai sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksikön yhteyteen rajoittuvalle alueelle (apteekin sijaintialue), apteekin sijaintialueen muuttamisesta ja apteekin siirtämisestä kunnan osasta toiseen, jos lääkkeiden saatavuus sitä edellyttää tai se on riittävien apteekkipalveluiden turvaamisen kannalta tarpeellista. Lääkkeiden saatavuutta ja apteekkipalveluiden riittävyyttä arvioitaessa on otettava huomioon ainakin alueella asuvan ja asioivan väestön määrä, alueella jo olevat apteekkipalvelut ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen voi tehdä päätöksen omasta tai asianomaisen kunnan aloitteesta.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus voi päättää apteekin lakkauttamisesta, jos lääkkeiden saatavuus tai apteekkipalveluiden riittävyys ei enää edellytä apteekin ylläpitoa alueella asuvan tai asioivan väestön määrä, alueella jo olevat apteekkipalvelut ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut huomioon ottaen. Lakkauttamispäätöstä ei saa panna täytäntöön ennen kuin kyseessä oleva apteekkilupa on tullut avoimeksi, ellei apteekkiluvan haltijana oleva apteekkari ole ilmoittanut suostuvansa päätökseen.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen on kuultava asianomaista kuntaa ennen 2 tai 3 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus voi päättää uuden apteekin perustamisesta kuntaan, kunnan osaan tai sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksikön yhteyteen rajoittuvalle alueelle (apteekin sijaintialue), apteekin sijaintialueen muuttamisesta ja apteekin siirtämisestä kunnan osasta toiseen, jos lääkkeiden saatavuus sitä edellyttää tai se on riittävien apteekkipalveluiden turvaamisen kannalta tarpeellista. Lääkkeiden saatavuutta ja apteekkipalveluiden riittävyyttä arvioitaessa on otettava huomioon ainakin alueella asuvan ja asioivan väestön määrä, alueella jo olevat apteekkipalvelut ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen voi tehdä päätöksen omasta tai asianomaisen kunnan aloitteesta.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus voi päättää apteekin lakkauttamisesta, jos lääkkeiden saatavuus tai apteekkipalveluiden riittävyys ei enää edellytä apteekin ylläpitoa alueella asuvan tai asioivan väestön määrä, alueella jo olevat apteekkipalvelut ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut huomioon ottaen. Lakkauttamispäätöstä ei saa panna täytäntöön ennen kuin kyseessä oleva apteekkilupa on tullut avoimeksi, ellei apteekkiluvan haltijana oleva apteekkari ole ilmoittanut suostuvansa päätökseen.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen on kuultava asianomaista kuntaa ennen 2 tai 3 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä.
Tuloksen määrä vaihtelee, mutta pienellä riskillä operoivat. Kansa on yhä sairaampaa ja lääkkeitä menee aina kaupaksi, takuuvarmasti. Ja kilpailua on hyvin rajallisesti (apteekkien määrän ja sijainnin suhteen). Hintakilpailua ei käytännössä ollenkaan, ei apteekkien eikä edes eri lääkemerkkien välillä vaan systeemi on johtanut siihen, että aspiriinimerkki A saattaa maksaa esimerkiksi 5,94 ja aspiriinimerkki B 5,76, ja hinnat on samat joka paikassa. (Hinnat revitty hatusta, mutta pointti lienee selvä.)
Yksi nykyjärjestelmän tarkoituksista on tietyllä tapaa juuri tuo toimintariskin alentaminen, eli apteekkiverkko pidetään vakaana eikä niitä aukea ja sulkeudu ennakoimattomasti. Luvan saaneilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia alueensa lääkehuollosta. Lääkelaki 39 § "Apteekkeja tulee olla maassa siten, että väestö, mikäli mahdollista, voi vaikeudetta saada lääkkeitä."
Apteekki ei pääasiallisesti määritä lääkkeen hintaa vaan hinta tulee suoraan valtion määrittämästä lääketaksasta eli ulosmyyntihinta lasketaan valmistajan määrittämän tukkuhinnan mukaan. Tukkuhinnat ovat 2 viikon jaksoissa kaikille apteekeille samat, erillisiä alennuksia ei saa antaa. Itsehoitolääkkeissä tämä taksahinta on enimmäishinta, mutta jos/kun alempaa hintaa ei saa käytännössä mitenkään mainostaa (koska epäeettistä lääkkeiden myynnin lisäämistä) niin ei kilpailu toteudu verkossa eikä kivijalassa.
Itse ostaisin kaikki mahdolliset lääkkeet EU-maista Netin kautta, jos se olisi edes hieman yksinkertaisempaa. Nykyistä systeemiä en haluaisi tukea missään tapauksessa. Tässä yhdistyy sekä kapitalismin että sosialismin huonoimmat puolet samalla kertaa. Artisti maksaa tarpeettoman paljon ja joutuu vielä jonottamaan kaupan päälle. Apteekkari nauraa matkalla pankkiin. Ja tukkuliikkeet nauraa vielä enemmän (ne kaksi duopolin osapuolta).
Ulkomailta saa kyllä osan lääkkeistä todellakin halvemmalla, mutta apteekit eivät tähän suurelta osin ole syyllisiä. Lähtien jo ihan siitä ettei meidän härmä ole houkutteleva markkina-alue isolle määrälle geneeristen lääkkeiden tuottajia. Markkinoille tulon kustannus on aina tietyn suuruinen kun pitää olla tämän kielialueen pakkaukset ja hyväksynnät yms.yms. Eivät katso kannattavaksi kun meidän väkimäärä on kuitenkin ihan mitättömän pieni isossa mittakaavassa. Hyvänä esimerkkinä viimevuosilta itsehoidossa syyhyvoiteen hinta nousi ja nousi ja nousi, kun markkinoilla tasan yksi valmistaja. Lopulta kun hinta oli 50€ per 30g tuubi alkoi paria geneeristä valmistajaa kiinnostaa ja nyt kilpailua on sen verran että hinta on "enää" 30-40€ per tuubi. Eikä tällaiseen apteekki voi vaikuttaa.
Jos tämä "oikeistohallitus" olisi oikeasti yhtään oikeistolainen, niin apteekkitoiminta vapautettaisiin kilpailulle, ja alta aikayksikön meille tulisi sekä uusia tukkuliikkeitä että uusia apteekkiketjuja. Kaikki voittaisi paitsi nykyiset rahanpainajat.
Täydellä vapauttamisella oma veikkaukseni on valitettavasti yksi uusi duopoli Sekä tietysti maantieteellisesti isoja alueita ilman apteekkia (oletuksena että apteekin toiminnan velvoitteet pidetään nykytasolla). Kyllä nykyjärjestelmää varmasti tullaan muuttamaan, mutta en usko täyden räjäyttämisen tuottavan pelkkää hyvää.
Viimeksi muokattu: