Lidl vs K-market vs S-market

Ja näin teenkin. Lidleissä on, ja on aina ollut semmonen tietynlainen, vastenmielinen tunnelma. Tuotteiden esillepanoon ei ole panostettu, paperiset hintalaput 90-lukua, ja asiakaskunta suhteessa selvästi enemmän ns. laitapuolen kulkijaa. Sama ongelma vaivaa osittain myös Prismoja melko kliinisine värimaailmoineen ja mielikuvituksettomine esillepanoineen. Tämä on oleellinen syy miksi suosin K Citymarketia ja K Supermarketia; kauppiasvetoisena valikoimassa voidaan ns. revitellä, esillepano on pääsääntöisesti inspiroivaa, ja tykkään muutenkin näiden yleisestä, "kodikkaasta" fiiliksestä ja tunnelmasta.
Itse maksan ostoksista, en tunnelmasta mutta kukin tavallaan.
 
Ja näin teenkin. Lidleissä on, ja on aina ollut semmonen tietynlainen, vastenmielinen tunnelma. Tuotteiden esillepanoon ei ole panostettu, paperiset hintalaput 90-lukua, ja asiakaskunta suhteessa selvästi enemmän ns. laitapuolen kulkijaa. Sama ongelma vaivaa osittain myös Prismoja melko kliinisine värimaailmoineen ja mielikuvituksettomine esillepanoineen. Tämä on oleellinen syy miksi suosin K Citymarketia ja K Supermarketia; kauppiasvetoisena valikoimassa voidaan ns. revitellä, esillepano on pääsääntöisesti inspiroivaa, ja tykkään muutenkin näiden yleisestä, "kodikkaasta" fiiliksestä ja tunnelmasta.
Lidl on tosiaan kuin 90-luvulle jäänyt, mutta toisaalta eipä se eroa Saksasta mitenkään. Saksassakin tulee jollain tapaa sellainen vuosikymmenen perässä laahaava fiilis. En nyt muutamaan vuoteen ole taas siellä käynyt, mutta viimeksi Saksassa oli vielä käytössä ne Suomessa 2000-luvun alussa poistuneet paksumuoviset limsapullot! Se oli hämmentävä, mutta toisaalta nostalginen näky.
 
Asiakaskunta kai riippuu aika vahvasti alueesta, porukan koostumus voi olla eri vaikka Pitäjänmäen ja Pakilan Lidleissä.
 
Kaikki oli fine kunnes tuli aika maksaa. Siis c'mon! S-ryhmä odottaa minun luottavan heidän haltuunsa maksukorttini tiedot. Luottokorttia en käytä, mutta tietoturvasyistä en kyllä yhdellekään verkkokaupalle ala korttini tietoja antamaan. Toisin sanoen; perus pankin oma verkkomaksu pankkitunnuksilla ei ole maksuvaihtoehtona. Järkyttävää!

On vaikea ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä maksukortin käyttäminen maksamiseen on joku erityinen tietoturvaongelma. Pankkimaksupainikkeilla maksamiseen liittyy todellisuudessa paljon suuremmat riskit (sellaisella maksaessasi voit joissain tapauksissa antaa sivustolle pidempiaikaisen pääsyn tilillesi, eikä maksua voi kiistää yhtä helposti kuin maksukortilla tehdyt virheelliset veloitukset).

Jos et uskalla käyttää maksukorttia maksamiseen, niin kannattaa varmaan mennä kauppaan ihan paikan päälle ja maksaa käteisellä (jota on käsitelty vain hansikkaat kädessä ja naamasuojus kasvoilla). Tai sitten hommaat virtuaalisen maksukortin, jonka voit vaihtaa aina uuteen vaikka jokaisen maksutapahtuman jälkeen (näitähän saa vaikka Wiseltä ja vastaavilta).
 
Tai sitten hommaat virtuaalisen maksukortin, jonka voit vaihtaa aina uuteen vaikka jokaisen maksutapahtuman jälkeen (näitähän saa vaikka Wiseltä ja vastaavilta).

Tuli mieleen myös käytännön vinkki liittyen näihin S-ryhmästä tehtäviin nettiruokaostoksiin. Miksi et käytä S-pankkisi tiliin liitettyä korttia tai luo kakkostiliä S-pankissa ja sille omaa maksukorttia? Eli siirrät sitten rahaa tarpeen mukaan S-tililtä toiselle, jolloin kortin tietojen katoamisen yhteydessä tilillä ei ole juurikaan rahaa, mitä huijari voisi hyödyntää.

Eli siirrä ongelmasi S-pankin ja S-ryhmän taakaksi, ja käytä ruokaostoksien maksussa heidän pankkiaan ja Visa Debittiään. Jos vuoto tulee, niin korvaukset menee sitten S-pankin eli S-ryhmän taakaksi.
 
Tuli mieleen myös käytännön vinkki liittyen näihin S-ryhmästä tehtäviin nettiruokaostoksiin. Miksi et käytä S-pankkisi tiliin liitettyä korttia tai luo kakkostiliä S-pankissa ja sille omaa maksukorttia? Eli siirrät sitten rahaa tarpeen mukaan S-tililtä toiselle, jolloin kortin tietojen katoamisen yhteydessä tilillä ei ole juurikaan rahaa, mitä huijari voisi hyödyntää.

Eli siirrä ongelmasi S-pankin ja S-ryhmän taakaksi, ja käytä ruokaostoksien maksussa heidän pankkiaan ja Visa Debittiään. Jos vuoto tulee, niin korvaukset menee sitten S-pankin eli S-ryhmän taakaksi.
S-pankin korvausvelvollisuus alkaa ilmoituksesta, eli kortti pitäisi todeta kadonneeksi tai väärinkäytetyksi heti.

Toki summat eivät ole kakkoskortilla isot, tai voi hommata Prepaid-kortin sitä varten. Itse käytän verkko-ostoksiin toisen yhtiön Prepaid-korttia.
 
S-pankin korvausvelvollisuus alkaa ilmoituksesta, eli kortti pitäisi todeta kadonneeksi tai väärinkäytetyksi heti.

Toki summat eivät ole kakkoskortilla isot, tai voi hommata Prepaid-kortin sitä varten. Itse käytän verkko-ostoksiin toisen yhtiön Prepaid-korttia.

Siis nythän oli kyse verkossa tapahtuvasta tietojen kaappauksesta. Eihän yksilö voi tietää, että juuri nyt hänen korttinsa tiedot on kaapattu Prisman verkkokaupan tietomurron avulla?

Eli kyllä, fyysisen kortin osalta asia on kuten sanoit (vastuu ilmoittaa heti), mutta verkkorikollisuudessa ei voida olettaa, että pystyisi mitenkään monitoroimaan tai toteamaan, että korttini tiedot kaapattiin S-ryhmän verkkosivuilta. Tavallisella kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta selvittää verkkosivujen tietoturvatilanne, eli vastuu on kyllä selvästi enemmän pankilla että verkkokaupan pitäjällä.

Lisäksi ehdotuksessani kortti kytkettäisiin S-pankin kakkostiliin, jolloin sieltä ei mahdollisesti saataisi ostatettua juuri mitään, koska rahaa siirrettäisiin sinne vain silloin, kun tehdään ruuan verkko-ostoksia ja mennään sen maksuvaiheeseen. Muutoin tilillä olisi vain pari hassua euroa.
 
Pahoittelut ellen löytänyt jo olemassaolevaa ruuan verkkokaupalle omistettua lankaa: Tänään päätin ensimmäisen kerran tilata ruokaostokset netistä S-ryhmältä. Kaikki meni ensin hyvin, valikoima tuntui vastaavan suurelta osin Prismojen tarjontaa jne. Toimituksenkin olisi saanut jo kahden päivän päähän. Kaikki oli fine kunnes tuli aika maksaa. Siis c'mon! S-ryhmä odottaa minun luottavan heidän haltuunsa maksukorttini tiedot. Luottokorttia en käytä, mutta tietoturvasyistä en kyllä yhdellekään verkkokaupalle ala korttini tietoja antamaan. Toisin sanoen; perus pankin oma verkkomaksu pankkitunnuksilla ei ole maksuvaihtoehtona. Järkyttävää!

Ymmärrän kyllä kaupan lähestymiskulman asiaan. Kaikkia asiakkaan poimimia tuotteita ei välttämättä keräilykaupan hyllyllä sillä hetkellä ole. Myös pakkausmateriaalista veloitetaan tarpeen mukaan, mihinkä S-ryhmä pidättää oikeuden muutoksiin lopullisessa kauppasummassa. Luulisi nyt kuitenkin, että varastotilanteen seuranta sekä laatikoiden määrän tarpeen pystyisi jo nyky it-sovelluksillakin laskemaan niin tarkasti ettei kaupalle tarvitse antaa pääsyä tilillesi.

Aloitetaan nyt vaikka ihan siitä, että kun sinä teet sen tilauksen. Varastosaldo on n+1. Keräilijä lähtee liikkeelle, niin varastosaldo on n+1-n-kpl. Joku mummo on sen viimeisen jauhelihan ottanut minkä sinäkin olisit halunnut. Käytä Odaa tai kauppahalli24. Mikäli siellä päin tarjolla. Tosin en tiedä miten kummallakaan laskutus menee nykyään. Kauppahalli24:lla pystyi maksamaan verkkopankin kautta, hyvittivät sitten loput kauppatilille. Ja ne sai seuraavalla kerralla sai käytettyä. Tai käytä Wolttia ja maksa Mobilepayllä. Tosin jos jotain tilattua tuotetta ei ole, niin hyvittävät sen mieluummin kuin etsivät halvemman korvaavan tuotteen. Vähemmän vinkua jne.

TAI vaihtoehtoisesti annat sinne Prismaan (myös Citymarket) kertaluontoisen katevarauksen. Jonka joutuu nettipankin kautta joka kerta varmistamaan. Joko mä olen vain tyhmä, tai jollain on liikaa foliota. Mutta en ainakaan keksi miten mun tilin nyt sillä voisi tyhjätä?? Jos/kun niin joskus tapahtuu, niin luottoyhtiö/pankki ottaa ne kyllä kontolleen. Sikäli ettei ole itse perseillyt.
 
Eli kyllä, fyysisen kortin osalta asia on kuten sanoit (vastuu ilmoittaa heti), mutta verkkorikollisuudessa ei voida olettaa, että pystyisi mitenkään monitoroimaan tai toteamaan, että korttini tiedot kaapattiin S-ryhmän verkkosivuilta. Tavallisella kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta selvittää verkkosivujen tietoturvatilanne, eli vastuu on kyllä selvästi enemmän pankilla että verkkokaupan pitäjällä.

Lisäksi ehdotuksessani kortti kytkettäisiin S-pankin kakkostiliin, jolloin sieltä ei mahdollisesti saataisi ostatettua juuri mitään, koska rahaa siirrettäisiin sinne vain silloin, kun tehdään ruuan verkko-ostoksia ja mennään sen maksuvaiheeseen. Muutoin tilillä olisi vain pari hassua euroa.

Juuri näin. Tietovuodon johdosta tapahtuva maksukortin tietojen väärinkäyttö tapahtuu tyypillisesti "card not present"-tyyppisinä transaktioina, joissa kortinhaltijan vahvaa tunnistusta ei ole käytetty. Näiden kiistäminen jälkikäteen on hyvin helppoa, säännöt ovat vahvasti kuluttajan puolella. Kortinhaltijan tulee S-Pankin korttiehtojen mukaan tarkastaa tiliote tai luottokorttilasku ja tehdä huomautukset virheellisistä veloituksista "ilman aiheetonta viivytystä". Ei siinä sen kummempaa. Täysin aiheeton tuo joidenkin foliohattujen valtava pelko korttitietojen väärinkäytöstä, jos sitä jossain käyttää.
 
S-ryhmä hankkiutui Foodiesta eroon 2021 syksyllä ja tilalle tuli S-Kaupat.

Vieläkin puuttuu iso osa aiemmista ominaisuuksista, mutta laitteiden välinen synkronointiominaisuus on kuulemma työn alla. Aikataulusta ei ollut antaa tarkempia tietoja.

Olisihan se hyvä, että listan saisi synkronoitua eri perheenjäsenten laitteiden välillä.
 
Pahoittelut ellen löytänyt jo olemassaolevaa ruuan verkkokaupalle omistettua lankaa: Tänään päätin ensimmäisen kerran tilata ruokaostokset netistä S-ryhmältä. Kaikki meni ensin hyvin, valikoima tuntui vastaavan suurelta osin Prismojen tarjontaa jne. Toimituksenkin olisi saanut jo kahden päivän päähän.
Katsastelin myös samaa. Mutta että "jo kahden päivän päähän". Ei stana, mulle tarjosi nyt sunnuntai-iltana ensimmäistä noutoajankohtaa keskiviikon iltapäivälle. Ei helkkari, enhän mä tiiä onko sitä ees hengissä tuolloin. Jos olen, niin ei kyllä mitään käryä mitä meinaan silloin syödä.
Kyllähän tuollaisen pitäisi toimia niin että tänä iltana tilaus ja nouto mahdollista seuraavana iltapäivänä.
 
Onko Lidleissä jotkut kesäajat aukioloajoissa? Katsoin juuri että aukeaako Turun keskustan Lidl kuudelta vai seitsemältä, kun viereinen s-market aukeaa kuudelta ja noi on lähes aina ollut synkassa. No nythän tuo aukeaa vasta kahdeksalta! Mietityttää että onko tuo joku tilapäinen kesän aiheuttama muutos vai pysyvämpi? Tosi omituinen aika silti. Helsingin keskustasta löysin pari jotka aukeaa seitsemältä pari jotka myös tuolta kahdeksalta.
 
Onko Lidleissä jotkut kesäajat aukioloajoissa? Katsoin juuri että aukeaako Turun keskustan Lidl kuudelta vai seitsemältä, kun viereinen s-market aukeaa kuudelta ja noi on lähes aina ollut synkassa. No nythän tuo aukeaa vasta kahdeksalta! Mietityttää että onko tuo joku tilapäinen kesän aiheuttama muutos vai pysyvämpi? Tosi omituinen aika silti. Helsingin keskustasta löysin pari jotka aukeaa seitsemältä pari jotka myös tuolta kahdeksalta.
Aamuvirkkujen ongelmia.... itseäni kiinnostaa vain se, moneltako kauppa menee kiinni.
 
Kauppias huijaa kaiken?

Pääkaupunkiseudulla sijaitseva K-Supermarket huijaa tietoisesti asiakkaita väärillä hinnoilla.

Monesti myymälän hinnat ovat jotain aivan muuta kuin kassalla, suurimmillaan poikkeama voi olla jopa 2 - 4 kertainen. Kassalla kieltäytyvät myymästä tuotteita samalla hinnalla, joka on ilmoitettu myymälässä, vaikka laki edellyttää sitä. Kassalla ei ole kuulemma valtuuksia myydä samalla hinnalla kuin myymälässä, koska kauppias on näin linjannut, suostuvat ainoastaan ottamaan tuotteen takaisin. Virheellisiä myymälähintoja ei myöskään suostuta korjaamaan, koska ainoastaan kauppiaalla on valtuudet siihen (Lue: Kauppias laittaa tietoisesti liian alhaisia hintoja näytille kasvattaakseen myyntiä).

Tarjouskampanjoissa kuten Superpäivillä huolimatonta asiakasta vedätetään mm. laittamalla tarjoustuotteen hyllyyn normaalihintaisia tuotteita, joka on periaatteessa sama tuote mutta saattaa olla eri tuote-erää tai poikkeava paino / tilavuus. Kaikkia kampanjaan kuuluvia tuotteita ei luonnollisesti löydy myymälästä (Lue: koska niissä on liian pienet katteet).

Virvoitusjuomien hinnat ilmoitetaan toisinaan (erityisesti monipakkauksissa) ilman pantteja, jolloin myymälän näytille oleva hinta on huomattavasti tavanomaista halvempi. Kassalla lyödään kuitenkin panttien osuus päälle, ja sitten ihmetellään mites loppusumma olikin näin suuri.

Kesko ei tunnetusti puutu kauppiaiden kyseenalaiseen tai lainvastaiseen toimintaan, josta osoituksena on muutaman vuoden takainen tapaus Tampereen suunnalta, jossa epärehellinen toiminta loppui vasta sitten, kun kertynyt mainehaitta teki liiketoiminnasta kannattamatonta.

Näin ollen ainoat väylät puuttua tapauksiin on tuoda toimintaa KKV:n tietoon ja viime kädessä kyseessä voi olla rikosoikeudellisesti petos tai törkeä petos.
 
Kauppias huijaa kaiken?

Pääkaupunkiseudulla sijaitseva K-Supermarket huijaa tietoisesti asiakkaita väärillä hinnoilla.

Monesti myymälän hinnat ovat jotain aivan muuta kuin kassalla, suurimmillaan poikkeama voi olla jopa 2 - 4 kertainen. Kassalla kieltäytyvät myymästä tuotteita samalla hinnalla, joka on ilmoitettu myymälässä, vaikka laki edellyttää sitä. Kassalla ei ole kuulemma valtuuksia myydä samalla hinnalla kuin myymälässä, koska kauppias on näin linjannut, suostuvat ainoastaan ottamaan tuotteen takaisin. Virheellisiä myymälähintoja ei myöskään suostuta korjaamaan, koska ainoastaan kauppiaalla on valtuudet siihen (Lue: Kauppias laittaa tietoisesti liian alhaisia hintoja näytille kasvattaakseen myyntiä).

Tarjouskampanjoissa kuten Superpäivillä huolimatonta asiakasta vedätetään mm. laittamalla tarjoustuotteen hyllyyn normaalihintaisia tuotteita, joka on periaatteessa sama tuote mutta saattaa olla eri tuote-erää tai poikkeava paino / tilavuus. Kaikkia kampanjaan kuuluvia tuotteita ei luonnollisesti löydy myymälästä (Lue: koska niissä on liian pienet katteet).

Virvoitusjuomien hinnat ilmoitetaan toisinaan (erityisesti monipakkauksissa) ilman pantteja, jolloin myymälän näytille oleva hinta on huomattavasti tavanomaista halvempi. Kassalla lyödään kuitenkin panttien osuus päälle, ja sitten ihmetellään mites loppusumma olikin näin suuri.

Kesko ei tunnetusti puutu kauppiaiden kyseenalaiseen tai lainvastaiseen toimintaan, josta osoituksena on muutaman vuoden takainen tapaus Tampereen suunnalta, jossa epärehellinen toiminta loppui vasta sitten, kun kertynyt mainehaitta teki liiketoiminnasta kannattamatonta.

Näin ollen ainoat väylät puuttua tapauksiin on tuoda toimintaa KKV:n tietoon ja viime kädessä kyseessä voi olla rikosoikeudellisesti petos tai törkeä petos.

Niin mikä K-supermarket tässä oli kyseessä, ja oliko tästä toiminnasta siis jotain näyttöäkin?
 
Niin mikä K-supermarket tässä oli kyseessä, ja oliko tästä toiminnasta siis jotain näyttöäkin?

Tietääkseni kyseinen kauppias lukee myös tätä foorumia, joten jätetään toistaiseksi mainitsematta kaupan nimi.

Edit: Pienenä vihjeenä voin mainita, että kyseessä on jokin aikaa sitten uudistettu kauppa, jossa on myös kauppias vaihtunut.

Vastaava kantelu Tokmannista tuotti aikoinaan tulosta (ilmoittivat pantittomien tölkkien hinnan sisältävät pantin), joten eiköhän tästäkin tapauksesta tule perästä kuulumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppias huijaa kaiken?

Pääkaupunkiseudulla sijaitseva K-Supermarket huijaa tietoisesti asiakkaita väärillä hinnoilla.

Monesti myymälän hinnat ovat jotain aivan muuta kuin kassalla, suurimmillaan poikkeama voi olla jopa 2 - 4 kertainen. Kassalla kieltäytyvät myymästä tuotteita samalla hinnalla, joka on ilmoitettu myymälässä, vaikka laki edellyttää sitä. Kassalla ei ole kuulemma valtuuksia myydä samalla hinnalla kuin myymälässä, koska kauppias on näin linjannut, suostuvat ainoastaan ottamaan tuotteen takaisin. Virheellisiä myymälähintoja ei myöskään suostuta korjaamaan, koska ainoastaan kauppiaalla on valtuudet siihen (Lue: Kauppias laittaa tietoisesti liian alhaisia hintoja näytille kasvattaakseen myyntiä).

Tarjouskampanjoissa kuten Superpäivillä huolimatonta asiakasta vedätetään mm. laittamalla tarjoustuotteen hyllyyn normaalihintaisia tuotteita, joka on periaatteessa sama tuote mutta saattaa olla eri tuote-erää tai poikkeava paino / tilavuus. Kaikkia kampanjaan kuuluvia tuotteita ei luonnollisesti löydy myymälästä (Lue: koska niissä on liian pienet katteet).

Virvoitusjuomien hinnat ilmoitetaan toisinaan (erityisesti monipakkauksissa) ilman pantteja, jolloin myymälän näytille oleva hinta on huomattavasti tavanomaista halvempi. Kassalla lyödään kuitenkin panttien osuus päälle, ja sitten ihmetellään mites loppusumma olikin näin suuri.

Kesko ei tunnetusti puutu kauppiaiden kyseenalaiseen tai lainvastaiseen toimintaan, josta osoituksena on muutaman vuoden takainen tapaus Tampereen suunnalta, jossa epärehellinen toiminta loppui vasta sitten, kun kertynyt mainehaitta teki liiketoiminnasta kannattamatonta.

Näin ollen ainoat väylät puuttua tapauksiin on tuoda toimintaa KKV:n tietoon ja viime kädessä kyseessä voi olla rikosoikeudellisesti petos tai törkeä petos.

Olen huomannut samanlaista vedätystä eräässä turkulaisessa K-supermarketissa - ilmoitetaan vääriä hintoja hyllyssä ja sijoitellaan harhaanjohtavasti tarjousten kohdalle normaalihintaisia tuotteita. Tätä on käynyt useampaan kertaan, minkä perusteella on alkanut epäilyttää, että toiminta olisi jossain määrin tarkoituksellista.
 
Keskon ruokakaupoissa saa kyllä nykyään olla tarkkana ettei maksa ylimääräistä. Muutaman kerran tapahtunut niin että tuotteella on ollut hintaa enemmän kuin hyllyssä ja netissä. Kassan jälkeen sitten infotiskin kautta ja siellä hyvitetty käteisellä.
 
Keskon ruokakaupoissa saa kyllä nykyään olla tarkkana ettei maksa ylimääräistä. Muutaman kerran tapahtunut niin että tuotteella on ollut hintaa enemmän kuin hyllyssä ja netissä. Kassan jälkeen sitten infotiskin kautta ja siellä hyvitetty käteisellä.
Tuleepa varmaan usein mulla maksettua ylimääräistä. Ei tule ikinä otettua kuittia mukaan ruokakaupasta ellei nyt jotain takuunalaista härpäkettä ole. Jos päässälasku heittää huimia summia niin sitten tulee kysyttyä että mikä teki näin paljon? Ei sillä että varaa olisi maksaa ylimääräistä vaan laiskuus tarkistaa ja kuittipaperien turha kertyminen ei ole mieleen.
 
Tuleepa varmaan usein mulla maksettua ylimääräistä. Ei tule ikinä otettua kuittia mukaan ruokakaupasta ellei nyt jotain takuunalaista härpäkettä ole. Jos päässälasku heittää huimia summia niin sitten tulee kysyttyä että mikä teki näin paljon? Ei sillä että varaa olisi maksaa ylimääräistä vaan laiskuus tarkistaa ja kuittipaperien turha kertyminen ei ole mieleen.

Kuitithan saa K-Ruoka-palveluun, jos vinguttaa plussaa. Ja saman palvelun kautta voi laittaa viestiä suoraan kauppaan. Itse olen kahdesta asiasta reklamoinut (viallinen tuote ja virheellinen hinta) ja molemmat korjattiin palautuksella.
 
K-kaupasta on monia surkeita kokemuksia. Kolme lähellä olevaa K:ta tuntuvat strategisesti sijoittavan joitain hintoja siten, että kalliimpi tuote helposti tarttuu matkaan. Onko sattumaa? Lähin pikku-K jopa pitää jatkuvasti eri tuotteen hintaa miltei samannimisen toisen kalliimman tuotteen kohdalla. Onko tämä vahinko? Ja miksi vahinko jatkuu kuukaudesta ja vuodesta toiseen eri puolilla myymälää?

Erään kerran Kauppias oli mokannut aletuotteen mainostamisen kanssa, ja ostamani tuote sitten maksoikin kassalla enemmän. Protestoin jo kassalla, mutta valitin vasta jälkikäteen spostitse. Se hässäkkä, mitä siitä Eastonin CM-kauppiaan kanssa seurasi ei ollut korvauksen arvoista. Lukuisia sähköposteja ja asian osoittamista. Toki oli kuitti ja kuva tarjouksesta, mutta silti niin vaikeaa. Sitten sain sen jonkun 1,30 euroa korvausta :D - kun Lidl tai S mokaa, niin aina on tullut hyvitystä myös vaivasta. Mutta Kauppias hoitaa homman...
 
K-kaupasta on monia surkeita kokemuksia. Kolme lähellä olevaa K:ta tuntuvat strategisesti sijoittavan joitain hintoja siten, että kalliimpi tuote helposti tarttuu matkaan. Onko sattumaa? Lähin pikku-K jopa pitää jatkuvasti eri tuotteen hintaa miltei samannimisen toisen kalliimman tuotteen kohdalla. Onko tämä vahinko? Ja miksi vahinko jatkuu kuukaudesta ja vuodesta toiseen eri puolilla myymälää?

Erään kerran Kauppias oli mokannut aletuotteen mainostamisen kanssa, ja ostamani tuote sitten maksoikin kassalla enemmän. Protestoin jo kassalla, mutta valitin vasta jälkikäteen spostitse. Se hässäkkä, mitä siitä Eastonin CM-kauppiaan kanssa seurasi ei ollut korvauksen arvoista. Lukuisia sähköposteja ja asian osoittamista. Toki oli kuitti ja kuva tarjouksesta, mutta silti niin vaikeaa. Sitten sain sen jonkun 1,30 euroa korvausta :D - kun Lidl tai S mokaa, niin aina on tullut hyvitystä myös vaivasta. Mutta Kauppias hoitaa homman...
se että valitit 1.30eurosta niin tarkoittaa että se kauppias on käyttänyt siihen satoja. Ja juuri se on se syy miksi sitä pitää tehdä. Jokainen minuutti mikä noihin joutuu käyttään on rahanarvoista millä voisi tehdä muutakin
 
  • Tykkää
Reactions: A_J
Eipä ole kertynyt tuollaisia huonoja kokemuksia K-kauppiaista. Mutta minä olenkin vain tällainen persaukinen työnorja, jolla ei ole varaa K-kaupassa käydä kuin ihailemassa valikoimaa ja hypistelemässä erinäisiä tuotteita. Mukavaa sinänsä siellä vierailla, kauppiaat aina iloisena tervehtivät vaikka en koskaan osta mitään.
 
Eipä ole kertynyt tuollaisia huonoja kokemuksia K-kauppiaista. Mutta minä olenkin vain tällainen persaukinen työnorja, jolla ei ole varaa K-kaupassa käydä kuin ihailemassa valikoimaa ja hypistelemässä erinäisiä tuotteita. Mukavaa sinänsä siellä vierailla, kauppiaat aina iloisena tervehtivät vaikka en koskaan osta mitään.

Onhan K-kaupoilla joskus hyviä tarjouksia. Silloin persaukinen hyötyy käymisestä.
 
OmaPlussa-tarjoukset ja muut tarjoukset tulee haettua lähi-Citymarketista, muuten viikottaiset ruokaostokset Prismasta.
 
OmaPlussa-tarjoukset ja muut tarjoukset tulee haettua lähi-Citymarketista, muuten viikottaiset ruokaostokset Prismasta.
Itä-Helsingissä tuntuu olevan ihan samat hinnat keskimäärin molemmissa. Prismaa tulee nykyään suosittua lähinnä sen takia, että se käsiskanneri-tsydeemi on ihan mahtava. Voi hyllystä pakata kamat suoraan kasseihin ja käydä pikakassalla vaan maksamassa. Nopeuttaa hommaa mukavasti. Saisi muutkin kaupat ottaa tuon käyttöön.
 
Prismaa tulee nykyään suosittua lähinnä sen takia, että se käsiskanneri-tsydeemi on ihan mahtava. Voi hyllystä pakata kamat suoraan kasseihin ja käydä pikakassalla vaan maksamassa. Nopeuttaa hommaa mukavasti. Saisi muutkin kaupat ottaa tuon käyttöön.
Itse olen tuota satunnaisesti käyttänyt, lähinnä jos hakee ison kärryllisen tavaraa. Pienellä kärryllä/parin päivän ostoksia hakiessa olen huomannut, että ei pahemmin säästä aikaa. Ensinnäkin en yleensä jaksa nysvätä siellä hyllyjen välissä turhaan mitään päivänmääriä tai hintoja, vaan nappaan tuotteet ja heitän kärryyn. Skanneria käyttäessä tuo omien kokemusten mukaan tuo hieman lisäviivettä, jonka toki kassalla saa parhaassa tapauksessa kurottua umpeen, mikäli pikakassalla ei ole suurempaa ruuhkaa. Pienet ostokset olen kuitenkin heittänyt kassalle ja pakannut samassa ajassa kun tuon skannerilaitteen käsittelyssä menee aikaa kassalla. Ja harmiksi ehkä kolme kertaa nyt viimeisen parin kuukauden aikana joutunut satunnaistarkastukseenkin, mikä vasta onkin rumba kun itsepalvelukassan kesätyöntekijät eivät ilmeisesti tätä voi suorittaa, niin infopisteeltä sitten tulee vanhempi myyjä katsomaan tuotteet.

Eikö tekniikka pystyisi jo pikkuhiljaa siihen, että S-kortilla ottaa kärryn haltuun, jossa on itsessään jonkinlainen (RFID?) tunnistin, joka rekisteröisi tuotteet kärryyn laittaessa ja kassalinjan ohittaessa suorittaisi veloituksen kortilta ilman, että tarvitsisi edes pysähtyä kassoille. Toki jokaiseen kärryyn laitettuna hinta olisi varmasti messevä. Tämän voisi vastaavasti toteuttaa siten, että työnnät kärryt sellaisen kassalinjassa olevan tunnistuskopin läpi, joka lukee kärryssä olevat tuotteet parissa sekunnissa ja voit jatkaa matkaa. Molempien vaihtoehtojen edellytyksenä tietenkin olisi kehittyneempi tunnistetekniikka kaupan tuotteissa.
 
Itse olen tuota satunnaisesti käyttänyt, lähinnä jos hakee ison kärryllisen tavaraa. Pienellä kärryllä/parin päivän ostoksia hakiessa olen huomannut, että ei pahemmin säästä aikaa.
Juuri näin. Muutaman tuotteen kanssa pikakassa on yleensä nopein. Mutta kärryllisen tavaraa nostelu kärryyn, hihnalle ja siitä kasseihin ottaa jo sen verran aikaa, että tuo on nopeampi selvästi. Plus pikakassalle pääsee yleensä jonottamatta ja kassoille taas saa jonotella.
 
Itä-Helsingissä tuntuu olevan ihan samat hinnat keskimäärin molemmissa. Prismaa tulee nykyään suosittua lähinnä sen takia, että se käsiskanneri-tsydeemi on ihan mahtava. Voi hyllystä pakata kamat suoraan kasseihin ja käydä pikakassalla vaan maksamassa. Nopeuttaa hommaa mukavasti. Saisi muutkin kaupat ottaa tuon käyttöön.

Näissä on paljon muuttujia. Jos ostoksia ei ole tarkoitus tehdä kärryllistä, niin itse asioin yleensä kaupassa repun kanssa, joka on kaupassa ollessa selässä, joten korin käyttäminen tavaroiden kantoon pikakassalle ja siellä vasta pakkaaminen reppuun on paljon näppärämpää.
 
OmaPlussa-tarjoukset ja muut tarjoukset tulee haettua lähi-Citymarketista, muuten viikottaiset ruokaostokset Prismasta.

Paras tilanne tällaiselle ostamiselle on esimerkiksi Sellossa, jossa kaupat ovat aidosti vastakkain. Eli Prismaa suosien sen hyvien S-bonuksien ja edullisemman hintatason vuoksi, mutta OmaPlussa-tarjoukset, hyvät Pirkka-tuotteet, CM:n omat paikallistarjoukset sekä Prisman tuotepuutokset sitten vastapäisestä kaupasta, heti Prisman kassamaksun jälkeen.

Myös Jumbossa on vastaava kilpailutilanne, sekä Triplassa osittain vastaava tilanne (Prisma ja K-Supermarket). Triplassa ja Sellossa on myös Lidl-mahdollisuus käytettävissä.

Pian saadaan myös Myyrmäkeen vastaava tilanne, eli koko ostoskeskuksen olemassaolon ajan olleen Citymarketin vastapäähän aukeaa syksyksi Prisma, ja tästä kauppakeskuksesta tulee sitten se oma kantapaikka ruokaostoksille hyvän kauppavalikoiman vuoksi.

Eli Prismaa suosien, ja Cittari toimii hyvänä täydentäjänä tai esimerkiksi juhlapäivien aikaan sieltä löytyy parempi keksivalikoima kuin Prismasta.
 
Itse ihmettelen että kuinka jotkut K-marketit ovat enää edes pystyssä. Kauheat hinnat. Tuntuu olevan vähintään 30% kalliimpaa kuin Lidl tai Prisma.
 
Näissä on paljon muuttujia. Jos ostoksia ei ole tarkoitus tehdä kärryllistä, niin itse asioin yleensä kaupassa repun kanssa, joka on kaupassa ollessa selässä, joten korin käyttäminen tavaroiden kantoon pikakassalle ja siellä vasta pakkaaminen reppuun on paljon näppärämpää.
Itse pakkaan suoraan reppuun tuon skannerin kanssa. Reppu avoimena toisessa kädessä kun teen ostoksia ja skanneri toisessa. Tuotteet hyllystä, luku skannerilla ja reppuun. Lopuksi reppu kiinni. Skanneri paikalleen telineeseen ja pikakassalle näyttämään s etukorttia (puhelimessa) ja maksu perään (sillä samalla puhelimella) ja ulos kaupasta. Nopeuttaa hitosti kun ei tarvitse kassalla pakkailla, tai jonotella normi kassalle jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Itse ihmettelen että kuinka jotkut K-marketit ovat enää edes pystyssä. Kauheat hinnat. Tuntuu olevan vähintään 30% kalliimpaa kuin Lidl tai Prisma.
Taitaa monesti olla lähikauppa josta haetaan pienet ostokset kun ei huvita ajella kaukana olevaan isoon Prismaan.

Jossain pikkukylillä saattaa vierekkäin olla K-market ja S-market ja K-marketissa paljon kalliimmat hinnat ja huonompi palvelu. Jotenkin siltikin riittää asiakkaita kumpaankin.
 
Lidlistäkin alkaa saamaan bonusrahaa.
Koskahan kesko älyää päivittää heidän täysin epäonnistuneen plussajärjestelmänsä vastaavaksi?

Kuvakaappaus 2023-12-29 10-41-15.png
 
Lidlistäkin alkaa saamaan bonusrahaa.
Koskahan kesko älyää päivittää heidän täysin epäonnistuneen plussajärjestelmänsä vastaavaksi?

Kuvakaappaus 2023-12-29 10-41-15.png

Ei Kesko osaa eikä edes pysty kilpailemaan hinnoilla, muuten kuin vasemmalla kädellä jollain Euroshopper-tuotteilla. Karkki- ja limsaosastojen neliömäärissä sekä muunkin valikoiman laajuudessa on heidän ydinosaaminen. Siellä pitäisi lähteä tosi rankalla kädellä saneeraamaan jos haluaisi hypätä kunnolla hintasotaan.
 
Lidlistäkin alkaa saamaan bonusrahaa.
Koskahan kesko älyää päivittää heidän täysin epäonnistuneen plussajärjestelmänsä vastaavaksi?

Kuvakaappaus 2023-12-29 10-41-15.png
Noihan siis ymmärtääkseni on bonuskuponkeja jotka pitää käyttää Lidlissä eikä puhdasta rahaa kuten S-Bonus.
Korjatkaa jos olen väärässä.

E: näinhän se on. Ei kiinnosta.
Vuoden vaihtuessa tuotekupongit korvataan rahakupongeilla, jotka käyvät maksuna Lidlissä.
 
Viimeksi muokattu:
Noihan siis ymmärtääkseni on bonuskuponkeja jotka pitää käyttää Lidlissä eikä puhdasta rahaa kuten S-Bonus.
Korjatkaa jos olen väärässä.

E: näinhän se on. Ei kiinnosta.
No jos sä joka tapauksessa saat murto-osan siitä mitä kuluu kyseisessä putiikissa, niin mitä väliä on saako rahana vai kuponkeina. Nythän nuo siis tullee olemaan yleiskäyttöisiä rahakuponkeja, eikä jotain jämätuotekuponkeja.
 
Ei Kesko osaa eikä edes pysty kilpailemaan hinnoilla, muuten kuin vasemmalla kädellä jollain Euroshopper-tuotteilla. Karkki- ja limsaosastojen neliömäärissä sekä muunkin valikoiman laajuudessa on heidän ydinosaaminen. Siellä pitäisi lähteä tosi rankalla kädellä saneeraamaan jos haluaisi hypätä kunnolla hintasotaan.
Se on totta ettei kilpaile hinnalla missään suhteessa. No ehkä joissain tarjouksissa, mutta onhan ainakin meilläpäin Citymarketeissa joka osa-alueella huomattavasti parempi valikoima.
 
No jos sä joka tapauksessa saat murto-osan siitä mitä kuluu kyseisessä putiikissa, niin mitä väliä on saako rahana vai kuponkeina. Nythän nuo siis tullee olemaan yleiskäyttöisiä rahakuponkeja, eikä jotain jämätuotekuponkeja.
Joo siis ehdottomastitää uudistus on parempi, mutta S-suosin silti edelleen koska rahan saa puhtaana käteen.
Pullorahatkin aina käteisellä ja säästöpossuun.
 
Se on totta ettei kilpaile hinnalla missään suhteessa. No ehkä joissain tarjouksissa, mutta onhan ainakin meilläpäin Citymarketeissa joka osa-alueella huomattavasti parempi valikoima.
Meilläpäin Citymarketissa on myös ylivoimaisesti paras liha/kalatiski niin ei tule Prismassa juuri käytyä. Lidl nyt on niin hirveä ettei sieltä halua edes maitoa ostaa niin ja ei ole myöskään kotimainen kauppa edes.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Korjatkaa jos olen väärässä.
Hankala korjata, kun et taida olla.

Itselle riittää oma K-Plussa kortti, joka on sen systeemin alkuaijoilta (= 4-numeroinen sarjanumero). Toimii ihme kyllä vieläkin, vaikka on murtunut jopa magneettinauhan kohdalta. Eikä käyttö vaadi älypuhelinta.
Edit: Hintavertailua kyllä helpottaisi, jos Lidl:n (kaikkien) tuotteiden hinnat näkisi suoraan netistä, kuten vaikka Prisman ja Cittarin näkee. Eikä siten tarvitsi mennä sinne, itse tsekkaamaan niitä
 
Viimeksi muokattu:
Lidlin bonusjärjestelmään ei taida olla tulossa fyysistä etukorttia? Ei paljoo kiinnosta ladata kaikenmaailman sovelluksia, jotta voisi hyödyntää näitä tarjouksia ja kerätä bonusrahaa samalla.
 
Meilläpäin Citymarketissa on myös ylivoimaisesti paras liha/kalatiski niin ei tule Prismassa juuri käytyä. Lidl nyt on niin hirveä ettei sieltä halua edes maitoa ostaa niin ja ei ole myöskään kotimainen kauppa edes.
Niin meilläkin, mutta muilta osin cittari on niin paljon kalliimpi että harvoin lihan ja kalan lisäks sieltä kannattaa mitään muuta ostaa. Ja yleensä jää se liha ja kalakin Prisman varaan kun ei jaksa erikseen lähteä toiseen kauppaan.
 
Jouluna jouduin pakon omasta käymään ensimmäistä kertaa Prismassa vuosiin ja oli kyllä sellainen kokemus taas etten toiste mene tuonne elämän koululaisten sekaan.

Kala ja lihatiski oli todellakin paskaa verrattuna Citymarkettiin ja Citymarketin pakastelihoihin verrattuna.

Muutoinkin meininki ja tuotteet oli, kuin Neuvostoliitossa.
Mihin ihmeeseen tarvitaan hangaarin kokoista kauppaa jossa jokaisesta tuotteesta on 5 eri variaatiota paskimmasta vähän parempaan ja tätä nyt vihreän kortin uskovaiset puolustelee paremmuutena Lidliin nähden.

Kukaan ei tarvitse tuollaista määrää paskoja vaihtoehtoja vaan se yksi hyvä riittää, mutta mitäpä nuo vihreän kortin uskovaiset siitä tajuaa.

Tänä vuonna tuli kesälomista vietettyä 5 viikkoa Italiassa ja Kreikassa. Näissä maissa oli Lidl monesti ykkönen ja pienetkin kaupat hakkasi selkeästi Prisman.
Ei tuulipukuja, ei turhia kortteja eikä turhaa tuotevalikoimaa vaan se 1-2kpl laadukasta.

Käy suuresti sääliksi vihreän kortin uskovaisia, jotka siirtävät omat rahansa vasemmistolle kuukaudeksi ja tuulipuku kahisten juhlivat, kun ovat myyneet omat tiedot eteenpäin.

Perin ikävää, että Suomessa on kauppakuktturi näin surkealla tolalla.
 
Jouluna jouduin pakon omasta käymään ensimmäistä kertaa Prismassa vuosiin ja oli kyllä sellainen kokemus taas etten toiste mene tuonne elämän koululaisten sekaan.

Kala ja lihatiski oli todellakin paskaa verrattuna Citymarkettiin ja Citymarketin pakastelihoihin verrattuna.

Muutoinkin meininki ja tuotteet oli, kuin Neuvostoliitossa.
Mihin ihmeeseen tarvitaan hangaarin kokoista kauppaa jossa jokaisesta tuotteesta on 5 eri variaatiota paskimmasta vähän parempaan ja tätä nyt vihreän kortin uskovaiset puolustelee paremmuutena Lidliin nähden.

Kukaan ei tarvitse tuollaista määrää paskoja vaihtoehtoja vaan se yksi hyvä riittää, mutta mitäpä nuo vihreän kortin uskovaiset siitä tajuaa.

Tänä vuonna tuli kesälomista vietettyä 5 viikkoa Italiassa ja Kreikassa. Näissä maissa oli Lidl monesti ykkönen ja pienetkin kaupat hakkasi selkeästi Prisman.
Ei tuulipukuja, ei turhia kortteja eikä turhaa tuotevalikoimaa vaan se 1-2kpl laadukasta.

Käy suuresti sääliksi vihreän kortin uskovaisia, jotka siirtävät omat rahansa vasemmistolle kuukaudeksi ja tuulipuku kahisten juhlivat, kun ovat myyneet omat tiedot eteenpäin.

Perin ikävää, että Suomessa on kauppakuktturi näin surkealla tolalla.
Prisma on yleensä hyvä välimaasto Lidlin ja Cittarin välissä. Voi valita tuotteesta riippuen edullisen version tai kalliin version. Tai jotain siitä välistä.
Cittarissa halvatkin on kalliita ja Lidlissä taas ei ole valittavana kuin yksi vaihtoehto ja yleensä se on paskaa tai sitten hyvä jolloin hinta on sama kuin Prismassa.
 
Lidlin bonusjärjestelmään ei taida olla tulossa fyysistä etukorttia? Ei paljoo kiinnosta ladata kaikenmaailman sovelluksia, jotta voisi hyödyntää näitä tarjouksia ja kerätä bonusrahaa samalla.

QR koodi taitaa pysyä aina samana, joten sen voinee tulostaa ja liimata vaikka äs kortin takapuolelle?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 971
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom