Turhaa taistella tuulimyllyä vastaan, joten jätän tuon muun osuuden pois ja kehoitan nyt oikeasti miettimään mitä tuossa jäljellä olevassa lainauksessa kirjoitit ja sen mitä lainasit.
Voinhan tarjota vielä paremman esimerkin jotta se tuulimylly aukeaisi. Microsoft päättää ettei Windows 7:a myydä "massoille". Microsoft päättää myydä Windows 10:a "massoille".
Vaikka "massat" haluaisivat Windows 7:a tai Windows 7:a myytäisiin" enemmän kuin Windows 10:a, pidemmän päälle asialla ei ole mitään merkitystä. Jossakin vaiheessa "massoille jää 2 vaihtoehtoa: "massat" hankkivat Windows 10:n tai eivät käytä Windowsia.
Täysin sama kuin 16:10 näytöissä. Mitään merkitystä myyntimäärillä jne ei ole mikäli valmistava taho päättää ettei tuotetta X toimiteta massoille. Microsoftin paikalle voi pistää lähes minkä tahansa yrityksen ja Windows 7:n ja Windows 10:n paikalle minkä tahansa kyseisen yrityksen tuotteen.
Saatavuus ja tarjonta eivät ole sama asia.
Nollasaatavuus näyttiksissä johtuu siitä että kysyntä ylittää tarjonnan, näytönohjaimia ei saada tuotettua niin paljoa, että ne saturoisivat kysynnän, saati sitten että niitä jäisi varastoon lojumaan. Jimms kuitenkin pitää näitä listoilla koska kysyntää on ja niitä näyttiksiä aina silloin tällöin saadaan muutama kappale Jimmsillekin asti myyntiin ja toimitettavaksi asiakkaalle.
16:10-näyttömallien pieni määrä johtuu siitä että tarjonta on pientä. Valmistajat ovat laskeneet, että ei kannata tehdä useampia malleja tai päivittää nykyisiä tämän useammin, koska kysyntä on niin pientä - moni valmistaja on laskenut ettei kannata edes sitä yhtä mallia tehdä. Jos kysyntää olisi selvästi enemmän, taatusti myös näyttömalleja ja päivityksiä malleihin tulisi paljon tiheämpään tahtiin, ei ne valmistajat niin tyhmiä ole etteivätkö nyhtäisi 16:10-faneilta rahoja pois jos nykyinen tarjonta ei jo saturoisi kysyntää.
Jimmsin listoilla osassa näyttöjä toimitusaika ei ole tiedossa luultavasti koska niitä näyttöjä myydään niin harvoin, että niitä tilataan suoraan valmistajalta kun joku sellaisen haluaa, siellä on kuitenkin liki identtisin speksein varustettua ihan varastossakin muutama kappale, eli kyse ei ole siitä että kaikki vain myytäisiin sitä mukaa kun niitä saataisiin toimitettua.
Miten nämä kaksi asiaa eroavat toisistaan tarjonnan ja saatavuuden osalta? Nopeiden näytönohjaimien tarjonta on olematonta -> Jimms ei pysty myymään nopeita näytönohjaimia. Hyvien 16:10 näyttöjen tarjonta on olematonta-> Jimms ei pysty myymään hyviä 16:10 näyttöjä.
Toisin sanottuna, saatavuus ja tarjonta ovat loppupeleissä täysin sama asia kun puhutaan nollatarjonnasta. Tarjonnan ollessa nolla, myös kysyntä on nolla. Se mistä asiat johtuvat on toinen asia. Kun rajataan kysyntään ja tarjontaan, homma menee juuri noin.
Edelleen kysyn: miten voi tietää kysynnän jos saatavuus on 0? Jos asia olisi noin yksinkertainen, ei tulisi ikinä odottamattomia myyntimenestyksiä.
Esim. erästä tuoretta peliä tarjottiin ties kuinka monelle julkaisijalle. Näiden pelimaailman ammattilaisten mielestä pelille ei tulisi olemaan kysyntää joten heitä ei kiinnostanut. Julkaisijat siis laskivat ettei kysyntää ole tarpeeksi. Logiikallasi JOS pelille olisi kysyntää, julkaisijat eivät olisi niin tyhmiä etteivätkö nyhtäisi faneilta äärimmäisen helppoja rahoja pois.
Mitäs sitten tapahtui? Miljardööri, joka ei peleistä tajunnut yhtän mitään, tarttui syöttiin. Pelistä tuli huikea menestys. Siinä sen näkee: julkaisijat olivat tyhmiä ja
kysyntää ei voi tietää ilman tarjontaa.
Palataan sitten niihin näyttövalmistajien olemattomiin laskelmiin. BenQ:lla laskettiin että 24 tuumaisesta 16:10 näytöstä voidaan nyhtää 150 euroa enemmän kuin käytännössä vastaavasta 16:9 näytöstä. Valmistuskustannuksissa tuskin on paljoa eroa. Kyseinen näyttö on ollut melkoinen myyntimenestys.
Miten olisi? 27 tuumainen näyttö 16:10 kuvasuhteella ja 150 euroa lisää hintaan?
Jos 24 tuumaisissa homma toimi, miksi sama ei toimisi 27 tuumaisessa??
Se niistä "laskelmista"