(Kysymykset lopussa, jos ei jaksa lukea
)
Oon tässä nyt lennellyt FSX:ää ja FSW:tä ihan urakalla ja yrittänyt opetella oikeasti lentämään. Aikaisemmin olen yrittänyt vain ATC:ää vähän käyttää, mutta nyt lentäny pelkällä Cessnan 172:lla ja opetellut kaikkea muutakin.
Nyt osaan navigoida kentällä, tehdä oikeat ilmoitukset jos laskeudun ”omatoimi”-kentälle, lentää oikeasta suunnasta/kuviolla kentälle ja samalla opettelin kuuntelee niitä ATIS tietoja kentästä.
Sen lisäksi olen alkanut tekemään kännykällä/tabletilla lentosuunnitelmat etukäteen, jotta saan yhteenvedot kätevästi esim taajuuksista, etäisyyksistä, suunnista jne.
Näiden avulla olen oppinut suunnistamaan VOR/DME:n kanssa, että NDB majakoiden avustuksella ADF:llä.
Myös radioiden / navin taajuudet ja Squawkin heitän itse panelista, enkä vain klikkaa automaattisesti ATC ikkunan kautta. Tuo ihan eri fiiliksen touhuun. Lisäksi olen opetellut käynnistys/sammutus checklistin tuohon Cessnaan, joten nyt voin lähteä kylmällä koneella liikkeelle. Tässä auttaa todella paljon Stream Deck button boxina.
Kysymys 1:
Vaikka tuossa Cessnassa ei GPS:ää ohjaamossa missään näykään, niin GPS ikkunan saa erikseen siinä auki ja tulee se GPS500 tms Garminin pikku navi esille. Osaan sieltä tarvittaessa valita ILS lähestymisen ja sen suhteen homma ok. Nätisti pääsee kentälle vaikka ei näkis mitään.
Mutta milloin käytetään niitä VORDME ja NDB lähestymisiä siinä gps:ssä?
Pidetäänkö valinta silloinkin GPS:ssä, vai navin puolella? Ja jos on vaikkapa ILS 06R ja VORDME 06R ja NDB 06R lähestymiset, niin mitä eroa niillä on? Autopilotin approach toiminnolla tulee ihan samalla tavalla oikeassa linjassa kentälle.
Vai kuuluuko noiden kanssa mennä itse ohjaten, seuraten mittarista VOR:ia/NDB:tä ja GPS:n ruutua vain apuna.
Kysymys 2:
Lähden lentoon VFR lentosuunnitelmalla, sää muuttuu todella huonoksi yks kaks ja kenttä menee IFR tilaan, eivät anna laskeutumislupaa. Mitä teen? Jos on ainut kenttä lähellä. Miten pääsen IFR tilaan. FSX:ssä siis? Entä oikeassa elämässä.
Sama päinvastoin. Huono keli, lähden IFR:llä. Miten pääsen kesken lennon VFR lentosuunnitelmaan.
Tarkoitan nyt siis sitä, että onnistuuko tämä pelin aikana GPS:tä, tai ATC:sta?
Kysymys 3:
Lennän vaikkapa Pori-Turku välin. Näen vaikkapa kartasta Porin tornin 119.25 taajuuden. Sit lähden lentoon, tulee vain viesti et Porin torni hyväksyy taajuuden vaihdon. Mutta se ei kerro sitä taajuutta minne muutetaan. Käytännössä Porin ja Turun välillä ollaan yhteydessä Tampere Centeriin, joka on 130.jotain. Mistä tämän tietää et mikä se on? Nyt menen vain klikkaamalla ATC:stä viritä taajuus. Ja miten noi ylipäätään menee, miksi Tampere?
No sit lähestytään Turkua. Koska voin vaihtaa Turun torniin 118.30? Muissa tilanteessahan nuo aina kertoo minne vaihdat. Esim kentällä et rullauksen jälkeen ota yhteys torniin se ja se. Mut nuo ”välit”?
Kysymys 4:
Osaan suunnistaa VOR/DME ja NDB:n kanssa. Siis löydän sinne missä majakka on ja sit käytännössä näköyhteydellä kentälle.
Miten näitä oikeasti käytetään?
Kuuluuko toisella esim lähestyä kenttä ja toisella lopullinen laskeutuminen/suunta? Vai mennäänkö niillä nimenomaan kohti/poispäin ja loppu näköyhteydellä?
Esim Turussa on 1-2 NDB.tä. En tiedä mikä pitää paikkaansa, kun toisessa nettisivunsa lukee Lieto 361khz ja toinen Naantali 351khz. Onko siellä molemmat, vai vaan toinen, en tiedä. Mutta molemmat on kauempana kentästä, eli niiden kanssa pääsee lähelle kenttää.
Sit taas Vor taajuus Rusko 115.500 ja LOC 109.500. Tollanen kuva mitä löysin, niin Ruskon kohdalla on D ja LOC/Turku kohdalla 109.500 on DME. Kuvake myös hieman eri noissa.
Eli pystyykö noilla VOR:lla sit jotenkin tekemään lopullisen lähestymisen kiitotielle vai miten menee?
Kysymys 5:
Saavun sinne Turkuun vaikkapa nyt suoraan pohjoisesta suunnilleen kiitoradan länsipäähän ja laskeutuminen tapahtuisi kiitotielle 08, eli ilmansuunnasta 80, käytännössä lännestä. Lennonjohto käskee tekemään lähestymisen Right Downwind, jolloin mun täytyisi olla kiitoradan eteläpuolella. Miten mun kuuluu toimia? Kierränkö kentän idän kautta etelään ja koukkaan sieltä kentälle, vai kierränkö jostain kaukaa lännestä suoraan suuntaan 80? Vai voinko jotenkin saapua sieltä pohjoisen suunnasta suoraan lopulliseen lähestymiseen / Base Legiin?
Kysymys 6:
Jos lähden nyt vaikka sieltä Turusta jollekin pienelle kentälle lähialueelle, vaikkapa viereiseen Oripään kentälle, jossa ei ole VOR:ia, eikä NDB:tä, niin miten sinne kuuluisi suunnistaa ilman GPS:ää? Ihan pelkällä silmämääräisesti arvioimalla missä ollaan?
Ja tähän samaan, käytetäänkö niitä omia ilmoituksia (downwind leg, croswind leg, upwind leg, base leg ja final leg) vain tälläiselle kentille, missä ei ole omaa tornia? Niihin ei ilmeisesti mitään kuittausta kuulu tullakaan ATC:lta. Mutta mistä näissä tietä oikean taajuuden kenelle ilmoittaa.
Kysymys 7:
Osaan navigoida rullausteillä muuten, eli löydän pääpiirteittäin sen minne olen menossa. Mutta kun saavun kentälle ja pyydän lupaa parkkiin. Menen vaikka F T A, lähden kiitotieltä lyhyelle F:lle, mutta sit opasteessa on vain T ja nuolet molempiin suuntiin. Mistä tiedän onko A oikealla vai vasemmalla? Kun jatkan matkaa T:tä pitkin ja löydän A:n. Sen A:n varrella onkin vain iso asfalttikenttä. Mistä tiedän mikä niistä on mun paikka? Pahimmillaan ei ole edes A:ta, vaan ohje päättyy T kohtaan. Siinä sit in T rullaustien varrella 5 eri isoa aluetta, mistä voin tietää mikä on oikea? Pakko pitää sitä apuviivaa päällä. Sama juttu kun lähden liikkeelle. Miten voin tietää lähdenkö sitä T:tä pitkin oikealle/vasemmalle, kun opasteessa vain T ja nuoli molempiin suuntiin ja pitäisi vaikka F löytää.
Vielä hullumpaa tämä on jossain isolla kentällä, missä noita teitä on oikeasti paljon.
Pystyiskö joku pääpiirteittäin kertomaan vaikkapa tuon Pori-Turku välin, että miten oikeaoppisesti kuuluisi lentää tuo väli?
- Kuuluuko mun Porissa ilmottaa, että lähden etelään? Kun siinä on pattern, straight ja kaikki pääilmansuunnat.
- Kun nousen ilmaan, miten nopeasti käännyn kohti Turkua?
- Kun Pori ilmoittaa taajuuden vaihdosta, miten tiedän sen Tampereen taajuuden. Kun vaikka jollain työkalulla teen lentosuunnitelmaa, miten tiedän mikä alue kuuluu kenellekin?
- Mistä suunnasta lähestyn Turkua?
- Miten hyödynnän VOR/DME ja NDB:n kertomia suuntia kentän löytämisessä ja lähestymisessä kiitoradalle?
Kiinnostus realistiseen lentämiseen herännyt nyt niin voimakkaasti, että ois oikeasti kiva näitä oppia. Jos ei kirjottaa jaksa, niin videokin kelpaa.
Ja loppuun
kysymys 8: autopilotista, milloin käytetään Nav valintaa? Olen VOR/ADF suunnistuksessa käyttäny HDG valintaa ja käännelty itse suunnan sinne minne radiot näyttää.
Ja toinen. Jos heitän ennen lähtöä maassa korkeuden vaikka 3000 jalkaan ja nousun jälkeen heitän AP päälle, niin välillä tuo lukema muuttuu nolliin/maanpinnan tasoon, välillä lukema pysyy, mutta kone ei tee mitään. Vasta kun asettaa lukeman ilmassa ja sit ALT päälle niin toimii. Ja kun heitän ylipäätään ekaa kertaa ALT:n päälle, kone ei käänny minnekään. Täytyy heittää HDG päälle ja pois, miksi? Kun ei HDG valo ainakaan siinä syty ennen kuin kytkee itse päälle.
Arvostan erittäin erittäin paljon jos joku jaksaa jotain vastailla. Uskomattoman paljon kysymyksiä ja tiedän että tällä hetkellä varmasti olen ymmärtänyt monet asiat aivan väärin ja teen asioita väärin, mutta into oppia ois todella kova.
edit: ja lisätään tähän vielä se, että miten siis pelissä nämä teen, jos ei kaikki onnistu mitä oikeassa elämässä. Mutta niin, että jos oikean elämän kenttien karttoja/infoja käyttää niin voi saada selville, ni sit hyödyntäisin mielelläni niitä. Voi sitsivulauseessa sanoa miten menisi oikeassa elämässä. ATC kommunikointi ei liene kuitenkaan oikean elämän tasolla monipuolisuudessa, niin varmasti eroja on.