Se oli vahinko ja sen verran meteliä noussut, että voi olla varma, että toista vahinkoa ei tule.Qatar muuten lentää Iranin ilmatilan yli, missä siis pari päivää sitten tiputettiin ohjuksella se Ukrainalainen matkustajakone.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Se oli vahinko ja sen verran meteliä noussut, että voi olla varma, että toista vahinkoa ei tule.Qatar muuten lentää Iranin ilmatilan yli, missä siis pari päivää sitten tiputettiin ohjuksella se Ukrainalainen matkustajakone.
Onhan tuolla ahdasta kun ihmisiä liikkuu koko ajan enemmän ja enemmän, T1:n puolella käytävä on myös aika kapea ja tilat parakkimaisia siinä porttien 14-19 paikkeilla ainakin. Voi toki olla että on jo sielläkin remontoitu, viime käynnistä on aikaa. Suuret, avarat tilat on parhautta muilla lentokentillä mutta kaikessa muussa ne onkin sitten Helsinki-Vantaata yleensä pahasti jäljessä.Likaisella puolella, yhdyskäytävä 1. ja 2. terminaalien välissä on kyllä tdoella ahdas kuljettava. Jännä nähdä keksivätkö sille jossain kohti jotain.
Offtopikkia mutta samanlainen fiilis oli itselläkin kun keskellä talvea pakkasesta eka kertaa lähti ja perillä ovesta puskee aurinko, lämmin ja kostea ilma. Väkisin kääntyi suupielet ylöspäinYksi ikimuistoinen kokemus on ollut vuonna 1998 Rodokselle Finnairin MD-80 sarjan koneella saapuessa, se hetki kun matkustamon takaosan kiinteitä portaita alas laskeutuessa kuuma ja kostea ilma ympäröi kylmässä ja kuivassa ilmastoidussa koneessa matkanneen teinipojan ja oli kyllä aika innosta piukeena tossa vaiheessa. Monesti nykyään ei tuollaista kokemusta tule, kun pysäköidään suoraan portille ja siirrytään ilmastoidusta tilasta toiseen, eikä suihkukoneissa edes ole mitään kiinteitä portaita enää tänä päivänä.
Kokemuksia on erilaisia. Meillä on 3 lasta ja laukkuja on jokaisella ja mielestäni tuo remontti oli oikein onnistunut.Finavian Hki vantaan remppa on onneton ja eivät saa järkevästi edes tota lentokenttää toimimaan asiakkaitten kannalta. Kiva pienen lapsen kanssa ja isojen pyörälaukkujen kanssa mennä hisseihin johon ei mahdu. Vaaratilanteilta ei voi välttyä.
Leveän pyörälaatikon kanssa ei päässyt leveyden takia ulos edes saapuvien puolelta. Tuli jonoa kun piti alkaa jumppaan 2 laatikkoa pois kärryiltä. Tämä heti tullin jälkeen ja lisäksi ulko-ovilla sama juttu.Kokemuksia on erilaisia. Meillä on 3 lasta ja laukkuja on jokaisella ja mielestäni tuo remontti oli oikein onnistunut.
Heh taidan itsekin olla tuulipuku kun TFS ja RIX molemmat käytynäTuulipukumurona tiedän, että ensimmäinen on TFS. TNF on Ranskassa. Riian kansainvälisen kolmikirjaiminen tunnus on RIX.
Kaikki kentäthän ovat sinänsä helppoja jos ei ole mitään kiirettä ja jos jonot ei ole ärsyttävän pitkiä. Minulla jää aina välillä just joku yksittäinen vesipullo jonnekin repun nurkkaan joita sitten sieltä kaivetaan. Sillä saralla pohjat veti joku Lissabonin turvatarkastusjamppa, jonka mielestä yritin kusettaa/huijata häntä (en nyt muista mikä oli tarkka englanninkielinen sana) sillä vesipullolla, ja saa olla viimeinen kerta kun yritän huijataVaikka olen käynyt 24 maassa niin oikeastaan mikään kenttä ei ole jäänyt juurikaan mieleen. Samanlaisia kaikki. Jos oikein kaivelee muistia niin Lontoon Heathrow oli omaan makuun oikein kiva. En ymmärrä et miksi jotkut sanoo sitä sekavaksi ja hitaaksi. Itsellä semijuntilla ei ollut siellä mitään ongelmaa, kaikki oli tosi selkeää ja engelsmannit ystävällisiä ja helposti ymmärrettäviä. Unohdin turvatarkastuksessa vesipullon repun sivuun, niin ystävällinen 40v kaljupää huikkas "tiedät varmaa et tota ei saa viedä". "Joo ok laita vaa roskii" ja matka jatkui ilman mitään kummempaa nuhtelua.
Mikä siinä oli mainiota?Pari viikkoa sitten pitkästä aikaa uusi kenttä tuli katsastettua, oikein kotosuomi ja Rovaniemi.
Sehän oli vallan mainio pikkukenttä. Finavia kyllä kovasti Lapin kenttiä rempannut, kelpaa turistien taas joskus tulla..
Noi Suomen pikkukentät ovat mukavia asioida. Vaikka Helsinki on itsellä lähin lentokenttä mielummin lentäisin Turun tai Tampereen kentiltä. Palveluja ei ole mutta kentät ovat nopeita lähteä ja saapua. Viime kesänä tuli käytyä Lappeenrannan kentällä.. Pieni ja sympaattinen. Se yksi kahvila mikä oli odotustilassa oli ihan riittävästi.Pari viikkoa sitten pitkästä aikaa uusi kenttä tuli katsastettua, oikein kotosuomi ja Rovaniemi.
Sehän oli vallan mainio pikkukenttä. Finavia kyllä kovasti Lapin kenttiä rempannut, kelpaa turistien taas joskus tulla..
No kaikki tuntui täysin uudelta (en jaksa tarkistaa milloin on täysin rempattu), istumapaikkoja riitti... hyvä kahvila. Ja näkyi ihan kelvon oloinen kauppakin olevan, toki ehkä enemmän ulkomaisille turisteille tarkoitettu.Mikä siinä oli mainiota?
Dubaissa käyneenä (>80milj matkustajaa), mahtaako tuo extra ~20milj näkyä missään? Alkaa kentät olla pinta-alaltaan jo niin suuria että muutama turisti ei juurikaan näy. HEL-VAN kentällä tuntuu jo pienikin ruuhka.Parikin reissua nyt varattu loppuvuodelle, ja samalla tulee pari uutta lentoasemaa taas listalle
- Nashville International Airport
- Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport
Tuo Atlanta on varmaan mielenkiintoinen nähdä, vaihto siellä, niin taitaapi kuitenkin vain nähdä yhtä terminaalia... On kuitenkin maailman suurin lentoasema (ainakin vielä muutama vuosi sitten oli) matkustajamäärien mukaan katsottuna. Ainoa yli 100 miljoonaa matkustajaa vuodessa pyörittävä lentoasema
Juu totta turiset. Dubaissa myös pari kertaa käynyt. Vähä erilainen malli kuin täällä härmässä.Dubaissa käyneenä (>80milj matkustajaa), mahtaako tuo extra ~20milj näkyä missään? Alkaa kentät olla pinta-alaltaan jo niin suuria että muutama turisti ei juurikaan näy. HEL-VAN kentällä tuntuu jo pienikin ruuhka.
Ainakin helsingissä tuntuvat nyt panostavan siihen, että laukkujen haun jälkeen on palveluja. Ja tämä siis kun remppa lopullisesti valmis. Osa aukeaa joulukuun alussa tosin.Muutama asia on mielestäni aika universaalisti pielessä lentoasemilla: Törkeä hintataso, vessojen mitoittamattomuus ruuhkahuippuja ajatellen sekä palveluiden puute matkatavaroiden noutamisen jälkeen. Viimeinen kohta taitaa olla jollain tavalla oma vika kun ei se tunnu ketään muuta häiritsevän. Mutta monta kertaa on tehnyt mieli syödä jotain sen jälkeen kun on saanut laukut käteen, jos esim. edessä on joku pitempi bussi- tai junamatka. Kyllähän siellä terminaalissa voisi syödä jotain heti koneesta poistumisen jälkeen, mutta ei tee mieli jättää omia matkatavaroita pyörimään sinne yksikseen. En edes tiedä annetaanko niiden pyöriä siinä hihnalla loputtomiin.
Olisihan se kiva että olisi edes jotain palveluja sen jälkeen kun on matkatavarat käynyt hakemassa mutta yllättävän huonosti tuntuu olevan mitään, lähinnä jotain helppoa ja nopeaa ruokapaikkaa ainakin itse kaipailisi monestikin, oli se sitten pizzaa tai burgeria tai jotain muuta vastaavaa simppeliä. Ja vieläpä niin että olisi valmiina jotain että ihan lennosta voisi kaapata jotain nopeaa pikkupurtavaa että jaksaa loppumatkan majoituspaikkaan tai vastaavaan.Ainakin helsingissä tuntuvat nyt panostavan siihen, että laukkujen haun jälkeen on palveluja. Ja tämä siis kun remppa lopullisesti valmis. Osa aukeaa joulukuun alussa tosin.
Samaa mieltä, tuo että repun voi heittää hihnalle purkamatta mitään on kyllä jees. Sama systeemi on ainakin Amsterdamin kentällä.Nyt covidin jälkeen tuntus olevan melkonen henkilökuntavaje. Tänään Arlandassa 2h ei meinannut riittää turvatarkastuksen läpipääsyyn. Jono vuoti terminal 5:sta jo toisen terminaalin puolelle. Satoja metrejä. Juoksuksi meni loppu.
Toi Helsinki-Vantaan uusi securitycheck on taivasta. Todella nopea ja sujuva.
Ei tuo nykyään nyt mitenkään paha minusta, terminaalia on rempattu ja se on nykyään selkeä, ainakin käsimatkatavaroilla kenttä siinä missä muutkin. Takseja en ole kaivannut kun RER kulkee keskustaan.Paris CDG on näköjään haukuttu lähes yksimielisesti sekavaksi, ja sekava se minunkin muistikuvieni mukaan on. Epämääräisiä taksimiehiä oli poistumisovien läheisyydessä paljon tyrkyttämässä palveluitaan.