No kutsutaan sitä sitä panikoinniksi, suuren stressin aiheuttamaksi hämäännykseksi, säikähdysreaktioksi tai miksi ikinä, fakta on kuitenkin, että ihan niille koulutetuille ja kokeneille lentäjillekin tapahtuu tilanteita, joissa tuosta kaavamaisuudesta huolimatta ne tekevät virheitä ja sitten eivät tajua sitä virhettä, vaikka se olisi selvästi näkyvillä siinä koneen mittaristosta.
Esimeriksi tuo mun tänne linkkaama Jet2:n tapaus Kuusamossa. Siinä oli brittiläinen lentoyhtiö suomalaisella lentokentällä. Kiitoradan liukkaus yhdistettynä huonosti ajoitettuun radioviestiin aiheutti sen verta hämäännystä, että kokeneet lentäjät eivät laittaneet konetta nousuteholle (TOGA nappula jäi painamatta), vaan lähtivät kiihdyttämään teholla, joka oli 53% normaalista nousutehosta.
Kone kulutti nousukiihdytyksessä lähes koko kiitoradan, nilkutti ilmaan ja vasta kun laskutelineiden nostamisen jälkeenkään kone ei kiihtynyt riittävästi, perämies huusi "We need more power!" ja tuossa vaiheessa kapteeni tajusi, että kaasukahvat olivat väärässä asennossa.