Ainakin teoriassa, mutta lopputulos olisi voinut olla silti yhtä huono.Taatusti turvallisempaa kuin betoniseinään törmääminen.
Betoniseinän lisäksi kiinnostaisi myös mm. se, miksi kone tuli laskuun niin oudossa konfiguraatiossa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin teoriassa, mutta lopputulos olisi voinut olla silti yhtä huono.Taatusti turvallisempaa kuin betoniseinään törmääminen.
Ei käytetä. Todettu, että vaikea kohdentaa oikeaan paikkaan ja tuhlaa resursseja. Joissain tapauksissa vähentää kitkaa ja on epätoivottavaa.
Partavaahto vähentää kitkaa partakoneen ja sun naaman välillä. Sama periaate. Jotain epäselvää?Vähentää mitä kitkaa ja on miten epätoivottavaa?
Betoniseinä ?Taatusti turvallisempaa kuin betoniseinään törmääminen.
Ei ole kuvia käytettävissä mutta jos vaikka Google Mapsista katsoo, niin onhan siellä kallioita, teitä, rakennuksia yms. 22R:n päässä on Tikkurilantien ylittävä silta eli oletettavasti myös pudotus eikä ihan kamalasti tarvitse mennä sivuun, että päätyy rautatietunnelin suuaukolle. Joidenkin lentokenttien kiitotiet päätyvät veteen jne. Ei kiitoteiden päitä ole tiettävästi missään mitenkään erityisesti tasoitettu siltä varalta, että kone menee kilometrejä pitkästä kiitostiestä yli.Postatkaapa Helsinki-Vantaan kiitoteiden päädyt, onko siellä moisia esteitä. Luulisi että ei olisi.
Ei ole kuvia käytettävissä mutta jos vaikka Google Mapsista katsoo, niin onhan siellä kallioita, teitä, rakennuksia yms. 22R:n päässä on Tikkurilantien ylittävä silta eli oletettavasti myös pudotus eikä ihan kamalasti tarvitse mennä sivuun, että päätyy rautatietunnelin suuaukolle. Joidenkin lentokenttien kiitotiet päätyvät veteen jne. Ei kiitoteiden päitä ole tiettävästi missään mitenkään erityisesti tasoitettu siltä varalta, että kone menee kilometrejä pitkästä kiitostiestä yli.
Näyttää olevan tarjolla esim. kallioleikkaus ja tuon jälkeen rakennuksen seinä.Postatkaapa Helsinki-Vantaan kiitoteiden päädyt, onko siellä moisia esteitä. Luulisi että ei olisi.
Lentokoneen ja kiitotien välistä kitkaa. Epätoivottavaa jos lentokone haluaa pysähtyä mahdollisimman nopeasti, kuten tavoitteena on.Vähentää mitä kitkaa ja on miten epätoivottavaa?
Eiköhän foorumin lentoturmatutkijoiden kannattaisi nyt ensin selvittää miksi kone tuli laskuun sileänä ja mm. miksi telineitä ei otettu alas manuaalisesti vapaapudotuksella vaikka siihen on ko. konetyypissä mahdollisuusPostatkaapa Helsinki-Vantaan kiitoteiden päädyt, onko siellä moisia esteitä. Luulisi että ei olisi.
Eihän toi edes yrittänyt pistää konetta kitkoille.
Videoiden perusteella kone tuli liian korkealta ja kovaa laskuun. Olisi pitänyt jo aiemmin saada tiputettu vauhtia & nopeutta, että olisi saatu kone kiitoradalle lähempänä kiitotien kynnystä sopivammalla nopeudella. Käytännössä olisi pitänyt lentää vähän pidempi lenkki ennen suuntaamista kiitoradalle niin vauhtia & korkeutta olisi saanut hallitusti kadotettua. Kenties lentäjälle tuli virhearvio etäisyydestä & korkeudesta kiitorataan tai sitten vauriot oli sellaiset ettei vaihtoehtoja ollut. Riippuen mitä vikaa koneessa oli niin tuon päätöksen jälkeen ei välttämättä enää ollut mitään tehtävissä. Kun olet liian korkealla ja vauhtia on liikaa lähellä kiitorataa tässä on lopputulos, ainoa turvallinen vaihtoehto olisi vetää ylös (tämä ei välttämättä enää ollut mahdollista koneen vaurioiden seurauksena). Jos korkealta ja kovaa vedät vaan koneen kiitoradalle ilman laskutelineitä niin jälki ei ole kaunista. Nämä on toki kaikki puhtaita arvailuja, mutta eiköhän ne mustat laatikot kerro mitä siellä tapahtui.Jos tosiaan oli sellainen tilanne ettei koneessa mikään toimi ja on pakko tulla alas justiinsa, niin olisi sitten oikeasti voinut ottaa kosketuksen kiitorataan hyvän sään aikana (vaikka reilulla nopeudellakin) kun olisi vielä ehtinyt pysähtyä ennen sitä hemmetin seinää.
Mikäli laskutelineet ja siivekkeet ei toiminut niin tuskin muukaan hydrauliikka oli tikissä.Videoiden perusteella kone tuli liian korkealta ja kovaa laskuun. Olisi pitänyt jo aiemmin saada tiputettu vauhtia & nopeutta, että olisi saatu kone kiitoradalle lähempänä kiitotien kynnystä sopivammalla nopeudella
Nyt kuitenkin kun laskupäätös oli tehty (ehkä pakon sanelemana), niin sitten se kone olisi kannattanut tuoda maahan vaikka väkisin. Kuvasta päätellen liiteli liian pitkään siinä kiitoradan yläpuolella ja pyrki tekemään nätin laskun. Kuten tekikin. Eihän siinä mitään jos tilaa ja aikaa olisi ollut, mutta kun ei ollut.Videoiden perusteella kone tuli liian korkealta ja kovaa laskuun. Olisi pitänyt jo aiemmin saada tiputettu vauhtia & nopeutta, että olisi saatu kone kiitoradalle lähempänä kiitotien kynnystä sopivammalla nopeudella. Käytännössä olisi pitänyt lentää vähän pidempi lenkki ennen suuntaamista kiitoradalle niin vauhtia & korkeutta olisi saanut hallitusti kadotettua. Kenties lentäjälle tuli virhearvio etäisyydestä & korkeudesta kiitorataan tai sitten vauriot oli sellaiset ettei vaihtoehtoja ollut. Riippuen mitä vikaa koneessa oli niin tuon päätöksen jälkeen ei välttämättä enää ollut mitään tehtävissä. Kun olet liian korkealla ja vauhtia on liikaa lähellä kiitorataa tässä on lopputulos, ainoa turvallinen vaihtoehto olisi vetää ylös (tämä ei välttämättä enää ollut mahdollista koneen vaurioiden seurauksena). Jos korkealta ja kovaa vedät vaan koneen kiitoradalle ilman laskutelineitä niin jälki ei ole kaunista. Nämä on toki kaikki puhtaita arvailuja, mutta eiköhän ne mustat laatikot kerro mitä siellä tapahtui.
En nyt tiedä kuinka nättiä laskua siinä haettiin. Mutta kun puhutaan korkealla nopeudella matalalla lentävästä koneesta, niin sen saaminen alas edes semi-nätisti ei ole välttämättä kovin helppoa. Tuossa vaiheessa maaefekti vaikuttaa koneeseen aika voimakkaasti, jolloin kone "leijuu" helposti siinä muutaman metrin korkeudessa, ja se lentäjä ei halua vetää sitä konetta nokka edellä maahan, koska siinä käy suht varmasti huonosti.Nyt kuitenkin kun laskupäätös oli tehty (ehkä pakon sanelemana), niin sitten se kone olisi kannattanut tuoda maahan vaikka väkisin. Kuvasta päätellen liiteli liian pitkään siinä kiitoradan yläpuolella ja pyrki tekemään nätin laskun. Kuten tekikin. Eihän siinä mitään jos tilaa ja aikaa olisi ollut, mutta kun ei ollut.
Se on toki mahdollista, että mitään ei ollut lentäjillä tehtävissä. Näytti kuitenkin, että saivat koneen jyrkän laskeutumisen pysäytettyä vähän kiitoradan yläpuolella, joten jollain tasolla kone oli hallittavissa.Mikäli laskutelineet ja siivekkeet ei toiminut niin tuskin muukaan hydrauliikka oli tikissä.
Mustat laatikot on löytynyt tuloksia tuskin tulee heti tähän meidän sessioon.
Nyt kuitenkin kun laskupäätös oli tehty (ehkä pakon sanelemana), niin sitten se kone olisi kannattanut tuoda maahan vaikka väkisin. Kuvasta päätellen liiteli liian pitkään siinä kiitoradan yläpuolella. Eihän siinä mitään jos tilaa ja aikaa olisi ollut, mutta kun ei ollut.
En nyt tiedä kuinka nättiä laskua siinä haettiin. Mutta kun puhutaan korkealla nopeudella matalalla lentävästä koneesta, niin sen saaminen alas edes semi-nätisti ei ole välttämättä kovin helppoa. Tuossa vaiheessa maaefekti vaikuttaa koneeseen aika voimakkaasti, jolloin kone "leijuu" helposti siinä muutaman metrin korkeudessa, ja se lentäjä ei halua vetää sitä konetta nokka edellä maahan, koska siinä käy suht varmasti huonosti.
Kuitenkin videosta päätellen kone tuli maahan tarpeettomankin nätisti ja olisi ehkä voitu tuoda maahan vähän vähemmänkin nätisti ja aiemmin, jolloin laahauskitka ehtii hidastamaan konetta paremmin.Kuten sanoin, jos vedät sen koneen kenttään väkisin korkealta & kovaa, niin jälki ei ole kaunista. Kone menee helposti ihan läjään ja usein tappaa kaikki kyydissä olijat. Eihän lentäjät välttämättä tienneet tuosta maavallista kiintoradan päässä siinä vaiheessa kun tekivät päätökset. Tuossa nyt vaan ehkä lentäjä toivoi nätimmän laskun tuovan paremman lopputuloksen.
Kuitenkin videosta päätellen kone tuli maahan tarpeettomankin nätisti ja olisi ehkä voitu tuoda maahan vähän vähemmänkin nätisti ja aiemmin, jolloin laahauskitka ehtii hidastamaan konetta paremmin.
Ja jos peräsin oli käytettävissä, niin sitäkin olisi varmaan kannattanut käyttää ja yrittää saada kone linkkuun. Mutta mistäs me voidaan tietää mistä on ollut kysymys ja mitä kaikkea on ollut paskana...
Kannattaa googlata maavaikutus/ground effect tai katsoa vaikka sitä avaava video:Kuitenkin videosta päätellen kone tuli maahan tarpeettomankin nätisti ja olisi ehkä voitu tuoda maahan vähän vähemmänkin nätisti ja aiemmin, jolloin laahauskitka ehtii hidastamaan konetta paremmin.
Ja jos peräsin oli käytettävissä, niin sitäkin olisi varmaan kannattanut käyttää ja yrittää saada kone linkkuun. Mutta mistäs me voidaan tietää mistä on ollut kysymys ja mitä kaikkea on ollut paskana...
Mutta miksi? Linkkuun meneminen tarkoittaa samalla kiitoradalta ajautumista ja sen perusteella mitä aiemmissa onnettomuuksissa on nähty, niin kun maassa suurella nopeudella liukuva kone kääntyy, niin todennäköisemmin lopputuloksena siivet repeytyvät ja runko pyörii hallitsemattomasti ympäri ja hajoaa palasiksi. Aina voi toki spekuloida olisi se parempi kuin törmäys esteeseen, mutta lopputulosta lentäjät tuskin liun aikana tiesivät, ainakaan ajoissa.Ja jos peräsin oli käytettävissä, niin sitäkin olisi varmaan kannattanut käyttää ja yrittää saada kone linkkuun.
tarpeettomankin nätisti
sitäkin olisi varmaan kannattanut käyttää
En mä mitään syytä, mä vaan spekuloin.Musta tällaiset lentäjien toimintaa kritisoivat kommentit ilman mitään tietoa siitä mikä se tilanne siellä ohjaamossa on ollut, mikä on toiminut, mitä juuri aiemmin on tapahtunut jne, ovat suoraan sanottuna aika törkeitä. Syytetään henkensä menettäneitä lentäjiä virheistä vasta kun on jotain näyttöä siitä että on tehty virheitä.
Mitkä nuo (kaksi?) pamausta videon alussa ovat kun kone lähtee liukuun? Lähes täysillä pyörivät moottorit/turbiinit osuu maahan ja hajoaa päästäen räjähdyksen omaisen äänen?
En mä mitään syytä, mä vaan spekuloin.
Ja lopputulos oli joka tapauksessa huonoin mahdollinen. Aina voi spekuloida, että millä tavalla se ehkä olisi voinut olla vähemmän huono.
Kazakstanin turma oli muuten hyvä esimerkki siitä, että hyvin rajukin maahantulo voi olla huomattavasti parempi vaihtoehto kuin betoniseinään törmäys... Näitä on ollut muitakin vastaavia, joissa maahan on tultu lähes hallitsemattomasti ja kone on tehnyt vaikka millaista volttia, mutta silti on ollut paljon hengissä selvinneitä.
Koreassa sen sijaan kone tuli ihan nätisti maahan, kaikki oli varmaan hengissä, kunnes sitten tuli seinä vastaan. Ehkä ne voltit olisi kuitenkin ollut parempi vaihtoehto. Helppohan se on mun sanoa. Ja siksi sanonkin.
Olen katsonut sen verta Mentour Pilotin videoita, että olen aika varma, että spoilerit ovat sidottu laskutelineiden "weight on wheels" sensoreihin, koska et missään nimessä halua, että spoilerit aktivoituvat koneen ollessa ilmassa. Joten ei laskeutumistelineitä -> ei spoilereita.
- miksi ei ollut spoilereita toisella yrityksellä (koska laskutelineet uupuivat?)
Olen katsonut sen verta Mentour Pilotin videoita, että olen aika varma, että spoilerit ovat sidottu laskutelineiden "weight on wheels" sensoreihin, koska et missään nimessä halua, että spoilerit aktivoituvat koneen ollessa ilmassa. Joten ei laskeutumistelineitä -> ei spoilereita.
Voi olla, että sama pätee myös reversereihin.
Kuinka muistaisin jostain air crash investiget jaksosta et kun yhdessä turmassa reversi oli auennut ilmassa tehtiin muutos joka esti siinä konetyypissä ainakin sen aukeamisen jollei renkaat ole maassa. Ihan varma en ole muististaniOlen katsonut sen verta Mentour Pilotin videoita, että olen aika varma, että spoilerit ovat sidottu laskutelineiden "weight on wheels" sensoreihin, koska et missään nimessä halua, että spoilerit aktivoituvat koneen ollessa ilmassa. Joten ei laskeutumistelineitä -> ei spoilereita.
Voi olla, että sama pätee myös reversereihin.
Kuinka muistaisin jostain air crash investiget jaksosta et kun yhdessä turmassa reversi oli auennut ilmassa tehtiin muutos joka esti siinä konetyypissä ainakin sen aukeamisen jollei renkaat ole maassa. Ihan varma en ole muististaniOlen katsonut sen verta Mentour Pilotin videoita, että olen aika varma, että spoilerit ovat sidottu laskutelineiden "weight on wheels" sensoreihin, koska et missään nimessä halua, että spoilerit aktivoituvat koneen ollessa ilmassa. Joten ei laskeutumistelineitä -> ei spoilereita.
Voi olla, että sama pätee myös reversereihin.
Voi olla, että sama pätee myös reversereihin.
Kuinka muistaisin jostain air crash investiget jaksosta et kun yhdessä turmassa reversi oli auennut ilmassa tehtiin muutos joka esti siinä konetyypissä ainakin sen aukeamisen jollei renkaat ole maassa. Ihan varma en ole muististani
Niin siis tarkoitin niitä laskeutumisessa jarrutukseen käytettäviä spoilereita. Eli ne, jotka käytännössä paskoo (lähes) kaiken sen siiven antaman nosteen. Noita ei käytetä kesken lennon, koska ei ole koskaan mitään tarvetta (tai järkeä) poistaa kaikkea nostetta siivestä.Toki spoilereita käytetään myös ilmassa eli sinänsä ne kyllä saa päälle. Eli tuo sensorihomma vaikuttaa vain automatiikkaan. Mutta tässä voi tietty olla, että hydrauliikka paskana jolloin niitä ei saatu ylös manuaalillakaan. Tai sitten ei ollut tietoa että hydrauliikka senkin osalta paskana ja luotettiin automatiikkaan.
Videon perusteella näytti että oikean moottorin reverssit olisivat olleet päällä. Eli siinä näkyy selvästi tumma rako oikeassa paikassa. Vasenta muutturia en näe. Mutta eipä yksi reverse kauheasti konetta hidasta.
Eli tarkemmin nuo "Lift dumpers"
Spoiler (aeronautics) - Wikipedia
en.wikipedia.org
Edelleen maa efekti ja mahdollisti hydrauliikka ongelmat, niin ei se nyt vaan ole niin helppoa sitä konetta saada kiitoradalle. Ei puhuta mistään nissan micrasta kävelyvauhdissa. Toki nokka edellä sen nyt olisi varmasti siihen kiitorataan saanut luultavasti tappaen kaikki kyydissä olijat. Laskeutuminen muistutti etäisesti muutomilla kentillä usein käytettävää slam dunk lähestymistä. Tuossakin on moni pilotti epäonnistunut täysin toimivan koneen kanssa.Kuitenkin videosta päätellen kone tuli maahan tarpeettomankin nätisti ja olisi ehkä voitu tuoda maahan vähän vähemmänkin nätisti ja aiemmin, jolloin laahauskitka ehtii hidastamaan konetta paremmin.
Peräsin nyt on se viimeinen asia mitä tuossa vaiheessa haluat käyttää kääntämään lentokoneen poikittain. Toinen siipi/moottori ottaa ensin kiitorataa -> se repeää noilla vauhdeilla varmasti irti ->polttoaineet ulos ja lentokone tekee sen jälkeen akrobattisia temppuja hyvin todennäköisesti syttyen tuleen. Kyllä se kone on tuotava mahdollisimman tasaisesti vaaterissa kuten yrittivät. Nyt vaan tultiin liian korkealta ja kovaa niin eipä siinä ollut enää mitään oikein tehtävissä. Paljon aiemmin olisi ne ratkaisut pitäinyt tehdä ettei tuollaiseen tilaan lentokone päädy (korkealla ja kovaa).Ja jos peräsin oli käytettävissä, niin sitäkin olisi varmaan kannattanut käyttää ja yrittää saada kone linkkuun. Mutta mistäs me voidaan tietää mistä on ollut kysymys ja mitä kaikkea on ollut paskana...
Lennon aikana vain osa spoilereista on käytössä ja vain tietyn verran nousevat, laskutuessa kaikki käytössä ja nousevat paljon isompaan kulmaa. Yleensä kytkettty weight on wheels, radio korkeus alle 10 jalkaa tms. katkaisijaan tuo täysien spoilerien käyttö.Olen katsonut sen verta Mentour Pilotin videoita, että olen aika varma, että spoilerit ovat sidottu laskutelineiden "weight on wheels" sensoreihin, koska et missään nimessä halua, että spoilerit aktivoituvat koneen ollessa ilmassa. Joten ei laskeutumistelineitä -> ei spoilereita.
Voi olla, että sama pätee myös reversereihin.
Aa, en tajunnut että laskeutumisessa on ihan eri spoilerit lisäksi käytössä. Voi tosiaan olla ettei niitä saa ilman laskutelineitä käyttöön.
Tuo laskeutuminen näytti silti turhan hitaalta. 10 sekunnin matalalennossa meni luokkaa puolet kiitoradasta hukkaan, jos tuo tuli reippaasti normaalia lujempaa.Edelleen maa efekti ja mahdollisti hydrauliikka ongelmat, niin ei se nyt vaan ole niin helppoa sitä konetta saada kiitoradalle. Ei puhuta mistään nissan micrasta kävelyvauhdissa. Toki nokka edellä sen nyt olisi varmasti siihen kiitorataan saanut luultavasti tappaen kaikki kyydissä olijat. Laskeutuminen muistutti etäisesti muutomilla kentillä usein käytettävää slam dunk lähestymistä. Tuossakin on moni pilotti epäonnistunut täysin toimivan koneen kanssa.
Jos mietitään toteutuneen laskeutumisen lopputulosta, niin melkein mikä tahansa vaihtoehto kuulostaa paremmalta, mutta helppohan se on "tulosorientoituneesti" sanoa jälkeenpäin.Jos esim. nopeutta hidastavat laitteet poissa pelistä, niin varmaan vesi/meri on väärä paikka yrittää (kiitotietä on, mutta liian kovaa ja hukkumisvaara?).
Ts. jos ylinopeudella joutuisi jostain syystä laskeutumaan, niin onko vedessä mitään järkeä?
Hudson lasku taisi tulla matalalla nopeudella kosketukseen (elokuvan katsoneena..)
Ja pystyisikö siviili-ilma-aluksiin saamaan lentokentän päähän jotakin lentotukialus-tyyppistä vaijerihidastinta, vai mitäköhän se vaatiisi koneilta?
Tuo laskeutuminen näytti silti turhan hitaalta. 10 sekunnin matalalennossa meni luokkaa puolet kiitoradasta hukkaan, jos tuo tuli reippaasti normaalia lujempaa.
Tuollainen vaijerisysteemi ei oikein olisi tuossa auttanut mitään kun kone laahaa mahallaan kentän pintaa. Muutenkin tuo vaijeri ottaa lentotukialuksella heti kiitoradan alkupäässä kiinni koneen perässä olevasta koukusta (tai siis koukku ottaa vaijerista) ja jos laskeutuminen on valmiiksi mennyt pitkäksi niin tuosta ei olisi liiemmin hyötyä. Lisäksi tuo vaatisi että se koneessa oleva koukku olisi ehjä ja oikealla korkeudella. Eli ei oikein toimisi.Ja pystyisikö siviili-ilma-aluksiin saamaan lentokentän päähän jotakin lentotukialus-tyyppistä vaijerihidastinta, vai mitäköhän se vaatiisi koneilta?
Muistelen että jossain tapauksessa kun kone tuli maahan ilman renkaita vaahdotettiin kenttä jotta ei tule tulipaloa. Tässä ei näkynyt.Ja pystyisikö siviili-ilma-aluksiin saamaan lentokentän päähän jotakin lentotukialus-tyyppistä vaijerihidastinta, vai mitäköhän se vaatiisi koneilta?
Nykyisten ohjeistusten mukaan ei enää etukäteen laiteta vaahtoa maahan.Muistelen että jossain tapauksessa kun kone tuli maahan ilman renkaita vaahdotettiin kenttä jotta ei tule tulipaloa. Tässä ei näkynyt.