Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Miten sen pystyy arvioimaanPistä hwinfo taustalle loggaamaan näytönohjaimen ja prosessorin käyttöasteita, lämpötiloja ja kellotaajuuksia. Niistä sitten pystyy arvioimaan missä vika.
Jos et itse osaa arvioida niin joku muu osaa, riittää että postaa kuvankaappauksen logeista.Miten sen pystyy arvioimaan
GPU:n lämmöt pyörii noin 50 asteessa
Ei ole, kaikki virta-asetukset on laitettu suorituskykytilaan.Voisiko olla joku virransäästömoodi päällä? Onko sulla se Lenovo vantage ohjelma asennettuna? Sieltä kannattaa katsoa asetus, sama löytyy myös biossista...
Ainakin tehtävienhallinnan tuloksien mukaan gpu:n lämpötila csgo:ssa oli noin 50 astetta. En tiedä onko totta. Tai pitäisikö mitata jollain toisella?Ei varmana pysy, jos on kuormitettuna. Turhaan mittailet lämpötiloja työpöydällä hengaillessa.
Normi mirage pelissä mun keskimääräinen fps on 200 ja mun veljellä 400 samalla resoluutiolla ja mulla oli vielä kaikki asetukset lowilla kun veljellä oli normaalit. Mutta kun pääsen sunnuntaina kotiin niin lataan 3dmark demon ja teen jommankumman noista testeistä ja laitan tulokset tänne.Jos et itse osaa arvioida niin joku muu osaa, riittää että postaa kuvankaappauksen logeista.
12400f on parempi prosessori kuin 3700X, sen takia CS:GO pyörii Omenilla paremmin. Tupla fps ei sen pitäisi olla, joten veikkaan että tässä tapauksessa ei ole apples-to-apples vertailu kyseessä. Eri kartoilla tulee eri fps, pitäisi olla kunnollinen benchmark-testi että eroja voi oikeasti verrata.
Helpoiten vian saa varmaan paikallistettua kun postaat 3DMark FireStrike tai TimeSpy tulokset missä näkee prosessorin ja näytönohjaimen suorituskyvyt erikseen.
3DMark TimeSpy (DirectX 12)
Pistetääs tuosta vielä viimeisimmät lukemat 6900XT Liquid Devil Ultimatella Score 21 897 with AMD Radeon RX 6900 XT(1x) and AMD Ryzen 7 5800X3D Graphics Score 24 779 CPU Score 13 200 https://www.3dmark.com/spy/39564386bbs.io-tech.fiKarkkimarkin ilmaisversio on Steamissa piilossa demoversiona ("Download demo"-nappi karkkimarkin kauppasivun oikeassa laidassa).3Dmark Firestrike 1.1 tulokset
Mulla näyttää Msi afterburner ainaki et sais coren 2800 ja muistit 2150 ja jännitteen 1,15. En kyllä tiiä saisko niin paljon irti millään päin. Enkä kyllä käy yrittämäänkään :) Sulla on 6800 XT jossa on vähän enemmän säätövaraa kuin tuossa perus 6800 mallissa. RX 6800 (XL) max 2600Mhz...bbs.io-tech.fi
Onko niin ettei Lenovon biosilla pysty säätämään ram nopeuksia? Minulla on B550A4-LM mobolla varustettu T5 jossa tuli vakiona 2x8 ramia 3200 nopeudella, mutta toiminut vain 2400 nopeudella. Ostin toisen parin samoilla spekseillä ja olisi kiva saada nopeudet mätsäämään tarkoitettua.
Samoilla spekseillä? Eli 3200mhz JEDEC? Jos et ostanut JEDEC muisteja (eli ei sisällä xmp-profiilia) niin silloin et ostanut samoilla spekseillä olevia muisteja.Onko niin ettei Lenovon biosilla pysty säätämään ram nopeuksia? Minulla on B550A4-LM mobolla varustettu T5 jossa tuli vakiona 2x8 ramia 3200 nopeudella, mutta toiminut vain 2400 nopeudella. Ostin toisen parin samoilla spekseillä ja olisi kiva saada nopeudet mätsäämään tarkoitettua.
Ei pysty. Mistäköhän olet katsonut että muistit toimivat "2400 nopeudella"..
Samoilla spekseillä? Eli 3200mhz JEDEC? Jos et ostanut JEDEC muisteja (eli ei sisällä xmp-profiilia) niin silloin et ostanut samoilla spekseillä olevia muisteja.
Olet oikeassa. Tuo 3200 vain xmp. Kysymys kuuluukin sitten että saako ne kyseisellä BIOSilla toimimaan tuolla 3200 nopeudella?
Korjaan: Siis ancient pelissä.Normi mirage pelissä mun keskimääräinen fps on 200 ja mun veljellä 400 samalla resoluutiolla ja mulla oli vielä kaikki asetukset lowilla kun veljellä oli normaalit. Mutta kun pääsen sunnuntaina kotiin niin lataan 3dmark demon ja teen jommankumman noista testeistä ja laitan tulokset tänne.
Kolme m.2 paikkaa emolevyllä, yksi (vain) wifi-kortille ja kaksi m.2 SSD:lle.Kysymys tuosta tallenustilan laajentamisesta. Linkin mukaiset kone ja asennettava SSD löytyy:
Tornit - Pöytätietokoneet - Tietokoneet - Ilmainen toimitus
Ilmainen toimitus* · Hintatakuu — Lenovo - IdeaCentre Gaming5 RTX3060 + Legion Y27gq-20 27" 165Hz G-Sync Gaming Monitor - Bundle, Lenovo - IdeaCentre Gaming5 17IAB7 Intel Core i5-12400F 16GB 512GB SSD RTX3060 12GB W11H, T1A - Lenovo ThinkCentre M910Q Lille I5-6500T 256GBwww.coolshop.fi
Ei googletuksen perusteella ole kopassa paikkaa tuolle kortille? AMD B550 emolevyn piirisarja.
Jos ei, niin saakos tuon jotenkin ulkoisesti asennettua esim. jonkun USB-palikan avulla?
Niin kauan aikaa kun viimeksi tarvinut pelata näiden kanssa..
En silti ymmärrä miten saan jokaisessa pelissä pienemmän fps:n kuin veljelläni vaikka asetuksien pitäisi olla kunnossa ja timespy testinkin mukaan tietokoneeni suoriutui paremmin.Moikka
Osaisiko joku täältä auttaa minua tietokoneeni kanssa. Koneeni on Lenovo Legion T5 R7/16/3000/3070 pelitietokone. Ongelmana on se että tietokoneen speksit ovat hyvät mutta se pyörittää alhaista fps:ssää jokaisessa pelissä. Olen kokeillut tietokoneen kokonaista nollausta, erinlaisten asetuksien vaihtamista peleissä kuten resoluutiota ja performance modia ja ylikellottamista. Fps pyörii pelissä aina samana asetuksista huolimatta. Pelaan ilman vsync ominaisuutta. Esimerkiksi cs go:ssa streched resoluutiolla 1440x1080 kaikki kuva-asetukset alhaisella fps pyörii 200:n paikkeilla joka tuntuu vähältä, koska kaikki kuva-asetukset suhteellisen isolla ja 1980x1080 resoluutiolla. Olen vertaillut fps:ssää veljeni koneeseen jossa on vähän huonommat osat kuin minulla mutta tuplasti parempi fps. Veljeni Hp omen koneessa on 16 gb ramia (DDR4), geforce rtx 3060 ti 8gb näytönohjain, intel core i5 12400f prosessori. Tarkemmat tiedot näkyy linkeistä. Oma koneeni Lenovo Legion T5 R7/16/3000/3070 pelitietokone - Gigantti verkkokauppa. Veljeni kone HP Omen 25L i5-12/16/1024/3060Ti pelitietokone - Gigantti verkkokauppa. Olen myös tehnyt virustarkastuksen, joka ei löytänyt viruksia. Nvidia asetuksista tai performance modestakaan ei ole hyötyä yhtään. En myöskään ole kiinnittänyt dp kaapelia emolevyyn vaan se on näytönohjaimessa kiinni.
Siellä biosissa näytti kaikki olevan hyvin. Jäähy oli valmiiksi jo asetuksella "Premium air cooler 150w". Pitäisikö se laittaa 200w, joka olisi premium liquid cooler. Lisäksi BIOS oli joulukuulta niin olisikohan siihen tullut jotain päivitystä.Veljesi intelin 12400f on pelisuorituskyvyltään ~20% parempi kuin sinun 3700x. Kun useat pelit hyötyvät korkeasta kellotaajuudesta. Tuo 12400f on parempi peliprossu vaikka siinä on vähemmän ytimiä kuin sinun prossussasi.
Itelläkin 3070 niin ajoin timespyn vertailuksi:
Gpu score oli samansuuntainen mutta 11700k prossu on suorituskykyisempi tuossa testissä kuin 3700x.
Edit: Kuuklettelin niin kyllä tuo sun Timespy tulos on prossun osalta kovin alakanttiin, ilmeisesti pitäisi noin 10000 pistettä antaa. Näkyy tuossa käyrälläkin kehno sijoitus muihin vastaaviin kokoonpanoihin.
Tarkista lenovon biossista että siellä on kaikki asetukset kunnossa ja voit kokeilla power-välilehdeltä nostaa jäähyn asetusta isommaksi niin alkaa hörppimään enempi virtaa.
Saipas paljon karkkimarkkia ylös kun kellotti näyttistä:
Taitaa prosessorin tehoja heikentää hitaahkot 3200mhz/cl22 muistit.Siellä oli valmiiksi jo asetettu "Premium air cooler 150 w".
Siellä biosissa näytti kaikki olevan hyvin. Jäähy oli valmiiksi jo asetuksella "Premium air cooler 150w". Pitäisikö se laittaa 200w, joka olisi premium liquid cooler. Lisäksi BIOS oli joulukuulta niin olisikohan siihen tullut jotain päivitystä.
Tein kokonaan uuden testin kun en ottanut sitä kuvaa ensimmäisestä testistä enkä päässyt enää takaisin siihen, joten tein uuden ja sain nämä tulokset.Saatko tuosta 3dmarkista vielä sen välilehden missä näkyy lämmöt ja kellotaajuudet? Onko tuohon vaihdettu prossun cooleri?
Eli tämä:
Tässä minun tulos, Ryzen 5800 ja 3060ti
Olisiko sitten järkevää vaihtaa prosessori kokonaan?
Okei. Mutta olisiko se seuraavan päivittämisen kohde?Ei kannata. Sinun prosessori on nelisen vuotta vanha ja veljesi prosessori sen pari vuotta. Se on vaan hitaampi peleissä. Onko Teillä nyt jotain veljien välistä mussuttamista siitä kenellä on parempi kone vai mikä on siis vikana? Ei ne FPS:t paremmaksi pelaajaksi tee.
Itsellä tulokset (prosessorin jäähdytin vaihdettu): NVIDIA GeForce RTX 3070, AMD Ryzen 7 3700X 3DMARK 12 741 Graphics score, 8 546 CPU score, Time Spy Score 11 867
Peli vaan joskus lagaa rundeilla tökkimällä, joka häiritsee pelitilanteessa.Ei kannata. Sinun prosessori on nelisen vuotta vanha ja veljesi prosessori sen pari vuotta. Se on vaan hitaampi peleissä. Onko Teillä nyt jotain veljien välistä mussuttamista siitä kenellä on parempi kone vai mikä on siis vikana? Ei ne FPS:t paremmaksi pelaajaksi tee.
Itsellä tulokset (prosessorin jäähdytin vaihdettu): NVIDIA GeForce RTX 3070, AMD Ryzen 7 3700X 3DMARK 12 741 Graphics score, 8 546 CPU score, Time Spy Score 11 867
Lataa Free Download HWiNFO Sofware | Installer & Portable for Windows, DOS ja valitse keskeltä "Portable" (ei asenna mitään, hiiri kohdan "Free Download" päälle ja valitse se ylin). Lataa zip-paketin. Pura se ja käynnistä "HWiNFO64.exe" ja salli tehdä muutoksia. Klikkaa boksi "Sensors-only" ja paina "Start". Jos pienennät sovelluksen, niin se pienenee oikeaan alakulmaan ja on käynnissä taustalla. Tuon avulla pystyt katsomaan lämpötiloja ja muita tietoja koneesta.
Okei. Mutta olisiko se seuraavan päivittämisen kohde?
Peli vaan joskus lagaa rundeilla tökkimällä, joka häiritsee pelitilanteessa.
Ryzen 5 5600X 160,90 € | AMD Ryzen 5 5600X suoritin 3,7 GHz 32 MB L3 Laatikko hintaan 160,90 on ehkä parempi vaihtoehto tuo 194,90 Ryzen 7 5700X varsinkin kun 198,90 saa 5800X. Saa kohtuu hyvään hintaan tekohengitystä koneeseen ellei ihan uutta laita.
Lisäksi tuossa Rusnan infopaketissa ei ole 5600 prossuja tuettuna(kuin g versio, jota ei kannata laittaa). Oletan että toimivat kyllä, mutta varauksella. Noista pakettiemoista kun ei varmuudella voi sanoa.Riippuu toki siitä arvostaako 2 lisäydintä. 5700x ja 5800x ero on boostkelloissa ja tdp:ssä. Itse arvostan enemmän pienempää tehonkulutusta (=vähemmän lämpöä).
Ei noissa lukemissa ole mitään vikaa eli prossu ei throtlaa lämpöjen vuoksi. Näyttis on melkeimpä lepokuormalla <60% käyttöasteella.
Tuossa kyseisen toverin koneessa on vielä 3070 näyttis eli ottaisi sen 220w virtasta täydessä kuormituksessa. Ei kertonut peliä mitä pelannut tuossa kaappauksessa mutta selkeästi siinä on full hd resolla ja alhaisilla graffa-asetuksilla pelailu kyseessä kun ei gpu hakkaa vastaan.Missä pelissä näyttis käy vajaalla? Ihmettelinkin miksi näyttis ottaa teho vain 120w kun 3060ti pitäis kuluttaa 200w.
Pelasin CS GO ja mappeja kuten ancient, mirage ja cache.Tuossa kyseisen toverin koneessa on vielä 3070 näyttis eli ottaisi sen 220w virtasta täydessä kuormituksessa. Ei kertonut peliä mitä pelannut tuossa kaappauksessa mutta selkeästi siinä on full hd resolla ja alhaisilla graffa-asetuksilla pelailu kyseessä kun ei gpu hakkaa vastaan.
Timespy-testissä näyttiksen teho ja suorituskyky on linjassa.
Liittyykö tämä jotenkin siihen miksi fps on keskimäärin 200-300 ja saattaa droppailla vähän välien jopa 100:n.Tuossa kyseisen toverin koneessa on vielä 3070 näyttis eli ottaisi sen 220w virtasta täydessä kuormituksessa. Ei kertonut peliä mitä pelannut tuossa kaappauksessa mutta selkeästi siinä on full hd resolla ja alhaisilla graffa-asetuksilla pelailu kyseessä kun ei gpu hakkaa vastaan.
Timespy-testissä näyttiksen teho ja suorituskyky on linjassa.