- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 016
Hirveää paskaa. Tuomo tehnyt siitä videonkin. Joskaan ei varsinainen arvostelu näytä olevan vaan lyhyet fiiliksetAfrikan Tähden Retkikunnat-lisäosasta kokemuksia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hirveää paskaa. Tuomo tehnyt siitä videonkin. Joskaan ei varsinainen arvostelu näytä olevan vaan lyhyet fiiliksetAfrikan Tähden Retkikunnat-lisäosasta kokemuksia?
No tuo joki-pelto hommahan on nyt ihan päivänselvä asia. Ihme on, jos sitä ei kanssapelurisi hahmota, että pelto jatkuu ihan selkeästi joen molempien päiden ympäri. Ja mitä peltojen pisteytykseen tulee niin yleensä kaikille on niitä peltoja riittänyt, eivätkä pellot ole olleet kovin suuressa roolissa loppupisteytyksessä.Mielestäni sitten taas Carcassonne on ihan paska, maajussit pilaa koko pelin (peruspelin voittaa se ketä vetää maajuss(e)illa pisteet) sekä se että jos rakentaa tien/linnan niin ukkojen ollessa tasan molemmat saa täydet pisteet (mielestäni pitäisi mennä pisteet osiin - miten vitussa tismalleen sama linna voi "arvokkaampi" jos sitä useampi hallitsee). Se joku torni-lisäosa (ja lohikäärme) tosin kyllä paskoo edes vähän tuota maajussi-taktiikkaa ku nvoi syödä toisten ukkoja. Lisäksi tässäkin pelissä saa aina kinastella siinä että kieltääkö sama pelto jokipalasten päätyjen ympäri vai eikö kierrä ja jos kiertää alajuoksulla niin kiertääkö myös yläjuoksulla (mielestäni kiertää kummassakin, selvästi vihreää laatan reunassa).
Aika vahvasti samat fiilikset. Ite en noita uberpitkiä pelejä(6h) pelejä oo pelannut oikeastaan ku yhtä(BSG+lisärit kesti meillä kevyet 6h). Vaikka toisaalta on kiva ku pelin panokset kovenee, nii tuntuu et iteltä loppuu se mielenkiinto siinä 2-3h jälkeen jonka jälkee tulee niitä "ihan sama" siirtoja, siinä missä toiset miettii 10minuuttia sitä et laittaako ne napin viereiseen vai viereiseen ruutuun. BSG:ssä pelasti omalla kohalla se, että suurempi osa ajasta meni toisten verbaaliseen puukottamiseen, eikä niinkään ite sääntöjen tai nappien kanssa leikkimiseen.Lautapeleissä on jo valmiiksi useille ongelmana se, että peliaika pitää varata etukäteen ja kaikille sopivaksi, jotta pelaajat saa saman pöydän ääreen. Usean tunnin peleistä itselleni jää yleensä sellainen olo, että toisella tai kolmannella kerralla pelaisi paremmin, eli ensimmäinen toimii lähinnä harjoituksena... jonka vuoksi kiinnostaa vielä vähemmän.
Toinen ongelma noissa pitkissä peleissä on siinä, että niissä yleensä menee mielestäni liikaa aikaa nappuloiden siirtelyyn, oman vuoron odotteluun, joidenkin pitkien asioiden resolvaamiseen tai sääntökirjan selailuihin kaikista erikoistapauksista.
Pelaan pääosin 30min-2h pelejä, joita ehtii pelaamaan sitten yhteensä 3-5 kappaletta per pelipäivä. Ei edes tee useinkaan pahaa pelata kaksi kertaa samaa peliä peräkkäin.
Millä tavalla tämä nyt sit esimerkiksi eroaa esimerkiksi Resistancesta tai Spyfallista? Onko pelimekaanisesti ihan saman tyyppinen, selvitetään yhden henkilöllisyyttä/sijaintia/tms.Hei te jotka pelaatte Dixitiä niin vilkaiskaa sellaista maksimissaan 7 hengen seurapeliä kuin Mysterium. On muuten todella hauska. Se on Dixitin ja Cluedon fuusio ja samalla yhteistyöpeli. Todella hyvä vieraiden kanssa pelata, jos osaa säännöt haamun roolissa (yksi on haamu, muut ovat meedioita), sillä meedioilla on todella yksinkertaista pelata. Kun porukka innostuu niin alkaa muutkin hamuamaan haamun roolia uusinnoissa. Lisäksi pelissä on fiksusti toteutetut vaikeustasot.
Pari pelin perusteella Galaxy trucker vaikuttaa sen verran ripeältä ja hauskalta, että kyllä tuohon luulisi pelaajia saavan?Semmoset lempparit jotka on karanneet joko hinnan tai peliseuran vaikeuden takia on sit usiampi: Escape, Eclipse ja Galaxy Truckers vähän kaikki semmosia, et haluaisin kyl hyllyyn, mut veikkaisin et ne sieltä tulis esiin ehkä kerran vuodessa tai sit viis kertaa ja sen jälkee joskus 5v päästä.
Noh toisaalta nykyisten sääntöjen puitteissa olis kohtuutonta jos sieltä tulis älyttömästi takkiin. 7 kierrosta tuntuu todella lyhyeltä ja ku seikkailuun lähtee vähintään kaksi tyyppiä, on vähä paha jos sieltä ei mitää irtoa. Lähinnä se oli semmonen kiva lisä, muutenhan tuo lista käydään aika nopeaa läpi ja varmasti menettää viehätyksensä jossain vaiheessa, tuskin kuitenkaa ihan niin nopiaa ku peli keskimäärin. Vähän joo liikaa oli palkinnot semmosia epäloogisen oloisia, tapa hämis - saa sieni. Toisaalta välillä oli näitä "tapatko kauppiaan" kyssäreitä jossa kyl sai jotain, mut menetti sit reputation trackia. Se reputation tracki vaan oli jotenki todella köykäsen olonen lisä muuhun mekaniikkaan noita joitaki kortteja lukuunottamatta.Katsoin itse tuota Above and Belowia vierestä (en ehtinyt mukaan) ja en innostunut oikein tippaakaan. Osallistuin tarinavihkon lukemiseen ja tuli huomioitua, ettei tarinalla tai palkinnoilla ole juurikaan merkitystä. Ns. ikäviä takapakkeja ei tule käytännössä mistään, vaan palkinto on aina joko hyvä tai parempi, ja yleensä täysin arvalla heittämällä. Käytännössä tuo tarinavihon voisi korvata korteilla, jossa lukisi ota A ja yritä saada nopalla X tai B ja Y.
Saa siihen, mutta se ei oo ripein pystyttää, sitä ei oo älyttömän helppo opettaa suht peliaikaan ja sit kuitenki muutaman pelin jälkee alkaa tulla jo aika täydellisiä aluksia kaikilta ja sit vaa ootellaan todella paskaa noppatuuria. Hintaki tällä aika kova, 60 euroa tjsp.Pari pelin perusteella Galaxy trucker vaikuttaa sen verran ripeältä ja hauskalta, että kyllä tuohon luulisi pelaajia saavan?
Oliko joku pelannut Pandemicin uudempaa versiota, sitä missä säännöt muuttuu / kortteja revitään? Jostain syystä ei ihan varmaa osumaa ota silmään kun selaa noita, versioita tuntuu olevan melkoisesti.
7 wonders duel o n hyvä. Vaimo tykännyt myös castles of mad king ludvig pelistä kahdestaan.Mitäs yhteisö suosittelee semmoisista peleistä joita vois pelailla paremman puolison kanssa? Jaipur, Agricola, 7 Wonders Duel ja Carcassonne löytyy, Patchwork odottaa vielä postin pakettiautomaatissa. Hiveä ei löytynyt Fantasiapeleiltä hyllystä niin jäi ostamatta. Lost Cities esim?
Agricola on vasta avattu muoveista, sen verran paljon opiskeltavaa että odottelee oikeaa hetkeä
Stone age. Genial (travel versio on 2.peli pelkästää ja paljo pienempi). Battle line jos löytyy sopivat kortit jostain(esim. sticheln).Mitäs yhteisö suosittelee semmoisista peleistä joita vois pelailla paremman puolison kanssa? Jaipur, Agricola, 7 Wonders Duel ja Carcassonne löytyy, Patchwork odottaa vielä postin pakettiautomaatissa. Hiveä ei löytynyt Fantasiapeleiltä hyllystä niin jäi ostamatta. Lost Cities esim?
Agricola on vasta avattu muoveista, sen verran paljon opiskeltavaa että odottelee oikeaa hetkeä
Mitäs yhteisö suosittelee semmoisista peleistä joita vois pelailla paremman puolison kanssa? -- Lost Cities esim?
Power Grid on noussut oman peliporukan suosioon. On kyllä himppasen noita esimerkkipelejäsi raskaampi, mutta nopeasti alkaa soljumaan sutjakasti eteenpäin.Etsinnässä olisi joku uusi peli ja suosituksia otetaan ilolla vastaan.
Ticket to Ride ja Carcassone on ollut suosikkeja joten jotain saman tyylistä ei liian raskasta peliä olisi hakusessa.
Ticket to Ride ja Carcassone on ollut suosikkeja joten jotain saman tyylistä ei liian raskasta peliä olisi hakusessa.
Olisi hyvä kertoa, monellako noita olette pelanneet: täysi 5 vai vajaa porukka? 7 Wonders ja Istanbul voisivat molemmat sopia 4-5 pelaajalle noista ~tunnin pituisista peleistä, vaikka eivät sisällä rakentamista tai laattojen asettelua kumpikaan. Alhambra voisi soveltua rakenteluun (ja helposti laajennettava lisäosilla), jos toisten kurmottaminen kevyenä kelpaa niin Smallworld.
Power Grid on noussut oman peliporukan suosioon. On kyllä himppasen noita esimerkkipelejäsi raskaampi, mutta nopeasti alkaa soljumaan sutjakasti eteenpäin.
Tää on kyl hauska peli, ja nyt löytyy alennuksistakin välillä kun oli se viime vuoden joulun hittipeli. Itellä ainoastaa pelin ulkonäkö oli semmonen, et ei houkuttele, paljon tylsää harmaata ja kuvat pikkusta tuhrua ilman mitää hauskoja detaljeja. Pikkuvika, mutta lopulta iso jos peliä joutuu tuijottaa paljon ja houkuttelemaan uusia pelaajia sen pariin.Castles of Mad King Ludwig ollu täällä koko vuoden kovassa pelikäyttössä. Suosittelen jos talouskikkailu, combojen pohtiminen ja rakentaminen kiinnostaa. Peli kestää useita pelikertoja, sillä peli tavoitteet vaihtelevat.
Tää on kyl hauska peli, ja nyt löytyy alennuksistakin välillä kun oli se viime vuoden joulun hittipeli. Itellä ainoastaa pelin ulkonäkö oli semmonen, et ei houkuttele, paljon tylsää harmaata ja kuvat pikkusta tuhrua ilman mitää hauskoja detaljeja. Pikkuvika, mutta lopulta iso jos peliä joutuu tuijottaa paljon ja houkuttelemaan uusia pelaajia sen pariin.
Sitä piti kysymäni, että onko kukaan Fallout-lautapeliä päässyt pelaamaan? Aihe kiinnostaisi kovin ja ihan hyviä arvostelujakin osittain saanut mutta sanovat, että vähän tyngäksi jää ja kaipaa lisäosia (joita eittämttä voi olla tulossa)? Harmi että maksimi on 4 pelaajaa.
Muutama peli on nyt tullut tätä pelattua kun tuon vihdoin sai jostain ostettua.
Peli toimii mielestäni hyvin ja se on hauska pelata. Kaikki playerboardiin liittyvät toiminnot (XP/levelaus+SPECIAL, HP/RAD, status tokenit) sekä questimekaniikat toimivat erittäin hyvin ja ovat nerokkaita. Taistelumekaniikassa ja VATS -nopissa on oma satunnaisuutensa mukana, mutta toisaalta tuopa ainakin vähän vaaran tuntua maailmaan.
Ainoa narinan aihe oikeastaan on tuo voittomekaniikka joka tulee aina enemmän tai vähemmän töksähtäen ja tuntuu antikliimaksilta. Tätä ei juurikaan auta pelin alussa vedettävä satunnainen agenda-kortti, joka vaikuttaa lopulta varsin suuresti voittomahdollisuuksiisi. Tämä korostuu vielä useamman pelaajan peleissä, jossa voi käydä niin että kolme muuta edistää factionia X ja yhdelle pelaajalle jää mustapekka kouraan toisen factionin kanssa.
Tietyillä house ruleilla muokattuna on kuitenkin etenkin Fallout faneille ehdottomasti hankinnan arvoinen.
Eikö tuommoset termit nyt suomenneta aina lennosta, tai käännetä ymmärrettäväksi. Tuskin kokemuspisteet tai elämäpisteet mitenkää vieraita on ihmisille keskimäärin jotka on valmiita alottaan jotain Fallouttia lautapelinä.Mitenkä näkisit pelin toimivan seurassa, jossa vain yksi on pelannut fallouttia ja muille esim xp ja hp ihan vieraita käsitteitä?
Eikö tuommoset termit nyt suomenneta aina lennosta, tai käännetä ymmärrettäväksi. Tuskin kokemuspisteet tai elämäpisteet mitenkää vieraita on ihmisille keskimäärin jotka on valmiita alottaan jotain Fallouttia lautapelinä.
Omassa porukassa kyl iha liberaalisti käännetään pelien omat erikoisuudet nopeaa semmoseen ymmärrettävään kieleen: Voittopisteet, raha, elämä, työläinen jne.
Mitenkä näkisit pelin toimivan seurassa, jossa vain yksi on pelannut fallouttia ja muille esim xp ja hp ihan vieraita käsitteitä?
Mitäs ehkä vähän vähemmän tunnettuja suosituksia löytyisi isomman porukan (5+) mieluusti baarikelpoisiksi peleiksi jos social deduction lasketaan genreistä pois, itse kyllä pidän mutta seurueissa joissa tulee pyörittyä nuo tuppaavat jostain syystä menevän vähän karvaasti kurkusta alas vaikka railakas vittuilu onkin toimivaksi pelielementiksi todettu. Osittaisena poikkeuksena Coup oli kova hitti mutta se alkaa jo tuntua vähän puhki pelatulta. Cards Against Humanityt ja Exploding Kittensit yms. on myös jo kokeiltu eli jotain ei-niin-tunnettuja "hidden gemsejä" olisi hakusessa.
Mitäs ehkä vähän vähemmän tunnettuja suosituksia löytyisi isomman porukan (5+) mieluusti baarikelpoisiksi peleiksi jos social deduction lasketaan genreistä pois, itse kyllä pidän mutta seurueissa joissa tulee pyörittyä nuo tuppaavat jostain syystä menevän vähän karvaasti kurkusta alas vaikka railakas vittuilu onkin toimivaksi pelielementiksi todettu. Osittaisena poikkeuksena Coup oli kova hitti mutta se alkaa jo tuntua vähän puhki pelatulta. Cards Against Humanityt ja Exploding Kittensit yms. on myös jo kokeiltu eli jotain ei-niin-tunnettuja "hidden gemsejä" olisi hakusessa.