Lautapelit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikka digitaaliset PC-pelit tarjoavatkin enemmän pelattavaa kuin on aikaa kenelläkään pelata, vanhanajan fyysiset lautapelit ovat edelleen hauskaa viihdettä kahdelle tai useammalle fyysisesti samassa tilassa olevalle ihmisille, ja näitä on hauska iltasella pöydällä pelailla, samalla vaikka napostellen ja juoden.

Erilaisia suosituksia, kiinnostuksia, ja kokemuksia hyvistä ja huonoista lautapeleistä siis ketju täyteen!
 
Omat kiinnostukset on eniten 2 pelaajan suht nopeissa peleissä, mitä voi puolison kanssa yhden satsin ottaa vaikka päivällisen jälkeen lasin viiniä samalla hörppien. 2-5 tuntia kestävät massiiviset eepokset ei oikein siihen touhuun sovellu. Toki sellaisetkin ovat hyvää ajasta ja paikasta riippuen!
Carcassonen eri versiot, Splendor, Boss Monster, Space Hulk, on olleet viimeaikoina pöydällä.
 
Lyhyitä suosikkejani:

Love Letter
Port Royal
Bock Rock

Jouluna sain myös Castles (Mad King's) lautapelin joka on mukavaa pitempää viihdettä.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu tosin paljon mistä tykkää ja onko se pelaajat vastaan maailma, vaiko pelaajat vastaan toiset. Yksi kestohitti vuodesta toiseen on ollut Battlestar Galactica. Menee just kuten sarjassa, yksi peli kestää sen 3-5 tuntia, kaikkia epäillään, kaikki on aina lopussa. Parin lisärin kanssa tuosta tulee erittäin hyvä, kun turhat RNG:t poistuu ja tilalle tulee jonkinaisteista ennakointia. Battlestar Pegasuksen läsnäolo ekasta lisäristä tuo hauskan lisäsäväyksen peliin, muttei suinkaan sitä helpota.

Battlestar Galactica vaatii sen 3-5 pelaaja ja aivan yhtä monta tuntia, joten sikäli ei ehkä ole helpoin ja nopein. Kuitenkin ehdottomasti pistäisin varauksettoman suositukseni ko. lautapelille.
 
Eclipse on mieletön, kyseessä siis suomalainen avaruusmäiskintä.

Sid Meier's Civilization, tietokoneelta tuttu klassikko.

Twilight Struggle, kylmästä sodasta kertova, ehkä tämän hetken paras kaksinpeli.

Siinäpä kolme kokeilemisen arvoista. Nämä kaikki ovat melko raskaita, aikaa saa varata useita tunteja, mutta mikäli lautapelaaminen kiinnostaa, ovat nämä takuuvarmoja hittejä.
 
Nopeana ja kevyenä kaksinpelattavana korttipelinä on mainittava Jaipur. Kun pelistä pääsee jyvälle on sen pelaaminen todella sulavaa ja pelin kestokin on yhden erän osalta alle vartin luokkaa. Sattuman rooli on kohtuullisen iso, mutta tämä pitää pelin mielekkäänä myös heikommille pelaajille, ja merkityksellisiä päätöksiä on sen verran, että paras voittaa useimmiten kolmesta erästä koostuvan pelin.
 
Mad Kings Castle sekä Dominion kannattaa laittaa korvan taakse. Dominion varsinkin erittäin mukava strategiapeli, yksi peli kestää noin 30min.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
 
Eclipseä, Puerto Ricoa ja Caylys Magna Cartaa tuli uudenvuoden tienoilla pelailtua. Noista Puerto ja Caylys olleet jo pidempään omistuksessa ja oikeastaan ensimmäiset "oikeat" lautapelit, joita olen pelannut. Kummatkin erittäin hyviä ja järkevän hintaisia ja erityisesti Puerto Ricoa on tullut pelattua jo aikamoinen määrä.

Eclipse sopii hyvin niille, jotka haluaa loputtomasti eri vaihtoehtoja mitä voi vuorollaan tehdä. Vaatisi aika monta peliä tuossa ennekuin alkaisi selviämään mahdolliset hyvät strategiat eri roduilla. Ehkä jo turhankin raskas peli ja vaatii todella paljon pöytätilaa. Tavallaan kuitenkin erittäin kiehtova peli, jos sattuu hyvät asetelmat ja tasainen peli (huomattu, että yleensä yksi jää jälkeen jo melko alkuvaiheessa usein).
 
Splendor.jpg

Loistava peli 2-4 pelaajalle. Yksin kertaiset vuorot ja kaikkien nappula/kortit ovat kaikkien nähtävissä niin voi keskittyä pelin ohella myös ollennaiseen eli kittaamaan viintä ja seurustelemaan. 2 Pelaajalla menee ehkä se 30min peliin. 3 ja 4 menee sitten vähän enempi mutta tunti ehkäpä maksimissaan.
 
Carcassonne.
Jouluna vaimo sai lahjaksi naiset vs miehet aliaksen, joka osoittautui ainakin pikku hiprakassa hauskaksi.
Vaikka miehet sai aina turpaansa, kysyi naisten tai miesten kysymyksiä.... (ja mistä tämä sitten kertoo...:oops:)
 
Twilight Imperium, paras lautapeli mitä olen ikinä pelannut. Varoituksena peli on aika raskas ja pitkä, ja kuudella pelaajalla ensimmäinen peli saattaa hyvinkin kestää 10-12 tuntia. Mutta kun peliin pääsee sisään, niin se on sitten menoa :) 4X pelien aatelia, hands down.
 
Monopoli ja liikkuva labyrintti on hyviä
 
7 wonders duel paras kaksinpeli, pysyy loppuun asti jännänä. Useita taktiikoita yms.
 
Itse en kauheasti ole nuoruusvuosien jälkeen lautapelejä pelannut. Aikuisiällä hyvässä porukassa olen pelaillut jonkinverran Hotel lautapeliä jonka omistan. Erittäinkin mielenkiintoinen 4 pelaajan peli.

hotel_lautapeli.jpg
 
Omia suosikkeja:

Betrayal at House on the Hill on hauska siinä, että "jokainen" pelikerta on aina erilainen. Siis siinä mielessä kun pelissä voi jostakin pelaajasta tulla se päävastus, tai sitten kaikki koittavat yhdessä paeta ja selvitä. Pientä hahmon kehitystäkin on mukana. Reilu tunti per kierros tuohon menee, kun säännöt on selvät kaikille. Ehkä yksi parhaista lautapeleistä mitä olen itse pelannut.

Love Letter: Adventure Time, nopea tempoinen korttipeli. Näitä tosiaan saa eri teemoilla.

Munchkin: Adventure Time, hauskaa ja nopeatempoista pelaamista. Tässä muiden kyykyttäminen on avain. Etenkin Adventure Time korttien kuvitus ja tekstit ovat jo itsessään pelaamisen arvoisia. Hyvää huumoria, ja säännöistä ei olla niin tarkkoja - kunhan yhdessä sovitaan, tai jos muut ei huomaa.

Boss Monster, maksimissaan 4 pelaajan peli missä on tarkoitus rakentaa oma tyrmä. Aika koukuttava, ja helppo pelata.

Eldritch Horror, tämän kanssa vierähtää se 3h vähintään per kerta jos säännöt eivät ole tutut. Suosittelen pelaamaan vuoroja hieman lomittain niin ei mene ihan odotteluksi. Silti ihan huikea peli, tavaroiden keräystä ja selviytymistaistelua vääjäämätöntä vastaan. Ei tule pelattua niin usein koska pelin pituus vaatii oikeasti sen että tätä tullaan pelaamaan tarkoituksella.
 
Spy Fall on mielestäni hyvä. Riippuen toki mistä tykkää, mutta tämä on melko nopea tempoinen peli eikä siis ole pakko pelata koko päivää vaan lyhytkin aika riittää.

Lisäksi tämä on helppo omaksua eikä vaadi mitään mahdottomia rakenteita vaan pelkästään pelin korttipakka riittää.

http://www.lautapeliopas.fi/peliarvostelut/spyfall/

Lisäksi hyvä puoli on, että köyhät voivat tehdä tämän itsekkin, ei tarvita kun paperia ja kynä ja netistä ohjeet. Itse törsäsin joulun alla tosin 10 € tähän.
 
Jaksaisiko joku skannata uudistuneen carcassonnen säännöt? Itsellä on se vanhempi versio ja uudemmat säännöt ovat kuulemma paremmat.
 
Jaksaisiko joku skannata uudistuneen carcassonnen säännöt? Itsellä on se vanhempi versio ja uudemmat säännöt ovat kuulemma paremmat.
Mulla oli Google Photosissa perusversion ohjeet valokuvina. Valitettavasti en ollut kuvannut sivua numero 4. :/

Galleria

EDIT: Galleriaan lipsahtikin yksi asiaanliittymaton kuva.
 
Salaisuuksien saari ja Kadonnut kaupunki. Yksinkertaisia ja mukavia yhteistyöpelejä 2-4 pelaajalle, molemmissa periaatteessa sama idea, saada aarteet/osat kerättyä ja päästä pois=voittaa peli. Peliaika 20-45 minuuttia. Vaikeustason mukaan vaatii taktikointia ja suunnittelua, ollen kuitenkin helppoja ymmärtää.
SS_KK-1.jpg
 
Salaisuuksien saari ja Kadonnut kaupunki. Yksinkertaisia ja mukavia yhteistyöpelejä 2-4 pelaajalle, molemmissa periaatteessa sama idea, saada aarteet/osat kerättyä ja päästä pois=voittaa peli. Peliaika 20-45 minuuttia. Vaikeustason mukaan vaatii taktikointia ja suunnittelua, ollen kuitenkin helppoja ymmärtää.
SS_KK-1.jpg
Co-opeista puheen ollen Pandemic:Legacy. Järjettömän hyvä peli, joskin vaatii tietyn porukan, millä pelataan useita pelikertoja. Kyseessä siis co-op-peli, jossa maailmaa yritetään pelastaa leviäviltä pandemioilta. Peruspeliin erona tässä legacyssä on siis se, että peli sisältää yhden kampanjan, jota pelataan 12-24 peliä riippuen menestyksestä (12 jos jokainen peli menee ensimmäisellä kerralla läpi, 24 mikäli jokaisen pelin joutuu pelaamaan uudestaan). Yksi pelikerta siis vastaa yhtä kuukautta ja peliin tulee lisää elementtejä sitä mukaa kun peli etenee, sekä riippuen menestyksestä pelissä.

Mikäli co-opit innostaa ja on hyvä porukka, tämä on tajunnanräjäyttävä peli. Miinuksena se, että kun peli on pelattu läpi, ei sitä voi enää pelata. Pelin hinta on ~70 euroa. Voi tuntua kalliilta kerran läpi pelattavalta peliltä, mutta jos on vaikka neljä pelaajaa maksamassa tuota, niin ei pelikerralle tule hintaa kuin 1-2 euroa, että sikäli jokaisen pennin väärti.
 
Eclipseä, Puerto Ricoa ja Caylys Magna Cartaa tuli uudenvuoden tienoilla pelailtua. Noista Puerto ja Caylys olleet jo pidempään omistuksessa ja oikeastaan ensimmäiset "oikeat" lautapelit, joita olen pelannut. Kummatkin erittäin hyviä ja järkevän hintaisia ja erityisesti Puerto Ricoa on tullut pelattua jo aikamoinen määrä.

Eclipse sopii hyvin niille, jotka haluaa loputtomasti eri vaihtoehtoja mitä voi vuorollaan tehdä. Vaatisi aika monta peliä tuossa ennekuin alkaisi selviämään mahdolliset hyvät strategiat eri roduilla. Ehkä jo turhankin raskas peli ja vaatii todella paljon pöytätilaa. Tavallaan kuitenkin erittäin kiehtova peli, jos sattuu hyvät asetelmat ja tasainen peli (huomattu, että yleensä yksi jää jälkeen jo melko alkuvaiheessa usein).

Miten raskas tuo Puerto Rico on? Toimiiko kahdella pelaajalla?

Monesti on ollut mielessä napata lautapeleistä mukaan mutta sinne on toistaiseksi jäänyt toistaiseksi.
 
Viime aikoina pelattu paljon Abyss nimistä, sekä sen lisäosaa Kraken. Sitä ennen 7 Wondersia ja Race for the Galaxy:a

Poika (9v) oppi hyvin Abyssin vaikka kysyykin välillä käännöksiä siitä mitä korteissa lukee. Pyytelee välillä että josko taas pelattaisiin.
 
Itse en kauheasti ole nuoruusvuosien jälkeen lautapelejä pelannut

... Ja sen kyllä tästä kommentista huomaakin.

. Aikuisiällä hyvässä porukassa olen pelaillut jonkinverran Hotel lautapeliä jonka omistan. Erittäinkin mielenkiintoinen 4 pelaajan peli.

ei, ei, ei.

Täysin onnetonta ala-arvoista kuraa, joka on huononnettu versio jo ennestään huonosta pelistä(monopoli).



Lautapelin kehitys on edennyt todella huimasti tuossa vuosituhannen vaihteen seudulla.



Niihin oikeasti hyviin peleihin:

Jos pelejä luokittelee eri keveys- ja keston mukaan, niin kevyemmästä lähtien:

Pelit joita voi pelata vaikka humanistityttöjen tai lasten kanssa mutta jotka silti on ihan hyviä pelejä, ja peli kestää selvästi alle tunnin:

1) Dalmuti. On tosin kortti- eikä lautapeli.
2) 6nimmt. Kevyt korttipeli, jota pystyy pelaamaan aivottomasti lätkien, mutta jossa oikeasti pärjäämiseen pitää oikeasti ajatella, taktiikalla on huomattavasti merkitystä.
3) Secret hitler.
4) Dominion

Vähän monimutkaisemmat, mutta melko kevyet, n. tunnin pelit, nämäkin voi vielä mennä teineille ja joillekin humanisteille.
1) Menolippu
2) 7 wonders


Sitten vähän järeämmät pelit jotka ei enää kelle tahansa uppoa, parin tunnin pelit:
1) Power grid. Pitää laskea aika paljon, sekä vähän huutokauppabluffata.

Kolmen-viiden tunnin pelit
1) Imperial. Aivan loistava peli, jossa melko yksinkertaisista säännöistä huolimatta on todella paljon dynamiikkaa ja syvyyttä; Pelaajat ovat pankkiireita jotka lainaavat rahaa valtiolle, jotka sotivat keskenään. Se, kuka kontrolloi mitäkin valtiota vaihtelee koko ajan pelin edessä sen mukaan, kuka on lainannut eniten rahaa millekin valtiolle, mikä tarkoittaa että pelissä voi tapahtua yllättäviä käänteitä (joihin kuitenkin VOI varautua, jos tajuaa). Pelissä ei myöskään ole MITÄÄN satunnaiselementtiä(noppaa, korttipakkaa josta nousee kortteja satunnaisesti tms.) mutta jokainen peli on silti aina todella erilainen.
2) Eclipse. Suomalaista järeää avaruusstrategiaa. Ja tässä pääsee itse suunnittelemaan aluksensa siten että ne pärjäää vastustajan aluksille, mistä kaikki insinörtit tykkää erityisesti. Tässä eka lisäosa (shadow of the rift) on suositeltava, toka lisäosa ei niin oleellinen
3) Battlestar Galactica. Kunnon vainoharhaista meininkiä. Coo-op-peli, jossa osa pelaajista on salaa vastapuolella, eikä tiedetä, ketkä.

Pidemmät:
Twilight Imperium 3. Järeää avaruusstrategiaa, mutta peli kestää yleensä n. 12 tuntia. Tämän pelaaminen minulla melkein loppui kun Eclipse julkaistiin aikataulullisista syistä. Tässäkin pitäisi pelistä olla vähintään eka lisäosa, peruspelissä on selviä puutteita.

Laitetaan myös huonoimpien pelien lista, näitä en kehtaisi antaa edes pahimmalle vihamiehelleni
1) Maatila
2) Kimble
3) Anti-monopoli
 
Viimeksi muokattu:
... Ja sen kyllä tästä kommentista huomaakin.


ei, ei, ei.

Täysin onnetonta ala-arvoista kuraa, joka on huononnettu versio jo ennestään huonosta pelistä(monopoli).

Jaa mistä sen huomaa? :facepalm:

Mielipiteitä on monia.. mutta mielestäni parempi kuin monopoli. :cigar:
 
Se, että sanoo hotellia hyväksi peliksi on ihan sama kuin että sanoisi 486sta nopeaksi prossuksi, koska se on sentään 386sta nopeampi, eikä ole koskaan kuullut mistään uudemmista prosessoreista.

Vähän sama ku huutaisit vastatuuleen turhanpäiväsiä kommentteja. :tup:
 
Vähän sama ku huutaisit vastatuuleen turhanpäiväsiä kommentteja. :tup:
Tuossa nyt on vaan kysymys siitä, että peli, jossa noppa määrää mihin menet ja ainoa tehtävissä oleva valinta on ostaako vaiko eikö, ei voi olla hyvä peli. Toki se voi olla mukavaa ajanvietettä, mutta todellista pelaamista siinä ei juurikaan ole.
 
Jos pitää Monopolia hyvänä tai pelattavana pelinä, kertoo lähinnä siitä että ei ole hajuakaan nykyisistä lautapeleistä.
 
Emt, toi nyt on vähän turhan hifisti sanottu. Monopoli on turhan yksinkertainen nopanpyörittelypeli toki, mutta ihan hauskaa se oli kun vaimo oli ostanut lahjaksi Fallout 4 monopolin (koska olen Fallout fani) jota sitten mökillä väännettiin kun tuli sähkökatkos. Toki parempia pelejä on, mutta tuo teemakerros toi kivan eleen peliin enkä alkanut vaimoa aivottomaksi haukkumaan kun sellaisen osti...:happy:
 
Hotel oli hauska peli silloin n. 20 vuotta sitten. Uudet pelit ovat varmasti kehittyneempiä, mutta eivät muuta Hotellia yhtään huonommaksi.
 
Monopoli ja liikkuva labyrintti on hyviä
Monopoli on legendaarinen mökkipeli, mutta se vaatii hyvää seuraa ja reilusti olutta. Siitä on kuitenkin aika ajanut pahasti ohi ja nämä uudet painokset ovat entistäkin tunteettomampia.

Juuri muksut saivat joululahjaksi sen viimeisimmän kortinlukijalla varustetun version ja veikkaan että eipä sitä montaa kertaa tule pelattua. Siinä ei ole enää käteistä lainkaan, eli kaikki tapahtuu muovikortilla, jota sitten käytetään joka vuorolla lukijassa ja peli loppuu kokonaan sitten kun lukija kertoo että nyt on joltakin pelaajalta rahat lopussa. Talojakaan ei enää voi olla tontilla koskaan enempää kuin 1, mutta vastineeksi niillä voi olla kertoimia sen mukaan kuinka usein niissä on vierailtu (korkeintaan 4x) jne. Muuten tämä kaikki vielä menisi, mutta sitten pamahti kun selvisi että siellä sattuma/yhteismaa -korttien uudessa vastineessa on kaikenlaisia idiootteja "tontillasi kummittelee, vaihda se toisen pelaajan kanssa" -typeryyksiä.

Labyrintin hienoutta en ole ymmärtänyt ikinä. IMO, täyttä paskaa vaikka kuinka lasten näkökulmasta yrittäisi ajatella.
 
Battlestar Galacticalle täältäkin vielä erityismaininta, hienoa huvia kaikissa vainoharhaisuuksissaan parhaimmillaan. Tullut pelattua kymmeniä pelejä.
 
Mitäs lisäosia Carcassonneen kannataa seuraavaksi hankkia? Löytyy jo Kirkot ja Kievarit (1. lisäosa) ja Kirjurit ja Kauppiaat (2. lisäosa). Kolmos lisäosasta Lohikäärme ja Linnanneito kuullut lähinnä huonoa palautetta. Mikäköhän kannattaa pistää seuraavaksi hankintalistalle?

Castle tuli myös jouluna hommattua. Oli ihan mukava peli muutamien kokeilujen perusteella.
 
Mitäs lisäosia Carcassonneen kannataa seuraavaksi hankkia? Löytyy jo Kirkot ja Kievarit (1. lisäosa) ja Kirjurit ja Kauppiaat (2. lisäosa). Kolmos lisäosasta Lohikäärme ja Linnanneito kuullut lähinnä huonoa palautetta. Mikäköhän kannattaa pistää seuraavaksi hankintalistalle?

Castle tuli myös jouluna hommattua. Oli ihan mukava peli muutamien kokeilujen perusteella.
Muitapa lisäosia et sitten oikeastaan tarvitsekkaan. Noilla kahdella ensimmäisellä lisärillä pelin saa sopivasti tasapainoon.
 
Itse olen tykännyt Settlers of Catanista, saksankielisenä versiona niin pääsevät ummikotkin opiskelemaan saksan alkeita.

Peli taisi olla noita "uuden aallon" lautapelipuolen käynnistäjiä. Noppatuurin vaikutuksen voi halutessaan eliminoida korteilla (Ts. askartelet itse 36 korttia, joissa on 6kpl seiskoja, 5 kasia ja kutosta, 4 vitosta ja ysiä, 3 nelosta ja kybää, 2 kolmosta ja 11:Sta ja yksi kakkonen ja 12) ja korvaat nopat nostamalla tuosta pakasta kortin ja kun kaikki on nostettu, sekoitetaan ja jatketaan samalla pakalla. Tämä toki pätee muihinkin noppapeleihin...

Huonoja puolia: peruspeli tuntuu toimivan parhaiten tasan neljällä pelaajalla ja aivan liian usein käy tilanne, että 1-2 pelaajaa pelataan täysin paitsioon hyvin nopeasti (joskus jopa heti kylien alkusijoittelussa), jolloin osa pelaajista voi olla melkolailla statistin asemassa pitkään / koko pelin.

Omat kokemukset ovat städte und ritter ja händler und barbarians lisäreistä joista ensin mainittu on mielestäni parempi, jälkimmäinen tuokin sitten tuon korttipakan noppien tilalle.

Puerto Rico löytyy ipadille ihan pätevänä versiona. Jossain junassa / lentokoneessa se on aika mukavaa pelattavaa, vaikkei tietysti oikeille laudoille pärjääkään.
 
Labyrintin hienoutta en ole ymmärtänyt ikinä. IMO, täyttä paskaa vaikka kuinka lasten näkökulmasta yrittäisi ajatella.
Muuttuva labyrintti on mielestäni hyvä, ei niinkään pelinä eikä isommille lapsille, vaan lähinnä avaruudellisen hahmotuskyvyn kehittämisessä 5-8 vuotiaana joka ei mielestäni ole ollenkaan huono vaihtoehto. Tuossa kuitenkin parhaassa tapauksessa tapahtuu aika paljon (ja aika monimutkaisia kombinaatioita) kun yhtä riviä tyrkkää, välillä yllättää jopa itseään kun usean minuutin tuijottamisen jälkeen tajuaa että tuostahan saa valmiin reitin vaikka sitä ennen on näyttänyt että mistään ei pääse mihinkään. Lisäksi pelkästään jo laudan toiselle puolelle hyppyäs-konsepti tuntui aika monta peliä ennenkuin muksu sen logiikaan/käyttötarkoituksen oikeasti sisäisti.

Puerto Rico on itsellä, mutta jotain vikaa on joko pelissä tai pelaajissa, sen perusteella mitä "strategia oppaita" vähän lukenut, meillä ei esim. kertaakaan ole kukaan tainnut saada 10 voittopistettä laivauksesta, laituri taitaa olla rakennettu tasan yhdessä pelissä. Peli loppuu poikkeuksetta siihen kun rakennuspaikat on täynnä, max 30% kerroista uudisasukkaiden loppumiseen. Ikinä ei ole voittopistelaatat loppuneet kesken (mikä on strategia oppaan mukaan hyvin tyypillinen lopettamistapa)...

Lautapelit on kyllä hauskoja, mutta itse en ainakaan keksi että millä ilveellä haalit sen 4-5 henkilöä kasaan (jonka lähes jokainen lautapeli vaatii) ja vieläpä sellaisia henkilöitä jotka ko. peliä olisivat ennenkin pelanneet ja osaisivat edes 80% säännöistä. Ja vaikka tuossa onnistuu niin miten "pienten" lasten kanssa pystyisit sitä peliä 2 tuntia pelaamaan. Tuossa kun vähän lämmität ruokaa, teet välipalan, keskeytät pari tappelua jne. niin 1 tunnin pelisessiokin kestää helposti 4h, jonka aikana ulkopuolinen maailma ehtii räjähtämään käsiin useamman kerran.

Lisäksi lähes tulkoon kaikkien lautapelien säännöt on enemmän ja vähemmän perseestä ja täynnä tulkinnan varaa, josta saa sitten tapella kesken pelin ja jotka voivat olla aivan deal-breakereita ko. tilanteessa. Miten esim. mexican trainissa jos pelaat tuplan omaan suljettuun junaan ja jatkon johonkin avoimeen junaan, säännöt sanoo että muut eivät saa sinun suljettuun junaan pelata, ja sitten taas avoimesta tuplasta sanotaan että se pitää sulkea ennenkuin mitään muuta saa tehdä. Ohittaako tuplan sulkeminen prioriteetissa nyt toisen suljettuun junaan pelaamisen vai aiheutuuko tuosta tempusta se että kaikki muut joutuvat avaamaan junansa ja ottaan palikan, siinäpähän sitten huutoäänestät pelaajien kesken koska osa ei vaan sulata että tuollaisia "temppuja" saa tehdä (mielestäni suljetun junan sääntö pätee)? Osassa peleista sama jo valmiiksi epäselväsääntö voi olla kirjoitettu eri sanakääntein eri kielillä. Yleisesti ottaen joka peliin pitäisi erikseen olla standardoimisliiton "hyväksytty" tulkintamanuaali vähän kuten carcassonnestakin löytyy joku vastaava netistä.

Mielestäni sitten taas Carcassonne on ihan paska, maajussit pilaa koko pelin (peruspelin voittaa se ketä vetää maajuss(e)illa pisteet) sekä se että jos rakentaa tien/linnan niin ukkojen ollessa tasan molemmat saa täydet pisteet (mielestäni pitäisi mennä pisteet osiin - miten vitussa tismalleen sama linna voi "arvokkaampi" jos sitä useampi hallitsee). Se joku torni-lisäosa (ja lohikäärme) tosin kyllä paskoo edes vähän tuota maajussi-taktiikkaa ku nvoi syödä toisten ukkoja. Lisäksi tässäkin pelissä saa aina kinastella siinä että kieltääkö sama pelto jokipalasten päätyjen ympäri vai eikö kierrä ja jos kiertää alajuoksulla niin kiertääkö myös yläjuoksulla (mielestäni kiertää kummassakin, selvästi vihreää laatan reunassa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 701
Viestejä
4 544 607
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom