Itse en kauheasti ole nuoruusvuosien jälkeen lautapelejä pelannut
... Ja sen kyllä tästä kommentista huomaakin.
. Aikuisiällä hyvässä porukassa olen pelaillut jonkinverran Hotel lautapeliä jonka omistan. Erittäinkin mielenkiintoinen 4 pelaajan peli.
ei, ei, ei.
Täysin onnetonta ala-arvoista kuraa, joka on huononnettu versio jo ennestään huonosta pelistä(monopoli).
Lautapelin kehitys on edennyt todella huimasti tuossa vuosituhannen vaihteen seudulla.
Niihin oikeasti hyviin peleihin:
Jos pelejä luokittelee eri keveys- ja keston mukaan, niin kevyemmästä lähtien:
Pelit joita voi pelata vaikka humanistityttöjen tai lasten kanssa mutta jotka silti on ihan hyviä pelejä, ja peli kestää selvästi alle tunnin:
1) Dalmuti. On tosin kortti- eikä lautapeli.
2) 6nimmt. Kevyt korttipeli, jota pystyy pelaamaan aivottomasti lätkien, mutta jossa oikeasti pärjäämiseen pitää oikeasti ajatella, taktiikalla on huomattavasti merkitystä.
3) Secret hitler.
4) Dominion
Vähän monimutkaisemmat, mutta melko kevyet, n. tunnin pelit, nämäkin voi vielä mennä teineille ja joillekin humanisteille.
1) Menolippu
2) 7 wonders
Sitten vähän järeämmät pelit jotka ei enää kelle tahansa uppoa, parin tunnin pelit:
1) Power grid. Pitää laskea aika paljon, sekä vähän huutokauppabluffata.
Kolmen-viiden tunnin pelit
1) Imperial. Aivan loistava peli, jossa melko yksinkertaisista säännöistä huolimatta on todella paljon dynamiikkaa ja syvyyttä; Pelaajat ovat pankkiireita jotka lainaavat rahaa valtiolle, jotka sotivat keskenään. Se, kuka kontrolloi mitäkin valtiota vaihtelee koko ajan pelin edessä sen mukaan, kuka on lainannut eniten rahaa millekin valtiolle, mikä tarkoittaa että pelissä voi tapahtua yllättäviä käänteitä (joihin kuitenkin VOI varautua, jos tajuaa). Pelissä ei myöskään ole MITÄÄN satunnaiselementtiä(noppaa, korttipakkaa josta nousee kortteja satunnaisesti tms.) mutta jokainen peli on silti aina todella erilainen.
2) Eclipse. Suomalaista järeää avaruusstrategiaa. Ja tässä pääsee itse suunnittelemaan aluksensa siten että ne pärjäää vastustajan aluksille, mistä kaikki insinörtit tykkää erityisesti. Tässä eka lisäosa (shadow of the rift) on suositeltava, toka lisäosa ei niin oleellinen
3) Battlestar Galactica. Kunnon vainoharhaista meininkiä. Coo-op-peli, jossa osa pelaajista on salaa vastapuolella, eikä tiedetä, ketkä.
Pidemmät:
Twilight Imperium 3. Järeää avaruusstrategiaa, mutta peli kestää yleensä n. 12 tuntia. Tämän pelaaminen minulla melkein loppui kun Eclipse julkaistiin aikataulullisista syistä. Tässäkin pitäisi pelistä olla vähintään eka lisäosa, peruspelissä on selviä puutteita.
Laitetaan myös huonoimpien pelien lista, näitä en kehtaisi antaa edes pahimmalle vihamiehelleni
1) Maatila
2) Kimble
3) Anti-monopoli