Langattomat headsetit

Viestiketju alueella 'Muut PC-komponentit ja oheislaitteet' , aloittaja maaco, 09.04.2019.

1. maaco

maaco

Rekisteröitynyt:
    10.10.2017
    Hei! Vanha irrallinen halpismikki osoittaa lahoamisen merkkejä, joten voisi samalla siirtyä langattomaan headsettiin.

Onko porukka päässyt vertaamaan seuraavia keskenään:

HyperX Cloud Flight
    Steelseries Arctis 7
    Logitech G933 / G935

Muitakin saa ehdottaa, tärkeimmät kriteerit on äänien tulosuunnan hyvä paikallistaminen sekä hyvä mikki.

Budjetti max 200€

2. hedzod

hedzod

Rekisteröitynyt:
    28.02.2017
    Logitech G933 oli nopeassa kokeilussa ja meni palautukseen surkean mikin takia. Äänet oli muistaakseni ihan ok. Dolbyn algoritmejahan tuo käyttää surround-äänten tekemiseksi ja ne saa myös helposti pois päältä. Käyttöönotto oli helppoa usb-donglen ansiosta.

Steelseries Siberia 800 on sen jälkeen ollut noin vuoden käytössä. Mikki ei ole mikään loistava tässäkään, mutta tarpeeksi selkeä minun käyttöön (discord) eikä kaveritkaan valita. Rauhallisesti puhuessa se toimii hyvin, mutta alkaa särkemään helposti jos äänentaso nousee. Dolbyn algoritmi on tässäkin käytössä ja tarjoaa ihan riittävän hyvät äänet, myös suuntien paikallistamiseen. Käyttöönotto on hankalampaa, sillä tarvitsee Dolbyä tukevan optisen uloslähdön monikanavaääniä varten. Jos kytkee usb:llä niin surround virtualisoidaan kaksikanavaisesta äänestä. Minulla on kytkettynä Soundblaster Z:aan. Mikin äänet menee usb:n kautta, sillä siten sain mielestäni parhaan äänenlaadun.

Steelseries Arctis 7 on kaverilla ja siinä on paras mikki näistä langattomista minun kokemuksien mukaan. Muuten en ala sitä arvostelemaan, kun ei ole omia kokemuksia.

Vertailukohtana minulla on Sennheiser PC363D sekä sen omalla donglella (Dolby) että tuolla Soundlbaster Z:lla ja sen surround-algoritmilla. Mikki on tuossa selkeästi paras tarjoten syvän ja selkeän äänen, joka ei särje kovassakaan huudossa. Samaten äänet ja käyttömukavuus on paras avoimen rakenteen ansiosta. Silti suurimman osan ajasta käytän tuota Steelseriestä, sillä langattomuuden tuoma käyttömukavuus ylittää pienen eron äänenlaadussa.

3. maaco

maaco

Rekisteröitynyt:
    10.10.2017
    Mä päädyin ostamaan langalliset, puhtaasti istuvuuden takia. HyperX Cloud Revolver nyt käytössä, joihin enemmän kuin tyytyväinen. En uskaltanut sikaa säkissä ostaa ja tilata steelseriestä tms. Täytyy sanoa että ihan perhanan hyvin istuu reukut päähän silmälasien kanssa, mikä on vaikea yhtälö ollut jo vuosia, kuulokkeita etsiessä. Olisin halunnut langattomat hyperx kun testit kertoi ihan asiallisia juttuja, mutta istuvuus oli aika heikkoa lasien kanssa, sekä niiden mekaaninen rakenne ei varsinaisesti vakuuttanut muovisuudellaan. Ehkä joskus alesta voisin ostaa konsolipelailuun. Logitechin 933 istui päässä tosi väljästi, niin olisi varmasti ollut paikallistamisen kanssa huono juttu, kun usein tulee cs pelailtua.

4. raddel

raddel

Rekisteröitynyt:
    24.05.2018
    Itse oon tykänny tuosta mun Steelseries Arctic 5 2019 editionista. Arctis 7 on vastaava mut vaa langaton malli. Ei oo ollu mitää pahaa sanottavaa kyllä, mut seki on vähä sillai veteen piirretty viiva mitä kukin pelaaja hakee ominaisuuksien puolesta kuulokkeilta.

5. tekiä

tekiä

Rekisteröitynyt:
    05.08.2019
    Kysyn täällä kun en kehtaa uutta ketjua aloittaa:
    Toimiiko bluetooth5 donglet kahteen suuntaan yhtä aikaa?
    En saa tolkkua voiko käyttää esim vastamelu-luureja yhtä aikaa musiikinkuunteluun ja chättäilyyn PC:llä. AptX näemmä kannattaa olla.

6. tekiä

tekiä

Rekisteröitynyt:
    05.08.2019
  7. Tiihokatti

Tiihokatti

Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    BT-kuulokkeet eivät sovi pelaamiseen koska niille ovat ominaista korkeat latenssit (200ms aptx päällä).
    Ja jos mikkiä mielii käyttää niin päälle napsahtaa HSP (headset-profile) missä latenssit vielä pahemmat ja äänenlaatu umpisurkea.
    Ja vaikka kuulokkeet tukevat montaa samanaikaisesti yhdistettyä laitetta (Sony ei tätä tue) niin silloinkin vain yksi "kaistoista" voi olla käytössä kerrallaan.

Aptx-LL (low latency) toimisi hyvin pelaamisessa mutta:
    1. Lähettimet jotka sitä tukevat ovat harvinaisia.
    2. Kuulokkeet jotka sitä tukevat maksavat mansikoita.
    3. HSP pamahtaa silti aina päälle jos haluat käyttää kuulokkeiden mikkiä.

Viimeksi muokattu: 05.08.2019
  8. tekiä

tekiä

Rekisteröitynyt:
    05.08.2019
    Ahaa. Kiitos kattavasta vastauksesta. Välillä hyvä ehdottaa tyhmiä niin itsekin oppii lisää.

9. maaco

maaco

Rekisteröitynyt:
    10.10.2017
    Jouduin laittaan aiemmin ostamani HyperX Revolverit takuuseen, kun niistä kuului äkillisiä räpsähdyksiä ja johdoissa oleva volyyminsäätö meni välillä jumiin, ja mykisti koko headsetin. Otin tilalle Cloud Flight ja täytyy sanoa että oli hyvä päätös. Ei tartte enää koneelta hetkeksi noustessa ottaa kuulokkeita pois, ja suoraan windowsin asetuksiin vaikuttava volyyminsäätö on todella kätevä. Äänenlaatukin kaikkineen ihan mainio, ja noi on kevyetkin.

10. hedzod

hedzod

Rekisteröitynyt:
    28.02.2017
  11. tkauttaja

tkauttaja

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    HyperX Cloud Flight
    Nämä hain gigantista testiin ja seuraavia asioita huomasin heti yhden päivän käytöllä:
    - Äänien paikannus todella tarkka mielestäni
    - Todella kevyet päässä
    - Äänimaailma vähän erilainen kuin alla olevissa Arctis 7 kuulokkeissa(voi johtua ääniasetuksista ohjelmassa)

Volumesäätö tosiaan vaikuttaa suoraan windowsin volumesäätöön. Ja tästä en itse tykkää. Tottunut että voi säätää erikseen kuulokkeet ja käyttiksen volumet.

Iso miinus tulee nahkaisista korvapehmusteista. Nuo tuntuu vähän hikoavan käytössä ja samaa tehnyt kaikilla aikaisemmillakin kuulokkeilla, missä nahkaa nuo pehmusteet.

Steelseries Arctis 7

Nämä kuulokkeet olleet jonkun aikaa nyt käytössä ja ei sinällään moitittavaa. Ei ehkä niin tarkasti toista ääniä kuin nuo yllä olevat hyper x:ät mutta tarpeeksi tarkasti kuitenkin.

Kummatkin ovat päässä hyvän tuntuiset mutta näissä huomaa pitemmällä käytöllä että ovat painavammat.

Näissä kuulokkeissa pääpannan rakenne on mielestäni hyvin toteutettu ja se on helppo vaihtaa tarvittaessa uuteen.

Langattomuus ja toiminta:

Kummatkin toimii asunnon sisällä niin kuin pitää ja ääni ei pätki tai suhise.

Jos pitäisi valita näistä kahdesta kuulokkeesta kumpi olisi oma valinta, niin ottaisin varmaan nuo Steelseries arctis 7 kuulokkeet muuhun käyttöön ja pelaamiseen ottaisin nämä Hyper x Flight kuulokkeet.

Edit: Mikkiä en käytä kummassakaan koska on erillinen pöytämikki.