Kahvihifistely

Eikös inverted-metodilla laiteta mäntä jonkun verran putkeen, laite pöydälle ylösalaisin männän varren varaan, kahvit ja vedet sisään ja sitten filtteri kiinni kun siltä tuntuu.
No mulla se metodi on luonnollinen näin, kun se alkaa siitä, kun putki on kasattu. Sitten rojut sisään ja vesi perään. Kevyt sekoitus ja filtteri päälle. Maailman yksinkertaisin asia. Se 180 astetta ei vaadi erityistä motoriikkaa imho.

Jos laittaisin jonkun superhärpäkkeen ensin kiinni ja sitten rojut putkeen ja vesi päälle, mulla olis edelleen se mäntä ihmeteltävänä ja putkellinen kuumaa vettä odottamassa purujen kanssa. Sitten taiteillaan mäntää kiinni ja raavitaan päätä, että se kahvi pitäisi houkutella vielä ulos. Jotain ranneliikettä tarvitaan yhä, jos tuollaista tippalukko-gizmoa käyttää.

En usko, että kumpikaan menetelmä menee kikkailun puolelle, mutta mun mielestä inverted on silti vähemmän kikkailua isossa kuvassa.

Viimeisten sivujen pohdintojen jälkeen tänne ei kehtaa enää mitään mokkapannu- ja muita mökkikahvivirityksiä kirjoitella kun nyt on ihan otsikon mukaista hifistelyä. :)

Miksi ei?
Tai siis, itse olen vankasti sitä mieltä että esim. tällä:
alle 15€ pressopannulla saa oikein hyvät kahvit.
Toki löytyy parempia ja kalliimpia mutta itse sen kahvikupillisen makuun ei hirmuisesti eroa tule (toki esim. siihen miten pitkään säilyy lämpöisenä jne. voinee vaikuttaa). Miettien siis alle 15€ ja päälle 100€ pressopannun eroja.

Jos siis tarkoituksena tehdä yksi (isompi tai pari pienempää) kupillinen kahvia. Toki ruostumaton teräs kestää (jos vaikkapa lapsia) ja vastaajasta riippuen eroa makuun ei ole tai sitten on vs lasi.

Miksi ei?
Toki löytyy parempia ja kalliimpia mutta itse sen kahvikupillisen makuun ei hirmuisesti eroa tule (toki esim. siihen miten pitkään säilyy lämpöisenä jne. voinee vaikuttaa). Miettien siis alle 15€ ja päälle 100€ pressopannun eroja.

Jos siis tarkoituksena tehdä yksi (isompi tai pari pienempää) kupillinen kahvia. Toki ruostumaton teräs kestää (jos vaikkapa lapsia) ja vastaajasta riippuen eroa makuun ei ole tai sitten on vs lasi.
Minä kyllä varoittaisin noista lasisista, jotka kenties kestävät JOPA konepesun. Itselläni on kuusi vuotta ollut Amazonista ostettu 0,6 litran vetoinen teräspannu, hinta noin 40 euroa kotiin kannettuna ilman lisäkuluja. Kestää pudotuksen melko korkealtakin. Ja on kaksikuorinen, eli "termos".

Viimeksi muokattu:
Miksi ei?

Se oli kevennys ja huomio että nyt on kunnon hifistelyä.
Minä kyllä varoittaisin noista lasisista, jotka kenties kestävät JOPA konepesun. Itselläni on kuusi vuotta ollut Amazonista ostettu 0,6 litran vetoinen teräspannu, hinta noin 40 euroa kotiin kannettuna ilman lisäkuluja. Kestää pudotuksen melko korkealtakin. Ja on kaksikuorinen, eli "termos".
Itsekin katselisin teräksistä jos pressopannu kiinnostaisi. Ennen tein pienessä kattilassa pannukahvit ja kaadoin sihdin läpi kuppiin. Kahvimyllyllä sai pavuista sopivaa jauhetta tohon hommaan eikä tarttenut ylimääräisiä pömpeleitä. Valmis kahvi käytännössä saman makuista kuin pressopannulla.

Nyt mennään teräksisillä Bialettin Musa mokkapannuilla joista 4 cup tekee parempaa kuin 6 cup koska nopeampi uutto ja valmistuu ilman pörinöitä (voi sammuttaa lieden heti). 6 cup jää vajaaksi jos heti sammuttaa.

Itsekin katselisin teräksistä jos pressopannu kiinnostaisi.
Luultavasti itsekin tekisin enempi vertailua jos olisin ostamassa sellaista, tuo valikoitui lähinnä erinomaisen hinta/laatusuhteensa takia (lue: sain työkaverilta ilmaiseksi koska se oli "liian vaikea" käytttää, eli täytyy pestä käytön jälkeen jne. vs perinteinen pannu).
Mutta oma "hifistelyni" lähti tuosta liikkeelle. Kun siihen laittaa kylkeen Wilfa Uniform Evo kahvimyllyn ja Severin säädettävän vedenkeittimen kahvin maussa huomaa jo eroa vs. tavallinen suodatinkahvi,

Kaksi lasista pressopannua piti rikkoa, ennen kuin hommasin teräksisen. Tosin sen kapasiteetti ei kestä kolmatta kahvinjuojaa, joten vierasvaraksi piti hommata vielä hiukan isompi lasinen. Muut sumpit AP:llä ja Bialettilla.

1776142387587.png

Yhden lasisen Melittan (?) presson nokkaan tuli särö, niin hommasin tuollaisen imho kivan Bodumin. Tuohon saa varaosana uuden lasin.

Budjettihifistelyni muut vehkeet ovat Bialettin teräksinen Venus (uudempi, 6-kuppinen), muovi-AP, posliininen V60 tuoreimpana ja vähän hakua sen kanssa. Ehkä pienempi mokkapannu voisi toimia paremminkin, mutta induktiolla lämmitys on hyvinkin nopea - sekuntipeliä lieden sammutus ja syrjään siirtäminen.

un siihen laittaa kylkeen Wilfa Uniform Evo kahvimyllyn ja Severin säädettävän vedenkeittimen kahvin maussa huomaa jo eroa vs. tavallinen suodatinkahvi,
Pressopannun käyttäjälle riittää paljon halvempikin papurouhin, koska tavoitteena on vain "pannukarkeus". Vedenkeitin on kyllä kätevä, jos on vapaata pöytätilaa, mutta lämpötilan säätämiseksi riittää, että malttaa odottaa pienen hetken kiehutuksen jälkeen. Haudutusaika ei ole kriittinen, kunhan ei ole liian lyhyt. Makuhyöty tulee niistä vastajauhetuista tuoreista pavuista. Hyötynä voi pitää sitäkin, että presso/pannukahvi todella maistuu erilaiselta kuin suodatinkahvi.

Nyt mennään teräksisillä Bialettin Musa mokkapannuilla joista 4 cup tekee parempaa kuin 6 cup koska nopeampi uutto ja valmistuu ilman pörinöitä (voi sammuttaa lieden heti). 6 cup jää vajaaksi jos heti sammuttaa.
Mitenkä tämä Musa eroaa tavallisesta mutteripannusta? :hmm:

Statistiikka

Viestiketjuista
305 088
Jäsenet
82 608
Uusin jäsen
ash

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom