Ei missään nimessä pakolista yhteiskäyttöautopalvelua. Auton vuokrauspalvelut hoitavat nuo aivan hyvin ja hinta määräytyy kilpailun mukaan. Tuo ehdottamasi maksaisi aivan liikaa ja kyse olisi vaan että käyttäjä ei maksaisi suoraan auton käytöstä vaan joko asumisen hinnassa taikka verovaroin.
Helsingissä joukkoliikenne on erinomainen ja edullinen, lisäksi sitä kehitetään koko ajan. Pikkukaupungeissa taas moiset investoinnit voivat olla järjettömiä. Nykyiset sähköavusteiset pyörätkin on kuulemani mukaan mainio ratkaisu, mutta niissä on se vika että olet säiden armoilla niin kuin muissakin kaksipyöräisissä.
Asumisen hinnassahan tuo yhteiskäyttöautopalvelu olisi tarkoitus maksaa, koska sen tarkoituksena olisi vähentää autojen omistamista.
Autonvuokrauspalveluissa on vikana saatavuus, saavutettavuus ja hinnoittelu, kun nämä eivät kohtaa käyttäjän tarvetta, niin vaihtoehdoiksi jäävät olla menemättä ja möllöttää kotona tai oma auto, joka on aina saatavilla lähellä ja lähes kiinteillä kuluilla, voit arvata minkä vaihtoehdon riittävän varakas kuluttaja valitsee.
Helsingin joukkoliikenne ei ole erinomainen tai edullinen, se palvelee kohtuullisesti noin 60% käyttäjistään ja loppujen on vain pakko sopeutua siihen, mitä saavat.
Esimerkiksi omassa tapauksessani joutuisin maksamaan 1743 € vuodessa kausilipusta, jolla voisin pääsääntöisesti matkustaa ainoastaan töihin ja takaisin kotiin, näihinkin matkoihin kuluisi vuodessa 250 tuntia enemmän aikaa kuin omalla autolla ajettuna.
Muut matkani joutuisin silti hoitamaan pyörällä / taksilla ja silti joutuisin luopumaan noin 50% harrastuksistani ja viettämään suuremman osan ajastani kotona tai matkalla.
Tuo 1743 € on sellainen summa, joka kattaa jo työmatkoihin vuodessa kuluvat polttoaineet.
Pitää muistaa, että tätä "halpaa" joukkoliikennettä subventoidaan aika voimakkaasti verovaroin, kun taas autoilua verotetaan rankasti ja silti ei päästä tilanteeseen, jossa autosta luopuminen olisi mielekästä suurimmalle osalle ihmisistä, silloin ratkaisua ei voi kutsu halvaksi tai toimivaksi.