Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taidat itse ajaa ”ekologisesti” jollain kunnon paskaläjällä. Ainakin tuntuu kaikki hippitutut olevan juuri tätä mieltä. Totuus on että kellään niistä ei tulot riitä järjellisen kulkuvälineen ostoon. Miten tuosta imagosta nyt pyrit sitten eroon?Miksi se on aina köyhä/työtön, jolla ei olisi autoa tai ei sitä tarvitsisi? Ehkä jotkut haluavat käyttää rahansa muuhun kuin ruostuvaan peltikasaan, joka on suurimman osan ajasta poissa käytöstä. Olisi kyllä aika päästä Suomessakin eroon siitä, että oma auto on joku egon jatke ja osoitus siitä ettei ole köyhä
Tässä on kyllä käsittääkseni toistaiseksi kyse täysin yksilön valinnasta, jolloin enemmistöllä ei ole mitään merkitystä.
Aika monella tuollaisella taitaa olla kalliimpi auto alla. Kyse on lähinnä siitä voiko köyhä olla ympäristöystävällinen.Taidat itse ajaa ”ekologisesti” jollain kunnon paskaläjällä. Ainakin tuntuu kaikki hippitutut olevan juuri tätä mieltä. Totuus on että kellään niistä ei tulot riitä järjellisen kulkuvälineen ostoon. Miten tuosta imagosta nyt pyrit sitten eroon?
Määrittele kunnon paskaläjä. Ei tuo toki Audi tai Bemari ole, mutta kyllä sillä kulkunsa hoitaa. Vuosimalli on 2018. Millaisella paskaläjällä herra itse ajelee, kun on niin varakas?Taidat itse ajaa ”ekologisesti” jollain kunnon paskaläjällä. Ainakin tuntuu kaikki hippitutut olevan juuri tätä mieltä. Totuus on että kellään niistä ei tulot riitä järjellisen kulkuvälineen ostoon. Miten tuosta imagosta nyt pyrit sitten eroon?
Ei ole aivan noin yksioikoista. Poikittaisliikennekin on varsin hyvä jos satut asumaan lähellä noita linjoja ja päätepistekin löytyy sieltä, lisäksi sitä kehitetään koko ajan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminenHelsingissäkin joukkoliikenne on aivan surkea ellei lähtö ja päätepiste ole raideliikenteen lähettyvillä. Ainakaan minä en autosta luovu tuon takia ikinä.
Itse tykkään oman auton "toimitusvarmuudesta". Ei tarvitse jänskättää pyhinä ja lomakautena tai syrjäseudulla, että onko robotakseja tai yhteiskäyttöautoja vapaana ja millaisella toimitusajalla ja kuinka pitkälle matkalle. Tuskinpa koskaan tilanne muuttuu sellaiseksi, että autoja olisi aina heti vapaana, koska kunnollinen varautuminen ruuhkahuippuihin tarkoittaa hillitöntä ylikapasiteettia muina aikoina, joka sitoo sekä pääomaa että aiheuttaa muita kustannuksia.Itse ainakin aion luopua autosta...
...heti kun tulee sellainen palvelu, että jollain sovelluksella saan tilattua robottiauton tohon ovelle ja se kuskaa sinne minne haluan kohtuullista korvausta vastaan. Tai vastaavasti saisi napattua jonkun yhteiskäyttöauton ajoon max 200m etäisyydeltä. Jälkimmäinen taitaakin jo monessa paikkaa pk-seutua toteutua.
Järjellä kun ajattelee, niin ihan typerää ja vaivalloistahan tuo auton omistaminen on. Mielelläni maksaisin pelkästä liikkumisesta palveluna.
Hupaisaa kyllä, että näissä topiceissa on hyvin monella tarve tulla kertomaan vaan, että MINÄ MINÄ en ainakaan luovu autosta eikä keskustella varsinaisesti itse asiasta. No hieno homma kuulutte siihen 80 prosenttiin.
Tuotettu ja tuotettu, entäs se kulutus. Enkä muistaakseni suomea omassa viestissä maininnut vaan yleisesti sähköautoiluun työnnetty liikaa rahaa.
Ei se silti autolle pärjää nopeudessa ja mukavuudessa koskaan, enkä tuon takia kulje niillä edes ilmaiseksi.Ei ole aivan noin yksioikoista. Poikittaisliikennekin on varsin hyvä jos satut asumaan lähellä noita linjoja ja päätepistekin löytyy sieltä, lisäksi sitä kehitetään koko ajan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittäminen
Malmin lentokentälle pääsee täältä varsin hyvin bussilla, vaikkakin vaihdon (malmilla) takia oma auto olisi hieman nopeampi. Itse olen katsonut kuitenkin muuttaessani että asunto on raideliikenteen lähellä, se parantaa kulkua huomattavasti jos pääsee sekä raiteilla että bussilla vaihtoehtoisesti. Toinen kun voi olla lakossa taikka joku on voinut hypätä raiteille.
Kohta tulee täyteen 2 vuotta siitä, kun vanha tonnin arvoinen ritsa myytiin puolison kanssa pois pihasta seisomasta, kun huomattiin, että vuodessa tulee ajettua alle 5tkm. Niistäkin puolet tuli ajettua ihan oman laiskuuden takia. En ole kaivannut tippaakaan autoa, vaikka autottomuus vähän vaatiikin suunnitelmallisuutta.
Ja miten se sitten onnistuu? Työmatkat on lyhyitä ja työnä on toimistotyö, jonka takia ei tarvitse roudata läppäriä ja paperinippua enempää tavaraa.
Pyörällä/bussilla kuljetaan töihin (4-5km) kesät talvet. Kauppareissut tehdään työmatkan varrella. Busseilla ja kimppakyydeillä hoituu harrastukset ja sukuloinnit. Pari kertaa on tullut vuokrattua auto mökkiviikonlopuksi. Muutaman kerran on tullut mentyä taksilla jonnekkin illanviettoon kun keli ei ole suosinut pyöräilyä tai ajankohta julkisia.
Jos pyöräilystä/auton omistamisesta kasaa plussia niin..
Pyöräilyssä viehättää mm.
- liikkumisen vapaus, kun ei ole ruuhkia
- ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja
- voi ajella muutaman kaljankin jälkeen
- kroppa pysyy kunnossa
- ekologiset arvot
- rahan säästö
Autoilun puolella taas
- tavaran kuljetus
- valmius lähteä mihin vain milloin vain
- sää ei haittaa menoa
Vituttaa jo valmiiksi, kun kesällä on todennäköisesti pakko hankkia joku halpa auto riesaksi talouteen puolison työtilanteen muuttumisen takia.
Kohta tulee täyteen 2 vuotta siitä, kun vanha tonnin arvoinen ritsa myytiin puolison kanssa pois pihasta seisomasta, kun huomattiin, että vuodessa tulee ajettua alle 5tkm. Niistäkin puolet tuli ajettua ihan oman laiskuuden takia. En ole kaivannut tippaakaan autoa, vaikka autottomuus vähän vaatiikin suunnitelmallisuutta.
Ja miten se sitten onnistuu? Työmatkat on lyhyitä ja työnä on toimistotyö, jonka takia ei tarvitse roudata läppäriä ja paperinippua enempää tavaraa.
Pyörällä/bussilla kuljetaan töihin (4-5km) kesät talvet. Kauppareissut tehdään työmatkan varrella. Busseilla ja kimppakyydeillä hoituu harrastukset ja sukuloinnit. Pari kertaa on tullut vuokrattua auto mökkiviikonlopuksi. Muutaman kerran on tullut mentyä taksilla jonnekkin illanviettoon kun keli ei ole suosinut pyöräilyä tai ajankohta julkisia.
Jos pyöräilystä/auton omistamisesta kasaa plussia niin..
Pyöräilyssä viehättää mm.
- liikkumisen vapaus, kun ei ole ruuhkia
- ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja
- voi ajella muutaman kaljankin jälkeen
- kroppa pysyy kunnossa
- ekologiset arvot
- rahan säästö
Autoilun puolella taas
- tavaran kuljetus
- valmius lähteä mihin vain milloin vain
- sää ei haittaa menoa
Vituttaa jo valmiiksi, kun kesällä on todennäköisesti pakko hankkia joku halpa auto riesaksi talouteen puolison työtilanteen muuttumisen takia.
Taksi tai vuokra-auto on vaan kätevämpi jos autoa tarvitaan harvoin. Eikä minulla ole edes ekologisia syitä takana. Jos menen kauas niin käytän junaa, bussia tai lentokonetta. Yhden käden sormin saan laskea auton vuokraukset vuodessa, taksia tulee käytettyä ehkä hieman enemmän mutta sitäkään ei paljoa.Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa?
Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän
Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
Tosin tuo vääristää jossain määrin, että kyseessä on palvelu jossa pitää aktiivisesti olla mukana, en usko että tuollainen tasapuolisesti tavoittaa koko kansan. Melko varmasti tuossa on myös melko vahva ns. sosiaalisen suotavuuden vääristymää, nyt kun ilmastonmuutosta ja välitöntä tarvetta muuttaa kaikki rummutetaan, niin ihmiset vastaavat paljon "ilmastomyönteisemmin" kuin mitä todellisuudessa toimivat.Ja Kantarin sivuilta "Gallup Forum on markkinatutkimusyritys Kantar TNS:n internet-paneeli, jonka yli 50 000 jäsenen vastaajakanta on valittu kuntakohtaisena satunnaisotantana edustamaan suomalaisia."
Sinänsä vääristynyt että mukana vain internet-käyttäjät, mutta luotan että autoilijat käyttävät nettiä siinä missä muutkin.
Mitä ihmettä? Viestissä johon vastasit ei sanallakaan sanottu, että autottomuus olisi ekologinen valinta, mutta silti keksit omasta päästäsi tällaisen olkiukon.Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa?
Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän
Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
On tietyllä tavalla hienoa, että tuollainen elämä on joillekkin ihmisille mahdollista.
Suurimmalla osalla se ei valitettavasti onnistu, kun asuinpaikka on "väärä" työpaikkaan nähden, jolloin välimatka on pakko kulkea joukkoliikenteellä tai autolla ja kun joukkoliikenne on mitä on, jopa PK-seudulla ja kehyskunnissa, niin auto jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Mutta ehkä kaupunkisuunnittelu paranee tästä vielä joskus.
Oma elämäni kutistuisi kyllä aika pitkälti kotona möllöttämiseksi ja työmatkalla junassa/bussissa istumiseksi, jos joutuisin autoistani luopumaan.
Samalla saisi lopettaa pienimuotoisen yritystoiminnankin, kun 3 metrin kipsilevyjä, 700 kg:n laminaattilavaa, minikaivuria + kauhoja tai 1200 kg:n RHS-palkki läjää ei oikein bussilla tai fillarilla kuskata ja jos nuo ajattaisi jollain kuljetusyrittäjällä, niin minulle ei jäisi paljon muuta kuin tekemisen ilo.
Itseäni kyllä vituttaisi joka päivä, jos ei olisi autoja ( +moottoripyörää ja mönkijää ) pihassa ja tallissa, vaikka en niitä joka päivä tarvitsisikaan ja ajaisinkin niillä vain 5000 km vuodessa nykyisen 60 000 km sijaan.
Mitä ihmettä? Viestissä johon vastasit ei sanallakaan sanottu, että autottomuus olisi ekologinen valinta, mutta silti keksit omasta päästäsi tällaisen olkiukon.
Jos autolle on oikeasti tarvetta muutaman kerran vuodessa, niin eihän sen omistamisessa silloin ole mitään järkeä.
En.Oletko sinäkin sellainen lukutaidoton?
aa
Taksi tai vuokra-auto on vaan kätevämpi jos autoa tarvitaan harvoin. Eikä minulla ole edes ekologisia syitä takana. Jos menen kauas niin käytän junaa, bussia tai lentokonetta. Yhden käden sormin saan laskea auton vuokraukset vuodessa, taksia tulee käytettyä ehkä hieman enemmän mutta sitäkään ei paljoa.
Mikä ihme taksissa ärsyttää? Saa auton päälle kuljettajan, harvalla on varaa pitää omaa kuljettajaa auton lisäksi. Suurin osa autoilusta on taas niin tylsää ettei sitä huvikseen tee (esim. työmatkat), ellei sitten ole hyvä kesäpäivä ja auto sellainen josta saa katon auki (taikka harrasteauto kyseessä). Talvella autoilu ei ole kivaa oli auto mikä tahansa.
Harrastuksen takia, oli se koirat, hevoset taikka matkailuvaunut, auton omistaminen on ymmärrettävää. Taikka jos se harraste on se auto. Matkailu lentokoneella on omasta mielestäni mukavampaa (ja nopeampaa) kuin autolla. Matkustan ennemmin lomalla Wieniin tai Lontooseen kuin kesämökille, mutta ihmisillä on erilaisia haluja. Tuollainen 800 kilometrin ajelukaan ei kuulosta hyvälle, ei varsinkaan jouluruuhkassa pimeässä ja lumisateessa.
Oletko sinäkin sellainen lukutaidoton? Pyöräilyä puolustetaan ekologisilla arvoilla, sitten kumminkin sitä autoa tarvitaan ja käytetään.
Ei se multa ole pois jos autoa ei tarvita tai ruinaa kimppakyytejä, mutta särähti vain korvaan että ei haluta omaa autoa vaivaksi mutta silti ollaan auton tarpeessa.
![]()
Noista kannattaa kieltäytyä ellei sitten pyytäjä avusta muutoin. Muuttoapuna olen ollut ja olen kuskina ollut sellaiselle joka vastavuoroisesti auttaa minua. Oli tässä jonkun aikaa jopa niin että minulla oli auto käytössä siten että vastineeksi toimin kuskina ja pidin auton katsastettuna/kunnossa sellaiselle joka ei itse enää kykenyt ajamaan. Ajoja tuli silti niin vähän yhteensäkin että luovuimme tuostakin järjestelystä.Nämä "ekologiset" ( lue köyhät ) kimppakyydin / kuljetusavun / taksipalvelun / laina-auton yms. ruinaajat ovat kyllä rasittavia tapauksia.
Omaa autoa ei haluta pitää, kun se: "saastuttaa", "maksaa paljon", "ei ole arjessa tarvetta".
Silti soitellaan viikoittain ja pyydetään hakemaan johonkin yhteiseen menoon / heittämään johonkin tapahtumaan toiselle puolen PK-seutua, "kun taksi maksaa niin paljon" / autoa viikoksi lainaan, että pääsee mökille / pakua lainaan että saa kamat Ikeasta kotiin / autoa lainaan että pääsee hakemaan jonkin Torista ostetun rätin Lohjalta yms.
Näitä kun on tuttavapiirissä jokunen, niin pyyntöjä tulee vuodessa paljon.
Yhteistä kaikille on se, että palvelua tarvitaan, mutta siitä ei olla halukkaita maksamaan ( ainakaan käypää hintaa ) missään muodossa, ei oman auton kuluina tai taksina/kuljetuspalveluna/auton vuokrana.
Tämä aihetta sivuten.
Nämä "ekologiset" ( lue köyhät ) kimppakyydin / kuljetusavun / taksipalvelun / laina-auton yms. ruinaajat ovat kyllä rasittavia tapauksia.
Omaa autoa ei haluta pitää, kun se: "saastuttaa", "maksaa paljon", "ei ole arjessa tarvetta".
Silti soitellaan viikoittain ja pyydetään hakemaan johonkin yhteiseen menoon / heittämään johonkin tapahtumaan toiselle puolen PK-seutua, "kun taksi maksaa niin paljon" / autoa viikoksi lainaan, että pääsee mökille / pakua lainaan että saa kamat Ikeasta kotiin / autoa lainaan että pääsee hakemaan jonkin Torista ostetun rätin Lohjalta yms.
Näitä kun on tuttavapiirissä jokunen, niin pyyntöjä tulee vuodessa paljon.
Yhteistä kaikille on se, että palvelua tarvitaan, mutta siitä ei olla halukkaita maksamaan ( ainakaan käypää hintaa ) missään muodossa, ei oman auton kuluina tai taksina/kuljetuspalveluna/auton vuokrana.
Tämä aihetta sivuten.
Mua ärsyttää ihmiset jotka on niin vitun ekologisia ettei viitsi pitää omaa autoa, mutta sitten niitä saa olla hakemassa kimppakyyteihin tai muuten vain ajelevat taksilla, oikein kaksinaismoralisuuden multihuipentuma. Surullista ettei ole muuta elämää kuin se koti, kyllä kesällä parasta on moottoripyörällä viikonloppu reissut jätkien kanssa tai perheloma Suomessa jossain monen sadan kilometrin kanssa, lähde sinne julkisilla kolmen koiran kanssa?
Ex akka oli yksi näistä, auto oli kaiken paha ja pyörällä piti mennä joka paikkaan, silti se kyyti kelpasi kun hänelle kävi tai lähdettiin hänen vanhempiensa luokse 800km päähän
Miksi ette ota jotain leasing autoa vuoden tai kahden sopparilla, uusi auto, ei huoltovaivoja, ekologisempi kuin se tonnin lintta?
Taisit nykästä palkokasvin suht syvälle poskionteloihisiNo vitsi vitsinä. Primäärisyy autottomuuteen mulle on puhtaasti raha ja toinen on arjen helppous, kun on yksi huolenpitoa vaativa asia vähemmän mietittävänä. Ja kolmantena se, että pyöräily on oikeasti hauskaa. Ja kyllä se autosta säästetty raha jonnekkin menee, fillariin pystyy syytämään rahaa ihan pohjattomasti, niissä mulla on kiinni useampi tonni. Lottovoiton jos saisin, niin voisin ostaa moottoripyörän hedonismipäissään ihan puhtaasti hupirälläykseen, 2-pyöräset on sen verran mukavia. A-korttikin olisi valmiina.
Noh, jatketaan laskeskeluja.
Lonkalta heittäisin, että mulla on vuodessa 1000km oikeasti "pakollisia" menoja joita en pääse pyörällä/jalan/julkisilla. Tällöin käyttöön astuu taksi, auton vuokraus tai viimeisessä hädässä auton lainaus joltain tutulta, jolle antaa reilusti bensarahaa. Niihin menee arviolta 500e tai vähän alle vuodessa, tekee n. 0,5e/km.
Jos ostan tonnin lintan:
- liikennevakuutus ~400e/vuosi
- vero ~200e/vuosi
- kuluvat osat ja huolto ~100e/vuosi
- autopaikka kerrostalossa 12e/kk
- katsastus 50e/vuosi.
Tekee vuodessa melkein 900e ilman että auto liikkuu metriäkään, ja se autoonkin sidottu pääoma on siellä taustalla. 1000km matkalla bensat maksaa noin satasen, eli aika lailla tasan 1e/km hintaan päästään.
Kimppakyydeistä sen verran, että en tosiaankaan vaivaa ketään menoillani. Reeneihin kehtaan sentään hoitaa kimppakyydin, kun kaksi joukkuekaveria asuu lähestulkoon naapurissa.
No ei se kyllä oikeasti niin kauhean kallista ole. Ajatellaan jotain keskimääräistä vuokra-autoa vastaavaa 20ke autoa: tuollaisen pito on karkeasti tonnin vuodessa (vakuutukset ja huollot) ja päälle arvonalenema karkeasti kaksi tonnia => 3000e pelkkä omistamisen kulu.vuokra-auto se vasta maksaakin...
Ei mulla palkokasvi mene nenään, vähän tökerösti kirjoitin, sen kyllä myönnän.
Mä kyllä lasken arjen helppouteen liikkumisen ja se mitä sen auton ylläpito maksaa on sivuseikka sen rinnalla että pääsen vaikka 19:42 lähtemään Helsingistä -> Espooseen, ovelta ovelle. Saatikka jos pitää lähteä viikoksi kesälomalla vähän suomea kiertämään, pääsee sinne junalla tai bussilla, mutta sekin maksaa, aikaa menee 2x sen mitä omalla autolla ja vuokra-auto se vasta maksaakin...
Mä vain mietin että miten pieni palkka pitää olla ettei ole kahden hengen taloudessa varaa pitää autoa? Ymmärrän sen että jos sille ei ole käyttöä, mutta vaikka mulle tulisi 5000km tai alle vuodessa mulla olisi silti auto, koska se vain helpottaa niin paljon jos pitää äkisti jonnekkin lähteä. Toki jos elämä on työ-kauppa-koti niin toimiihan se varmaan sitten, mutta jos lapsia, kotieläimiä, sukulaisia satojen kilometrien päässä niin ei, ainakaan mulla.
Oletko koskaan kysynyt naapureilta että haluaisko ne joskus tulla sun kyydillä?Saattaa vastaus yllättää (jos omistavat munat ja osaa sanoa suoraan).
Toki mä olen vähän puolueellinen tämän kanssa koska sen jälkeen kun olen kortin saannut en ole julkisija käyttänyt, ellei taksia lasketa.![]()
Kerran viikossa taksilla kaupasta kotiin. Maksaa ehkä 50e / kuussa jos kyseessä on muutaman kilsan matka.
Tai vielä parempaa - Tilaat kotiinkuljetuksella ne isot safkaerät kotiin ja täydennät jotain tuoretuotteita siitä lähikaupasta pari kertaa välissä.
-
Poikittaisliikenne on silti aivan hanurista, joten ymmärrän kyllä sen suhteen tuskan.
Tuosta tulikin mieleen että silloin kun kannoin 43 tuumaista näyttöä verkkiksestä kotiin julkisilla tuli mieleen että ei ollut ihan hyvä idea. Taksi olisi ollut paikallaan taikka oma auto jos sellainen olisi ollut. Ratikkapysäkki oli vieläpä siirretty oven edestä kauemmas, itse kulkuvälineessä ei ollut ongelmia. Meni lopulta kuitenkin ihan hyvin. Ikean reissuihin on tullut vuokrattua auto, sillä voinut hoitaa samalla muita asioita.Kerrotko meille, että miten se oma auto eroaa siitä taksista? Samat päästöt ja haitat siitä taksista tulee kuin omasta autosta. Tuosta tulisi 600€/vuosi, joka on samanverran kuin minun Volvojen verot+vakuutukset vuodessa per auto. Siihen bensat päälle ja nautin jo vapaudesta. Ootko joskus tehnyt kauppareissua taksilla niin, että käyt useammassa kaupassa? Hoidat Lidlit, Ikeat, Biltemat ja verkkikset taksin varassa? Ei taida riittää enää 50e/kerta.
Mulla on bussipysäkki 100m päässä, arkisin siitä taitaa kulkea julkinen noin 30min välein. Ei silti tulisi mieleenkään lähteä bussilla ruokakauppaan. Töissä käytän asiakaskäynneilla omaa autoa, koska firma ei tarjoa työsuhdeajoneuvoa. Bussilla olisi turhan hankalaa hoitaa töitä, jos asiakkaalle pitää mennä ASAP ja asiakas on kolmen bussinvaihdon päässä.
Kerrotko meille, että miten se oma auto eroaa siitä taksista? Samat päästöt ja haitat siitä taksista tulee kuin omasta autosta.
Ei tainnut mennä ihan oikein. Tuossa säästyy oikeasti rahaa, harvalla menee muutaman tonnin edestä edes vuoteen.Ekoihmiset on kyllä hauskoja välillä, ei osteta omaa autoa muutaman tonnin takia, mutta sitten suhaillaan taksilla, vuokra-autolla ja julkisilla sen muutaman tonnin edestä
Perustellaan että säästyy rahaa, mutta silti ei ole yhtään sen enempää rahaa.
Ei tainnut mennä ihan oikein. Tuossa säästyy oikeasti rahaa, harvalla menee muutaman tonnin edestä edes vuoteen.
Auton osamaksu pelkästään voi olla yli 500e kuussa eikä puhuta vielä kuin ministä, ei mistään kalliista autosta.
Helsingin ulkopuolella bussit voivat olla tukossa. Itse melkein järjestään saan rauhallisen istumapaikan kirjan lukua varten. Joskus harvemmin on täyttä ja joudun antamaan vanhemmalle väelle istumapaikan metrossa, busseissa ei tätä ole tarvinnut tehdä. Ratikat on taas eri asia, siellä joutuu monesti seisomaan mutta en niitä yleensä tarvitse.Ja pitääkö ostaa se santanderauto? Monelle riittää satunnaiseen kulkemiseen joku tonnin-parin auto, jolla käy kerran viikossa kaupassa ja kaksi kertaa viikossa harrastamassa jotain. Bussikortit taitaa maksaa sen 60e/kk ja siihen tarvittavat taksit n. 50e/kk, niin vuodessa se on noin 1300e. Auton verot ja vakuutukset, noin 600e/v ja vielä jää vähintään toinen 600e bensoihin ja öljynvaihtoon. Joten mielummin ajattelen omaa onnellisuutta ja ajelen omalla autolla, kuin menen johonkin bussiin kuuntelemaan maahanmuuttajien metelöintiä ja lapsien vinkumista.
Opiskeluaikoina noi bussit oli kivoja, vähän hellettä ulkona, bussi aivan täynnä porukkaa, istumapaikkaa et saa, paska ja hiki haisee. Taidan mielummin istua omassa ilmastoidussa autossa.
Jos et tarvitse kuukausilippua niin tuo 20-30€ on vain 5-7 edestakaista matkaa julkisilla Helsingissä per kuukausi, eli 1-2 matkaa per viikko. Tottakai noin minimalistiseen matkustamiseen ei tarvita sitä autoa.Helsingin ulkopuolella bussit voivat olla tukossa. Itse melkein järjestään saan rauhallisen istumapaikan kirjan lukua varten. Joskus harvemmin on täyttä ja joudun antamaan vanhemmalle väelle istumapaikan metrossa, busseissa ei tätä ole tarvinnut tehdä. Ratikat on taas eri asia, siellä joutuu monesti seisomaan mutta en niitä yleensä tarvitse.
Julkiset taitavat tehdä noin 20-30e kuussa (en tarvitse kuukausilippua), taksit ehkä 20e kuussa jos sitäkään. Auton vuokraus noin 400e vuodessa, yhteensä tekee alle tonnin vuodessa. Autossa tulee huoltokulut, katsastusmaksut, renkaat ja arvon aleneminen mukaan noiden mainitsemiesi lisäksi. Lisäksi autopaikka maksaisi 60e kuussa. Yhteensä saa varata ainakin 200e kuussa kun oikein säästeliään auton ottaa. Tämäkin tekisi 2400e vuoteen, 2.5 kertainen summa.
Viimeisin omistamani auto maksoi noin 7000e jonka vakuutukset oli noin 700e vuoteen, polttoaineisiin meni yli satanen kuussa silloin kun sillä oli vielä käyttöä. Arvonaleneminen oli ehkä 1000e vuodessa jos sitäkään. Renkaat, huolto ym kulut tekivät ehkä 100e kuussa, autopaikka 60e kuussa. Tuo tekee noin 400e kuussa. Helsingin ulkopuolella asuessa oli täysin sen arvoinen, täällä ajamisesta ei voi edes nauttia samalla tavalla ellei lähde kehä kolmosen ulkopuolelle.
Ymmärrän kyllä jos jollakin on auto siksi että tykkää ajamisesta tai autostaan. Lisäksi kehä kolmosen ulkopuolella se helpottaa elämää niin paljon että en itsekään olisi ilman autoa siellä. Nykyisessä tilanteessa summa tosin menisi harrastebudjetista kokonaan enkä lähtisi täältä keskustaan autolla millään ilveellä, metro on sen verran kätevämpi. Jopa Tikkurilassa asuvien kannattaa mennä junalla keskustaan auton sijaan. Elei sitten työpaikka tarjoa ilmaista parkkitilaa.
Mutta jos minulla olisi auto niin käyttäisin sitä paljon enemmän kuin nykyään liikun. Koska kun omistuksesta jo maksaa niin lisäkilometrit vaan laskevat hintaa per kilometri. Esimerkiksi Malmin lentokentälle olisi helppo ajaa omalla autolla, samoin tulisi tehtyä matkoja Helsingin ulkopuolelle enemmän. Esimerkiksi Hvitträskissä olisi tullut käytyä huomattavasti useammin.
Ja tosiaan minä arvostan paljon noita rauhallisia lukuhetkiä julkisilla liikkuessa, kun saa olla omassa rauhassa syventyen kirjaan.
Toisaalta vaikka liikkuisin enemmän niin kuukausilippu maksaisi vain autopaikan verran. Silloin voisi matkustaa niin paljon kuin haluaa. Auton hinnassa en edes huomioinut keskustan parkkimaksuja, vain oman parkkipaikan.Jos et tarvitse kuukausilippua niin tuo 20-30€ on vain 5-7 edestakaista matkaa julkisilla Helsingissä per kuukausi, eli 1-2 matkaa per viikko. Tottakai noin minimalistiseen matkustamiseen ei tarvita sitä autoa.
Mutta jos minulla olisi auto niin käyttäisin sitä paljon enemmän kuin nykyään liikun. Koska kun omistuksesta jo maksaa niin lisäkilometrit vaan laskevat hintaa per kilometri. Esimerkiksi Malmin lentokentälle olisi helppo ajaa omalla autolla, samoin tulisi tehtyä matkoja Helsingin ulkopuolelle enemmän. Esimerkiksi Hvitträskissä olisi tullut käytyä huomattavasti useammin.
Ei missään nimessä pakolista yhteiskäyttöautopalvelua. Auton vuokrauspalvelut hoitavat nuo aivan hyvin ja hinta määräytyy kilpailun mukaan. Tuo ehdottamasi maksaisi aivan liikaa ja kyse olisi vaan että käyttäjä ei maksaisi suoraan auton käytöstä vaan joko asumisen hinnassa taikka verovaroin.Jos autojen määrää haluttaisiin todellisuudessa vähentää pelkän ilmastokeppihevosella rahastamisen sijaan, pitäisi valtion ja kaupunkien panostaa tosissaan joukkoliikenne infraan ( palvelubusseja, pikaraitioteitä yms. ) sekä ohjata rakentaminen kaavoituksella sellaiseen muotoon, että kaupunkimainen asuminen ja liikennepalveluiden käyttö sekä lähipyöräily olisivat mielekkäitä vaihtoehtoja useammalle ihmiselle.
Lisäksi jonkinlainen toimiva alue tai taloyhtiö kohtainen yhteiskäyttöautopalvelu riittävillä resursseilla ja sellaisella hinnalla, että sen käyttö on mielekästä tulisi asettaa pakolliseksi kaavoitusehdoksi.
eikä vain rakennella kivoja betonikuutioiden rykelmiä keskelle peltoja radan varteen ja kuvitella että ihmiset ovat tyytyväisiä, kun pääsevät kolhoosista töihin ja takaisin sillä junalla.