Laadukkaat kuulokkeet?

Onko 4xx:n panta oikeasti pehmeä? Näyttää niinkö siinä ei ois pehmustetta ollenkaan :D

On se ainakin AKG kuhmuroihin verrattuna, ne alkaa painaa aivan uskomattoman pahasti tunnin jälkeen.

Pitää vielä kokeilla pidempi sessio, alkaako padit hiostaa tai painaa.
 
4XX:n clamp on just sopiva niin se panta ei ole epämukava vaikka pehmustetta onkin vähemmän. Ei silti liian tiukka ja padit on mainiot. Panta on myös hyvin muotoiltu, eli paino jakautui ainakin mun päässä todella tasaisesti, ei muodostunut hotspotteja. 4XX ja uudemmat isot Hifimanit miinus Ananda (HEXv2, HEKv2/HEKse, Arya) on aika pitkälti mukavimpia luureja mitä olen käyttänyt. Ananda kärsii sivuttaisliikkeen puutteesta, Sundara myös vähän. Toiset tosin pitää Anandaa ihan yhtä mukavana, pään muodosta kiinni.

@Lars_A Mukava kuulla, että luurit tuli ehjänä perille ja miellyttää! 4XX mielestäni on hintaansa nähden ihan parhaita kuulokkeita, sillä rahalla saa paljon. Tuo mukavuus on iso bonus, ja ne on myös rakennettu aika jämeräksi eli niitä uskaltaa käyttääkin päivittäin. Sanotaan muuten myös täällä, että oli erittäin asiallista kaupankäyntiä!
 
Vuosien aikana on monia kuulokkeita tullut läpikäytyä, ja nyt reilun vuoden aikana go-to-kuulokkeina on palvellut HD58X Sennheiserit, joissa ei ärsytä oikeastaan mikään. Silti päivitystä on tullut edelleen haettua huomattavasti korkeammistakin hintaluokista, ja hieman yllättäen voittajaksi alkaa selviytyä Beyerdynamicin DT1990 Pro. Aiemmin tuolta merkiltä on ollut 770, 880, 990, Custom One Pro ja 1770 Pro kokeilussa, ja kaikissa ongelmana IMO liian korostunut/väsyttävä diskantti sekä taka-alalle jäävä keskialue. Varsinkin tuossa DT1770 Pro mallissa keskialue jäi aika rajusti taka-alalle molemmilla padeilla, tätä korosti myös jyräävä bassopää. A-B-vertailussa HD58X ja DT1770 kanssa täytyy silti sanoa, että Beyerin diskantti oli laadullisesti huomattavasti parempi, vaikkakin se raasti korvia lyhyemmilläkin kuuntelusessiolla. Tuota Tesla-elementin diskantin laatua jäin kaipaamaan, harvassa on yhtä energinen, puhdas ja innostavan kuuloinen yläpää.

Beyereihin pettyneenä lähdin hakemaan seuraajaa Hifimanin planaareista. Hifimaneista tuli ensin omistettua Sundarat, joihin en koskaan tykästynyt. Ei ne missään nimessä huonot olleet, mutta jotenkin tylsät ja innostamattomat, "rungottomat". Kokeilin myös equttaa noita, mutta en siltikään oppinut pitämään. Sittemmin tuli käytyä kuuntelemassa myös Aryat ja Anandat, jotka olivat jonkinlainen askel ylöspäin, mutta... ne kuulostivat edelleenkin Hifimaneilta. Aivan liian kliiniset ja innostamatomat. Olen yllättynyt siitä, että moni on kehunut Hifimaneja nimenomaan päinvastaisin termein, mutta makuja on tietty monia. Audezen ja Oppon planaareissa en ole samanlaiseen tylsyyteen kuitenkaan törmännyt, varsinkin Oppon PM3 ja Audezen EL8 Titanium olivat suljetuiksi aika mainiot.

No, lopulta päädyin Verkkikseen kokeilemaan tuota DT1990 Pro-mallia, verrokiksi tuli napattua Senkun HD800S ja Klipsch HP3. Vahvistimina tuli käytettyä Klipschin Heritagea, Senkun HDV820 ja puhelimen (Sony XZ2C) omaa lähtöä. HD800S kuuntelin ensin, mutta mitenkään innostavat ne eivät ainakaan tuolla lyhyellä kuuntelulla olleet. Erottelukyky noilla oli kyllä omaa luokkkaansa, enkä ole missään muussa luurissa osannut yhtä tarkasti paikantaa eri instrumentteja omille paikoilleen. Klipscheissä oli runsas bassopää, mutta ei yhtä iskevä kuin saksalaisissa verrokeissa. Muillakin osa-alueilla jäivät mielestäni jälkeen, vaikka olivatkin huomattavan kalliit. Beyerit kun löin päähän, niin ennakko-odotukset olivat kohtuu alhaalla, mutta yllätys todella positiivinen. Ehdottomasti tämän kolmikon innostavimmat luurit, tämän lisäksi erottelukyky oli oikein mainio ja taajuusvaste yllättävänkin hyvin tasapainossa Balanced-padeilla. Olihan näissäkin kirkkautta ehkä tippa liikaa omaan makuun, mutta tällä kertaa se ei päässyt häiritsemään liiaksi. Mielestäni huomattavasti hintaluokkaansa paremmat kuulokkeet, riittävän erotteleva, iskevä ja alhaalle ulottuva bassopää. Keskialue todella hyvin esillä, eikä midbassot ja yläpää jyränneet sitä lainkaan, toisin kuin DT1770-mallissa. Kaiken kruunasi erinomaisen hyvälaatuinen ja ilmava diskantti, jota osasinkin odottaa jo DT1770 omistamisen jälkeen.

Vahvistimista sen verran, että tuo Klipsch Heritage oli bassopäältään yllättävänkin mutainen, ja muutenkin vähän epäpuhtaan oloinen, varsinkin Klipschin HP3 kanssa käytettynä. Parempi silti kuin Sonyn XZ2 oma kuulokelähtö, jolla varsinkin tuo DT1990 bassopää jäi ponnettomaksi. HDV820 oli sitten ihan omaa luokkaansa, todella erotteleva ja jotenkin "ilmavan" kuuloinen vahvistin. jonka bassopäässä oli riittävästi potkua ja auktoriteettia, ilman Klipschin liiallista mutaisuutta.
 
Täytyy muuten vielä kehua tuota SMSL:n SP200:aa. HE1000se vaatii vahvistimelta reilusti enemmän kuin aikaisemmat Hifimanit, esimerkiksi NX4DSD:n kanssa kokemus jäi vajaaksi ja volume sai olla high gainilla ihan tapissa. SP200 sen sijaan pärjää mainiosti. Se avasi ääntä yllättävän paljon. Erottelukyky ja tarkkuus missä tämä hakkasi jo valmiiksi HD800:n parani entisestään, mutta ääni pysyi silti miellyttävänä, eikä tuntunut kylmältä tai tylsältä, mikä oli välillä ongelma 789:n kanssa, muilla kuulokkeilla tosin. Sanoisin silti, että muistin perusteella SP200 kuulostaa vähemmän kliiniseltä kuin 789. Iskevyys ja dynamiikka paranivat myös. Helvetin kova esitys alle 300€ vahvistimelta. Iso peukku SMSL:n & THX:n suuntaan.

Edit: Nyt kun kuuntelua on enemmän takana, niin mielipide Vincentin putkihybridin suhteen muuttui. HE1000se ei ole kyllä parhaimmillaan sittenkään tuon Vincentin kanssa. Alapään iskevyys ja erottelukyky kärsii välillä kummallisesti, ja dynamiikan suhteen tulee takapakkia. SP200 on kaikin puolin miellyttävämpi kokonaisuus. Yleensä tuo menee toisin päin, mikä on mielenkiintoista.
 
Noniin, ensimmäiset planaarit saapui - kiitos @unholy_walrus He 4xx hifimaneista.

Ekat fiilikset vähän ristiriitaiset, keskiäänet on todella makoisat mutta bassoa melkein liikaa ja diskantit aika vaimeat. Vaatii totuttelua ja eq käyttöä, on nimittäin niin mukavat päässä että ei näistä luopua voi. Ja tietyt hevibiisit soi todella rokkaavasti!

Verrokkina - Akg k702 modattuna / beyer dtx910 / superlux hd681 ja diy laajakaista kaiuttimet.

Vanhat kuulokkeet olleet kirkkaan puoleisia niin aluksi voi tuntua bassoiselta ja diskantti vaisulta? Itse en niitä aikoinaan sellaisiksi kokenut kun vertailukohtana oli lämpimämpiä/bassoisempia kuulokkeita (K712 ja X2).
 
@Lars_A on ilmeisesti meikäläisen vanhat HE4XX:t, laita viestiä jos tulee droppiin takuuasiaa :)

Täytyy kyllä yhtyä siihen että HE4XX on paras hintalaatusuhde mitä tässä harrastuksessa on tullut vastaan. Mun mielestä ne on suhteellisen neutraalit joka sektorilla mutta pikkuisen ohuen kuuloiset. Diskantti ei kyllä missään nimessä ole vaimea, HD650 ja LCD2C:hen verrattuna HE4XX on diskaltintaan paljon elävemmän kuuloinen ja erottelukykyäkin oli näitä kahta enemmän. Bassokin on hyvin linjassa mutta kuulostaa varmaankin korostuneelta kun se jatkuu sub taajuuksille lähes täysin vaimentumatta. Esim. noissa K702 basson taajusvaste laskee tosi jyrkästi alas mentäessä. Tottumiskysymys todennäköisesti.

Mukavuuskin noissa HE4XX oli ihan kohdillaan vaikka, vaikka panta vaikuttaa kovalta se istuu yllättävän mukavasti päässä.
 
@Altara mulla oli täällä vierekkäin DT1990 Pro ja Sundara testissä, molemmissa puolensa. Sundara on ohuempi mutta soinniltaan paljon dynaamisempi, ilmavampi ja erottelevampi. Teknisen aspektin puolesta edellä joka osa-alueella. Toisaalta DT1990Pro on mukavampi, soundstage on leveämpi ja ääneltään paksumpi presentaatio sopii tietyille genreille paremmin. Tämän testin jälkeen tein vielä Sundaroille oratory1990 eq profiilin joka vie Sundaran ääntä reilusti täyteläisemmäksi. Hifimanien äänessä "nopeus" on se asia mikä tuntuu itseä miellyttävän eniten.

Makuja on monia mutta itse kyllä luokittelen Sundaran DT1990 Pro edelle, etenkin nykyiset hinnat huomioiden. Sundaraan on vaihdettu jossain vaiheessa laatuongelmista kärsineet pädit erilaisiin, tämä on ilmeisesti myös vaikuttanut äänenlaatuun.

Toki sekin on syytä huomioida että Hifimanin kestävyys on täysi kysymysmerkki, toisaalta kaverin DT1990Pro ja hänen veljenstä T1Gen2 on vaihdettu molempiin kertaalleen elementti bassosärön vuoksi joten on niihin ongelmiin mahdollista törmätä myös Saksalaisten leirissä.
 
Viimeksi muokattu:
@Altara mulla oli täällä vierekkäin DT1990 Pro ja Sundara testissä, molemmissa puolensa. Sundara on ohuempi mutta soinniltaan paljon dynaamisempi, ilmavampi ja erottelevampi. Teknisen aspektin puolesta edellä joka osa-alueella. Toisaalta DT1990Pro on mukavampi, soundstage on leveämpi ja ääneltään paksumpi presentaatio sopii tietyille genreille paremmin. Tämän testin jälkeen tein vielä Sundaroille oratory1990 eq profiilin joka vie Sundaran ääntä reilusti täyteläisemmäksi. Hifimanien äänessä "nopeus" on se asia mikä tuntuu itseä miellyttävän eniten.


Makuja on monia mutta itse kyllä luokittelen Sundaran reippaasti DT1990 Pro edelle, etenkin nykyiset hinnat huomioiden. Sundaraan on vaihdettu jossain vaiheessa laatuongelmista kärsineet pädit erilaisiin, tämä on ilmeisesti myös vaikuttanut äänenlaatuun.


Toki sekin on syytä huomioida että Hifimanin kestävyys on täysi kysymysmerkki, toisaalta kaverin DT1990Pro ja hänen veljenstä T1Gen2 on vaihdettu molempiin kertaalleen elementti bassosärön vuoksi joten on niihin ongelmiin mahdollista törmätä myös Saksalaisten leirissä.
Nojuu, niinkuin sanottu, makuja on monia. En kiistä, etteikö laatuongelmia olisi ollut molemmissa leireissä, myös nuo vintage-Beyerit kärsivät niistä. Mutta, jos äkkiseltään pitäisi verrata, niin mielestäni Beyerin DT1990 ero Hifimaniin on vähän sama, kuin kaiutinpuolella about samanhintaisten Wharfedalen EVOjen ero Klipschin RP-sarjaan. Jälkimmäinen ei ehkä ole tekinsesti yhtä kova kuin Wharfe, mutta soundista löytyy sitä energiaa, ettei tee mieli lopettaa kuuntelua ollenkaan. Joskus aiemmin pidin tärkeimpänä teknisiä ominaisuuksia, mittauksia yms... mutta nykyään arvioin puhtaasti korvalla. Ja niin meidän kaikkien loppupeleissä pitäisi, totuuksia kun on yhtä paljon kuin korvaparejakin.
 
Nojuu, niinkuin sanottu, makuja on monia. En kiistä, etteikö laatuongelmia olisi ollut molemmissa leireissä, myös nuo vintage-Beyerit kärsivät niistä. Mutta, jos äkkiseltään pitäisi verrata, niin mielestäni Beyerin DT1990 ero Hifimaniin on vähän sama, kuin kaiutinpuolella about samanhintaisten Wharfedalen EVOjen ero Klipschin RP-sarjaan. Jälkimmäinen ei ehkä ole tekinsesti yhtä kova kuin Wharfe, mutta soundista löytyy sitä energiaa, ettei tee mieli lopettaa kuuntelua ollenkaan. Joskus aiemmin pidin tärkeimpänä teknisiä ominaisuuksia, mittauksia yms... mutta nykyään arvioin puhtaasti korvalla. Ja niin meidän kaikkien loppupeleissä pitäisi, totuuksia kun on yhtä paljon kuin korvaparejakin.


Mullahan on myös RP-klipschit ja pidän niiden sointia vähän Sundaroiden kanssa yhtenevänä. Nopeata, dynaamista ja innostavaa ääntä. Soittimet kuulostaa elävältä ja meno pysyy kasassa vaikeimmissakin tilanteissa. Entistä voimakkaammin tulen siihen lopputulokseen että etenkin kuulokkeiden kanssa soinnilliset asiat voi kokea käyttäjästä riippuen todella eri tavoin. Kai korvien koko, muoto, padien istuvuus ja kuunteluvoimakkuudet vaikuttaa vaan paljon.

Mun korvilla dt1990 oli se "tylsemmän" kuuloinen ja Sundara innostavampi.

Ja vielä lisäkysymys, ootko vertaillut noita kahta vierekkäin? Muistikuvat voi trhdä joskus kepposia.
 
Mullahan on myös RP-klipschit ja pidän niiden sointia vähän Sundaroiden kanssa yhtenevänä. Nopeata, dynaamista ja innostavaa ääntä. Soittimet kuulostaa elävältä ja meno pysyy kasassa vaikeimmissakin tilanteissa. Entistä voimakkaammin tulen siihen lopputulokseen että etenkin kuulokkeiden kanssa soinnilliset asiat voi kokea käyttäjästä riippuen todella eri tavoin. Kai korvien koko, muoto, padien istuvuus ja kuunteluvoimakkuudet vaikuttaa vaan paljon.


Mun korvilla dt1990 oli se "tylsemmän" kuuloinen ja Sundara innostavampi.


Ja vielä lisäkysymys, ootko vertaillut noita kahta vierekkäin? Muistikuvat voi trhdä joskus kepposia.
Samana päivänä vertailin, muutaman tunnin sisään toisistaan. Se on ihan tosiasia, että kuulokkeiden kohdalla voi kokea asiat hyvinkin erilailla. Kuulokkeiden mukavuus varmasti vaikuttaa erittäinkin paljon siihen kuuntelukokemukseen, vaikka sitä ei haluaisikaan tunnustaa. DT1770 vs 1990 kohdalla voin silti sanoa, että 1990 oli paljonkin DT1770 edellä sekä mukavuudessa että äänessä. Mutta vaikka se ei olisi koko totuus, niin kyllä se 1990 oli silti kaikilla osa-alueilla ihan eri kuuloke. Makuasioista on silti turha väitellä, kun lukee noiden arvostettujen julkaisujen tekemiä revikoita eri kuulokkeista, niin niissäkin on välillä suuria eroja.
 
Joo... Kerronpa tarinan. Myin tuossa melkein kaikki kuulokekamat pois. Alkoi tuntua että oon harrastuksessa siinä pisteessä kuin tällä hetkellä on mahdollista joten kaikki ylimääräinen ja hinta/laatusuhteeltaan kyseenalainen jouti mennä. Tuli jopa jollain tapaa kevyt olo sitten kun sai kaiken myytyä ja joka paikka ei pursua kuuloketörkyä.

Nyt oon sitten keskiviikon hankkinu campfire Andromedan, beyerdynamic T1 ja akg k812. V*ttu mikä relapsi! :rofl:
 
Joo... Kerronpa tarinan. Myin tuossa melkein kaikki kuulokekamat pois. Alkoi tuntua että oon harrastuksessa siinä pisteessä kuin tällä hetkellä on mahdollista (snip)

Roderickin tarinan innoittamana on aika kertoa kokemuksista keskiviikkona kouriini saamien Klipschin HP-3-luurien kanssa. Pidän varsinaisesta äänestä tosi paljon ja ensimmäistä kertaa kuulemani biodynaamiset elementit pystyvät aika uskomattomiin suorituksiin basson suhteen. Keskialueessa kuuluu pientä etäisyyttä, joka jättää hetkittäin toivomisen varaa laulun osalta, mutta räväkkä basso ja yleinen napakkuus kompensoivat paljon. Diskanttia ei uskalla vielä tässä vaiheessa arvioida, koska sen verran on kuulottimia tullut kokeiltua, että tiedän sen luonnollistuvan vielä paljon ensimmäisten kymmenien tuntien aikana. Esim. AKG K712 Pro olivat pisteliään diskantin osalta aika ärsyttävät aluksi ja silti niistä lopulta sukiutui suosikkiluurit muutamaksi vuodeksi.

Sitten ihan siihen ykkösnegaatioon eli mukavuuteen. Tiedä sitten johtuuko aavistuksen kananmunanmuotoisesta pääkopasta vai mistä, mutta nämä tuntuvat hiostavat älyttömästi jo puolen tunnin kuuntelun jälkeen. Mistään nahka-allergiastakaan ei pitäisi voida olla kyse lapsuuden kesät lantakasojen keskellä riehuneella. Korvat tuntuvat käsin kosketeltavan tulikuumilta jo lyhyenkin session jälkeen. SBAFin ketjun tietojen mukaan hlöstövaihdokset romuttivat Klipschin suunnitelmat tuoda markkinoille vaihtoehtoisia korvapehmusteita, enkä ole onnistunut vielä ainakaan löytämään 3rd party padejakaan mistään. Todella harmillista, koska tämän hintaluokan luureissa puutteita koetussa mukavuudessa on mahdoton ylenkatsoa. Verum 1:n perforated leather paditkin hiostavat aavistuksen, mutta ei mitään tähän rinnastettavaa. Sopisivat itse asiassa koon puolesta mainiosti Klipscheihin, mutta vaatisi kolmen reiän poraamista magneettirenkaaseen Klipschien nipukoita varten, mihin en ole valmis osaamisen saati työkalujen puolesta.

Mitä tulee soundstageen, niin pientä klaustrofobiaa tuntuu muodostuvan planaareihin verrattuna. Voi johtua ihan vain pienemmistä elementeistä, tottumattomuudesta tai ties mistä, mutta huomaan, että Verumin sinänsä ei missään nimessä massiivista mutta luonnollista äänikuvaa tulee ikävä. En tykkää yhtään suljetuista luureista, mutta silti yllätyin siitä, kuinka ahtaalta semi-openitkin kuulostavat omiin korviin. Imagingin suhteen Verumit häpeää nurkassa Klipschien rinnalla, ei voi melkein puhua ees samana päivänä.

TL;DR; ellen keksi kikka kolmosta mukavuuden parantamiseksi, nämä menee joko myyntiin tai palautukseen Italiaan (30 pv aikaa palauttaa). @crispezki raportoi, että hänellä luurit eivät hiosta ollenkaan, joten yksilöllistä lienee tämä. Rahtikulut lankeaa palauttajalle ja niiden suhteen liikutaan vähintään 50 euron hintaluokassa pakkauksen koosta riippuen (oli pakattu NELJÄÄN laatikkoon o__O), joten mieluusti möisin ennemmin kotimaassa eteenpäin. Laittakaa rohkeasti viestiä jos kiinnostaa taatusti uudenveroiset abouttiarallaa maailman näteimmät ja hienoimmassa puulaatikossa tulevat luuriloiset. Seuraavaksi kääntänen katseeni Sash Tres -kuulottimiin, koska pitäähän Verumin kilpailija tarkastaa ehdottomasti...
 
Monoprice.eu:ssa on Monolith M1060C:t nyt 238€ sisältäen toimituskulut. Viikko sitten sain omani ja täytyy mainostaa että hintalaatu suhde on erinomainen.
Otin nyt vielä puukupit irti ja äänimaailma avautui ja ehkä jopa keskialue muuttui hieman tasaisemmaksi. Audezeja en ole kuullut, joten en osaa sanoa pitääkö LCD2C vertaukset paikkansa, mutta bassoa tarvittaessa on ja se on todella napakkaa ja korkeammat taajuudet on varsin rauhalliset. Rakenne on rimpula, kuten odotinkin, mutta ei niin huono kuin pelkäsin.
 
Monoprice.eu:ssa on Monolith M1060C:t nyt 238€ sisältäen toimituskulut. Viikko sitten sain omani ja täytyy mainostaa että hintalaatu suhde on erinomainen.
Otin nyt vielä puukupit irti ja äänimaailma avautui ja ehkä jopa keskialue muuttui hieman tasaisemmaksi. Audezeja en ole kuullut, joten en osaa sanoa pitääkö LCD2C vertaukset paikkansa, mutta bassoa tarvittaessa on ja se on todella napakkaa ja korkeammat taajuudet on varsin rauhalliset. Rakenne on rimpula, kuten odotinkin, mutta ei niin huono kuin pelkäsin.

Itselle tulossa nämä kanssa. UPS oli käynyt tänään oven takana, mutta en ollut juuri silloin kotona niin meni sitten maanantaille

Lisäksi on tulossa myös 3D-tulostetut avoimet modi-grillit ja pad-adapterit alkuviikosta. Pääsee räpeltämään :-)

Edit: ...ja muistinvaraisia vertailuita pystyn tekemään 2C:hen kunhan saapuvat.
 
Itselle tulossa nämä kanssa. UPS oli käynyt tänään oven takana, mutta en ollut juuri silloin kotona niin meni sitten maanantaille

Lisäksi on tulossa myös 3D-tulostetut avoimet modi-grillit ja pad-adapterit alkuviikosta.

Mistä ja millaiset grillit tilasit? Netistä löytyy 3D malleja niin ajattelin kokeilla käydä kirjastossa tulostamassa sellaiset. Mitkä padit aiot vaihtaa tilalle?
 
Mistä ja millaiset grillit tilasit? Netistä löytyy 3D malleja niin ajattelin kokeilla käydä kirjastossa tulostamassa sellaiset. Mitkä padit aiot vaihtaa tilalle?

Thingiversestä hexagonit ja tulostuspalvelun ostin erikseen. Mietin tuota kirjastoakin, mutta ei ilmeisesti yhdellä ajalla selviäisi välttämättä pelkkien grillien tulostamisestakaan (n. 4 h).

Padejä löytyy Brainwavz:n XL microsuedet ja sheepskinit. Täytyy noita nyt alkuun tyypitellä, sitten ehkä jotain angled-tyyppistä esim. ZMF:ltä Eikonia tai Auteuria. Nuo vaan maksaa tyyliin 40 prosenttia kuulokkeiden hinnasta per pari niin ei ihan älyttömästi nappaa sokkona lähteä tilailemaan :-)
 
Tulipahan tehtyä Roderickin kanssa vaihtokaupat JVC DX700:sta (Nightowlit lähtee kiertoon). Kerran olen noita itse asiassa jo testannutkin mutta se loppui lyhyeen kun toinen driveri alkoi pitämään heti alkuunsa outoa rätinää bassojen tahdissa... Mitään selkeitä muistikuvia ei tuon takia ole itse soundista. Jostakin kumman syystä tämä vaiva oli mystisesti kadonnut kun olivat päätyneet takaisin omistajalleen. Ehkä tuli ikävä isäntää. :)

Eivät ole ekat suljetut japsit talossa, Denon D2000&5000 löytyy, ja odotan ihan mielenkiinnolla miten nuo vertautuu niihin. Aika jännää päästä testaamaan tuollaista kunnon "vintage"-kamaa jota ei ihan joka pojalta löydy. :p
 
@Roderick Et ainakaan ole yksin tämän asian kanssa. :rofl2: Ei pitänyt tulla mitään uutta audiokamaa taloon tämän vuoden aikana, mutta nyt on sitten Aeolus tulossa ja SP200 & NX4DSD tuli aikaisemmin. Syytän tästä tosin sitä, että ne mainiot Edition X:t hajosivat, eikä nykyisessä taloustilanteessa ollut varaa olla vaihtamatta sitten sitä HE1000se:tä edullisempaan.

Rehellisyyden nimissä on muuten sanottava, että Hifiman hoiti kyllä tuon RMA-tarinan lopussa hyvin. Sen verran edullista se mulle oli. Eihän ne tietysti olisi niin hyvää diiliä tarjonneet jos sitä ennen ei olisi mennyt ihan kaikki pieleen ja kuukausikaupalla aikaa, vaivaa ja stressiä siihen hommaan - mutta lopussa mulle ei jäänyt sellainen fiilis, että kävipä paskasti. Samalla HE1000se näytti mulle sen, että Hifiman osaa kyllä tehdä todelliset premium-luokan luurit. Laatu vrt vaikka Anandaan tai Edition X:ään on ihan huikeaa - kaikki on metallia ja puuta, mutta silti kevyttä. Tosi mahtava esitys. Näyttää upealta ja tuntuu hyvältä. Tosin mun mielestä tonnin luurien pitäisi jo olla sitä premium-laatua build qualityn suhteen...

Aikaisemmat huonot uutiset eivät olleetkaan ihan niin huonoja kuin tuli luultua, joten oli juuri ja juuri varaa hankkia priimakuntoinen Aeolus kohtuulliseen hintaan head fi:n kautta. Piti alunperin napata HP-3 vähän halvemmalla, mutta kaverin kanssa juteltuani päädyin ZMF:n puoleen. Tyyppi tuntee mun kuulokemaun hyvin ja on mun kirjoissa luotettava lähde. HP-3 sai kehuja, mutta myös aika kovaa kritiikkiä. Mukavuus mainittiin myös ongelmana, ja padeja ei saa mistään. Kakkoskuulokkeina ne voisi edelleen olla tosi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta tämän keskustelun perusteella ei sovi mulle daily driveriksi.

Klipschin kuulokeohjelmaa eteenpäin vienyt, ja HP-3:n eteen helvetisti töitä tehnyt kaveri potkittiin vittuun. Huhu kertoo, että HP-3 julkaistiin osittain keskeneräisenä, ja suunnitelmissa olisi ollut valikoima padeja, muita kuulokkeita yms. Paska juttu.

Puhuttiin sitten Aeoluksesta ja Auteurista ja sen perusteella valitsin ensimmäisen. Jännä nähdä miltä dynaaminen kuuloke kuulostaa mun korvaan kaikkien planaarien jälkeen. Ainakaan ei tarvitse stressata elementtien suhteen kun ZMF lupaa elinikäisen takuun. Isot propsit siitä, postit jenkkeihin ja takaisin on pieni juttu vrt uusiin kuulokkeisiin.
 
^Odotan mielenkiinnolla tosiaan kokemuksiasi dynaamisista, koska olet varmasti kuunnellut planaareja paljon enemmän ja pidempään kuin minä. Vaikka planaareista toistaiseksi tutut ovat vasta Verum 1:t, niin joko niiden elementtien valtava koko tai muuten avoimempi sointi tekevät sen, että Klipsch HP-3:t kuulostavat niiden rinnalla jotenkin "pieniltä" siitä huolimatta, että Klipschien ääni on kaikkea muuta kuin pieni (hyökkäävä, jykevä, vahvarunkoinen).
 
En tykkää yhtään suljetuista luureista, mutta silti yllätyin siitä, kuinka ahtaalta semi-openitkin kuulostavat omiin korviin.
Tuo semi-open on kyllä aika jännä termi. Monesti sanotaan että Beyerin T1 on semi-open kun ei oo koko kuppi avoin mutta kun siinä on täysin avoin melkein elementin kokoinen reikä niin eipä se paljon avoimesta poikkea. Sitte taas klipsch vaikuttaa melkoisen suljetulta mitä kuvia kattelin. Ei varmaan paljon päivä paistaisi taka reiästä läpi jos purkais kuulokkeet ja yrittäs valoa vasten kattoa. Vähän kuin audioquest nighthawkit jotka on kyllä niin umpeen pistetyt semi-openit että avoimuus ei kyllä oo ensimmäinen sana joka mieleen tulee.

Toivottavasti saat tuohon kehitettyä jonkun padin vaihto systeemin. Audeze tyyliin kaksipuolisella teipillä tms. Uskoisin että paksummat ja mielellään myös hengittävämmät pehmusteet voisi äänikuvaa ja sitä suuruuden tunnetta laajentaa kummasti. Väitän että äänikuvan muodostumisessa on aika tärkeä saada mahdollisimman paljon naamaa mukaan "kuunteluun". Kuten juuri verumilla iso kalvo säteilee poskia myöten tai hd800:lla pienempi elementti tuuttaa ääniaaltoja kauempaa tavoittaen isomman pinta-alan kuuntelijan päästä.

Aina ärsyttää nuo omituiset patjojen kiinnitykset. Tuntuu että joitain vuosia sitten melkein kaikki valmistajat käytti saman tyylistä kiinnitystä jossa patjan lieve vaan tungetaan hahloon. Nyt on sitte kaikilla omat ihme virityksensä. Ihan kahjoa meininkiä. Zmf varmaan tekee ihan hyvää tiliä myymällä pehmusteita joita voi käyttää monissa muissakin kuulokkeissa.
 
Täytyy ottaa osaa tähän, että klipschin HP-3 olisivat jääneet tuotekehityksen osalta keskeneräisiksi. Toki lisätarvikkeiden osalta yrityksen politiikka esti tuotekehityksen. Itse kuulokkeet eivät ole jääneet jälkeen misssään.
Tuotekehityksen osalta Klipsch ei ole koskaan satsannut niin monia konsultointitunteja tuotteen kanssa. Koko headphone divisioona vietti viikkoja ja kuukausia Japanissa luomassa drivereita ja sovittamassa prototyyppejä Fostexilla.

Mitä kuulokkeisiin tulee, niin mukavuus on ratkaistavissa helposti ja kohtuu "halvalla". Hommasin Dekoni nuggets pantaan, jolloin nämä muuttuivat kerrasta yhdeksi mukavimmista mitä minulla on.
Tosin ymmärrän, jos korvat ei siedä lampaannahkaa niin mukavuus kärsii huomattavasti, mutta jos korva sietää lampaannahkan niin nämä on ehdottamasti parhaat ikinä. Ja oikein hoidettuina ikuiset.

Lainaus: Bubbajay @ Hifiquides
"Why these haven’t become more popular among headphone enthusiasts I just don’t understand. The build quality is top notch and they sound as good or better than any other headphone in it’s price range.

I’ve had mine for about a year and they’re still one of my all-time favorite headphones I’ve listened to. Klipsch has said they wanted them to be like listening to speakers and while that can’t really happen they do sound as close as a headphone can get to sounding like a speaker. The bass is punchy and thick in the best possible way. Mids are smooth and detailed with highs that are just as detailed and have the perfect amount of sparkle as to never sound harsh. I think one of the places the HP-3 really shines is with the soundstage because it has a really nice 3D presentation. They are wide but not to much because I think a headphone can start to sound thin with a really wide soundstage. The imaging is also on point and the placement of everything you hear is perfect.

I feel like for everything you get along with the SQ that even with the raised price of $1,345 they’re still worth it. You can find them used in the $800 price range and that is a steal for this quality of headphone imo. I’ve thought about selling all of my headphones I have at least once but not the HP-3 because it truly is something special."

Korvia ja ihmisiä on erilaisia, mutta nämä ovat osoittautuneet omiin mieltymyksiin absolut bänger 5/5. Nämä vaativat hieman tottumista, jos tulee hyvin neutraaleista, mutta kun sen kummun yli kipuaa ja tajuaa, että kuinka hauskaa musiikin kuuntelu voi ollakaan ja lopettaa
laitteiden kuuntelun musiikilla vaan kuuntelee musiikkia laadukkailla kuulokkeilla. Se on kerrassaan mahtavaa ja nämä tuovat sen musiikin sinulle. Se mitä myös ihmiset eivät ymmärrä niin 80-90 hz 1,41 Q:lla täytyy tiputtaa 2-3db, jolloin nämä lähes täydelliset soinniltaan.

Amen, en vaihtaisi päiväkään ja koskaan en tule näitä myymään.

Dekoni nuggets
20200308141247.jpg
 
Zeos suosittelikin noita Dekoni nuggetseja ja varmasti auttavatkin pannan aiheuttamaan paineeseen. Pahoin pelkään, että kokemaani hiostavuuteen eivät niinkään.
 
Itsekin kyllä ihmettelen vähän miten hp-3 on jäänyt niin vähälle huomiolle. En tosin ole itse kuullut mutta en hetkeäkään epäile etteivätkö olisi vallan mainiot kuulokkeet. Melkein spekuloisin että julkaisun ajoitus oli pahin mahdollinen. Focal clearilla taisi olla samoihin aikoihin melkoinen hype päällä ja olisko hifiman anandakin tullu markkinoille samoihin aikoihin. Silti vähän yllättävää että edes pientä hypeä ei syntynyt vaikka Marvey/Purrin antoi noille melkoisen hyvän arvostelun. Vaikka sbaf:ssa näkyvyys ei tietysti oo samaa luokkaa kuin jollain z-reviews youtube videoilla on tuon tyypin arvostus yleisesti sitä luokkaa että moni yli tonnin luureja harkitseva kallistaa korvaansa.

 
@Roderick Et ainakaan ole yksin tämän asian kanssa. :rofl2: Ei pitänyt tulla mitään uutta audiokamaa taloon tämän vuoden aikana, mutta nyt on sitten Aeolus tulossa ja SP200 & NX4DSD tuli aikaisemmin. Syytän tästä tosin sitä, että ne mainiot Edition X:t hajosivat, eikä nykyisessä taloustilanteessa ollut varaa olla vaihtamatta sitten sitä HE1000se:tä edullisempaan.

Rehellisyyden nimissä on muuten sanottava, että Hifiman hoiti kyllä tuon RMA-tarinan lopussa hyvin. Sen verran edullista se mulle oli. Eihän ne tietysti olisi niin hyvää diiliä tarjonneet jos sitä ennen ei olisi mennyt ihan kaikki pieleen ja kuukausikaupalla aikaa, vaivaa ja stressiä siihen hommaan - mutta lopussa mulle ei jäänyt sellainen fiilis, että kävipä paskasti. Samalla HE1000se näytti mulle sen, että Hifiman osaa kyllä tehdä todelliset premium-luokan luurit. Laatu vrt vaikka Anandaan tai Edition X:ään on ihan huikeaa - kaikki on metallia ja puuta, mutta silti kevyttä. Tosi mahtava esitys. Näyttää upealta ja tuntuu hyvältä. Tosin mun mielestä tonnin luurien pitäisi jo olla sitä premium-laatua build qualityn suhteen...

Aikaisemmat huonot uutiset eivät olleetkaan ihan niin huonoja kuin tuli luultua, joten oli juuri ja juuri varaa hankkia priimakuntoinen Aeolus kohtuulliseen hintaan head fi:n kautta. Piti alunperin napata HP-3 vähän halvemmalla, mutta kaverin kanssa juteltuani päädyin ZMF:n puoleen. Tyyppi tuntee mun kuulokemaun hyvin ja on mun kirjoissa luotettava lähde. HP-3 sai kehuja, mutta myös aika kovaa kritiikkiä. Mukavuus mainittiin myös ongelmana, ja padeja ei saa mistään. Kakkoskuulokkeina ne voisi edelleen olla tosi mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta tämän keskustelun perusteella ei sovi mulle daily driveriksi.

Klipschin kuulokeohjelmaa eteenpäin vienyt, ja HP-3:n eteen helvetisti töitä tehnyt kaveri potkittiin vittuun. Huhu kertoo, että HP-3 julkaistiin osittain keskeneräisenä, ja suunnitelmissa olisi ollut valikoima padeja, muita kuulokkeita yms. Paska juttu.

Puhuttiin sitten Aeoluksesta ja Auteurista ja sen perusteella valitsin ensimmäisen. Jännä nähdä miltä dynaaminen kuuloke kuulostaa mun korvaan kaikkien planaarien jälkeen. Ainakaan ei tarvitse stressata elementtien suhteen kun ZMF lupaa elinikäisen takuun. Isot propsit siitä, postit jenkkeihin ja takaisin on pieni juttu vrt uusiin kuulokkeisiin.

Noniin, nuo Aeolukset lienevät hienosäädetympi ja alataajuuksien osalta hieman tasapainoisempi versio Atticuksista, joten uskoisin sinun olevan noihin oikein tyytyväinen. Noita liikkuu käytettynä vähemmän ja itselläni oli enemmän tarvetta suljetuille, joten valitsin Atticukset. SP200 muuten tuntuisi tasapainottavan ZMF:n house soundia, joten sekin toimii varmasti noiden kanssa ihan hyvin.
Auteurit ja Veritet vaikuttaisivat vaativan tietyn musiikkimaun, joten niiden ostaminen kokeilematta lienee suurempi riski.

Elementeissähän on muuten periaatteessa takuu vain alkuperäiselle omistajalle, mutta itseni lisäksi moni muukin on saanut niitä ilmaiseksi vaihdatettua. Omalle huoltoreissulle kertyi postikuluja yhteensä 115€ ja kuulokkeet tulevat alkuviikosta takaisin Suomeen. Saa nähdä, pitääkö postikuluista maksaa arvonlisäveroja... Tullille tuli onneksi tehtyä vienti-ilmoitus, vaikkei sen tekeminen yksityishenkilölle helppoa ollutkaan. :tdown:

MrSpeakersin Ether CX:t myin jo eteenpäin, joten nyt olisi mullakin mahdollisuus ostaa lisää kamaa. :rofl2:


Edit. Ei näköjään tarvitse maksaa arvonlisäveroja postikuluista huollon ollessa ilmainen. Hauska nähdä, mitä Tulli tuumaa siitä, että vienti-ilmoituksessa lukee maksullinen huolto ja nyt tekemässäni tullauksessa maksuton takuuhuolto.
 
Viimeksi muokattu:
DT880:n pädit alkaa olla hieman huonossa jamassa. Ostaakko tilalle vain valmistajan omat vai onko jotain muuta tarjolla?

Pädeillä on kyllä hyvinkin suuri vaikutus mukavuuteen. Tämä tuli huomattua kun testaisin Staxeja tossa reipas vuosi takaperin. L300 ja L700 pädeissä oli aivan valtavat erot. L300:n pädit olivat aivan liian littanat ja tuntui, että korva siten otti kiinni luurien "suojaverkkoon". L700:n pädit olivat tarpeeksi syvät ja kohtuu mukavat myös.
 
Tuli hommattua Bosen NC700-kuulokkeet ja ovat yllättävän pätevät, omistanut nyt kyseiset vempaimet muutaman viikon. NC-kuulokkeita on yleisesti piiskattu äänenlaadusta, mutta näissä se on jopa siedettävä ja jopa ajoittain todella mukavat kuunnella. Koitin sonyn vastaavia ja alarekisteri oli kyllä aika puuroa. Nämä ovat niihin verrattuna aika flätit. Loudness on sisäänrakennettu, joka on ihan ok käyttötarkoitukseen sovitettuna. Voin suositella matkakuulokkeiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm... päätin jo, että hillitsen itseni ja kirjoittelen mietteitä vasta parin päivän tai mielellään viikon päästä. Ei kuitenkaan nyt pysty pidättelemään, pakko avautua :D Eli en ihan vakavissani ottaisia seuraavaa kirjoitusta. Hype on vahva, äyskäri suolaa ja new toy syndrome.

Tosiaan aiemmin mainitsin että tuli ostettua T1, K812 ja campfire andromeda. AKG:t ja andromedat tuli tänään. Testasin vain nopeasti AKG:t että tuli ehjää tavaraa. Tuntuivat toimivan ja ääni oli ihan jees. Hyvin nopea viiden minuutin testi. Samanmoisen pika testin tein noille Andromedoille, paitsi että kohta on mennyt seitsemän tuntia enkä oo vieläkään saanut noita korvista pois.

Olen ollut siinä uskossa, että en ole kovin iem tyyppi. Ennen andromedaa en tosin kalliimpia nappeja ole kuunnellutkaan, mutta ne 150-200e nappulat mitä on tullut testattua ovat selvästi kärsineet omista fyysisistä rajoistaan. Täysi kokoisilla kuulokkeilla on vain helpompi tuottaa laadukkaampaa ääntä. Andromedat on kuitenkin vähän toista. Tän iltapäivän oon hengaillut parvekkeella napit korvissa näyttäen housuunsa lauenneelta Jack Nicholsonilta.

Jack.png


On kyllä sen verran päräyttävää settiä, että vaikea edes keksiä mistä aloittaisi. Ääni kokonaisuutena on luonnollinen ja rasittamaton, balanssi on kutakuinkin täydellinen. Voluumia voi iskeä hurjasti ja rajoittavaksi tekijäksi muodostuu ainoastaan desibelit. Ei korostunut basso, huutavat midit tai vihlovat diskantit. Yksinkertaisesti soi liian kovalla kun soi liian kovalla. Erittäin hyvä merkki.

Ylä-äänet on eittämättä parhaat mitä olen kuullut. Pehmeät, kirkkaat, kuulaat... ihan miten levylle on pistetty mutta ei koskaan vihlovat. Ei soi pyöristetysti tai korostetusti. Ehkä HD800 voisi kuulostaa tältä jos olis vähän pienemmät piikit tietyillä taajuuksilla ja vähemmän säröä. Uskomaton miten voi soida noin hyvin säilyttäen soinnin "rungon" ja silti säilyttää sen keveyden.

Silti homman tähti on keskiäänien toisto. Tympeä klisee, mutta koko ajan kuulee juttuja joita ei ole ennen kuullut. Jep, juttuja joita ei kuullut HD800:lla, Clear:lla, LCD3:lla tai TH900:lla. Ei niinkään ole kyse siitä, että jostain pomppaisi joku ihan ufo juttu jota ei ole ennen huomannut vaan siitä, että sointujen koostumus hahmottuu selkeämmin. Tietää, että joku syntikka juttu on soitettu niin ja näin, kaikki vaan "elää" enemmän...kuulostaa enemmän musiikilta. Toinen jäätävä juttu on toiston nopeus. Tuntuu ihan kuin jotkut biisit menis jossain 1.2x nopeudesssa. Rokkibiisit etenkin mene semmosella groovella että ei järkeä. Tuo nopeus heijastuu aika pitkälti kaikessa, nopeaa mutta pehmeää. Kaikki toistuu hirveällä vauhdilla mutta se jättää tilaa nyansseille nousta pintaan. Eli toiston yksityiskohtaisuus tulee siitä, eikä jostain random korostumista joillain taajuuksilla.

Bassotoisto on melkoisen mehukasta. En olettanut että pelkillä balanced armatureilla toteteuttu nappula pystyisi näin hyvään bassoon. Ihan alimmat taajuudet jää vajaiksi mutta muuten ihan napakkaa ja pontevaa menoa. Vaikuttavaa kuin onkin on basson toisto se heikon alue. Lähtökohtaisesti kun on tottunut tuommoiseen TH900/Cascade/DX1000 tyyliseen bassoon niin ei ihan vähästä hätkähdä.

Äänikuva on napeiksi aika vaikuttava. Pesee kyllä helposti esim Focalin Clear/Elear/Elegia sarjan. Syvyyttä voisi olla "stagessa" enemmän mutta tuo taustan tummuus pelastaa paljon. Todella vaikuttavasti äänet kumpuaa jostain olemattomuudesta. Vähän liian left/right tyylinen on toisto mutta ei kai ihan kaikkea sentään voi saada. Yleensä oon aika ehdoton noiden äänikuva juttujen kanssa, mutta nyt on kyllä niin paljon muuta hyvää mukana että kerrankin voin asian suhteen tehdä kompromissin.

Kaikenkaikkiaan ihan perkeleen päräyttävä kokemus. En olisi uskonut. Detaljeja, dynamiikka ja rentoa sointia pikkurillin kokoisessa paketissa. Vaikka onkin kyseessä vain tämmöiset ensi hype fiilikset, niin kyllä tässä joutuu ihan eri tavalla miettimään noita iem tyylisiä ratkaisuja ja huomioimaan ne ihan varteenotettavana vaihtoehtona normaaleille kuulokkeille. Hullua... Tekee mieli huutaa Nessun Dormaa, liehuttaa sytkäriä Hoobastankille, ilmakitaroida Eppujen tahtiin tai pistää keittiö "remonttiin" Offspringin soidessa. Tässä on ihan tosissaan saanut hillitä itseään, että ei rupea käyttäytymään siihen malliin että ei avovaimo soita valkotakkisia paikalle :) Kymmenisen vuotta on tätä harrastusta takana ja en kyllä muista että mitkään kuulokkeet olisi näin voimakasta immersiota aiheuttaneet.

Pahoittelen. Ei pitäisi näin aikaisessa vaiheessa hehkuttaa, ja jos olisi kyseessä joku tuntematon ja uusi tuote niin olisin pitänytkin mölyt mahassani ja odotellut kunnes vähän on tuntemukset vakiintuneet. Nyt tämä sinänsä on vain yksi "arvostelu" muiden samanlaisten joukossa. Ehkä huomenna jo sitten mennään eri mielipiteellä, mutta näin tänään :)
 
Tänään sain vihdoin haltuuni HE4XX takuuvaihdosta 3kk sekoilujen jälkeen. Tällä kertaa vaikuttaisi, että molemmat driverit soittaa suurin piirtein saman taajuusvastetta, MUTTA oikea driveri soi aivan helvetisti kovempaa kuin vasen. Ajattelin nyt yrittää soittaa näitä 'sisään' vielä jokusen päivän, siis oikeasti usean päivän, jos toi korjaantuis ja kattoa onko pädeissä tai jossain jotain. Jos ei niin vaihtoehdot on ajaa autolla yli tai yrittää myydä varaosiksi. On kyllä aivan uskomatonta paskaa laadullisesti, soundi sinänsä on hyvä, mutta...
 
Suosittelen @Roderick siinä tapauksessa välttämään noita TOTL- luokan IEM:iä kuin ruttoa. Jos niistä tykkää, niin se koukuttaa tehokkaasti. Kohta huomaa sitten laskevansa miten budjettiin mahduttaa taas muutaman tonnin napit, ja seuraavaksi mukaan tulee sitten taas kovempi huume, eli customit... :rofl2:
 
Suosittelen @Roderick siinä tapauksessa välttämään noita TOTL- luokan IEM:iä kuin ruttoa. Jos niistä tykkää, niin se koukuttaa tehokkaasti. Kohta huomaa sitten laskevansa miten budjettiin mahduttaa taas muutaman tonnin napit, ja seuraavaksi mukaan tulee sitten taas kovempi huume, eli customit... :rofl2:

Hyvä puoli tässä on se, että napit eivät vie paljoa tilaa. Niitä voi siis hankkia aika monet, ennen kuin kaapit pursuilevat liitoksistaan. :rofl2:

Ne on myös helpompi piilottaa vaimolta. Ja harva uskoo nappien maksavan yli 20€, joten aina voi kiinni jäädessä tokaista, että "ai nämä, ne on lehtitilauksen mukana tulleet 10€ nappikuulokkeet" :p
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsisi Superlux 669 kuulokkeisiin uudet vaahtomuoviverkot ja ehkä jopa padit alkuperäisten tilalle.
Alkuperäisten kanssa ääni on aivan liian bassovoittoinen ja tumma omaan makuuni, tällä hetkellä käytän kuulokkeita ilman verkkoja ja ääni on paljon tasapainoisempi, kirkkaampi ja erottelevampi, mutta nyt taas vastaavasti diskantit ovat makuuni liian kovat, joten tarvitsisi löytää ainakin uudet verkot, ehkä jopa padit kuulokkeisiin.
Alkuperäiset ovat todella tiheät ja paksuhkot joten haussa olisi hieman avarammat ja ohuemmat verkot jotka hieman vaimentaisivat diskantteja.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt näihin menee jotkin AKG:n padit ja verkot?
 
Eipä ollut ihan mutkatonta saada Atticuksia ulos tullista.

Tuontitullauksen järjestelmä oli uudistunut, joten tullaukseni jäi jonnekin bittiavaruuteen. Arvasin tämän onneksi pian ja tulliin soitettuani saivat kaiveltua asian uudelleen käsittelyyn - lopulta käsittelykin oli nopea.

Sain ilmoituksen hyväksytystä tullauksesta ja olin menossa poimimaan järjestelmästä luovutuspäätöksen FedEx:ille. Yllätyksekseni järjestelmä olikin merkinnyt tullaukseni tilaan "Odottaa maksua". En saanut sivuilta auki mitään tietoja, vaan tullaukseni aukesi täysin tyhjänä ja harmaana.

Täytyi soittaa uudestaan Tulliin... Kotonaan etätöissä ollut virkailija totesi, että heidän järjestelmänsä mukaan tullaus on käsitelty ja kunnossa. Hän olisi voinut mitätöidä tullauksen, jolloin olisin aloittanut prosessin alusta ja toivonut, että järjestelmä toimii seuraavalla kerralla. :cautious:
Ensin ei pitänyt olla mitään valtuuksia kaivaa järjestelmästä lähetyksen luovutuspäätöstä, mutta lopulta 20 minuutin rupattelun jälkeen virkailija sai lähetettyä sen sähköpostiini. Toivottavasti saavat korjattua järjestelmänsä pian.

Onneksi kuulokkeet soivat taas hyvin huollon jälkeen. :tup:
 
^ Tullin kanssa säätäminen on vähän samanlaista kuin KELA:n kanssa asiointi. Joka kerta siihen liittyy jotain ikävää ja sitä haluaisi välttää viimeiseen asti.

Omat Aeolukset lähtivät tänään Itävallasta tännepäin. Jos alkuviikosta pääsisivät perille. Siihen asti pärjäilee uudella Edition Xv2:lla - sain alle satasella tutulta pari vuotta vanhat, muka elementtivikaiset luurit jotka korjaantuivat lopulta sillä, että kaapelin runttasi kunnolla sisään. Eihän sitä tiedä miten pian tuollainen kosketusvika nostaa taas päätään, mutta korjauksen ei tämän perusteella pitäisi olla iso homma silloinkaan, varmaan korkeintaa pitää vaihtaa se 2.5mm liitin.

Tuntuu muuten tosi jännältä kuunnella näitä sen HEKse viikon jälkeen - tuossa ehti jo tottua siihen totaalisen erottelevaan ja tiukkaan sointiin aika hyvin. HEX tuntuu näin alkuun älyttömän rennolta, alapää on reippaasti löysempi, ja erottelevuudessa otetaan takapakkia hämmästyttävän paljon (se tosin varmaan kertoo enemmän HEKse:n erottelevuudesta). Ilmavuutta HEX:ssä on mun mielestä enemmän, nää kuulostaa edelleen tosi isoilta, mutta HEKse oli vaivattomampi ja imaging oli ihan toista luokkaa. HEX on tyyliltään enemmän mun makuun sopiva, mutta HEKse on ihan kaikin tavoin teknisesti edellä, eikä ihan vähän - siinä oli sitä todellista vau-efektiä, ja erityisesti sitä soinnin iskevyyttä tulee varmasti ikävä. Toisaalta paskasti miksattu musiikki kuulosti juuri siltä, ja joissain kappaleissa se yksityiskohtaisuus oli jo vähän liikaa. Varsinkin osa Snarky puppyn vedoista oli siinä rajalla, että onko se liikaa.

Yksi asia mua jäi edelleen vaivaamaan noiden TOTL-luokan luurien suhteen - samalla hinnalla saa 2-5 helvetin hyvää kuulokeparia mitkä on todella hyviä eri asioissa, ja vielä vahvistimen päälle. Jos on varaa ostaa monta lippulaivakuulokketta ja hyllystä löytyy muita hyviä luureja, niin siitä vaan. Muussa tapauksessa jättäisin tän luokan kuurit hyllyyn, koska ~1000€ hintaluokan luurit on jo niin hyviä. Mun mielestä sama ei päde vielä 1-1,5k€ luureihin. Kun liikutaan 300-600€ kuulokkeista tonnin ja yli tuntumaan, se ero on vielä keskimäärin aika iso.

Jos olisin vaihtanut suoraan HEKse:stä Aeolukseen, niin siinä olisi varmaan ollut hieman tottumista. Nyt tässä ehtii kuunnella viikon verran vähän samantyyppistä planaaria ennen vaihtoa. Nuo "korjatut" Edition X:t jää varmaan taloon, ainakin toistaiseksi.
 
Tuolla hinnalla ainoa kilpailija alkaa melkein olla Sundara. Jos olisi kakkosluureille tarvetta niin ostaisin heti.
 
Rummutin tuossa aikaisemmin Hifiman Aryaa paremmaksi kuin HD800(sdr) ja tämä suurimmalta osin pitää vieläkin paikkansa.

Hommasin vähän vanhemman Lake Peoplen G109 vahvarin kun "halvalla" irtosi. Vahvistin paksuntaa ääntä ja antaa bassopäälle lisää "slämmiä" eritoten high gain asetuksella. Siinä on myös 2 aktiivista lähtöä joten A/B kuulokkeiden välillä on kirjaimellisesti sekunnin homma.
Edellinen asus dac/ampin kuulokelähtö on auttamatta ohkaisen/ponnettoman kuuloinen verrattuna tuohon.

Arya tykkäsi siitä mutta kasisatanen tykkäsi vielä pykälän kaksi enemmän äänen paksuutumisesta ja nyt se välillä Aryan "kannoilla" tuolla vahvistimella.
Aryan soundi on silti isompi,tasapainoisempi/lihaisempi ja bassot vetää syvemmälle mutta Arya ei pysty kasisatasen resoluution laulajan äänessä ja sen nyansseissa, ero on omille korville selvä.

Itselle äänikuva/soundstage on kohtuu tärkeä ominaisuus kun kuulokkeilla tulee pelattua ja soittolistalta löytyy paljon symphonic/power metallia taustakuoroineen ja ne eivät pienellä äänikuvalla/erottelulla pääse oikeuksiinsa.
 
Tänään sain vihdoin haltuuni HE4XX takuuvaihdosta 3kk sekoilujen jälkeen. Tällä kertaa vaikuttaisi, että molemmat driverit soittaa suurin piirtein saman taajuusvastetta, MUTTA oikea driveri soi aivan helvetisti kovempaa kuin vasen. Ajattelin nyt yrittää soittaa näitä 'sisään' vielä jokusen päivän, siis oikeasti usean päivän, jos toi korjaantuis ja kattoa onko pädeissä tai jossain jotain. Jos ei niin vaihtoehdot on ajaa autolla yli tai yrittää myydä varaosiksi. On kyllä aivan uskomatonta paskaa laadullisesti, soundi sinänsä on hyvä, mutta...

Jees, ei ainakaan parempaan suuntaan mennyt. Nyt balance 100% R ja 69% right, vokaalit pääosin keskellä, hieman oikealla, matalammat taajuudet kaikki oikealla. Muutenkin tää ääni on mennyt ns. olevinaan tarkasta muusiksi. Ei ole piuhassa vikaa, helppo vaihtaa näissä päikseen...

Näitä paskoja ei vaan yksinkertaisesti voi suositella kenellekään.
 
Rummutin tuossa aikaisemmin Hifiman Aryaa paremmaksi kuin HD800(sdr) ja tämä suurimmalta osin pitää vieläkin paikkansa.

Hommasin vähän vanhemman Lake Peoplen G109 vahvarin kun "halvalla" irtosi. Vahvistin paksuntaa ääntä ja antaa bassopäälle lisää "slämmiä" eritoten high gain asetuksella. Siinä on myös 2 aktiivista lähtöä joten A/B kuulokkeiden välillä on kirjaimellisesti sekunnin homma.
Edellinen asus dac/ampin kuulokelähtö on auttamatta ohkaisen/ponnettoman kuuloinen verrattuna tuohon.

Arya tykkäsi siitä mutta kasisatanen tykkäsi vielä pykälän kaksi enemmän äänen paksuutumisesta ja nyt se välillä Aryan "kannoilla" tuolla vahvistimella.
Aryan soundi on silti isompi,tasapainoisempi/lihaisempi ja bassot vetää syvemmälle mutta Arya ei pysty kasisatasen resoluution laulajan äänessä ja sen nyansseissa, ero on omille korville selvä.

Itselle äänikuva/soundstage on kohtuu tärkeä ominaisuus kun kuulokkeilla tulee pelattua ja soittolistalta löytyy paljon symphonic/power metallia taustakuoroineen ja ne eivät pienellä äänikuvalla/erottelulla pääse oikeuksiinsa.
mitä te tarkoitatte tällä "lisää slämmillä" äänessä? tulee mieleen aina tosta sanasta joku slash bändi :D äänenpainetta? basson kuivuutta? sitä et rumpujen pikku tom-tomit korostuu enemmän?
 
mitä te tarkoitatte tällä "slämmillä" äänessä? tulee mieleen aina tosta sanasta joku slash bändi :D äänenpainetta? basson kuivuutta?

Itse ymmärrän sen basson "iskevyytenä" eli olet nähdäkseni oikeilla jäljillä. Kuivuus ei ole ihan sama asia, mutta melko lähellä.
 
Jees, ei ainakaan parempaan suuntaan mennyt. Nyt balance 100% R ja 69% right, vokaalit pääosin keskellä, hieman oikealla, matalammat taajuudet kaikki oikealla. Muutenkin tää ääni on mennyt ns. olevinaan tarkasta muusiksi. Ei ole piuhassa vikaa, helppo vaihtaa näissä päikseen...

Näitä paskoja ei vaan yksinkertaisesti voi suositella kenellekään.

Ei HE4XX:n pitäisi olla mitenkään erityisen epäluotettava. Ei noita ymmärtääkseni ole hajonnut enempää kuin muitakaan vastaavan hintaisia. Enemmän katsoisin Dropin suuntaan (jos sitä kautta hoitui takuuhommat) kun laittoivat tilalle rikkinäiset luurit, ja asiassa kesti noin jäätävän kauan. Onhan tuo paskasti hoidettu. Uutta valitusta kehiin vaan, jos kolmas kerta osuisi kohdalle. Itse reklamoisin varsin kovaan ääneen moisesta toiminnasta.

Oliko tuo toinen kappale täysin uusi? Jos kohdalle sattui kaksi uutta maanantaikappaletta, niin silloin sulla on kyllä todella paska tuuri. Täälläkin on siitä kokemusta, ~10x kalliimpien Hifimanien kanssa. :rofl2: En silti lähtisi sanomaan, että Edition X:ää ei voi suositella kenellekään, kun aika harvassa on vastaavanlaiset viat isossa kuvassa. Satutaan vaan näköjään olemaan paskamagneetteja molemmat. :kippis:
 
^ Tullin kanssa säätäminen on vähän samanlaista kuin KELA:n kanssa asiointi. Joka kerta siihen liittyy jotain ikävää ja sitä haluaisi välttää viimeiseen asti.

Omat Aeolukset lähtivät tänään Itävallasta tännepäin. Jos alkuviikosta pääsisivät perille. Siihen asti pärjäilee uudella Edition Xv2:lla - sain alle satasella tutulta pari vuotta vanhat, muka elementtivikaiset luurit jotka korjaantuivat lopulta sillä, että kaapelin runttasi kunnolla sisään. Eihän sitä tiedä miten pian tuollainen kosketusvika nostaa taas päätään, mutta korjauksen ei tämän perusteella pitäisi olla iso homma silloinkaan, varmaan korkeintaa pitää vaihtaa se 2.5mm liitin.

Tuntuu muuten tosi jännältä kuunnella näitä sen HEKse viikon jälkeen - tuossa ehti jo tottua siihen totaalisen erottelevaan ja tiukkaan sointiin aika hyvin. HEX tuntuu näin alkuun älyttömän rennolta, alapää on reippaasti löysempi, ja erottelevuudessa otetaan takapakkia hämmästyttävän paljon (se tosin varmaan kertoo enemmän HEKse:n erottelevuudesta). Ilmavuutta HEX:ssä on mun mielestä enemmän, nää kuulostaa edelleen tosi isoilta, mutta HEKse oli vaivattomampi ja imaging oli ihan toista luokkaa. HEX on tyyliltään enemmän mun makuun sopiva, mutta HEKse on ihan kaikin tavoin teknisesti edellä, eikä ihan vähän - siinä oli sitä todellista vau-efektiä, ja erityisesti sitä soinnin iskevyyttä tulee varmasti ikävä. Toisaalta paskasti miksattu musiikki kuulosti juuri siltä, ja joissain kappaleissa se yksityiskohtaisuus oli jo vähän liikaa. Varsinkin osa Snarky puppyn vedoista oli siinä rajalla, että onko se liikaa.

Yksi asia mua jäi edelleen vaivaamaan noiden TOTL-luokan luurien suhteen - samalla hinnalla saa 2-5 helvetin hyvää kuulokeparia mitkä on todella hyviä eri asioissa, ja vielä vahvistimen päälle. Jos on varaa ostaa monta lippulaivakuulokketta ja hyllystä löytyy muita hyviä luureja, niin siitä vaan. Muussa tapauksessa jättäisin tän luokan kuurit hyllyyn, koska ~1000€ hintaluokan luurit on jo niin hyviä. Mun mielestä sama ei päde vielä 1-1,5k€ luureihin. Kun liikutaan 300-600€ kuulokkeista tonnin ja yli tuntumaan, se ero on vielä keskimäärin aika iso.

Jos olisin vaihtanut suoraan HEKse:stä Aeolukseen, niin siinä olisi varmaan ollut hieman tottumista. Nyt tässä ehtii kuunnella viikon verran vähän samantyyppistä planaaria ennen vaihtoa. Nuo "korjatut" Edition X:t jää varmaan taloon, ainakin toistaiseksi.

Onko sulle jo syntynyt viha-rakkaussuhde Hifimanien kanssa? Aina onnistut haalimaan noita lisää, vaikka laadusta ja kestosta ei kirjoittelujesi perusteella ole paljoa hyvää sanottavaa. :p
Aeoluksen jälkeen et välttämättä enää tarvitse uusia LCD-2 Classicceja. Ainakin mun korvaan tämä ZMF:n house sound kuulostaa juuri siltä, miten haluaisin Audezeja parantaa. Toki Audezet on rennommat, joten tietynlaiseen kuunteluun ne voi olla edelleen paremmat.
ZMF:n huolto oli bonuksena taivutellut kuppien metalliosia hieman uuteen uskoon. Aiemmin toinen kuppi kääntyi hieman liikaa pystysuunnassa, joten clamp ei ollut tasainen. Pääpantaa on muuten sitten tarkoitus taivutella sellaiseksi, että se sopii omalle päälle ja saat kupit puristamaan tarpeeksi. Itselläni kesti hetki tajuta, miten pantaa kannattaa taivutella. Youtubesta löytyy onneksi ohjevideo. :tup:
 
Hifiman tekee helvetin upeita luureja, mutta aspan ja qc:n osalta on kieltämättä vieläkin tekemistä. Toivon aidosti, että ne jatkaa parantamista samaan tahtiin.

Kaikesta huolimatta Edition X on ääneltään yksi parhaimmista luureista mitä olen kuullut. Kävi maailman huonoin säkä elementtien kanssa joo, mutta nautin noista silti enemmän kuin melkeinpä mistään muista kuulokkeista. Ne on vaan tosi miellyttävät ja ison kuuloiset, mikä tekee musiikin kuuntelusta erityistä.

Vaikka HEKse oli teknisesti uskomaton ja sitä soinnin tiukkuuttaa tulee ikävä, niin kyllä se yksityiskohtaisuus kävi aika rankaksi tunnin jälkeen. Näköjään rennommat luurit sopii mulle paremmin. En oikeastaan halua sitä rajatonta erottelua - mieluummin uppoutuisin siihen musiikkiin rauhassa. Siihen Aeolus voisi sitten olla oikea väline.
 
Monopricen Monolith M1060C:t tuli taloon maanantaina ja heti tiistaina laitoin atomeiksi, kun olin yhden illan verran kuunnellut suljettuina. Seuraavassa hieman mietteitä näiden modauksesta ja äänimaailmasta kuvien kera.

Täytyy sanoa, että heti tuoreeltaan kun sain kuulokkeet käteen ja laitoin päähän niin olin positiivisesti yllättynyt. Hintaan nähden mekaaninen laatu on hämmästyttävän hyvä, sillä vaikka kuulokkeiden kupit kääntyvät joka suuntaan ne eivät siitä huolimatta nitise tai natise kädessä eikä päässä. Ääni on myös suljetuiksi kuulokkeiksi todella tasapainoinen, eikä alakerta vuoda erityisemmin keskiääniin. Kuten sanottua, purin kuulokkeet alkuperäisen suunnitelman mukaisesti heti seuraavana päivänä osiin koskematta kuitenkaan ajureiden rakenteeseen millään tavalla. Ruuvasin irti puukupit, revin liimalla kiinnitetyt pädit varovasti irti ja poistin kaikki esteet, eli kankaat ja pehmusteet, ajureiden molemmilta puolin.

Modausta silmällä pitäen olin tilannut seuraavat osat etukäteen 3D-tulosteina. Ensimmäisessä linkissä ns. "hunajakenno-grillit", jotka vaihdoin puukuppien tilalle. Jälkimmäisessä linkissä vastaavasti ns. "pad-adapterit", joilla kuulokkeisiin saa kiinnitettyä aftermarket-tyynyt ilman liimaamista tai teippaamista.

M1060C Honeycomb Grill by SomePrintrNoob
110mm Pad adapter by Shroomalistic

Alla kuva lopputuloksesta. Ajureita suojaamassa on yksi kerros foamia, jonka uudelleenkäyntin puukuppien alta. Kuulokkeissa on tällä hetkellä kiinni Brainwavz:n XL Sheepskin -pädit, jotka sopi adaptereihin mainiosti. Tuo orkkis-panta on yllättävän mukava, mutta laitan mahdollisesti vielä ZMF:n Pilot Pad:n tuohon nykyisen pannan päälle.

IMG_20200314_214911924.jpg


Kuulokkeissa kiinni olevat grillit on tulostettu PLA:lla ja täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen visuaalisesti. Tuollainen tyylikäs mattapinta, jossa maltillinen kuviointi. Tässä seuraavassa kuvassa PETG-tuloste, joka ei näytä läheskään yhtä hyvältä. Tulosteessa mm. selkeää "stringingiä" eli noita ylimääräisiä muovipurskeita.

IMG_20200314_215519804.jpg


Tässä kuvassa havainnollistettu hyvin kuinka hiton paljon näiden sisälle on ängetty vakiona kaikenlaista pehmustetta ääntä muokkaamaan. Ylempänä olevat alimmat kiekot olivat pädien alla, kaikki muu tavara on puukuppien puolelta plus tietysti nuo foamit, jotka jätin kuulokkeisiin.

IMG_20200314_215256351.jpg


Sokerina pohjalla sitten se äänimaailma avoimeksi modattuna. En nyt parin päivän kuuntelulla mitään lopullista tuomiota anna, mutta nämä kuulostavat aivan perkeleen hyviltä. Otetaan huomioon, että kuulokkeet maksaa tällä hetkellä Monopricen EU-kaupassa 238€ kotiin toimitettuna. Bassopää on planaareille tyypillisesti todella vakuuttava. Omistamistani kuulokkeista nämä häviävät basson määrässä ja laadussa vain LCD 2C:lle, mutta oikeastaan kaikissa muissa kategorioissa nämä mielestäni voittavat Audezet. Keskiäänet ovat todella miellyttävät. Äänitteestä riippuen ne toistuvat joko intiimeinä (lähellä, toisinaan jopa pään sisällä) tai hieman etäisinä (kauempana edessä). Diskantti on rasittamaton ja luonnollinen. Yksityiskohtia on tarjolla todella paljon. Olen kuullut, tai ainakin luullut kuulevani, näillä sellaisia pieniä detaljeja, joita en havainnut aikaisemmin edes Hifimanin Anandoilla, jotka ovatkin sitten teknisesti todella vakuuttavat kuulokkeet (tämän kommentin voi toki ottaa "suolalla"). Soundstage on melkolailla keskiverto (pään ulkopuolella, mutta ei erityisen leveä tai korkea). Omistamistani kuulokkeista sanoisin, että AKG:n K712 Pro on jonkin verran leveämpi, Ananda pirusti korkeampi, mutta LCD 2C:n kanssa melkolailla saman tyyppinen soundstage (2C:n etukulmissa on tosin pienet aukot ainakin omiin korviini). Monolitheihin palatakseni pidän näissä erityisesti siitä kuinka ne kuvantavat instrumentteja soundstagensa puitteissa. Todella tarkasti pystyy sijoittelemaan soittimet avaruuteen. Vaikka keskiäänet, esimerkiksi vokaalit, olisivat kappaleessa intiimit, niin tietyt elementit, kuten symbalit saattaa samalla toistua todella etäisinä miksauksesta riippuen. Mietin kuumeisesti tilaisko toiset niin voisi modata hieman erilaisiksi :-D
 

Liitteet

  • IMG_20200314_215031583.jpg
    IMG_20200314_215031583.jpg
    3,3 MB · Luettu: 18
Oon kolmet avoimiksi modatut 1060c:t kuullut enkä kahden kohdalla sanoisi, että LCD-2C tai Ananda jäisi kakkoseksi oikein millään tavalla. Erityisesti resoluution, yksityiskohtien puolesta 2C hakkasi 1060c:n varsin selvästi - Anandasta puhumattakaan. Dynamiikan ja alapään suhteen 2C oli mielestäni tosi selvästi edellä - 2C:n slämmi jäi puuttumaan. 1060c:stä jäi sellainen fiilis, että teknisesti ne jäi kauas taakse, vaikka hyvin modattuna ne oli varsin tasapainoiset. Hintaansa nähden jopa tosi hyvät - jos jaksaa lähteä modaamaan.

Kolmas kappale oli vähän erilainen keissi, siinä päästiin paljon lähemmäs teknisesti parempia kuulokkeita - tosin niihin oli sitten käytetty vähän enemmän aikaa ja rahaa (useampia fazor-modeja, elementeille tehty jotain, yms). Silti olisin tosin valinnut 2C:n niiden yli, mutta olisin ymmärtänyt jos joku olisi tykännyt niistä enemmän.

Oon monesti miettinyt 1060c:n uudelleen hankkimista modausmielessä, kun sitä on niin monesti kehuttu. Ehkä aikaisemmin on vaan käyny paska tuuri. Oon vaan aina joutunut pettymään niiden ja 1060:n kanssa niin monta kertaa, eri syistä. Ehkä odotukset on ollu liian korkealla kun noita on hypetetty aika rajusti. Mulla taitaa olla vielä jossain jemmassa helvetin hienot (ja kalliit) alumiinigrillit 1060c:tä varten mitkä jäi turhaksi mun ja kaverin yhteisestä 1060c-projektista. :facepalm:
 
Yleisesti ottaen 2C resoluutio ei ollut mun mielestä ihmeellinen, taajuusvaste on yläpäässä sellainen vuoristorata että jotkin soittimet jää pahasti piiloon detailien osalta. Ihan vaikka sähkökitara, viulu tai sello niin sieltä puuttuu informaatiota, 2C ei ole myöskään erityisen dynaaminen kuuloke kuunneltaessa haastavaa orkestraalista musiikkia. Hyvät ne on silti mutta noi edellämainitut seikat ei oo kyllä niiden vahvuuksia.

Tosin ite kuuntelin 2C:tä O2:sen takaa, josko noille sitten parempi vahvistin tekee ihmeitä. Mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
DT 990 Pro (250 Ohm) elementti sanoi itsensä irti. Tällä kertaa vasen, oikean olen muutama vuosi sitten jo vaihtanutkin.
Pitäisi päättää mitä teen kuulokkeiden suhteen. Elementin vaihto ei iso homma, mutta toisaalta 5v. vanhat kuulokkeet ja tähän mennessä hajonnut molemmat elementit ja liukusäädön muoviosat. Plussaa tietysti että varaosia on tarjolla, mutta hieman pidempään pitäisi osien kestää.

Jos mietin kuulokkeiden vaihtoa, mikä olisi esim. noin 300-400e hintaluokassa järkevä vaihtoehto? Toki saa olla halvempikin. Kaverina kuulokkeilla FiiO E10K usb Dac.
-Käyttö musiikki ja elokuvat. Mielellään tietysti neutraalihkoa toistoa haussa. Elokuvien kanssa ei haittaisi pieni lisä alabassoissa, mutta tärkeämpää ettei puuroudu/menetä tarkkuutta.
-Mieluiten puoliavoimet. Ei saa ainakaan enempää päästää ääntä läpi kun nämä DT 990 päästää. Suljettukin voi olla vaihtoehto, mutta olen kyllä tykännyt näiden avarasta äänestä.
-Mukavat päässä. Tämä tietysti varmaan kaikilla kriteeri ja myös yksilöllistä, eli lopulta jää itselle arvioitavaksi. Nykyisistä olen pitänyt, melko kevyet päässä ja velourpehmusteet on loistavat.
-Kierrejohto plussaa. Ei välttämätön, mutta on toiminut omassa systeemissä aika hyvin.

Olen ennen tämän ketjun selailua ollut täysin tietämän luurien modailusta. Onko näille DT 990 jotain hyvin muokkauksia mitä kannattaa tehdä? Ja jos vaihdan elementin niin kannattaa varmaan tilata uusi samanlainen, vai saako näihin esim laadukkaampia elementtejä jos vaihdankin samalla molemmat?
 
Yleisesti ottaen 2C resoluutio ei ollut mun mielestä ihmeellinen, taajuusvaste on yläpäässä sellainen vuoristorata että jotkin soittimet jää pahasti piiloon detailien osalta. Ihan vaikka sähkökitara, viulu tai sello niin sieltä puuttuu informaatiota, 2C ei ole myöskään erityisen dynaaminen kuuloke kuunneltaessa haastavaa orkestraalista musiikkia. Hyvät ne on silti mutta noi edellämainitut seikat ei oo kyllä niiden vahvuuksia.

Tosin ite kuuntelin 2C:tä O2:sen takaa, josko noille sitten parempi vahvistin tekee ihmeitä. Mene ja tiedä.

Tästä olen kyllä vahvasti samaa mieltä, että LCD 2C:n erottelevuus ja resoluutio ylipäätään on ainakin vakiopädeillä melko heikkoa. Tässä tullaan tietysti myös siihen, että musiikkimakuja on niin monenlaisia ja tietynlaisilla preferensseillä saattavat toimia erinomaisesti. Yritin kovasti pitää Audezeista silloin kun ne omistin, mutta en koskaan niiden äänimaailmaan mieltynyt puhumattakaan siitä jumalattomasti painosta, joka väsytti niskaa ja päälakea. Joissain kappaleissa ne kuulostivat kyllä kieltämättä uskomattoman hyviltä. Suurinosa musiikista kuulosti tosin, jos ei nyt varsinaisesti huonolta, niin jotenkin omituiselta juuri sen takia, että osa tajuusalueesta jää taka-alalle ja paljon yksityiskohtia tästä johtuen kokonaan piiloon.

Anandat ovat toki teknisesti näitä M1060C:tä paremmat melkein joka osa-alueella, mutta luulen näiden omaperäisen soundstagen selittävän, miksi kuulen enemmän pieniä nyansseja näillä kuin Anandoilla. Anandat ovat verrattain massiiviset soinniltaan (ns. "wall of sound" -efekti), mikä aiheuttaa sen että ne puskevat paljon yksityiskohtia isolle äänipinta-alalle, mikä luo kuvan yksityiskohtaisuudesta mutta siitä "äänimerestä" on vaikea poimia niitä pienempiä juttuja. Haen siis jotain sen suuntaista, että Ananda tuo makrodetaljit hyvin esiin, mutta näillä M1060C:llä on helppo poimia sitten niitä mikrodetaljeja kun soundstage on leveydeltään ja korkeudeltaan maltillinen, mutta silti soittimien välissä on riittävästi ilmaa. Anandaa voimakkaampi bassopää myös tuo miellyttävää runkoa näiden ääneen. Anandat olivat "swivel-mekanismin" puuttumisen takia huonot päässä.

Yksi iso muuttuja soinnissa on myös pädit. Olen huomannut, että niillä on valtava merkitys siihen miltä kuulokkeet kuulostavat. Moni tuntuu näillä Monopriceilla ainakin head-fi:n perusteella suosivan suede-pädejä, mutta oma kokemus on se, että ne usein löysentävät bassoa niin että se vuotaa keskiääniin. Tämä tekee osasta musiikkia soljuvaa ja rentoa, mutta joillakin genreillä puurouttaa kuuntelukokemuksen aika pahasti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom