Eipä sinunkaan tietämyksessä ole kehumista.
Ensinnäkäään sillä mitä ne pelaajiksi kutsutut ammattimainostajat esittelevät julkisesti on turha laittaa paljoa painoarvoa:
Voisi loppua rahakkaat sponsorisopimukset nopeasti jos eivät mainostaisi pelibrändejä kaiken aikaa!
(tiedä vaikka olisi papereissa sopimussakotkin määriteltynä)
Käytännössä lähes kaikki pelikuulokkeiden "testit" kun ovat sitä paskan vertailua ja mainostamista ilman oikeita vertailukohtia.
Ja pelibrändirihkamien tapauksessa sillä edes tuskin on paljoa väliä kuinka hyvää signaalia niille syötetään.
Suljettu rakenne on audiovalmistajillekin äärimmäisen haastava äänen saamisessa lähemmäs parempia suljettuja.
Rihkamatuotannoilla sitten tilan/etäisyyksien tuntu lieneekin monesti suunnilleen yhtä hyvä kuin ämpäri päässä veden alla.
Nuo Turd Beachit ovat äänikuvaltaan kirjaimellisesti kuin se ämpäri päässsä ja saavat HD-330 Superluxit tuntumaan huippukuulokkeilta:
13 headsets review: Listen in higher quality
Sitten kun vähän laitetaan räikeitä värejä tai LEDejä tai viimeistään langattomuus akun vanhenemiseen, niin siitä alkavat kiskoa oikeiden audiovalmistajien kuulokkeiden hintatasoa.
Varsinkaan jos samaan aikaan ostellaan muutamassa vuodessa tekniikaltaan toiseen luokkaan jääviä 500+€ näytönohjaimia, niin paljon halvemmat ja monta kertaa pitempikestoista käyttöarvoa antavat kuulokkeet eivät voi olla liian kalliita.
Kaikki modernit Realtekit kyllä jaksavat ajaa 250 ohmin Beyereitä.
Aikanaan sitä tuli testattua ALC892:lla täysin perusemolevyssä kun isälle tein i3 Sandy Bridge pohjaisen peruskoneen.
Ennakko-odotukset ja siis psykologinen bias olivat että tuskin ääntä riittää, lienee yleisesti selkeästi heikko ja mukana integroidun häiriöt.
Ja ne kärsivät rökäletappion.
Äänessä ei ollut mitään häiriöitä (matalaohmiset itse asiassa herkimmät niille) eikä äänikään ollut yleisesti kehno.
Ja noin 35% volumen paikkeilla alkoi tuntua siltä että nyt aletaan menemään varmasti pitempään kuunteluun kuulovaaralliselle tasolle.
Ongelmia tulisi lähinnä jollain hyvin suuren dynamiikan klassisella musiikilla, jossa keskimääräinen signaali on alhainen.
Mutta peleissä ei tosiaan niin suurta dynamiikkaa käytetä, koska se olisi erittäin epämukavaa:
Joko ammuskelu/räjähdykset saisivat korvat soimaan tai kaikki muu olisi liian vaimeata.
Eikä moderneilla integroiduilla piireillä hyvään laatuun pääseminen vaadi erikoisosia.
Kunhan vain testataan tieteellisesti ilman psykologisia vääristymiä:
Ja tuota Realtekkiä luokkaa parempaa oikein laadukasta DACia löytyy vaikka Sound Blaster Z:sta.
Sen kuulokelähtö on kyllä aika tavallista äänikorttiluokkaa, mutta tarvittaessa perään voi laittaa erillisen kuulokevahvistimen, kuten vaikka Objective2:n.
Sound BlasterX AE-5:stä sitten löytyykin huipputason DAC ja kuulokelähdössä on jännitevaraa vaikka 600 ohmisille Beyereille.
Ja Asuksen äänikortteihin lanseeraaman hypetetyn TPA6120:n vaatiman 10 ohmin sijaan riittää 1 ohmin lähtöimpedanssi, jolloin damping factor ja taajuustoisto pysyvät kohdallaan millä tahansa luureilla.