En ymmärrä ohmeista mitään. Koneessa on kiinni EMU 0404 äänikortti ja aiemmat Sennheiser HD 250 linear 2 kuulokkeet ovat jo pahoin kärsineet. Kaiuttimina on pari Genelecin 8030A:ta. Välillä tulee tarvetta kuulokkeille ja ei ihan hirveesti kiinnostaisi tutkia jokaista vaihtoehtoa vaan saada rikkoutuneiden tilalle uudet.
Kuten aiemmin jo sanoin niin musiikkimaku on synkkää teknon jurmutusta .
No periaatteessa se menee niin, että mitä korkeampi ohm-luku kuulokkeiden spekseistä löytyy, niin sitä huonommin se soi puhelimeen tai tietokoneeseen kytkettynä. Mobiilikäyttöön hyvä impedanssi olisi luokkaa 32 ohm ja hifikuulokkeissa voi usein olla 120-300 ohmin impedanssi.
Toinen vaikuttava arvo on desibeleissä mitattu herkkyys. Mitä olen kaupassa kuunnellut, niin kyllä kaikki perushintaiset hifiluurit soivat aikalailla yhtä huonosti puhelimeen liitettyinä.
Itsekin kuuntelen paljon konemusiikkia, vaikka sitähän on niin monenlaista, ettei mun suosituksiani kannata absoluuttisina ottaa. Mulla on kokemusta erityisesti AKG:n kuulokkeista ja Beyerdynamiceistä, lisäksi olen joskus vuosia sitten omistanut Sennheiserin HD 595 -luurit, jotka eivät kyllä taida olla mitään sukua noille 600-sarjalaisille. (Sopisivat kyllä paremmin mobiilikuulokkeiksi.)
Niin kuin sanoin, niin AKG:n kuulokkeiden bassoon et luultavasti ole tyytyväinen. Beyerdynamicilla on maine bass boom -kuulokkeina mutta se on kyllä vahvasti liioiteltu noiden avoimien mallien kohdalla. Sennheiserin 595:ssä oli napakampi basso ja kokonaisuutena erilainen ääni, ja ne sopivat hyvin elektronisen musiikin kanssakin, mutten itse vain lämmennyt. Osittain johtui siitäkin, että Beyerdynamic käyttää pyöreitä ja Sennheiser soikeita kuppeja.
Sennheiserin 600-sarjaa verrataan usein Beyerdynamicin DT 880 -malliin, mutten ole koskaan päässyt itse arvioimaan.
Lisäyksenä vielä sellainen , että haluaisin myös käyttää kuulokkeita puhelimen kanssa , joten joudunko hankkimaan erillisen DACin luuriin?
Et tarvitse dac-yksikköä vaan kuulokevahvistimen. Akuilla toimivia taskumalleja löytyy pilvin pimein ja eri hintaluokista. Dac tarkoittaa
digital-to-
analog
converteria eli kansankielellä äänikorttia. (Eli sitä laitetta, johon voi kytkeä kuulokkeet perinteisellä 3,5 millin plugilla.)
Kyllä puhelimessa yleensä sen verran puhtia riittää, että kuulokkeita voi käyttää vahvistamattominakin sen kanssa, mutta äänenvoimakkuuteen ei jää säätövaraa.