- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 357
Nykyautoissa ajonvakautus hyötyy hyvistä renkaista edessä ja pystyy pitämään keulan menosuuntaan, jos pitoa on käytettävissä. Paremmat renkaat kuitenkin tulee laittaa taakse, jotta mahdollisessa vesiliirtotilanteessa takarenkaat säilyttävät pitonsa mahdollisimman pitkään.Saa olla eri akseleilla eri rengasparit. Suositus on, että taakse aina paremmat renkaat, vaikka olisi etuvetoinen auto. Tämä siksi, että sitten siinä ääritilanteessa, äkkijarrutuksessa pito on parempi perässä, joten perä ei lähde niin helposti luisuun. On huomattavasti parempi ajaa sinne metsään keula edellä, kuin kylki edellä.
Jos taas tilanne on se, että rengasparit on likimain yhtä kuluneet, laittaisin paremmat vetävillä pyörille, jotta kuluma saadaan pidettyä tasaisena.
Ei varmaan mitään suurta käytännön hyötyä. Joku nelivetoauto taas saattaa vaatia melko tarkkaan saman vierintähalkaisijan molemmille akseleille, johon vaikuttaa myös kuluma. Riippuen monesta asiasta itse laittaisin kaikki renkaat uusiksi. Ei kirpaise kuin kerran ja tulee samalla vaivalla hoidettua koko rengastus kuntoon.Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?