Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
847
Muistan että "essonpaarissa" oli puhetta tuosta 2kk ajoajasta kun mun silloinen auto ("sininen farkku") oli saanut hylyn, ja mä olen hävittänyt tuon auton joskus 2002 paikkeilla.. On nyt tietysti mahdollista että muistan sen mun silloin alla käytössä olleen auton väärin, mutta ko "essonpaarikin" on purettu jo vissiin viisi vuotta sitten, eli ei se kyllä millään lailla uusi juttu tuo 2kk ajoaika ole.

Kyllähän tuokin tieto varmasti finlexistä löytyy jos sitä jaksaa alkaa koluamaan läpi, mutta niin paljoa ei kiinosta.
Ilmeisesti se on tosiaan ollut iät ajat noin tuon 2kk osalta, tai ehkei ensimmäisessä katsastuksessani viime vuosituhannella. Mahdollisesti vain ensimmäistä kertaa katsoin oman auton tiedoista verkkopalvelusta tuota katsastuksen jälkeen, tai Trafi on lisännyt sinne jotain asiaan liittyen. Jotenkin mutuilen että sanamuoto olisi muuttunut ja lisätty jotain, mutta se on nyt selvää että on tuo 2kk ajoaika on ollut tosiaan ainakin yli 10v-vuotta jo voimassa. Asia selvä ja kiitoksia kaikille selvennyksestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 782
Katsastuspapereissa näkyy selkeästi se 1kk korjausaika uusintakatsastukseen. Tosiaan netistä ei niitä tietoja kumminkaan taida näkyä, pelkästään paperista.

Minusta tuo 2kk ajoaika taitaa olla uusi juttu. Ei ole aikaisemmin lukenut katsastuspapereissa. Mutta ehkä poliiseilla olisi 2kk jousto ollut ennenkin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Katsastuspapereissa näkyy selkeästi se 1kk korjausaika uusintakatsastukseen. Tosiaan netistä ei niitä tietoja kumminkaan taida näkyä, pelkästään paperista.

Minusta tuo 2kk ajoaika taitaa olla uusi juttu. Ei ole aikaisemmin lukenut katsastuspapereissa. Mutta ehkä poliiseilla olisi 2kk jousto ollut ennenkin?
Uusintakatsastusaika ja ajoaika on kaksi eriasiaa. Uusintakatsastuksella selviää kun katsastaa 1kk sisällä hylkäyksestä, yli jos päästää niin menee koko katsastus uusiksi. Ajaa saa sitten sen 2kk hylkäyksestä laillisesti. Nuo ajat on olleet jo vuosikausia käytössä joten ei ole mikään uusi asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Piti ihan tsekata mitä oman auton katsastuspäätöksessä lukee:
1585910789326.png

Eli auto on hylätty 17.2., jälkitarkastusaikaa on 17.3. saakka ja autolla saa ajaa 17.4. saakka.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
847
Pahoittelut kun aloitin itse jankkaamaan asiasta ja olin ihan väärässä. En tosiaan tiedä mistä itselle oli piirtynyt niin vahva käsitys että tuo 2kk olisi ollut joku uusi juttu. Jotenkin vaan on vahva muistikuva että aikaisemmin tuota ei olisi lukenut katsastuspapereissa tai Trafin verkkopalvelussa. Saatan hyvinkin olla väärässä ja on tullut vain sokeaksi sille. Auton vanhoista papereista sen näkisi kun ne on kaikki tallessa (vaikka ei sillä mitään väliä ole), mutta ei tässä nyt pääse vallitsevan tilanteen takia koko autoa hakemaan kotiin. Muistelen että se Trafin sivuilla oleva teksti olisi vaan ollut jotenkin hämäävä tai sitten olin vain sokea ja tyhmä yhtä aikaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 966
Pahoittelut kun aloitin itse jankkaamaan asiasta ja olin ihan väärässä. En tosiaan tiedä mistä itselle oli piirtynyt niin vahva käsitys että tuo 2kk olisi ollut joku uusi juttu. Jotenkin vaan on vahva muistikuva että aikaisemmin tuota ei olisi lukenut katsastuspapereissa tai Trafin verkkopalvelussa. Saatan hyvinkin olla väärässä ja on tullut vain sokeaksi sille. Auton vanhoista papereista sen näkisi kun ne on kaikki tallessa (vaikka ei sillä mitään väliä ole), mutta ei tässä nyt pääse vallitsevan tilanteen takia koko autoa hakemaan kotiin. Muistelen että se Trafin sivuilla oleva teksti olisi vaan ollut jotenkin hämäävä tai sitten olin vain sokea ja tyhmä yhtä aikaa.
Ei sitä lukenutkaan ennen vaikka säädökset oli ihan samat.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
247
Pitäis ostaa E60:een kesävanteet ja -renkaat. Kyseessä on LCI-malli ja ihan vaan takaveto, jos sillä on merkitystä. Tykkään paljon BMW:n style 351 -vanteista, mutta ainakin ulkomaalaisten foorumien mukaan ko. vanteet eivät kävisi E60:een ilman spacereita ja niidenkin kanssa vähän siinä ja siinä. Toisaalta olen taas kuullut, että vanteiden pitäisi mennä alle mukisematta. Onko kellään kokemusta/luotettavaa tietoa, että uskaltaisinko ostaa nuo F10:n vanteet vanhemman korin alle? :D Kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
318
Tarve olisi ns, peräkärryn lokasuojille seuraavanlaisilla spekseillä: peltiset ja malliltaan pyöreät, leveys vähintään 250mm, rengas, jonka halkaisija noin 680mm pitäisi mahtua sisään, muttei kovin väljästi sentään. Olisiko kellään tietoa, mistä löytäisi tällaista Suomesta tai euroopasta? Jenkeistä toki löytyy, mutta postit maksaa kohtuuttomasti. Tai jos ei valmista löydy, tietääkö joku, mitä kautta voisi teettää. Malli kutakuinkin tällainen, mitä hakusessa:



Edittiä: Ja just kun päiväkausia oli etsinyt ja miettinyt, löytyi sopivat Saksasta.
 
Viimeksi muokattu:

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 381
saaks jostain usb a-b piuhoi missä 5voltti jätetty pois
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
598
Pitäis ostaa E60:een kesävanteet ja -renkaat. Kyseessä on LCI-malli ja ihan vaan takaveto, jos sillä on merkitystä. Tykkään paljon BMW:n style 351 -vanteista, mutta ainakin ulkomaalaisten foorumien mukaan ko. vanteet eivät kävisi E60:een ilman spacereita ja niidenkin kanssa vähän siinä ja siinä. Toisaalta olen taas kuullut, että vanteiden pitäisi mennä alle mukisematta. Onko kellään kokemusta/luotettavaa tietoa, että uskaltaisinko ostaa nuo F10:n vanteet vanhemman korin alle? :D Kiitos.
ET noissa Style 351:sissä on ilmeisesti 8,5" vanteessa 33 mm ja 9" vanteessa 44 mm, vanhemmissa 5-sarjoissa vakio vanteen ET on ollut jostain E34:sesta lähtien 20 mm luokkaa, joten E60 taitaa vaatia noilla vanteilla 10-20 mm spacerit ja oikean kokoiset renkaat.
Mutta en nyt heti keksi mitään syytä miksi noita ei saisi soviteltua E60:sen alle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
420
Vinkkiä kaivataan: Mersun kone jossa käyntilämpöisenä ilmestyvät kuuluviin kaikenmaailman kilkatukset ja kalkatukset, ja jonkinlainen laahaava ääni, mutta kylmänä käy silkinpehmeästi. Nyt sisässä 5w-40 öljyt, kannattaisiko kokeilla jäykemmät 5w-50 öljyt sisään kun nyt tuntuu että kylmänä käy paremmin? Jos häiriöäänessä hydr.venttiilinnostajista kyse niin eikö ne pitäisi kylmänä ääntää enemmän jos öljynpaineessa/öljynkierrossa ongelmaa? Ja siten paksumman öljyn vaihtamalla ei ainakaan pitäisi pahentaa ongelmaa..? :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Vinkkiä kaivataan: Mersun kone jossa käyntilämpöisenä ilmestyvät kuuluviin kaikenmaailman kilkatukset ja kalkatukset, ja jonkinlainen laahaava ääni, mutta kylmänä käy silkinpehmeästi. Nyt sisässä 5w-40 öljyt, kannattaisiko kokeilla jäykemmät 5w-50 öljyt sisään kun nyt tuntuu että kylmänä käy paremmin? Jos häiriöäänessä hydr.venttiilinnostajista kyse niin eikö ne pitäisi kylmänä ääntää enemmän jos öljynpaineessa/öljynkierrossa ongelmaa? Ja siten paksumman öljyn vaihtamalla ei ainakaan pitäisi pahentaa ongelmaa..? :hmm:
Mikähän kone on kyseessä? Öljyhän muuttuu juoksevammaksi lämmetessään ja sitä kautta kylmänä öljynpaine on korkeampi ja siksi äänet ilmaantuu koneen lämmettyä. Tosiaan jäykempää öljyä voi kokeilla ensiavuksi tuohon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
420
Mikähän kone on kyseessä? Öljyhän muuttuu juoksevammaksi lämmetessään ja sitä kautta kylmänä öljynpaine on korkeampi ja siksi äänet ilmaantuu koneen lämmettyä. Tosiaan jäykempää öljyä voi kokeilla ensiavuksi tuohon.
M272 bensa V6, liitän tähän kohta videon äänistä kun saan kännykältä siirrettyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
232
M272 bensa V6, liitän tähän kohta videon äänistä kun saan kännykältä siirrettyä.
Mahdankohan muistaa oikein, mutta olikohan kyseisessä motissa jotain materiaaliongelmaa jäkopäässä/tasapainoakselilla tai jotain, joskus 2000-luvun alkupuolella?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
420
Mahdankohan muistaa oikein, mutta olikohan kyseisessä motissa jotain materiaaliongelmaa jäkopäässä/tasapainoakselilla tai jotain, joskus 2000-luvun alkupuolella?
Joo on, mutta se on korjattu. Itse epäilen kalkatuksen kohteeksi nostajia, nokka-akselin säätömekanismia, tai kiertokangen laakeria. Lähinnä tässä nyt mietin että voiko jäykempi öljy pahentaa tilannetta jonkun noiden osalta jos vikaa on.
Tässä kuuluu kalkatus:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
232
Joo on, mutta se on korjattu. Itse epäilen kalkatuksen kohteeksi nostajia, nokka-akselin säätömekanismia, tai kiertokangen laakeria. Lähinnä tässä nyt mietin että voiko jäykempi öljy pahentaa tilannetta jonkun noiden osalta jos vikaa on.
Tässä kuuluu kalkatus:
Eihän tuo kameran läpi ainakaan kovin pahalta kuulosta ja tuon äänen perusteella veikkaisin nostajaa tai jopa paria. Jos maltat pestä löpöllä tai vaikka noilla kaupan litkuilla ennen öljyjen vaihtoa ja uudet sisään, vaikka ne -50 tai miks ei -60 öljyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Koneen edestä kuuluva napsutus on varmaan joku apulaite ja yläkerran lievä tikistys varmaan juurikin nostajat. Uutta öljyä tosiaan vaan sisään (paljonko vanhoilla on ajettu?) ja ehkä forte tms. käsittely saattaisi myös auttaa. Laakerivika pitäisi kyllä huomattavasti pahempaa ääntä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
2 111
Vaihdatin tuossa pari päivää sitten auton alle tuliterät Michelinin X-Ice North 4:t ja tuntuu että auton perä lähtee huojumaan helposti. Yli satasen vauhtiin kun menee, niin tuntuu että kun rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan vähän, niin ohjaus reagoi vasta n. sekunnin viiveellä ja tuntuu että perä on tosi levoton. Kaupunkinopeuksissa ei mitään ongelmaa. Ei kilise/kolise mikään.

Voi tosin olla että vaikuttaa se, että a) sataa vitusti b) tuulee vitusti. Onko kumminkin jotain mitä kannattaisi tarkastuttaa? Renkaat on jälkikiristetty ja rengaspaineen tarkistettu.
Missä kunnossa alusta on?
Onko pokittaistangon puslat ehjät kun tietyissä renkaissa huomaa efot paremmin.
Michelin renkaat ovat yleisesti aavistuksen löysemmät heidän kylkirakenteiden takia ja sen takia ovat myös kevyemmät.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
420
Eihän tuo kameran läpi ainakaan kovin pahalta kuulosta ja tuon äänen perusteella veikkaisin nostajaa tai jopa paria. Jos maltat pestä löpöllä tai vaikka noilla kaupan litkuilla ennen öljyjen vaihtoa ja uudet sisään, vaikka ne -50 tai miks ei -60 öljyt.
Joo ei tilanne vielä onneksi ole kovin paha, erikoisesti tosin kuuluu moottorin mekaaniset äänet hieman enemmän sisälle kuskin paikalle kuin noin ulkopuolelle konepelti auki. Mutta ei niitä oikein kameralla taltioi.
Laitoin jo yhden purkin x1r öljynlisäainetta koneeseen, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Täytyy koittaa ne jäykemmät öljyt seuraavaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
420
Koneen edestä kuuluva napsutus on varmaan joku apulaite ja yläkerran lievä tikistys varmaan juurikin nostajat. Uutta öljyä tosiaan vaan sisään (paljonko vanhoilla on ajettu?) ja ehkä forte tms. käsittely saattaisi myös auttaa. Laakerivika pitäisi kyllä huomattavasti pahempaa ääntä.
Ok kiitos, tuo napsutus tosiaan ilmestynyt vasta viime aikoina. Öljyillä on ajettu vasta 4tkm., mutta ajattelin ne kyllä jo nyt vaihtaa kun oli talven seisonnassa auto pressukatoksessa. X1R tökötin laitoin öljyyn muutama sata km sitten, ja sekoitan Liqui Molyn Engine Flushin vielä öljyihin juuri ennen vaihtoa, niin saa nähä onko vaikutusta, +vaihdossa se 5w-50 öljy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4
Tee-se-itse ratkaisua takaluukun kassikoukuille? Näinkin yksinkertainen varuste uupuu vaihdokistani.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
282
Jos löytyy reiät tai muuten saa kiinni niin tämä voisi olla toimiva ratkaisu.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 058
Autossa tulee vikakoodia, että katalysaattori olis rikki. Kuitenkin päästöistä menee läpi, jos nollaa tuon koodin, niin ajattelin holkin laittoa takimmaiseen lambdaan. Sattuisiko kukaan tietämään saisiko tällaista lähempää suomea, kun menee ebayn postiajat todella pitkälle?

O2 02 Oxygen Sensor Restrictor Extension Spacer Catalytic Converter M18×1.5 New | eBay
Joudut sitten aina ottamaan katsastukseen pois tuon. Onko kauheasti järkeä?

Helpompaa se vikakoodin nollaus on.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
184
Joudut sitten aina ottamaan katsastukseen pois tuon. Onko kauheasti järkeä?

Helpompaa se vikakoodin nollaus on.
Mites tuo katsastukseen vaikuttaa, sillä ainoastaan moottorinohjaukselle menevää tietoa on tarkoitus muokata, eikä itse päästöarvoja? Vai olenko nyt ihan kujalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 058
Mites tuo katsastukseen vaikuttaa, sillä ainoastaan moottorinohjaukselle menevää tietoa on tarkoitus muokata, eikä itse päästöarvoja? Vai olenko nyt ihan kujalla.
Eräät moottorit käyttää myös post-cat lambdaa seosten säätelyyn, eli molempia. Ainakin tietyt VAG:t, mm, joten sitä ei kannata laittaa tollasen adapterin päähän. Mm. mk1 octavia on yksi mihin olen törmännyt ja se toimi noin.

Jos katsari on yhtään hereillä niin alkaa kyllä epäily että onko katalysaattori osittain rikki tai tyhjennetty, jos päästöt ei ole hyvät, siis jos tommonen patentti on lambdassa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
184
Eräät moottorit käyttää myös post-cat lambdaa seosten säätelyyn, eli molempia. Ainakin tietyt VAG:t, mm, joten sitä ei kannata laittaa tollasen adapterin päähän. Mm. mk1 octavia on yksi mihin olen törmännyt ja se toimi noin.

Jos katsari on yhtään hereillä niin alkaa kyllä epäily että onko katalysaattori osittain rikki tai tyhjennetty, jos päästöt ei ole hyvät, siis jos tommonen patentti on lambdassa.
Ok, kiitos selvennyksestä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
446
Pitäis ostaa uudet kesärenkaat ja tänään kun kaivoin varastosta vanhoja kesärenkaita paremmin esille huomasin, että 2 rengasta on kulunut nauhoille saakka ja 2 rengasta on vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Tuo auto on mulla ollut n. vuoden ja renkaat tuli mukana, loppuun kuluneet renkaat luonnollisesti olleet vetävässä päässä, jonka aurauskulmat on sittemmin korjattu.

Onko mitään todellista syytä miks pitäis/kannattais ostaa kaikki 4 uutta rengasta kerralla ja laittaa ne alle? Lakiteknisestihän eri akseleilla saa olla erilaiset rengasparit, käsittääkseni?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
1 147
Pitäis ostaa uudet kesärenkaat ja tänään kun kaivoin varastosta vanhoja kesärenkaita paremmin esille huomasin, että 2 rengasta on kulunut nauhoille saakka ja 2 rengasta on vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Tuo auto on mulla ollut n. vuoden ja renkaat tuli mukana, loppuun kuluneet renkaat luonnollisesti olleet vetävässä päässä, jonka aurauskulmat on sittemmin korjattu.

Onko mitään todellista syytä miks pitäis/kannattais ostaa kaikki 4 uutta rengasta kerralla ja laittaa ne alle? Lakiteknisestihän eri akseleilla saa olla erilaiset rengasparit, käsittääkseni?
Saa olla eri akseleilla eri rengasparit. Suositus on, että taakse aina paremmat renkaat, vaikka olisi etuvetoinen auto. Tämä siksi, että sitten siinä ääritilanteessa, äkkijarrutuksessa pito on parempi perässä, joten perä ei lähde niin helposti luisuun. On huomattavasti parempi ajaa sinne metsään keula edellä, kuin kylki edellä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 601
Juurikin näin. Selkeästi erilaisilla rengaspareilla aina parempikuntoiset taakse.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
446
Saa olla eri akseleilla eri rengasparit.
Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 439
Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?
Riippuu nyt varmaan onko 15" vai 22" barumit ja kuinka pitkään autoa meinaat pitää, eli kustannuskysymys. Jos ajelet seuraavat vaikka kolme vuotta niin kaikki uusiks vaan, tai jos paaliin tai myyntiin vuoden sisään niin kahdet riittää.

Ja itse laitan aina ne paremmat eteen sanoo suositukset mitä vaan, pienet sladit hoituu aina:cool:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 318
Saa olla eri akseleilla eri rengasparit. Suositus on, että taakse aina paremmat renkaat, vaikka olisi etuvetoinen auto. Tämä siksi, että sitten siinä ääritilanteessa, äkkijarrutuksessa pito on parempi perässä, joten perä ei lähde niin helposti luisuun. On huomattavasti parempi ajaa sinne metsään keula edellä, kuin kylki edellä.
Nykyautoissa ajonvakautus hyötyy hyvistä renkaista edessä ja pystyy pitämään keulan menosuuntaan, jos pitoa on käytettävissä. Paremmat renkaat kuitenkin tulee laittaa taakse, jotta mahdollisessa vesiliirtotilanteessa takarenkaat säilyttävät pitonsa mahdollisimman pitkään.

Jos taas tilanne on se, että rengasparit on likimain yhtä kuluneet, laittaisin paremmat vetävillä pyörille, jotta kuluma saadaan pidettyä tasaisena.

Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?
Ei varmaan mitään suurta käytännön hyötyä. Joku nelivetoauto taas saattaa vaatia melko tarkkaan saman vierintähalkaisijan molemmille akseleille, johon vaikuttaa myös kuluma. Riippuen monesta asiasta itse laittaisin kaikki renkaat uusiksi. Ei kirpaise kuin kerran ja tulee samalla vaivalla hoidettua koko rengastus kuntoon.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
446
Tottakai on. Ääritilanteessa auton molemmat akselit käyttäytyvät mahdollisimman samankaltaisesti.
Jos ajelet seuraavat vaikka kolme vuotta niin kaikki uusiks vaan
Riippuen monesta asiasta itse laittaisin kaikki renkaat uusiksi. Ei kirpaise kuin kerran ja tulee samalla vaivalla hoidettua koko rengastus kuntoon.
Njoo, tarkoitus on ajella autolla niin pitkään kuin se kulkee, eli taidanpa laittaa kaikki uusiks. Harmittaa vaan heittää pois kahta rengasta joilla vielä varmaan sen pari kesää ainakin ajelis. Kiitos kuitenkin vastauksista.

Mistähän tuo huomattavan epätasainen kuluminen etu-/takarenkaiden välillä voisi johtua? Takarenkaat on edelleen siinä kunnossa, että nillä varmaan vielä kesän-pari ainakin ajelis. Aurauskulmat tosiaan tarkistutin ja korjautin kun oli renkaiden sisäreunasta nauhat jo esillä, vaikka oli ne eturenkaat muutenkin kyllä ihan finaalissa. Loogisesti ajateltuna voi toki olla, että edellinen omistaja on aina pitäny samoja pyöriä edessä ja samoja takana, pari kesää auto tosiaan mulla vasta ollut. Auto myös +120km/h nopeudessa selkeästi ravisti (tuntui siis lähinnä ratissa, koko auto ei vatkannut) kesärenkailla ajaessa joka johtunee huonosti tasapainossa olevista renkaista, voiko se aiheuttaa noin voimakasta kulumista? Suurin osa ajosta on työmatkaa 120km/h motarilla.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
139
Aiheeseen liittyen, kuinka suuri kulumisero pitää olla saman akselin eri puolen renkaissa ennen kuin asian huomaa ajaessa? Mulla on C5 Corvetessa vasen eturengas pari vuotta ja pari millimetriä uudempi kuin oikean puolen rengas. Ilmeisesti siis edellisellä omistajalla on ollut rengasrikko, ja kun kyseessä on run-flatit (Goodyear Eagle F1) niin niitä ei käsittääkseni aina rengasrikon jälkeen korjata vaan mieluummin ostetaan uusi rengas tilalle. Muuten siis molemmat renkaat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia, ja paineet on samat. Välillä tuntuu, että suoralla tiellä auto hieman puoltaa oikealle, mutta se voi kyllä johtua säätämättömistä kulmistakin tai ihan vain siitä, että tiet on yleensä hieman kallellaan oikealle.

Takarenkaat (jotka on tässä ihan eri kokoa kuin eturenkaat) pitää joka tapauksessa uusia aika pian, joten mietin samaa kuin edellinen kirjoittaja, että ostaisinko samalla kaikki neljä rengasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 868
Aiheeseen liittyen, kuinka suuri kulumisero pitää olla saman akselin eri puolen renkaissa ennen kuin asian huomaa ajaessa? Mulla on C5 Corvetessa vasen eturengas pari vuotta ja pari millimetriä uudempi kuin oikean puolen rengas. Ilmeisesti siis edellisellä omistajalla on ollut rengasrikko, ja kun kyseessä on run-flatit (Goodyear Eagle F1) niin niitä ei käsittääkseni aina rengasrikon jälkeen korjata vaan mieluummin ostetaan uusi rengas tilalle. Muuten siis molemmat renkaat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia, ja paineet on samat. Välillä tuntuu, että suoralla tiellä auto hieman puoltaa oikealle, mutta se voi kyllä johtua säätämättömistä kulmistakin tai ihan vain siitä, että tiet on yleensä hieman kallellaan oikealle.

Takarenkaat (jotka on tässä ihan eri kokoa kuin eturenkaat) pitää joka tapauksessa uusia aika pian, joten mietin samaa kuin edellinen kirjoittaja, että ostaisinko samalla kaikki neljä rengasta.
Ei pari milliä tunnu missään.

Enemmän vaikuttaa leveä rengas ja urat sekä se, että tiet viettää aina oikealle jotta vedet valuu pois...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 966
Autossa tulee vikakoodia, että katalysaattori olis rikki. Kuitenkin päästöistä menee läpi, jos nollaa tuon koodin, niin ajattelin holkin laittoa takimmaiseen lambdaan. Sattuisiko kukaan tietämään saisiko tällaista lähempää suomea, kun menee ebayn postiajat todella pitkälle?

O2 02 Oxygen Sensor Restrictor Extension Spacer Catalytic Converter M18×1.5 New | eBay
Se että auto menee läpi pakokaasutestistä sieltä putken päästä mittaavalla koneella ei oikeastaan kerro kovinkaan kummoista tietoa siitä onko katti kunnossa vai ei.. Lähinnä sen että onko siellä ylipäätään katalysaattoria.

Sanoisin näin perstuntumalta että on n. 10 kertaa useammin hajoaa lambda-anturi kuin katti, tuon voi todennäköisesti tarkistaa livedataa näyttävällä lukijalla. Jos se jälkilambda ei tee (suunnilleen) samanlaista käyrää kuin ensimmäinen, niin todennäköisesti katti on ehjä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 318

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
Käytännössähän tuo on vain letkunpätkä, eikä sillä öljy siirry ilman varsinaista pumppua viskositeettinsa takia. Käytännön kokemuksia minulla ei kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 868

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
Tuosta en tiedä, mutta jos budjetti venyy hieman parempaan, niin tällaisella on tullut touhuttua:

Edit, ohjaustehostimen nesteet on yleensä perus-ATF:n tasoa viskositeetilla, joten saattaa olla siinä ja siinä lähteekö "lappoefektillä" tarpeeksi hyvin. Ainahan voi kokeilla pelkällä läpinäkyvällä letkulla ja imeä itse. :D
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
372

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
Otat tehostimen paluuletkun irti ja työnnät astiaan. Auto käyntiin, kääntelet rattia ja lisäät uutta öljyä sitä mukaan kun säiliö tyhjenee. Varot vaan ettei tyhjäksi pääse, sillon joutuu ilmaamaan koko systeemin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 035
Kenelläkään haisua mistä sais ladattua Mazda 6 -08 manuaalin missä olis autosta räjäytyskuva? Pitäis vahän päästä purkamaan sisätilojen maskeja ja keskikonsolia ja olis hyvä tietää missä ja miten eri osia irroitetaan etten revi kaikkia klipsuja heti paskaks..

Ja mikähän toi edes on englanniks? Jonkun repair guiden löysin mutta siinä oli vaan teknisistä vioista ja niiden korjauksesta..
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
751
Kenelläkään haisua mistä sais ladattua Mazda 6 -08 manuaalin missä olis autosta räjäytyskuva? Pitäis vahän päästä purkamaan sisätilojen maskeja ja keskikonsolia ja olis hyvä tietää missä ja miten eri osia irroitetaan etten revi kaikkia klipsuja heti paskaks..

Ja mikähän toi edes on englanniks? Jonkun repair guiden löysin mutta siinä oli vaan teknisistä vioista ja niiden korjauksesta..
Tässä tulee jonkinlaista ohjetta:
-Mazda 6 korjausopas on myynnissä Alfamerin kaupassa. Varmaan jostain kivijalkaliikkeestäkin löytyy. Alla nettilinkki sivustolla ja siellä hakutoiminnolla löytyy.
Alfamer / Karistopap Oy

- Räjäytyskuvia ja osien alkuperäiset varaosanumerot on netissä saatavilla. Hyvä sivusto on alla linkattuna. Sieltä etsit vaan oman autosi. Itse olen tuota sivustoa käyttänyt kun on OE-varaosanumeron perusteella pitänyt tilata osia.
PartSouq Auto Parts Around the World
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 035
Tässä tulee jonkinlaista ohjetta:
-Mazda 6 korjausopas on myynnissä Alfamerin kaupassa. Varmaan jostain kivijalkaliikkeestäkin löytyy. Alla nettilinkki sivustolla ja siellä hakutoiminnolla löytyy.
Alfamer / Karistopap Oy

- Räjäytyskuvia ja osien alkuperäiset varaosanumerot on netissä saatavilla. Hyvä sivusto on alla linkattuna. Sieltä etsit vaan oman autosi. Itse olen tuota sivustoa käyttänyt kun on OE-varaosanumeron perusteella pitänyt tilata osia.
PartSouq Auto Parts Around the World
Jees, tänks. Tuolta varmaan löytyy tarpeeks tarkat kuvat ja ohjeet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 035
Mulla on ollut monta Alfamerin korjausopasta. Niissä on tarkat yksityiskohtaiset ohjeet verhoilun irrottamiseksi..
Olis ihan kiva mutta ihan niin paljon en tarvii purkamisia että pitäis opus olla, riittää kun näjen noi pari juttuia silloin ku pitää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
90 378
Viestejä
1 850 809
Jäsenet
39 204
Uusin jäsen
lastu

Hinta.fi

Ylös Bottom