Varsinkin mikäli auto on ostettu liikkeestä, niin saattaa olla että se on "meikattu" myyntikuntoon. Meikkauksen taso vaihtelee ja osa kestää pesun ja osa ei.Onko jotain kikkakolmosta, millä saisi helposti peittoon syviä naarmuja mustasta autosta? Ei varsinaisesti näytä siltä, että joku olisi avainta siinä vedellyt, eli ei vain ole mikään yksi pitkä veto, vaan vähän siellä täällä lyhyitä naarmuja. Oven kahvassa samaten oli kolhu, liekö joku varomattomasti pakkaillut omaa autoaan mun vieressä. Naarmut oli toisaalta osittain ainakin semmosissa paikoissa (etulokarissa aivan alhaalla ja yksi konepellissä) etten tiedä, miten niitä vahingossa saisi aikaiseksi.
Auto ei ole kauaa minulla ollut, mutta sen verran ne nyt pisti silmään siitepölynkin alta, että olisi ne varmaan jo aiemminkin huomannut. Varsinkin auton ollessa liikkeessä puhtaana.
Tai onko voinut olla pinnassa joku auton värinen vaha, mikä on vain kulunut pois kun käytin auton Bilian pesukadulla?
Jos kiveniskemä löytyy jo valmiiksi niin hellepäivänä suoraan auringonpaisteeseen ja sitten jääkylmää vettä lasille. On aika monet lasit halkaistu noin ihan yrittämättäkin autoa pestessä.Testasin ensin asiaa itse, Autoglym Glass cleaner yms mikä se olikaan, ei lähtenyt naarmu. Sitten kysyin tuulilasiliikkeen mielipidettä, ei mene vakuutuksen piikkiin tuollainen, joten uusi lasi olisi n. 600e. Viimeisenä kävin sitten sellaisessa autonpesuliikkeessä, jossa ihan koneella vedettiin hiontatahnan kanssa, mutta ei sekään onnistunut, ei tosin mitään maksanutkaan.
Nyt siis pitää joko toivoa että lasissa olevassa kiveniskelmästä lähtee lasi halkeamaan tai sitten kustantaa uusi lasi itse.
Riippuu haetaanko väliaikaista vai pidempää apua. Väliaikaisesti auttaa meikkivahat ja pidempiaikaisesti myllytys, ei siihen sen kummempia kikkoja ole. "Myllyttää" voi käsinkin, jos paikallisia maalinaarmuja, jos pellissä asti niin paikkamaalaus.Onko jotain kikkakolmosta, millä saisi helposti peittoon syviä naarmuja mustasta autosta? Ei varsinaisesti näytä siltä, että joku olisi avainta siinä vedellyt, eli ei vain ole mikään yksi pitkä veto, vaan vähän siellä täällä lyhyitä naarmuja. Oven kahvassa samaten oli kolhu, liekö joku varomattomasti pakkaillut omaa autoaan mun vieressä. Naarmut oli toisaalta osittain ainakin semmosissa paikoissa (etulokarissa aivan alhaalla ja yksi konepellissä) etten tiedä, miten niitä vahingossa saisi aikaiseksi.
Auto ei ole kauaa minulla ollut, mutta sen verran ne nyt pisti silmään siitepölynkin alta, että olisi ne varmaan jo aiemminkin huomannut. Varsinkin auton ollessa liikkeessä puhtaana.
Tai onko voinut olla pinnassa joku auton värinen vaha, mikä on vain kulunut pois kun käytin auton Bilian pesukadulla?
Ota irti ja tee autosta parempi.
Ainakin pari vuotta sitten onnistui, kun katsastin nastoilla. Niiden pitää vaan olla katsastuskelpoiset, ei kiinnostanut ajankohta.Saanko viedä auton katsatukseen talvirenkailla nyt? Onnistuuko ajan varaamall?
Saat katsastaa, korjata, myydä tai tilapäisesti siirtää auton. Kannattaa varata se aika niin kuin muusakin "laittomassa katsastukseen ajossa".Saanko viedä auton katsatukseen talvirenkailla nyt? Onnistuuko ajan varaamall?
Nyt oikeasti:Polttoaineen hinta on aina korkeimmillaan keskiviikkoisin. Muistan kuulleeni joskus syyn siihen mutta en muista mikä se oli. Onko tietoa mikä tämä "keskiviikon hinnankorotus" syyn aiheuttaa..?
Urpaanilegendaa tahi ei, mutta eilen hinnat heitteli taas pk -seudulla 1,59-1,65 ja tänään 1,52-1,54/litra 95E.Nyt oikeasti:
polttoaineen hinta keskiviikko - Google-haku
Ja vastauksena kysymykseen niin urbaanilegendaa ja huuhaalehtien höpötystä. Polttoaineenhinta vaihtelee kun vaihtelee. Pelkästään kuukle antoi kaksi "testiä" joissa iltapulun testin mukaan keskellä viikkoa olisi kalleinta ja aamulehden mukaan tilanne on juuri päinvastainen.
Oikeastihan noihin vaikuttaa maailman markkinatilanteen lisäksi kauppiaitten pelisilmä, esim. Juhannuksen alla kannattaa hintoja ruuvata vähän korkeammaksi, kun ohikulkua paljon eikä reissun päällä välttämättä vahdata sitä halvinta pensaa...
Radiossa joku aika sitten kerrottiin tutkimuksesta, jossa kerrottiin polttoaineen olevan kalleimmillaan keskiviikkoisin. Johtui siitä, että ihmiset tankkasivät silloin ahkerimmin. Ei ole kyllä mitään linkkiä tutkimukseen ja tietoa sen todenperäisyydestä. Olen kyllä huomannut saman kun ajan vitostietä päivittäin. Keskiviikko-torstai akselilla on kalleinta matkan varella olevilla huoltoasemilla.Nyt oikeasti:
polttoaineen hinta keskiviikko - Google-haku
Ja vastauksena kysymykseen niin urbaanilegendaa ja huuhaalehtien höpötystä. Polttoaineenhinta vaihtelee kun vaihtelee. Pelkästään kuukle antoi kaksi "testiä" joissa iltapulun testin mukaan keskellä viikkoa olisi kalleinta ja aamulehden mukaan tilanne on juuri päinvastainen.
Oikeastihan noihin vaikuttaa maailman markkinatilanteen lisäksi kauppiaitten pelisilmä, esim. Juhannuksen alla kannattaa hintoja ruuvata vähän korkeammaksi, kun ohikulkua paljon eikä reissun päällä välttämättä vahdata sitä halvinta pensaa...
Kannattaa mitata niin saat täysin varmuuden.Nyt on kysyttävä täältä apua.
Auto lähti vaihtoon, Primera p12, ja siitä jäi talvirenkaat vanteineen. Netissä joka paikassa kerrotaan pulttijaon olevan 5×114,3.
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa , no vanteissa on kuitenkin merkintä 5×100? Ne renkaat vanteineen on siis aina olleet siinä. Mitä en nyt ymmärrä? Ei kait 114,3 ja 100 ole yhteensopivia keskenään?
Ideahan oli siis siitä ottaa talvirenkaat Avensikseen jos pulttijako on sama.
Olipas hankalasti esitetty mittaustapa.Kannattaa mitata niin saat täysin varmuuden.
Näin mittaat vanteen Off Set mitan ja pulttijaon | Suomen Erikoisvanteet Oy
No niinpä muuten olikin. Otin ensimmäisen joka tuli vastaan sen kummemmin lukematta tarkemmin.Olipas hankalasti esitetty mittaustapa.
tämä on huomattavasti selkeämpi.
Tässä taas mittaustulos vaihtelee pultinreiän halkaisijan mukaan. 100 ja 114,3 välinen ero on onneksi niin suuri, että sen eron saa kyllä mitattua.Olipas hankalasti esitetty mittaustapa.
tämä on huomattavasti selkeämpi.
Paitsi, että sillä hankalalla tulee 5- pulttisenkin kanssa oikea tulos ja tuo sinun esittämä tapa antaa tulokseksi mitä sattuu tapauksesta riippuen.Olipas hankalasti esitetty mittaustapa.
tämä on huomattavasti selkeämpi.
Oli pakko kokeilla ja toimiihan tämä! Oli jo valmiiksi kaksi halkeamaa, toinen noin metrin ja toinen joku 60cm niin molempiin tuli lisää mittaa 20-30cm 1.5 litran pullollisella hanakylmää vettä.Jos kiveniskemä löytyy jo valmiiksi niin hellepäivänä suoraan auringonpaisteeseen ja sitten jääkylmää vettä lasille. On aika monet lasit halkaistu noin ihan yrittämättäkin autoa pestessä.
Jos ei täysi pöljä ole, niin saa kyllä millin sisään mitattua. Kyllä tuolla monimutkaisella tavallakin saa turattua monella tapaa.Paitsi, että sillä hankalalla tulee 5- pulttisenkin kanssa oikea tulos ja tuo sinun esittämä tapa antaa tulokseksi mitä sattuu tapauksesta riippuen.
Se vaan, että tuo tarkkuus ei riitä alkuunkaan. Huvikseni mittasin VW:n oem vanteet tuolla tavalla ja mitta oli 114mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että oikea jako on 112 eikä 114,3.Jos ei täysi pöljä ole, niin saa kyllä millin sisään mitattua. Kyllä tuolla monimutkaisella tavallakin saa turattua monella tapaa.
Taisi olla vielä kolmaskin tapa, että mitattiin rinnakkaiset pultit ja siitä jollain kaavalla sai saman tuloksen.
Ootko sä nyt edelleenkään mitannut sitä jakoa, että mikä se ihan oikeasti on?Lähinnä tässä mietityttää se, miksi joka paikassa on kerrottu olevan 114,3 ja vanteen taakse painettu 100
Kuulin myös viime syksynä tästä teoriasta ja mielenkiinnosta aloin seuraamaan tilannetta työmatkan varrella olevien Nesteen ja St1:n kohdalla. Toden totta, keskiviikkoisin hinnat lähes aina pompsahtavat tiistaihin verrattuna, eroa voi olla jopa 10-15 senttiä per litra. Ja hauskana detailina myös se, että Neste on yleensä nostanut hintoja ke-aamuna aikaisemmin kuin St1, jolloin viereisellä St1:llä tankkaa selvästi edullisemmin. Tämä siis Tampereella. Empiiristen havaintojen perusteella olen siis alkanut painottamaan tankkaamista tiistailleRadiossa joku aika sitten kerrottiin tutkimuksesta, jossa kerrottiin polttoaineen olevan kalleimmillaan keskiviikkoisin. Johtui siitä, että ihmiset tankkasivät silloin ahkerimmin. Ei ole kyllä mitään linkkiä tutkimukseen ja tietoa sen todenperäisyydestä. Olen kyllä huomannut saman kun ajan vitostietä päivittäin. Keskiviikko-torstai akselilla on kalleinta matkan varella olevilla huoltoasemilla.
Joo pahoittelut. Mittasin tuolla ohjeella ja 114,3 se on vaikka vanteessa on painettu 100...Ootko sä nyt edelleenkään mitannut sitä jakoa, että mikä se ihan oikeasti on?
Primerassa pitäisi tosiaan olla 5*114.3, ellei joka napaa ole vaihdettu johonkin datsunin napaan (tuskimpa). Kannattanee samalla mitata keskireikä, lottoan ettei Nissanin vanne istu suoraan jos ollenkaa Tojoon...
Pari pointtia:
- Vanteen merkinnät saattaa olla aivan mitä tahansa puutaheinää, varsinkin jos kyseessä jotkin nönnönnöö merkittömät vanteet.
- Oletko varmistanut ettei ko. vanteet ole tuplajaolla (10 reikää), jolloin vanteeseen voi olla merkitty molemmat tai vain toinen jako?
- Ja sitte se viimeinen case: eihän vaan ole väkisin survottu väärällä jaolla olevia vanteita vuositolkulla paikalleen? Onnistuu tuollakin jaolla, joskin kiinni pysyminen on ihan tuurissaan...toki paranee ajan kanssa kun reijät kairautuu sopiviksi
Ei tosiaan mene. Tai sitten samalla survomistekniikalla voisi laittaa vaikka nelipulttisen vanteen viisipulttiseen napaan.- Ja sitte se viimeinen case: eihän vaan ole väkisin survottu väärällä jaolla olevia vanteita vuositolkulla paikalleen? Onnistuu tuollakin jaolla, joskin kiinni pysyminen on ihan tuurissaan...toki paranee ajan kanssa kun reijät kairautuu sopiviksi
Just kävin mittaan VW:n oem vanteet sillä tavalla kuin olen aina tehnyt ja mitta oli 112mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että tapoja taitaa olla aika monta Oon joskus oppinut nimittäin, että mitta on noiden vastakkaisten pultinreikien ulkoreunasta keskelle väli. (Vanteen takaa, ettei kartio sotke mittausta) Nelipulttisissa toki reiän keskeltä keskelle. Edit: ajatuspierun korjasin. Tuo mun mallihan olikin jo täällä esitetty "helppona" mallina.Se vaan, että tuo tarkkuus ei riitä alkuunkaan. Huvikseni mittasin VW:n oem vanteet tuolla tavalla ja mitta oli 114mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että oikea jako on 112 eikä 114,3.
Ainoa varma tapa on aina käyttää keskeltä keskelle mittoja (ja tämä siis tarkasti tehtynä onnistuu ulkoreunasta sisäreunaan mittaamalla). Reikien reunoja ei voi käyttää kun ne ei ole millään tapaa standardeja ja reiän koko suhteessa pulttiin heittää tapauksesta riippuen, puhumattakaan siitä että pultitkin voi olla M12 tai M14 tapauksesta riippuen. Varsinkin kun noita yleisiä jakoja on 108, 110, 112 ja 114,3 niin millinkin heitto mitassa tekee liian suuren epävarmuustekijän.Just kävin mittaan VW:n oem vanteet sillä tavalla kuin olen aina tehnyt ja mitta oli 112mm. Tuostahan onkin tosi hyvä päätellä, että tapoja taitaa olla aika monta Oon joskus oppinut nimittäin, että mitta on noiden vastakkaisten pultinreikien ulkoreunasta keskelle väli. (Vanteen takaa, ettei kartio sotke mittausta) Nelipulttisissa toki reiän keskeltä keskelle. Edit: ajatuspierun korjasin. Tuo mun mallihan olikin jo täällä esitetty "helppona" mallina.
Pitää paikkaansa. Tiedän, ettei oma tapani ole mitenkään oikeasti tarkka, mutta tuota ei ole tarvinnut pohtia enempää, sillä osumatarkkuus on ollut riittävä. Mittaamasi 114mm kuulosti aika reilulta virheeltä ja piti ihan käydä tarkistamassa, miten itse olen tuon mitannut.Ainoa varma tapa on aina käyttää keskeltä keskelle mittoja (ja tämä siis tarkasti tehtynä onnistuu ulkoreunasta sisäreunaan mittaamalla). Reikien reunoja ei voi käyttää kun ne ei ole millään tapaa standardeja ja reiän koko suhteessa pulttiin heittää tapauksesta riippuen, puhumattakaan siitä että pultitkin voi olla M12 tai M14 tapauksesta riippuen. Varsinkin kun noita yleisiä jakoja on 108, 110, 112 ja 114,3 niin millinkin heitto mitassa tekee liian suuren epävarmuustekijän.
Saa sen poruutettua ainakin laseja vaihtavissa firmoissa eikä muistaakseni maksa hirveitä. Tuo halkeama vaan vaikuttaa senverran pitkältä että tulee etuoikealle katsoessa näkökenttään ja siitä taas katsastusmies ei tykkää. Noissakin eroa inssikohtaisesti miten suhtautuvat kun on vänkärin puolella.
2010 vuoden Fiat Punton tuulilasissa on kiveniskeämä ja siitä on alkanut halkeama etenemään. Voiko tuota halkeaman laajenemista mitenkään estää ja jos pystyy niin paljonkohan sellainen operaatio maksaa jossain tuulilasin korjausliikkeessä?
Seison korjattuna, 110 menee helposti 12millisillä, satku eiEi tosiaan mene. Tai sitten samalla survomistekniikalla voisi laittaa vaikka nelipulttisen vanteen viisipulttiseen napaan.
Kuvassa 13,5 mm reiät jaolla 114,3 ja 100:
Pari kertaa noin käynyt ja aina pitänyt mennä varmistamaan asia. Omassa autossa ei ole mitään kylkilistoja, niin ekalla kerralla ei mitään (olikin aika pehmonen osuma, ovi enemmänkin nojasi autooni) ja tokallakin selvisi vain myllytyksellä oven aukaisijan piikkiin. Vahapinta meni vain naarmuille vaikka näytti aika pahalta kun tuuli nappasi toisen oven auki.Parkissa viereinen autoilija paukutti takaovellaan autoani vasten pari kertaa ainakin mitä näin. Tokihan autossani on ovilistaa ja siihen se kait osuikin, kun en erottanut entisistä lommoista oliko uutta vai ei. Otin tietty rekkarin ylös.
Onneksi on paska auto itsellä. Kelailin vaan, että monessa uudessa autossa ei ole kyllä yhtään mitään ovilistoja, että morjens sileille pelleille. Tuulikin voi kiskaista ovesta.
Mites muut on tehnyt, jos viereinen autoilija lepuuttaa oveaan kyljessä?
Vein juuri oman autoni tuulilasin vaihtoon samanlaisesta vänkärin puolella olevan halkeaman vuoksi. Kysyin aiemmin halkeaman pysäyttämisestä poraamalla kuin se oli vain n. 10cm mittainen. Lasiliikkeen äijä sanoi että niitä ei enää nykyään tehdä vakuutusten piikkiin kun niin usein se halkeama jatkaa menoaan siitä huolimatta. Tietysti jos maksaa niin kyllähän ne varmasti yrittää. Tuulilasit ei kyllä maksa kauheasti eli lähtisin Puntoon kysymään vaihdon hintaa. Täältä listahinta 240€Saa sen poruutettua ainakin laseja vaihtavissa firmoissa eikä muistaakseni maksa hirveitä. Tuo halkeama vaan vaikuttaa senverran pitkältä että tulee etuoikealle katsoessa näkökenttään ja siitä taas katsastusmies ei tykkää. Noissakin eroa inssikohtaisesti miten suhtautuvat kun on vänkärin puolella.
Ite poraa niin ei maksa mitään ja ihan lapsellisen helppo toimenpide. Ei näköjään pysähdy halkeaminen, mutta voi vaihtaa suuntaa ettei mene näkökentälle niin katsastuksessa menee aina läpi.Vein juuri oman autoni tuulilasin vaihtoon samanlaisesta vänkärin puolella olevan halkeaman vuoksi. Kysyin aiemmin halkeaman pysäyttämisestä poraamalla kuin se oli vain n. 10cm mittainen. Lasiliikkeen äijä sanoi että niitä ei enää nykyään tehdä vakuutusten piikkiin kun niin usein se halkeama jatkaa menoaan siitä huolimatta. Tietysti jos maksaa niin kyllähän ne varmasti yrittää. Tuulilasit ei kyllä maksa kauheasti eli lähtisin Puntoon kysymään vaihdon hintaa. Täältä listahinta 240€
Tuulilasi Hjelm
Tuo on tiukentunut aikalailla. Nykyään voivat hylkää myös, jos halkeama on keskilinjan oikealla puolella tai mikäli lasi on vaurioitunut vakavasti. Itsellä tullut kaksi kertaa hylsy tuulilasin takia ja toisella kerralla oli halkeama pelkääjän puolella ja toisella kerralla oli alareunassa noin metrin halkeama mutta ei näkökentässä.Ite poraa niin ei maksa mitään ja ihan lapsellisen helppo toimenpide. Ei näköjään pysähdy halkeaminen, mutta voi vaihtaa suuntaa ettei mene näkökentälle niin katsastuksessa menee aina läpi.
Uudet säännöt oli voimassa, kun läpi meni. Käytännössä lasi on puolikas vaakasuunnassa 20 senttiä vajaa vain toisesta reunasta, mutta teki kaarroksen ettei ole enää edennyt, mutta suunta olisi näkökenttä.Tuo on tiukentunut aikalailla. Nykyään voivat hylkää myös, jos halkeama on keskilinjan oikealla puolella tai mikäli lasi on vaurioitunut vakavasti. Itsellä tullut kaksi kertaa hylsy tuulilasin takia ja toisella kerralla oli halkeama pelkääjän puolella ja toisella kerralla oli alareunassa noin metrin halkeama mutta ei näkökentässä.
Toi lakiteksti on taas niin selkeän epäselvä, että en kyllä yhtään ihmettele mikäli toisessa paikassa menee läpi ja toisessa ei.Uudet säännöt oli voimassa, kun läpi meni. Käytännössä lasi on puolikas vaakasuunnassa 20 senttiä vajaa vain toisesta reunasta, mutta teki kaarroksen ettei ole enää edennyt, mutta suunta olisi näkökenttä.
Näimpä, ainahan ne säännöt on olleet katsurista kiinni ja sama auto voi eri konttoreilla saada aivan päinvastaisen tuomion.Toi lakiteksti on taas niin selkeän epäselvä, että en kyllä yhtään ihmettele mikäli toisessa paikassa menee läpi ja toisessa ei.
Vakava vaurio, kun on vähän katsojasta riippuen aina erilainen.
Käytin ennen kaapelia ja tietokonetta oman F-sarjalaisen koodaamiseen, mutta siirryin bimmercodeen ja voin suositella varauksetta. https://bimmercode.app/Myös katellut että tohon OBD paikkaan asennettava mötikällä sais vähän twiikattua asetuksia omaan makuun, onko wörthhi Tollanen parin kympin kiinan ihme?
palauttavat ne loput rahat,tai jos ostat lähiaikoina toisen auton niin hyvittävät sen veroissa.sen veronhan voi maksaa useammassa erässä niin maksaa vaan sen pienimmän erän mikä merkitty laskuun,ei ole niin paljo rahaa turhaa kiinni siellä.Jos maksan ajoneuvoveron joka erääntyy viikon päästä ja päätänkin myydä autoni kuukauden päästä niin saanko palautuksena loput takaisin samalla tyylillä kuin vakuutuksista? Vai miten kannattaisi tehdä? Vero piste fi ei tätä osannut ainankaan yksiselitteisesti kertoa.