aaqeen kommentin lisäksi kuulostaa oudolta, että vaihteisto pitäisi purkaa stefan vaihtoa varten. Kyse lienee vaihteiston sisäänmenoakselin huulitiivisteestä, jonka saa varmaan poikkeuksetta vaihdettua ulkokautta kymmenessä minuutissa kun vaihteisto on pöydällä. Kuvien perusteella i30:n manuaalilaatikko ei poikkea tässä mitenkään tavanomaisesta.Itsellä alkoi tasan 100tkm ajetun Hyundai i30 kytkin luistaa. Korjaamolla huomasivat, että vaihteistosta on vuotanut vähän öljyä kytkimen puolelle. Vaihteiston huohotin oli ainakin tukossa ja korjaamon mielestä tämä oli syynä siihen miksi öljyä oli tullut stefan ohi kytkimen puolelle. Itse stefaa eivät lähteneet vaihtamaan, koska koko vaihtoisto olisi pitänyt purkaa atomeiksi sitä varten.
Kuitenkin netissä olevan tiedon ja merkkiliikkeen mukaan tuo stefa pitäisi vaihtaa, jos vaihteistosta vuotaa öljyä kytkimen puolelle.
Tässä jää vähän sellainen fiilis, että maksan kalliista kytkinrempasta mahdollisesti turhaan, jos pelkkä huohottimen avaus ei lopeta tuota stefan vuotoa.
Mitähän helvettiä tässä tekis, kun ei oikein ole luottoa tuohon korjaamon diagnoosiin ja siihen, että ongelma on nyt ratkaistu vaihtamalla kytkimen osat ja nyppimällä vaihteiston huohottimesta joku kumirengas pois? Ainakaan mistään en löydä vastaavaa tapausta.
PS. Tänä vuonna mennyt noin 3k€ vähän ajetun auton jatkuviin vikoihin. Kantsis vissiin laittaa vaihtoon heti, kun ilmestyy joku vika joka ei ole ajetuille kilometreille tyypillinen, koska kyseessä tod. näk. maanantai-kappale tai huonosti pidetty yksilö, joka on jatkuvasti paskana.
Ja mitä keissiin muuten tulee, niin stefa aivan ehdottomasti vaihtoon jos sieltä on vuotanut öljyä ja mahdollisesti pilannut kytkimen. Oli syy siinä tai ei, niin missään nimessä ei ole järkevää jättää max. muutaman kympin työtä tekemättä tässä tilanteessa.