Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
930
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:
TLL 26 § sanoi:
Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.

P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:

Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.

P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu. :)
Miksi yleisen käsityksen mukaan olisi väistettävä? Olisin sanonut että juuri päinvastoin.

Laki määrittelee tien "1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; "

Käsittääkseni tuo TLL 26 kohta tarkoittaa juurikin sitä kohtaa tiestä jolla se pysäkki on.

Aika järjetöntä se olisi että olisi tiedettävä koko tien kaikki nopeusrajoitukset että osaa päätellä kenellä on väistämisvelvollisuus. Valtatie 4 on esimerkiksi vajaa 1300km pitkä.

EDIT: en tiedä mitä päässä liikkui tuota ekaa kohtaa kirjoittaessa mutta siis yleisen käsityksen mukaan juurikin on väistettävä ja se pitää paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
523
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:

Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.

P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu. :)
*Tähän Kapteeni Picard nojaamassa naamallaan kämmeneensä*

Jos nyt lähdetään siitä että luetaan se koko laki (+tarvittavat täsmentävät säädökset ja asetukset), eikä sekoiteta termistöä keskenään ennenkuin lähdetään lillukoimaan...

Vastauksena kysymykseen: on väistettävä, eikä haluamaasi porsaanreikää ole.
Lyhyt perustelu: Nopeusrajoituksia ei määritellä "tieosuudelle", vaan osoitettu suurin sallittu nopeus on voimassa tiellä, kunnes se kumotaan seuraavalla liikennemerkillä.

E: Modattu vähemmän nussittavaan muotoon. Kts. alla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Siellä on myös erikseen määritelty mitä tarkoitetaan tiellä, tieosuudella, väistämisvelvollisuudella ja nopeusrajoituksilla.
Tieosuus mainitaan koko laissa 3 kertaa varoitusmerkkien kohdalla, eli ei kyllä kovin hyvin ole tuota määritelty.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
523
Tieosuus mainitaan koko laissa 3 kertaa varoitusmerkkien kohdalla, eli ei kyllä kovin hyvin ole tuota määritelty.
Onneksi olkoon, osaat käyttää Ctrl +F:ää.
Ja anteeksi ettei juuri tuota kyseistä termiä ole määritelty, kun se ei lakitekstissä mikään virallinen määriteltävä tai määrittävä termi olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
930
*Tähän Kapteeni Picard nojaamassa naamallaan kämmeneensä*

Jos nyt lähdetään siitä että luetaan se koko laki (+tarvittavat täsmentävät säädökset ja asetukset), eikä sekoiteta termistöä keskenään ennenkuin lähdetään lillukoimaan...

Vastauksena kysymykseen: on väistettävä, eikä haluamaasi porsaanreikää ole.
Lyhyt perustelu: Nopeusrajoituksia ei määritellä "tieosuudelle", vaan osoitettu suurin sallittu nopeus on voimassa tiellä, kunnes se kumotaan seuraavalla liikennemerkillä.

E: Modattu vähemmän nussittavaan muotoon. Kts. alla
*reps*
Kiitos kattavasta ja asiallisesta vastauksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
505
Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista? Pitäisi uutta radiota/näyttöä asennella BMW 2015, ei hybridi mutta start-stop on. Sellainen perstuntuma jäänyt lehtiä lukiessa että uudempia autoja ei saisi irrotella omin päin sähköistä ettei radiosta/ajotietokoneesta mene kaikki asetukset sekaisin ja sitten joutuu viedä auton merkkihuoltoon jossa asia korjataan muutamaa sata-lappusta vastaan?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
190
Saa. Ei hajoa mikään. Muutama varoitusvalo voi palaa mittaristossa seuraavan startin jälkeen, mutta nekin katoaa itsestään kun vaan lähtee ajelemaan.
Varotoimenpiteenä hyvä jättää kuskin ikkuna auki, avaimet auton katolle, nokkapelti auki. Ja odottaa rauhassa, että auto älyboksit rauhoittuu (vaikka 15min).

Osa autoista saattaa lukita ovet (syystä tai kolmannesta), niin tympisi katsoa lukittua autoa jonka avaimet virtalukossa.

Toki jos ohjekirja tallessa, kannattaa selata läpi, että sanotaanko jotain autokohtaista akun irroituksesta.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
630
Tai jos mahdollista, liittää akkulaturin niihin irrotettuihin akkukaapeleihin niin jännite säilyy.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 046
avaimet auton katolle
Oikeastaan nykyisten autojen kanssa varmin yleisneuvo olisi jättää ne avaimet johonkin kauas autosta. Jos ne on katolla, niin avaimettomalla käytöllä varustettu ajoneuvo "kuulee" edelleen ne avaimet. Muuten hyviä neuvoja kyllä, en hoksannut niitä itse avata kun pidin itsestäänselvyyksinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista? Pitäisi uutta radiota/näyttöä asennella BMW 2015, ei hybridi mutta start-stop on. Sellainen perstuntuma jäänyt lehtiä lukiessa että uudempia autoja ei saisi irrotella omin päin sähköistä ettei radiosta/ajotietokoneesta mene kaikki asetukset sekaisin ja sitten joutuu viedä auton merkkihuoltoon jossa asia korjataan muutamaa sata-lappusta vastaan?
Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
523
Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
Väitän että tämä on osittain autovalmistajien/merkkiliikkeiden propagandaa ja osittain tietämättömyyttä (esim. motomaatin työntekijät harvoin oikeasti tietää yhtään mitään edes perus polttimon vaihdosta).

Suurin syy miksi joku osaavakin kieltäytyy akun vaihdosta on se, että moniin automalleihin uusi akku pitää testerillä merkata tai pahimmillaan "koodata" vaihdetuksi. Näihin tarvii yleensä jo vähän häävimpää testeriä ja koodauksen kyseessä vähän osaamistakin.
Osasyy voi olla myös asiakkaat itse, ei pysty enää laskemaan monestiko on saanut mielensäpahoittajien kanssa taistella kun akun vaihdon jäälkeen radion ykköskanavana ei olekaan enää Pooki, kello näyttää minuutin väärin ja sähköikkunan "automaattiavaus/sulku" ei toimi...

Ei ole montaa ajoneuvoa tullut vielä vastaan minkä rikki saisi akunkenkiä irti käyttämällä. Radiot saa kyllä lukkoon vaatimaan varmennekoodia ja joillain merkeillä saattaa hetki kestää kalibroida härövalot ja Start/stopit taas toimimaan, mutta hyvin harvoin autoa saa "tilttiin" ellei ihan kunnolla töhötä. (Jos ne autot olisi niin herkkiä niin sehän tarkoittaisi että jokainen perseenkuljetin olisi auttamatta tuhannen sekaisin aina kun jostain akku sattuu kyykkäämään?)

Fakta on että nykyautoilijat on vaan niin ***tanan uusavuttomia, että monesti on eri tahoilta helpompi vain todeta, että vie se vehje jollekin joka varmuudella osaa.

@TuBBe lle vinkkiä että tietämättä tarkemmin bemarista, pitäisi pystyä tekemään auto virrattomaksi ilman suurempia kommervenkkejä. Jos epäilyttää niin kiskaise viihdeyksikön sulake irti tai tee homma ihan vaan kun auto ollut "avaimesta" virrattomana vartin, kunhan et vedä suoraan oikosulkuun piuhoja niin ei tapahdu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 046
Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
Eiköhän se ole ennemminkin osaamattomuutta ja laitteiden kyvyttömyyttä. Jos ei akun vaihdon koodaus onnistu, niin silloinhan homma on jäänyt puolitiehen ja keskiverto uuno joudutaan käskemään sinne merkkarille. Mutta auto lähtee kyllä edelleen ajamalla motomaatilta eikä mikään ole sen kummemmin sekaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Väitän että tämä on osittain autovalmistajien/merkkiliikkeiden propagandaa ja osittain tietämättömyyttä (esim. motomaatin työntekijät harvoin oikeasti tietää yhtään mitään edes perus polttimon vaihdosta).

Suurin syy miksi joku osaavakin kieltäytyy akun vaihdosta on se, että moniin automalleihin uusi akku pitää testerillä merkata tai pahimmillaan "koodata" vaihdetuksi. Näihin tarvii yleensä jo vähän häävimpää testeriä ja koodauksen kyseessä vähän osaamistakin.
Osasyy voi olla myös asiakkaat itse, ei pysty enää laskemaan monestiko on saanut mielensäpahoittajien kanssa taistella kun akun vaihdon jäälkeen radion ykköskanavana ei olekaan enää Pooki, kello näyttää minuutin väärin ja sähköikkunan "automaattiavaus/sulku" ei toimi...

Ei ole montaa ajoneuvoa tullut vielä vastaan minkä rikki saisi akunkenkiä irti käyttämällä. Radiot saa kyllä lukkoon vaatimaan varmennekoodia ja joillain merkeillä saattaa hetki kestää kalibroida härövalot ja Start/stopit taas toimimaan, mutta hyvin harvoin autoa saa "tilttiin" ellei ihan kunnolla töhötä.

Fakta on että nykyautoilijat on vaan niin ***tanan uusavuttomia, että monesti on eri tahoilta helpompi vain todeta, että vie se vehje jollekin joka varmuudella osaa.
Josta tulee mieleen entinen työauto. Jossa oli aina jotain vikaa, luonnollisesti halvin mahdollinen korjaamo, minkä jälkeen marmorille kuittaamaan sitä sun tätä, kun ei merkittömällä korjaamolla ollut laitteita tai ohjelmia. Kyseinen rotisko oli niinkin uusi kun 2008-vm patonki.
Ainakin kerran siitä oli ollut akku irti tai jotain, kun palautui mailit mittarissa. Varmaan radiokin sekaisin, kilsat sain itse vaihdettua takaisin mittariin.

@Meisseli muistaakseni ilmoitellut täällä jossain että onnistuu nuo OBD hommelit ammatinkin puolesta.

Kun tässä ehti tuo viesti tulla väliin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
523
Josta tulee mieleen entinen työauto. Jossa oli aina jotain vikaa, luonnollisesti halvin mahdollinen korjaamo, minkä jälkeen marmorille kuittaamaan sitä sun tätä, kun ei merkittömällä korjaamolla ollut laitteita tai ohjelmia. Kyseinen rotisko oli niinkin uusi kun 2008-vm patonki.
Ainakin kerran siitä oli ollut akku irti tai jotain, kun palautui mailit mittarissa. Varmaan radiokin sekaisin, kilsat sain itse vaihdettua takaisin mittariin.

@Meisseli muistaakseni ilmoitellut täällä jossain että onnistuu nuo OBD hommelit ammatinkin puolesta.

Kun tässä ehti tuo viesti tulla väliin.
Mitä tähän nyt sanoisi, pajoja ja autoja on niin moneen lähtöön.

Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta. Kehottaisin äänestämään jaloilla, jos joku niinkin perusasia kuin akun vaihto ei onnistu.

Pösöistä on sen verran sanottavaa, että noita näkee jo ensihuolloissa puolihalvaantuneita yksilöitä joista saa tulostaa tulostimen tyhjäksi vikakoodeista...:D
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 046
Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta
Voi olla myös osaamattomuutta, tai ehkä se menee tuon laiskuuden alle. Omien havaintojen perusteella pienemmillä pajoilla on paljon porukkaa jotka vaihtaa kyllä sujuvasti autoon jarrupalat mutta tietokonetta ei mielellään edes katsottaisi läheltä. Sillä pärjäsi varmasti vielä 90-luvulla mutta ei se oikein tätä päivää enää ole.

Tosin ihan merkkipajoillakin tuntuu olevan töissä porukkaa joka osaa ehkä auttavasti käyttää sitä testeriä, mutta muuten ei ajoneuvosähköistä ymmärretä mitään. Tai ainakin useamman kerran sähkövian selvittely on odotellut että sillä yhdellä ainoalla sähkömiehellä olisi aikaa. Sekin tuntuu omasta mielestä ihan käsittämättömältä, luulisi sähköpuolen osaamisen olevan nykyautojen kanssa aivan ehdoton itsestäänselvyys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Mitä tähän nyt sanoisi, pajoja ja autoja on niin moneen lähtöön.

Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta. Kehottaisin äänestämään jaloilla, jos joku niinkin perusasia kuin akun vaihto ei onnistu.

Pösöistä on sen verran sanottavaa, että noita näkee jo ensihuolloissa puolihalvaantuneita yksilöitä joista saa tulostaa tulostimen tyhjäksi vikakoodeista...:D
Tuo korjaamohan ottaa käytännössä kaikki vastaan oli osaamista tai ei. Asiakkaita kuitenkin riittää, jos Puskaradiossa joku huutelee halvan korjaamon perään, niin nimi tulee mainittua monesti mitä huomannut. Kaipa ne halvat vanhat autot hoituu, uudempien kanssa sitten tulee ongelmia.

Mutta onhan näitä korjaamoita joka kylässä, ja eri tasoisia asentajia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
365
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.

Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
190
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.

Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
365
Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
Tänks, eli just niin kuin ajattelinkin. Samahan se on kerralla korjauttaa kaikki. Ilmeisesti jonkin "ympäristöhaitasta" johtuvan ajokiellon vois käydä kuittaamassa pois kun se on korjattu, kun muissa tapauksissa pitää myös ne perus hylkäys-viat olla myös korjattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 162
Eiköhän se ole ennemminkin osaamattomuutta ja laitteiden kyvyttömyyttä. Jos ei akun vaihdon koodaus onnistu, niin silloinhan homma on jäänyt puolitiehen ja keskiverto uuno joudutaan käskemään sinne merkkarille. Mutta auto lähtee kyllä edelleen ajamalla motomaatilta eikä mikään ole sen kummemmin sekaisin.
Samaa lavetti-kommenttia mullekin tarjottiin kun kyselin ilmaisen akunvaihdon perään kun uuden AGM akun kävin hakemassa viime syksynä.

Auto niinkin uusi kuin 2006 Audi A6 (joo, on virranhallintajärjestelmä, mutta akun voi vaihtaa ja koodata sitten kun ehtii - mitä kotona teinkin ja ajoin kaverille koodaamaan VCDS:llä).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
523
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.

Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
Paitsi kun auto on määrätty ajokieltoon, on myös korjauskehotukset korjattava...
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
160
Vaihdoin autoon Eibach B12 pro kit alustasarjan. (Eibach madallusjouset + Bilstein B8 iskarit.) Kuinka kauan uudella alustalla pitäisi ajaa ennen pyörin suuntausta? Riittääkö muutama päivä ja parisataa kilometria uusien jousien asettumiseen?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
747
Vaihdoin autoon Eibach B12 pro kit alustasarjan. (Eibach madallusjouset + Bilstein B8 iskarit.) Kuinka kauan uudella alustalla pitäisi ajaa ennen pyörin suuntausta? Riittääkö muutama päivä ja parisataa kilometria uusien jousien asettumiseen?
Siellä on kulmat varmaan ihan perseellään, joten renkaat kuluu alta aika vinhaa tahtia.
Eli suuntaukseen mahdollisimman pian.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
160
Siellä on kulmat varmaan ihan perseellään, joten renkaat kuluu alta aika vinhaa tahtia.
Eli suuntaukseen mahdollisimman pian.
Tehtaan korjausoppaassa (Elsassa) puhutaan yleisesti jousien vaihdosta, että pyöriä ei tulisi suunnata ennen 1000-2000km ajoa, että jouset ehtivät asettua. Sillä aloin miettiä, että pitääkö tässä käydä ajamassa joku pidempi lenkki ennen huomiselle varattua suuntausaikaa. "Wheel alignment should not be checked before the vehicle has completed 1000 to 2000 km (600 to 1200 miles) after the coil springs have → settled." Toki tässä olettamuksena on, että vanhan jousen tilalle vaihdetaan uusi vastaava. Nyt tilalle tuli kokonaan erilaiset ja auton alkuperäiseen tehtaan huonon tien alustapakettiin verrattuna muutos on valtava.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
747
Tehtaan korjausoppaassa (Elsassa) puhutaan yleisesti jousien vaihdosta, että pyöriä ei tulisi suunnata ennen 1000-2000km ajoa, että jouset ehtivät asettua. Sillä aloin miettiä, että pitääkö tässä käydä ajamassa joku pidempi lenkki ennen huomiselle varattua suuntausaikaa. "Wheel alignment should not be checked before the vehicle has completed 1000 to 2000 km (600 to 1200 miles) after the coil springs have → settled." Toki tässä olettamuksena on, että vanhan jousen tilalle vaihdetaan uusi vastaava.
Ongelmahan tässä on tuo ylläoleva, eli ne kulmat ei ole enää kohdallaan, jos autoa madalletaan.
Tästä taas seuraa mahdollisestin renkaiden ennenaikainen kuluminen.

Minä tarkastuttaisin ne kulmat vielä kerran tuon suuntauksen jälkeen jonkin ajan kuluttua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 281
Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista? Pitäisi uutta radiota/näyttöä asennella BMW 2015, ei hybridi mutta start-stop on. Sellainen perstuntuma jäänyt lehtiä lukiessa että uudempia autoja ei saisi irrotella omin päin sähköistä ettei radiosta/ajotietokoneesta mene kaikki asetukset sekaisin ja sitten joutuu viedä auton merkkihuoltoon jossa asia korjataan muutamaa sata-lappusta vastaan?
Omasta (vm -19, s&s) olen ainakin irrottanut akkua muutaman kerran kun on lisävaloja yms. asentanu. Varoitusvaloja on taulussa ja ties mitä viestejä, että tarkista ohjaus jne. mutta siitä ne katoaa kun lähtee ajamaan.

Avainkortti on ollu autossa, ovi auki ja odottanut sen 10 min että ohjausboksit sammuneet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
211
Semmoista kysymystä ilmoille että löytyykö tietoa tai suosituksia mistä etsiä uutta kuljettajan jalkatilan kumimattoa kun automalli on hieman vanhempi eli VW Golf IV? Etsinnässä siis oikeasti tuolle automallille sopiva malli ei mikään puukolal leikattava kumisuikale. Nettitilausta tahi jos kivijalkaa niin Oulun seudulta.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
186
Semmoista kysymystä ilmoille että löytyykö tietoa tai suosituksia mistä etsiä uutta kuljettajan jalkatilan kumimattoa kun automalli on hieman vanhempi eli VW Golf IV? Etsinnässä siis oikeasti tuolle automallille sopiva malli ei mikään puukolal leikattava kumisuikale. Nettitilausta tahi jos kivijalkaa niin Oulun seudulta.
Vaikkapa tästä Kumimattosarja VW Golf-IV / VW Bora | Motonet Oy
Tulee tietty koko sarja, mutta ei ole hinnalla pilattu.
 
Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
32
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 719
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.
Kyllä mulla ainakin järkevä syy on siihen miksi autossa on kaikki takalasit tummalla kalvolla. Lapsi matkustaaa takana niin ne kalvot suojaa uv-säteilyltä eikä aurinko pääse häikäisemään. Lisäksi ne antaa hyvän näkösuojan sisätilan tavaroihin.

Kyllä ne saa kohtuu helposti poistettua jos ne pois haluaa. Lämmityksellä olevan takalasin kanssa kannattaa olla varovainen ettei vie vastuksia mennessään.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
346
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.

Subaru legacystä lähti kuumana kesäpäivänä kalvo vetämällä pois. Liima jäämät autoglym Intensive Tar Removerin kanssa n.4h meni suurin työ noi liimojen poisto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
96
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.
Ei ole kova homma, itellä ollut juurikin amisaikoina tummia laseja. Revit irti vaan ja sitten jollain myrkyllä liimat pois, itse käytin nitromorssia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 025
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
2 719
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?
Menee samaan kategoriaan, kuin dpf poistamiset eli ei ole periaatteessa enää siinä hyväksynnän vaatimassa kunnossa. Toki tuosta kiinni jääminen varmaan aika pieni mahdollisuus, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
190
Menee samaan kategoriaan, kuin dpf poistamiset eli ei ole periaatteessa enää siinä hyväksynnän vaatimassa kunnossa. Toki tuosta kiinni jääminen varmaan aika pieni mahdollisuus, mutta kuitenkin.
Tällä hetkellä juu. On ollut puhetta, että dieselin päästömittaukseen tulisi muutoksia, mutta millä aikataululla, niin se on kokonaan oma tarinansa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
523
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?
Kuulostaa taas melkoiselta käytettyjen kylätrokarilta...

Vastaat autoliikkeelle että senkun ohjelmoitte, kunhan muutoskatsastatte auton hyväksytysti muokatulle päästöjärjestelmälle. Luulisi hillitsevän softan puukotushaluja...

Jos olisin itse ostajana ja liike ehdottelisi tuollaisia, niin saattaisin vastata että maksatte sen oikean remontin mukaisen 800€ hinnanalennuksena kouraan ja korjautan itse luotettavassa pajassa...ja veisin sen jälkeen softalla ohitettavaksi itse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 025
Kuulostaa taas melkoiselta käytettyjen kylätrokarilta...

Vastaat autoliikkeelle että senkun ohjelmoitte, kunhan muutoskatsastatte auton hyväksytysti muokatulle päästöjärjestelmällä. Luulisi hillitsevän softan puukotushaluja...

Jos olisin itse ostajana ja liike ehdottelisi tuollaisia, niin saattaisin vastata että maksatte sen oikean remontin mukaisen 800€ hinnanalennuksena kouraan ja korjautan itse luotettavassa pajassa...ja veisin sen jälkeen softalla ohitettavaksi itse.
No on kyllä semmonen liike justiinsa. Jälkiviisaana olisi voinut vähän tarkemmin katsoa mistä liikkeestä rutkunsa ostaa. Ensiksi suuttuivat puhelimessa että eihän nuo ole kuin valovikoja, ei semmosia tarvitse korjailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?

Montas -04 Golfia sulla on?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 025

Montas -04 Golfia sulla on?
Samasta autosta kyse, kohta ei toivottavasti ole yhtään :D no, saa nyt nähdä meneekö vaihtoon vai ajelenko itse tuon loppuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Samasta autosta kyse, kohta ei toivottavasti ole yhtään :D no, saa nyt nähdä meneekö vaihtoon vai ajelenko itse tuon loppuun.
Ajele nyt vuoden loppuun halvimman ratkaisun mukaan, mitä noihin vikajuttuihin tulee. Näkee sitten ensi vuonna mihin suuntaan mikäkin juttu verojen kohdalta muuttuu, nyt ei paras hetki tehdä isompia investointeja autoon ainakaan :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 025
Ajele nyt vuoden loppuun halvimman ratkaisun mukaan, mitä noihin vikajuttuihin tulee. Näkee sitten ensi vuonna mihin suuntaan mikäkin juttu verojen kohdalta muuttuu, nyt ei paras hetki tehdä isompia investointeja autoon ainakaan :)
Hyvä pointti tuo, enpä tullut ajatelleeksikaan mitään veromuutoksia. En tiedä liekö yhteyttä vikoihin, mutta laskeskelin tuossa saunassa yks yhteen ja mietin, että liekö tuon auton edellinen omistaja ollut joku, joka ei ole pahemmin autolla kaasua uskaltanut painella eikä ole sillä ajellut pitempiä matkoja kun juuri kutosvaihde oli päässyt vaihelaatikosta murenemaan (kaikki muut toimi täydellisesti) ja nyt NOx antaa väärää lukemaa kun ilmeisesti tuo anturi voi karstoittua jos auton kierrokset ei missään vaiheessa nouse edes kiihdyttäessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Hyvä pointti tuo, enpä tullut ajatelleeksikaan mitään veromuutoksia. En tiedä liekö yhteyttä vikoihin, mutta laskeskelin tuossa saunassa yks yhteen ja mietin, että liekö tuon auton edellinen omistaja ollut joku, joka ei ole pahemmin autolla kaasua uskaltanut painella eikä ole sillä ajellut pitempiä matkoja kun juuri kutosvaihde oli päässyt vaihelaatikosta murenemaan (kaikki muut toimi täydellisesti) ja nyt NOx antaa väärää lukemaa kun ilmeisesti tuo anturi voi karstoittua jos auton kierrokset ei missään vaiheessa nouse edes kiihdyttäessä?
Törkeän hintaisiahan nuo anturit on, ja mitä muuten guuglailin ja otsikoita vilkuilin niin ongelmaa löytyy monelta merkiltä. En yhtään sen tarkemmin perehtynyt. Mutta lusikkaa lattiaan välillä ei pääse karstoittumaan. Ja nyt kun mainitsit vielä että laatikossa vikaa, niin korjauskustannukset alkaa ylittämään auton arvon :confused2:

Autostasi tarkemmin tietämättä, mm koska leima tulee vastaan, kilsat yms jne... alkaa olemaan kai aika valmis.
Ostihan yks mun tuttu preemiumin millä karmeat kilsat mittarissa, ilmoituksessa luki selvästi ja pariin kertaan että vika on, (ja se vika maksaa sattumoisin tuplat auton arvosta.) Mutta eipä tuo ostohaluja häirinnyt.

Kyllä ostajakin voi löytyä jos pitää eroon päästä. Mutta joo, myyntiin jos tuntuu että on mahdollista, tai sitten katselee tosiaan pari kuukautta mitä tulee tapahtumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 025
Törkeän hintaisiahan nuo anturit on, ja mitä muuten guuglailin ja otsikoita vilkuilin niin ongelmaa löytyy monelta merkiltä. En yhtään sen tarkemmin perehtynyt. Mutta lusikkaa lattiaan välillä ei pääse karstoittumaan. Ja nyt kun mainitsit vielä että laatikossa vikaa, niin korjauskustannukset alkaa ylittämään auton arvon :confused2:

Autostasi tarkemmin tietämättä, mm koska leima tulee vastaan, kilsat yms jne... alkaa olemaan kai aika valmis.
Ostihan yks mun tuttu preemiumin millä karmeat kilsat mittarissa, ilmoituksessa luki selvästi ja pariin kertaan että vika on, (ja se vika maksaa sattumoisin tuplat auton arvosta.) Mutta eipä tuo ostohaluja häirinnyt.

Kyllä ostajakin voi löytyä jos pitää eroon päästä. Mutta joo, myyntiin jos tuntuu että on mahdollista, tai sitten katselee tosiaan pari kuukautta mitä tulee tapahtumaan.
Kävi "tuuri" siinä, että myyvä liike ei ollut itsekään huomannut tuota laatikon vikaa. Itse hölmönä tein koeajon vaan niin, etten koeajon aikana nostanut kutoselle kun muuten vaihtoi niin pehmeästi ja jäi huomaamatta koko vika, vasta kotimatkalla sitten isommalla tiellä ihmettelin kun ei mene pykälään millään. Liike suostui hommaamaan tuohon vaihtolaatikon jostain muuten hajonneesta vitoskoppaisesta golfista ja vaihto meni heidän piikkiin, joten se on korjattu. Jos olisi itse pitänyt tuo maksaa niin olisi ko. auton tarina ollut jo siinä. Jarrupaineanturi ja NOx on tällä hetkellä vikalistalla, NOxi menee nyt ensialkuun ohjelmoimalla ja jarrupaineanturi löytyi second handina, joten vielä ollaan "plussan puolella". Jospa tuolla nyt vuoden ajelisi ilman isompia vikoja. Sain NOx-korjauksien ajaksi sijaisautoksi oman vanhan Citroen C3:n takaisin, voi jeesus tuo auto on hirveä ajettava kun hetkellisesti tottui edes tuon Golfin ajettavuuteen, oma S60 on ollut seisonnassa nyt jo hyvän tovin kun koronatilanteen pakottamien etätöiden takia ei ole tarvinnut kahta autoa.

Tietysti aika paljolta olisi säästynyt kun olisi suorittanut koeajon kunnolla ja huolellisesti, ehkäpä sitä seuraavalla kerralla muistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 941
Kävi "tuuri" siinä, että myyvä liike ei ollut itsekään huomannut tuota laatikon vikaa. Itse hölmönä tein koeajon vaan niin, etten koeajon aikana nostanut kutoselle kun muuten vaihtoi niin pehmeästi ja jäi huomaamatta koko vika, vasta kotimatkalla sitten isommalla tiellä ihmettelin kun ei mene pykälään millään. Liike suostui hommaamaan tuohon vaihtolaatikon jostain muuten hajonneesta vitoskoppaisesta golfista ja vaihto meni heidän piikkiin, joten se on korjattu. Jos olisi itse pitänyt tuo maksaa niin olisi ko. auton tarina ollut jo siinä. Jarrupaineanturi ja NOx on tällä hetkellä vikalistalla, NOxi menee nyt ensialkuun ohjelmoimalla ja jarrupaineanturi löytyi second handina, joten vielä ollaan "plussan puolella". Jospa tuolla nyt vuoden ajelisi ilman isompia vikoja. Sain NOx-korjauksien ajaksi sijaisautoksi oman vanhan Citroen C3:n takaisin, voi jeesus tuo auto on hirveä ajettava kun hetkellisesti tottui edes tuon Golfin ajettavuuteen, oma S60 on ollut seisonnassa nyt jo hyvän tovin kun koronatilanteen pakottamien etätöiden takia ei ole tarvinnut kahta autoa.

Tietysti aika paljolta olisi säästynyt kun olisi suorittanut koeajon kunnolla ja huolellisesti, ehkäpä sitä seuraavalla kerralla muistaa.
Onhan siinä autolla ollut koettelemuksia, hyvä että myyjäliike tuli noissa vastaan. Ajele nyt minkä ajelet, ja hankkiudu ajoissa eroon. Paljonko sillä on kilsoja takana?
 
Toggle Sidebar

Ylläpitoa paikalla

Statistiikka

Viestiketjut
102 338
Viestejä
2 055 146
Jäsenet
42 206
Uusin jäsen
kustaa_vaasa

Hinta.fi

Ylös Bottom