Kysymyksiä sähkömiehille

Onko siis ihan tyhmä laturi missä ei ole mitään säätöä? Aika monessa saa säädettyä syötön mukaan maksimivirran laturista itsestään esim. jummerilla tai vastaavalla.
 
Ok, eikä ilmeisesti mitään kilkettä ole sähkökaappiin laitettavaksi mikä tuollaisen kuristuksen voisi tehdä jo ennen laturia?


Kannattaako asiaa edes miettiä, kun uuden latausaseman saa tähän hintaan, vaikka jotain vois sähkökaapissa tehdä, niin kallimmaksi tulisi varmasti (eikä taida voidakaan).
 
Ok, eikä ilmeisesti mitään kilkettä ole sähkökaappiin laitettavaksi mikä tuollaisen kuristuksen voisi tehdä jo ennen laturia?
Ei semmoista suoraa pelkästään virran säädintä oikein teoriassakaan voi olla. Kuorma ottaa virtaa siitä mitä jännitettä sille tarjotaan. Resistiivisen kuorman tapauksessa virtaa voisi säätää jännitettä pudottamalla tai kokonaan pätkimällä, mutta auton latauselektroniikka ei ole mikään vastus, vaan jättää leikin joko kokonaan kesken tai sitten pahimmassa tapauksessa rikkoontuu, jos syötettävää jännitettä säätelee.

Vielä jos asialla haluaa saivarrella, niin ei siinä säädössä toimi taajuusmuuttajakaan, kun ei perässä ole moottori, eikä latauselektroniikkaa taatusti ole tehty moottoria emuloimaankaan.
 
Onko siis ihan tyhmä laturi missä ei ole mitään säätöä? Aika monessa saa säädettyä syötön mukaan maksimivirran laturista itsestään esim. jummerilla tai vastaavalla.

Kannen alla saa dippikytkimillä säädettyä, ei vaan oikein aja asiaa jos haluaisi kotiautomaation kautta pystyä säätämään. Valmiina kun jo on seinässä niin ei viitsisi uutta ostaa pelkästään tämän takia.
 
Ei semmoista suoraa pelkästään virran säädintä oikein teoriassakaan voi olla. Kuorma ottaa virtaa siitä mitä jännitettä sille tarjotaan. Resistiivisen kuorman tapauksessa virtaa voisi säätää jännitettä pudottamalla tai kokonaan pätkimällä, mutta auton latauselektroniikka ei ole mikään vastus, vaan jättää leikin joko kokonaan kesken tai sitten pahimmassa tapauksessa rikkoontuu, jos syötettävää jännitettä säätelee.

Vielä jos asialla haluaa saivarrella, niin ei siinä säädössä toimi taajuusmuuttajakaan, kun ei perässä ole moottori, eikä latauselektroniikkaa taatusti ole tehty moottoria emuloimaankaan.

Jeps, kuulostaa että kannattaa sitten tämä idea haudata ja vetää mietintämyssy uudestaan päähän
 
Kannen alla saa dippikytkimillä säädettyä, ei vaan oikein aja asiaa jos haluaisi kotiautomaation kautta pystyä säätämään. Valmiina kun jo on seinässä niin ei viitsisi uutta ostaa pelkästään tämän takia.
Minkähän tehoisesta/merkkisestä laitteesta on kyse? Jää auki, onko sille säädölle tarvetta mistä syystä tai miten usein. Ratkaisuksi ei käy pudottaa latausta pois silloin kun kiuas lämpiää tms?
Ja jos dipeillä onnistuu niin onhan tuossa mahdollisuus korvata ne vaikka pienillä releillä ja ohjata niitä sillä kotiautomaatiolla. Ei toki optimaallisin tapa eikä vakuutus korvaa jos omien muutosten takia kärähtää jotain.

Kyllä edellä ehdotettu uusi laite on se paras ratkaisu. Myyt vanhan, viet mökille tms ja saat ilman virittelyjä toimivan ratkaisun.
 
Minkähän tehoisesta/merkkisestä laitteesta on kyse? Jää auki, onko sille säädölle tarvetta mistä syystä tai miten usein. Ratkaisuksi ei käy pudottaa latausta pois silloin kun kiuas lämpiää tms?
Ja jos dipeillä onnistuu niin onhan tuossa mahdollisuus korvata ne vaikka pienillä releillä ja ohjata niitä sillä kotiautomaatiolla. Ei toki optimaallisin tapa eikä vakuutus korvaa jos omien muutosten takia kärähtää jotain.

Kyllä edellä ehdotettu uusi laite on se paras ratkaisu. Myyt vanhan, viet mökille tms ja saat ilman virittelyjä toimivan ratkaisun.

Innohome Charlie kyseessä. Kotiautomaation (HA + Shellyt) kautta on tuolle jo ohjaus että saapi syötön päälle/pois aurinkosähkön tuoton mukaan. Mietinnässä miten saisi virran säädettyä korkeammaksi tilanteissa kun on jo muut kuormat käytössä tai täynnä (esim LVV) niin saisi tehokkaammin oman tuotannon hyödynnettyä. Rahallisesti ei pelkästään tätä varten ole järkevää uutta asemaa ostaa kun muuten homma pelittää.

Dippikytkimien puukosta myös mietin että löisi ESP32:n kotelon sisään ja sillä ohjaisi, mutta siinä sitten omat taas omat ongelmansa. Esim. vaatii aseman uudelleenkäynnistyksen jotta uudet asetukset tulevat voimaan, mikä on ongelma jos tuo ESP samassa virransyötössä.
 
Innohome Charlie kyseessä. Kotiautomaation (HA + Shellyt) kautta on tuolle jo ohjaus että saapi syötön päälle/pois aurinkosähkön tuoton mukaan. Mietinnässä miten saisi virran säädettyä korkeammaksi tilanteissa kun on jo muut kuormat käytössä tai täynnä (esim LVV) niin saisi tehokkaammin oman tuotannon hyödynnettyä. Rahallisesti ei pelkästään tätä varten ole järkevää uutta asemaa ostaa kun muuten homma pelittää.

Dippikytkimien puukosta myös mietin että löisi ESP32:n kotelon sisään ja sillä ohjaisi, mutta siinä sitten omat taas omat ongelmansa. Esim. vaatii aseman uudelleenkäynnistyksen jotta uudet asetukset tulevat voimaan, mikä on ongelma jos tuo ESP samassa virransyötössä.
Eikö HA tue OCPP yhteensopivia latureita?
 
Innohome Charlie kyseessä. Kotiautomaation (HA + Shellyt) kautta on tuolle jo ohjaus että saapi syötön päälle/pois aurinkosähkön tuoton mukaan. Mietinnässä miten saisi virran säädettyä korkeammaksi tilanteissa kun on jo muut kuormat käytössä tai täynnä (esim LVV) niin saisi tehokkaammin oman tuotannon hyödynnettyä. Rahallisesti ei pelkästään tätä varten ole järkevää uutta asemaa ostaa kun muuten homma pelittää.

Dippikytkimien puukosta myös mietin että löisi ESP32:n kotelon sisään ja sillä ohjaisi, mutta siinä sitten omat taas omat ongelmansa. Esim. vaatii aseman uudelleenkäynnistyksen jotta uudet asetukset tulevat voimaan, mikä on ongelma jos tuo ESP samassa virransyötössä.
Eihän tuo ole sinänsä ongelma, tuohon on lukuisia ratkaisuja. Pirun iso konkka ESP:n virransyöttöön, vähän sähkärille hommia että ottaa ESP:n sähkön ennen laturia tai vaikka pieni akku ESP:n kaveriksi.
 
vaikka pieni akku ESP:n kaveriksi
Eikös se tämä olisi? Näin sähkömiesten kirjoissa täysin epäammattilaismaallikkona ja harrastajana tuntuisi erittäin mielekkäältä ratkaisulta hoitaa mitätön hobbyelektroniikan hituvirtahomma ihan sellaisena sotkematta siihen varsinaisia sähköasennuksia. Etenkin kun elämme tulevaisuudessa ja tällaiseenkin on vaikka mitä ratkaisuja, eikä maksa paljon. Tietysti satunnaisesti valitulta urakoitsijalta nollatauluna kysyttynä ihan no go, mutta ei ongelmaa jos HA ja Shellyt löytyy ja on "lyömässä ESP32 kotelon sisään ja sillä ohjaisi". :hmm:
 
Eihän tuo ole sinänsä ongelma, tuohon on lukuisia ratkaisuja. Pirun iso konkka ESP:n virransyöttöön, vähän sähkärille hommia että ottaa ESP:n sähkön ennen laturia tai vaikka pieni akku ESP:n kaveriksi.

Eikös se tämä olisi? Näin sähkömiesten kirjoissa täysin epäammattilaismaallikkona ja harrastajana tuntuisi erittäin mielekkäältä ratkaisulta hoitaa mitätön hobbyelektroniikan hituvirtahomma ihan sellaisena sotkematta siihen varsinaisia sähköasennuksia. Etenkin kun elämme tulevaisuudessa ja tällaiseenkin on vaikka mitä ratkaisuja, eikä maksa paljon. Tietysti satunnaisesti valitulta urakoitsijalta nollatauluna kysyttynä ihan no go, mutta ei ongelmaa jos HA ja Shellyt löytyy ja on "lyömässä ESP32 kotelon sisään ja sillä ohjaisi". :hmm:

Jep tämähän se seuraava suunta olisi. Tässä siis automatiikka sammuttaa sähköjä sähkökaapin puolella koko tuolle tulolle missä asema on ja sinne ei saa uusia vedettyä järkevällä vaivalla, joten tuo asetuksen pitäminen pidempää konkalla tai akulla tulee olemaan ongelma. Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.

edit: Niin ja boksi tosiaan ulkotilassa ja myös seinän toisella puolella kylmä tila niin akkuratkaisujen elinikä epäilyttää
 
Jep tämähän se seuraava suunta olisi. Tässä siis automatiikka sammuttaa sähköjä sähkökaapin puolella koko tuolle tulolle missä asema on ja sinne ei saa uusia vedettyä järkevällä vaivalla, joten tuo asetuksen pitäminen pidempää konkalla tai akulla tulee olemaan ongelma. Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.

edit: Niin ja boksi tosiaan ulkotilassa ja myös seinän toisella puolella kylmä tila niin akkuratkaisujen elinikä epäilyttää

Mikä auto? Esim. Teslassa onnistuu etänä säätää latausvirtaa ja käynnistää/pysäyttää lataus. Jos saat autoasi etänä ohjattua, niin laturissa voi olla aina virrat päällä ja latausvirta täysillä.
 
Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.
Jos ajatus oli käyttää ESP32:sta, niin viimeisimmän tilan tallentaminen flash-muistiin ja lukeminen sähköjen palautumisen jälkeen pitäisi olla mahdollista. Satunnainen esimerkki aiheesta:

 
Jep tämähän se seuraava suunta olisi. Tässä siis automatiikka sammuttaa sähköjä sähkökaapin puolella koko tuolle tulolle missä asema on ja sinne ei saa uusia vedettyä järkevällä vaivalla, joten tuo asetuksen pitäminen pidempää konkalla tai akulla tulee olemaan ongelma. Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.

edit: Niin ja boksi tosiaan ulkotilassa ja myös seinän toisella puolella kylmä tila niin akkuratkaisujen elinikä epäilyttää
Joku "latching relay" eli rele joka muistaa tilansa olisi tuollainen komponentti. Tarvitsee siis sähköä vain tilan muutokseen ja pysyy vetäneenä tai päästäneenä sähköttömänäkin.
 
Mikä auto? Esim. Teslassa onnistuu etänä säätää latausvirtaa ja käynnistää/pysäyttää lataus. Jos saat autoasi etänä ohjattua, niin laturissa voi olla aina virrat päällä ja latausvirta täysillä.

Huyndailla ei onnistu lataustehon hallinta sovelluksesta ja muutenkin tarkoitus automaation liittää tuo niin ei oikein aja asiaa. HA:ssa joku custom integraatio olemassa Bluelinkille mikä Hyundain sovellusalusta, mutta ei ilmeisesti taivu lataustehon säätöön eikä vaikuta oikein ylläpidetyltäkään nykyään
 
Joku "latching relay" eli rele joka muistaa tilansa olisi tuollainen komponentti. Tarvitsee siis sähköä vain tilan muutokseen ja pysyy vetäneenä tai päästäneenä sähköttömänäkin.

Thanks, tämä saattaisi olla toimiva ratkaisu. Täytyy perehtyä tarkemmin. Sitten jos/kun menee homma reisille ja asema kärähtää niin onkin helppo ratkaisu ostaa uusi parempi tilalle :D
 
Moi. LVV:a ohjaa kuvan mukainen Enston ohjausyksikkö (oikealla)

1000066655.jpg

Hidastusasetuksena on 0, joten lvv menee päälle heti yösähkön kytkeytyessä.

Haluaisin vaihtaa asetusta myöhemmäksi eli laittaa hidastuksen 180 minuutiksi halvempien pörssisähkö hintojen takia.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko tuon vipstaakin asetusta vaihtaa lennosta, eikä vaadi virran pois kytkemistä? Koskaan en ole koskenut tuohon, niin arvelu ttaa.
 
Moi. LVV:a ohjaa kuvan mukainen Enston ohjausyksikkö (oikealla)
1000066655.jpg
Hidastusasetuksena on 0, joten lvv menee päälle heti yösähkön kytkeytyessä.

Haluaisin vaihtaa asetusta myöhemmäksi eli laittaa hidastuksen 180 minuutiksi halvempien pörssisähkö hintojen takia.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko tuon vipstaakin asetusta vaihtaa lennosta, eikä vaadi virran pois kytkemistä? Koskaan en ole koskenut tuohon, niin arvelu ttaa.
Laitoin lainauksen kuvan spoiler-tageihin.

Ohjeen perusteella riittäisi kun vääntää nupin kohtaan 180 ja painaa resettiä. Tosin sekään tuskin on välttämätöntä. Mitään ei siis pitäisi hajota vaikka tuota säätäisi käytön aikana.
Paino sanalla pitäisi koska kyseessä on kuitenkin parikymmentä vuotta vanha laite.

ESLY1.png
 
Kuten vähän arveltiinkin. Pistähän tietoa sitten miten kävi asennuksen kanssa.:thumbsup:
No uuni piti kyllä irroittaa ja ei tuo uusi edes sopinut paikalleen. Mutta sähköt on kytketty ja pitää itse modailla hieman vielä. Pisteet asentajalle että teki tuon kaiken kuitenkin.

Eli uusi taso oli aika paljon paksumpi kuin vanha, oletukseni siis oli että ovat standardi mitoilla, mutta vanha monta senttiä ohuempi ja tuolla on ikävästi joku tukipuu jota pitää sahata että uusi menee paikalleen. Täytyy joskus värkkäillä kun kerkeää ja hankkia joku pistosaha. Onneksi tuota nyt voi ihan hyvin käyttää kuitenkin vaikkei ihan paikoilleen menekään niin ei ole niin kiire.
 
Hei, etsinnässä kauppa jossa voisin teettää/ostaa "venyvää" valmista johtoa sähköpöytään.
Joko suoraan sähköpöydän virtalähteeseen tai vielä mielummin universaalimpi apu-johto joka tulee vasta sähköpöydän normi virtajohdon jälkeen.
Mistään en löydä vanhanaikaisen puhelimen kierrettyä sähköjohtoa jommalla kummalla liittimellä.
Toi erikoisempi plugi näyttää olevan ehkä IEC 60320 female.

Onko neuvoa kuka myy tällaisia? Oudon harvinaisia nyt kun sähköpöytiä on jo tosi monella ja toi A-malli olisi universaali apu heille kaikille ettei roiku johdot ikävästi jaloissa.

2.jpg
51O6AlXUkwL._SL1000_.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hei, etsinnässä kauppa jossa voisin teettää/ostaa "venyvää" valmista johtoa sähköpöytään.
Joko suoraan sähköpöydän virtalähteeseen tai vielä mielummin universaalimpi apu-johto joka tulee vasta sähköpöydän normi virtajohdon jälkeen.
Mistään en löydä vanhanaikaisen puhelimen kierrettyä sähköjohtoa jommalla kummalla liittimellä.
Toi erikoisempi plugi näyttää olevan ehkä IEC 60320 female.

Onko neuvoa kuka myy tällaisia? Oudon harvinaisia nyt kun sähköpöytiä on jo tosi monella ja toi A-malli olisi universaali apu heille kaikille ettei roiku johdot ikävästi jaloissa.

2.jpg
51O6AlXUkwL._SL1000_.jpg
Cee7 to c5 ois taikasana, sitten lisää vaikka spiral ja GELRHONR CEE7 to C5 Clover Leaf Cable Spiral Cable, 90 Degree 3-Pin AC Power Cable, Right Angle Mickey Mouse Plug Laptop Power Supply Cable Power Cable for Scanners, Printers and LED TV Monitors https://amzn.eu/d/5w2RHXY
 
Tuli (rivarin) keittiötä remontoidessa vastaan (ainakin mielestäni) aika erikoisen näköisiä viritelmiä, ja kun tuosta pitää nuo kaakelit poistaa, niin taitaa olla helpoin repiä kaakelit kipsilevyineen irti ja uudet kipsilevyt tilalle niin noita vois koittaa vähän järkeistää. Kuva alla.

Kysymys sähköihin liittyen, tuolla yläreunassa menee ilmeisesti kylppärin (seinän takana) valoille sähköt, ja se on vedetty tuolta seinän pinnan puolella(ollut levyn takana), niin saako tuon laittaa uusia kipsilevyjä asentaessa maallikko kipsilevyjen taakse?
Vai pitääkö johdon olla putkessa jos se kulkee seinälevyn takana tms?

Jos revin vanhat kipsilevyt pois ja asennan uudet tilalle niin tarviinko siihen pykälien mukaan sähkärin laittamaan pistorasiat/valokatkaisimen paikoilleen, josko tarkoitus ei ole kajota kytkentöihin ja rasiat ja valojen läpiviennit pysyy samoilla kohdilla?
Sähkärin tarvitsen jokatapauksessa siinä kohtaa kun keittiötä pääsee kunnolla asentelemaan, mutta siihen mennee vielä muutama viikko, niin nuo valaisimien ja muitten juttujen lopulliset asennukset ja kytkennät menis siinä samalla kertaa...

Pitää myös ehkä funtsia mitä tolle saunan valaistus viritykselle tekee, tuo taitaa olla joku valokuitusysteemi mikä sielä nytten on. Ihan toimiva sinällään, mutta tuo muuntaja ei oo erityisen kätevä tossa keittiöhyllyjen päällä, ellei laita levyä eteen tjsp. Seinälevyn taakse ei saane asentaa kun taitaa lämmetä jonkin verran...

1716671183217.png
 
Tuli (rivarin) keittiötä remontoidessa vastaan (ainakin mielestäni) aika erikoisen näköisiä viritelmiä, ja kun tuosta pitää nuo kaakelit poistaa, niin taitaa olla helpoin repiä kaakelit kipsilevyineen irti ja uudet kipsilevyt tilalle niin noita vois koittaa vähän järkeistää. Kuva alla.

Kysymys sähköihin liittyen, tuolla yläreunassa menee ilmeisesti kylppärin (seinän takana) valoille sähköt, ja se on vedetty tuolta seinän pinnan puolella(ollut levyn takana), niin saako tuon laittaa uusia kipsilevyjä asentaessa maallikko kipsilevyjen taakse?
Vai pitääkö johdon olla putkessa jos se kulkee seinälevyn takana tms?

Jos revin vanhat kipsilevyt pois ja asennan uudet tilalle niin tarviinko siihen pykälien mukaan sähkärin laittamaan pistorasiat/valokatkaisimen paikoilleen, josko tarkoitus ei ole kajota kytkentöihin ja rasiat ja valojen läpiviennit pysyy samoilla kohdilla?
Sähkärin tarvitsen jokatapauksessa siinä kohtaa kun keittiötä pääsee kunnolla asentelemaan, mutta siihen mennee vielä muutama viikko, niin nuo valaisimien ja muitten juttujen lopulliset asennukset ja kytkennät menis siinä samalla kertaa...

Pitää myös ehkä funtsia mitä tolle saunan valaistus viritykselle tekee, tuo taitaa olla joku valokuitusysteemi mikä sielä nytten on. Ihan toimiva sinällään, mutta tuo muuntaja ei oo erityisen kätevä tossa keittiöhyllyjen päällä, ellei laita levyä eteen tjsp. Seinälevyn taakse ei saane asentaa kun taitaa lämmetä jonkin verran...

1716671183217.png
Soita sähkömies..Kuuloostaa erikoiselta.
 
Tuli (rivarin) keittiötä remontoidessa vastaan (ainakin mielestäni) aika erikoisen näköisiä viritelmiä, ja kun tuosta pitää nuo kaakelit poistaa, niin taitaa olla helpoin repiä kaakelit kipsilevyineen irti ja uudet kipsilevyt tilalle niin noita vois koittaa vähän järkeistää. Kuva alla.

Kysymys sähköihin liittyen, tuolla yläreunassa menee ilmeisesti kylppärin (seinän takana) valoille sähköt, ja se on vedetty tuolta seinän pinnan puolella(ollut levyn takana), niin saako tuon laittaa uusia kipsilevyjä asentaessa maallikko kipsilevyjen taakse?
Vai pitääkö johdon olla putkessa jos se kulkee seinälevyn takana tms?

Jos revin vanhat kipsilevyt pois ja asennan uudet tilalle niin tarviinko siihen pykälien mukaan sähkärin laittamaan pistorasiat/valokatkaisimen paikoilleen, josko tarkoitus ei ole kajota kytkentöihin ja rasiat ja valojen läpiviennit pysyy samoilla kohdilla?
Sähkärin tarvitsen jokatapauksessa siinä kohtaa kun keittiötä pääsee kunnolla asentelemaan, mutta siihen mennee vielä muutama viikko, niin nuo valaisimien ja muitten juttujen lopulliset asennukset ja kytkennät menis siinä samalla kertaa...
Jos pykälää luetaan, niin maallikko ei saa tehdä mitään.

Mmj saa olla sellaisenaan seinän sisällä, mutta eristeen sisään ei saa kaapeleita jättää (putkitettunakaan). Vedot pitäisi olla suoria, jotta tulevaisuudessa voidaan koittaa tuurilla porata seinään sellaiseen paikkaan josss ei ole kaapelia. Lähtökohtaisesti oletus on että kaapelit kulkevat rasialta suoraan ylös tai alas. Jos tuolla on peltirangat ei kaapeli saa mennä sen läpi tukematta. Peltireuna tunkeutuu ajan kanssa kaapelista läpi.

Sähkäri tuskin on mustasukkainen jos nuo kuitenkin teet itse, mutta jos et tiedä mitä teet se sähkäri voi kertoa sulle sitten mikä osa keittiöstä pitää purkaa.

Esimerkiksi hyppysähköä ei oikeasti ole olemassa, vaan se tarvitsee riittävän määrän oikean paksuisia johtimia.
Pitää myös ehkä funtsia mitä tolle saunan valaistus viritykselle tekee, tuo taitaa olla joku valokuitusysteemi mikä sielä nytten on. Ihan toimiva sinällään, mutta tuo muuntaja ei oo erityisen kätevä tossa keittiöhyllyjen päällä, ellei laita levyä eteen tjsp. Seinälevyn taakse ei saane asentaa kun taitaa lämmetä jonkin verran...

1716671183217.png
Vaikka pölyhyllyt keittiössä ovatkin muotia, niin yläsokkelit ovat kyllä ihan hyvä keksintö.
 
Joo, sinällään noi vaikuttaa ihan järkeviltä noi kaapelit ja kytkennät itsessään, mutta tuo kaapelien reititys ja näkyvien osien "mekaaninen asennus" vaikutti siltä että aitaa on ylitelty matalasta kohtaa. Yläsokkeleiden kohtalo riippuu vähän siitäkin päätyykö matalampiin vai korkeampiin kaappeihin...
 
Morjens, aikani kuluksi tuli testattua toimiiko vanha yleismittari ja päätin sitten pistää sulakkeet pois päältä ja mitata pistorasian vastuksen keittiöstä niin näytti vaiheen ja miinuksen välillä 20 ohmia mutta kun mittasin mistä vaan mualta kämpästä niin näytti useita mega ohmeja . Mistäköhän se johtuu että vain keittiössä on 20 ohmia ? mittaus hetkellä ei ollut mitään muita kojeita ainakaan tietääkseni kytketty kiinni.
 
Morjens, aikani kuluksi tuli testattua toimiiko vanha yleismittari ja päätin sitten pistää sulakkeet pois päältä ja mitata pistorasian vastuksen keittiöstä niin näytti vaiheen ja miinuksen välillä 20 ohmia mutta kun mittasin mistä vaan mualta kämpästä niin näytti useita mega ohmeja . Mistäköhän se johtuu että vain keittiössä on 20 ohmia ? mittaus hetkellä ei ollut mitään muita kojeita ainakaan tietääkseni kytketty kiinni.
Sulla on ollu jääkaappi/pakastin tmv. kiinni siinä ryhmässä samalla niin näyttää sen laitteen resistanssin mitatessa.
 
Morjens, aikani kuluksi tuli testattua toimiiko vanha yleismittari ja päätin sitten pistää sulakkeet pois päältä ja mitata pistorasian vastuksen keittiöstä
Tuo mittaustapa vaikuttaa paitsi hyödyttömältä vastusalueen jännitteellä niin pieni virhe sulakkeiden kanssa ja yleismittari päästää iloiset savut.

Jotain varmaan kiinni laskutehtävänä paljonko 20ohm on tehossa? (toki joku moottori saattaa vääristää)
 
Tuo mittaustapa vaikuttaa paitsi hyödyttömältä vastusalueen jännitteellä niin pieni virhe sulakkeiden kanssa ja yleismittari päästää iloiset savut.

Jotain varmaan kiinni laskutehtävänä paljonko 20ohm on tehossa? (toki joku moottori saattaa vääristää)
Suuruusluokka 2800 wattia voisi olla joku överitehokas vedenkeitin. Jos se oli just mittausta tehdessä päällä, mikä olisi kummallista.
Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.
 
Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.
Noh mä annnoin tuon letkautuksen laskutehtäväksi kysyjälle, kapasitanssia tuskin on mainittavast, moottori vois pikkasen siirtää kosinia ja toivottavasti hertsit ei ole muuttuneet ;)
 
Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.
Ihan tämän tasoisesta perusoppimäärästä en ole tietämätön.

Mahdollisia selityksiä anekdoottiin mittaustiedosta on monia, alkaen mittausvirheestä. Esittämäni arvaus kuitenkin selittäisi havainnon.
 
Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.

Joku jääkaapin kompura vois hyvinkin olla 20 kähmiä bilteman mittarilla, muut pistorasiakuormat kotona kytketyssä tilassa lienee hakkurivirtalähteitä ja niiden konkan purkuvastukset on linjoilla ainoastaan.
 
Onko noista ylijännitesuojallisista jatkoroikista mihinkään oikeasti salamaniskujen aiheuttamien jännitepiikkien tapauksessa?
 
Onko noista ylijännitesuojallisista jatkoroikista mihinkään oikeasti salamaniskujen aiheuttamien jännitepiikkien tapauksessa?
Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
 
Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
Eli ei kannata lähteä ostamaan mitään roikkia.
 
Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
 
Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
No, APC:n kuluttajatuotteiden laadustakin voi olla montaa mieltä...

Noissa ylijännitesuojalla varustetuissa roikissa on todella paljon eroja miten tuo suojaus on toteutettu. Joissakin on ihan kohtalainen monivaiheinen suojaus mutta ihan halvimmissa saattaa olla esimerkiksi vain kaasupurkausputket tai TVS-diodit eikä mitään muuta. Joissakin ei edes ole mitään tuollaisia hienouksia vaan siellä on vain joku halpis RFI-filtteri joka ei oikeasti suojaa ylijännitteeltä.

Tulipahan tuosta mieleen kun joku löysi halvalla erän räkkiin sopivia pistorasiapölkkyjä duuniin, oli muka oikein jotain "HiFi"-tasoisia joissa oli kaikenmaailman suojauksia ja suodatuksia. Oli oikein läpikuultava kuorikin että sisällä oleva elektroniikka näkyi. Todellisuus olikin sitten aika koominen kun päätin avata yhden ja tutkia mitä se oli syönyt, olihan siellä kasa elektroniikkaa piirilevylle kasattuna mutta käytännössä ainoa komponentti mikä oli kytkettynä oikeasti oli valtavan iso kuristin, loput tilperöörit olivat vaan näön vuoksi piirilevyllä että näytti muka monimutkaiselta ja hienolta. :D
 
Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
Kaikkein halvimmissa ei taida juuri muuta olla kuin varistori. Mutta kyllä se paras paikka toki on keskuksessa. Toisaalta maakaapelointi vähentää melkoisesti riskejä vs ilma.

Toki se jatkojohdon suoja voi riittää suojaamaan perässä olevat laitteet ja harvoin siitä haittaakaan on. Mutta nykyään elektroniikkaa on niin paljon että koko talon suojaus on hyvinkin perusteltua. Ei välttämättä hymyilytä vaikkapa se, jos kaikki lamput ovat älykkäitä ja piikki polttaa ne.

En antaisi sellaisille suurta painoarvoa. Herkän elektroniikan ym. kanssa voisi monista muistakin syistä olla kunnon UPS paikallaan, riippumatta siitä uskooko sen suojaavan pahalta ukkosvahingolta.
Jos suojaa haluaa kattavammin niin online-ups on oikeastaan ainoa vaihtoehto ja myös se kallein. Mutta mitä pahalla tarkoitatkaan niin ei sillä upsilla kykyä ole kaikkissa tilanteissa kykyä suojata perässä olevia laitteita. Eli mennään moniportaiseen suojaamiseen.
Toki ihan offline-upsissakin on suojausta ja pesee sen kiinalaisen johdon josta et tiedä mitään.

Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
Tässähän se ongelma onkin. Vaikea on avaamatta selvittää, miten on toteutettu. Eroja on, se on varma. Ja varmemmin osuu parempaan kun valitsee tosiaan jonkun laadukkaamman merkin tuotteen.

Edit... @Hyrava ehtikin kirjoittaa samasta asiasta mutta kattavammin.
 
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.

Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?

Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville :tup: :shy:
 
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.

Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?

Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville :tup: :shy:

Sulakkeen takaa sähköt. Ei sinne mitään jatkoroikka virityksiä kukaan suostu tekemään.
 
Eikös ILP:ejä asenneta myös pistokkeella pistorasiaan kytkettäväksi ihan yleisesti? Miten tuo kytkentä eroaa siitä?

Taitaa vain sähköluvattomat kiertää säädöksiä näillä asennuksilla. Minun mielestäni ei ole hyvän asennustavan mukainen.
 
Taitaa vain sähköluvattomat kiertää säädöksiä näillä asennuksilla. Minun mielestäni ei ole hyvän asennustavan mukainen.
Ei tuollaiset asennukset kuulu muutenkaan ns. maallikon hommiin. On noita tuollaisia asennuksia näkynyt ihan asennusfirmojen asentaminakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.

Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?

Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville :tup: :shy:

Kyllä noita ILPpejä yleisesti asennetaan pistorasiaan ihan sähkärienkin toimesta, riippuu mistä roikkuu jne. Mutta ei nyt sentään mihinkään jatkoroikkaan, ilp asentaja on fiksu ku n ei suostu kytkeen noin. Etkä sinä itsekään halua sitä roikkaa katsella pidemmän päälle.
 
Etkä sinä itsekään halua sitä roikkaa katsella pidemmän päälle.
Eikä naapuri. Eikä noinkin oleellisessa asiassa kuulu turvautua mihinkään kehitysmaahenkisiin turavirityksiin. Kun laitetaan kunnolla uutta, ei pilata sitä rumilla ja keskeneräisillä yksityiskohdilla. Mää ostamassa multisplittiä ja pyytämässä, saisko tän syötön tosta paritalon työmaakeskusvalmiudesta, laitan siihen pari sisäroikkaa ja relepistorasian väliin. :rofl2: Oveen on jo taltattu kolo roikalle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 703
Viestejä
4 580 203
Jäsenet
75 496
Uusin jäsen
RWV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom