Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ok, eikä ilmeisesti mitään kilkettä ole sähkökaappiin laitettavaksi mikä tuollaisen kuristuksen voisi tehdä jo ennen laturia?
Ei semmoista suoraa pelkästään virran säädintä oikein teoriassakaan voi olla. Kuorma ottaa virtaa siitä mitä jännitettä sille tarjotaan. Resistiivisen kuorman tapauksessa virtaa voisi säätää jännitettä pudottamalla tai kokonaan pätkimällä, mutta auton latauselektroniikka ei ole mikään vastus, vaan jättää leikin joko kokonaan kesken tai sitten pahimmassa tapauksessa rikkoontuu, jos syötettävää jännitettä säätelee.Ok, eikä ilmeisesti mitään kilkettä ole sähkökaappiin laitettavaksi mikä tuollaisen kuristuksen voisi tehdä jo ennen laturia?
Onko siis ihan tyhmä laturi missä ei ole mitään säätöä? Aika monessa saa säädettyä syötön mukaan maksimivirran laturista itsestään esim. jummerilla tai vastaavalla.
Tuommoinen perus laturi on todellisuudessa vain kontaktori ja pieni piiri, joka kertoo autolle paljonko on sallittua ottaa.Ok, eikä ilmeisesti mitään kilkettä ole sähkökaappiin laitettavaksi mikä tuollaisen kuristuksen voisi tehdä jo ennen laturia?
Ei semmoista suoraa pelkästään virran säädintä oikein teoriassakaan voi olla. Kuorma ottaa virtaa siitä mitä jännitettä sille tarjotaan. Resistiivisen kuorman tapauksessa virtaa voisi säätää jännitettä pudottamalla tai kokonaan pätkimällä, mutta auton latauselektroniikka ei ole mikään vastus, vaan jättää leikin joko kokonaan kesken tai sitten pahimmassa tapauksessa rikkoontuu, jos syötettävää jännitettä säätelee.
Vielä jos asialla haluaa saivarrella, niin ei siinä säädössä toimi taajuusmuuttajakaan, kun ei perässä ole moottori, eikä latauselektroniikkaa taatusti ole tehty moottoria emuloimaankaan.
Minkähän tehoisesta/merkkisestä laitteesta on kyse? Jää auki, onko sille säädölle tarvetta mistä syystä tai miten usein. Ratkaisuksi ei käy pudottaa latausta pois silloin kun kiuas lämpiää tms?Kannen alla saa dippikytkimillä säädettyä, ei vaan oikein aja asiaa jos haluaisi kotiautomaation kautta pystyä säätämään. Valmiina kun jo on seinässä niin ei viitsisi uutta ostaa pelkästään tämän takia.
Minkähän tehoisesta/merkkisestä laitteesta on kyse? Jää auki, onko sille säädölle tarvetta mistä syystä tai miten usein. Ratkaisuksi ei käy pudottaa latausta pois silloin kun kiuas lämpiää tms?
Ja jos dipeillä onnistuu niin onhan tuossa mahdollisuus korvata ne vaikka pienillä releillä ja ohjata niitä sillä kotiautomaatiolla. Ei toki optimaallisin tapa eikä vakuutus korvaa jos omien muutosten takia kärähtää jotain.
Kyllä edellä ehdotettu uusi laite on se paras ratkaisu. Myyt vanhan, viet mökille tms ja saat ilman virittelyjä toimivan ratkaisun.
Eikö HA tue OCPP yhteensopivia latureita?Innohome Charlie kyseessä. Kotiautomaation (HA + Shellyt) kautta on tuolle jo ohjaus että saapi syötön päälle/pois aurinkosähkön tuoton mukaan. Mietinnässä miten saisi virran säädettyä korkeammaksi tilanteissa kun on jo muut kuormat käytössä tai täynnä (esim LVV) niin saisi tehokkaammin oman tuotannon hyödynnettyä. Rahallisesti ei pelkästään tätä varten ole järkevää uutta asemaa ostaa kun muuten homma pelittää.
Dippikytkimien puukosta myös mietin että löisi ESP32:n kotelon sisään ja sillä ohjaisi, mutta siinä sitten omat taas omat ongelmansa. Esim. vaatii aseman uudelleenkäynnistyksen jotta uudet asetukset tulevat voimaan, mikä on ongelma jos tuo ESP samassa virransyötössä.
Eihän tuo ole sinänsä ongelma, tuohon on lukuisia ratkaisuja. Pirun iso konkka ESP:n virransyöttöön, vähän sähkärille hommia että ottaa ESP:n sähkön ennen laturia tai vaikka pieni akku ESP:n kaveriksi.Innohome Charlie kyseessä. Kotiautomaation (HA + Shellyt) kautta on tuolle jo ohjaus että saapi syötön päälle/pois aurinkosähkön tuoton mukaan. Mietinnässä miten saisi virran säädettyä korkeammaksi tilanteissa kun on jo muut kuormat käytössä tai täynnä (esim LVV) niin saisi tehokkaammin oman tuotannon hyödynnettyä. Rahallisesti ei pelkästään tätä varten ole järkevää uutta asemaa ostaa kun muuten homma pelittää.
Dippikytkimien puukosta myös mietin että löisi ESP32:n kotelon sisään ja sillä ohjaisi, mutta siinä sitten omat taas omat ongelmansa. Esim. vaatii aseman uudelleenkäynnistyksen jotta uudet asetukset tulevat voimaan, mikä on ongelma jos tuo ESP samassa virransyötössä.
Eikös se tämä olisi? Näin sähkömiesten kirjoissa täysin epäammattilaismaallikkona ja harrastajana tuntuisi erittäin mielekkäältä ratkaisulta hoitaa mitätön hobbyelektroniikan hituvirtahomma ihan sellaisena sotkematta siihen varsinaisia sähköasennuksia. Etenkin kun elämme tulevaisuudessa ja tällaiseenkin on vaikka mitä ratkaisuja, eikä maksa paljon. Tietysti satunnaisesti valitulta urakoitsijalta nollatauluna kysyttynä ihan no go, mutta ei ongelmaa jos HA ja Shellyt löytyy ja on "lyömässä ESP32 kotelon sisään ja sillä ohjaisi".vaikka pieni akku ESP:n kaveriksi
Eikö HA tue OCPP yhteensopivia latureita?
Eihän tuo ole sinänsä ongelma, tuohon on lukuisia ratkaisuja. Pirun iso konkka ESP:n virransyöttöön, vähän sähkärille hommia että ottaa ESP:n sähkön ennen laturia tai vaikka pieni akku ESP:n kaveriksi.
Eikös se tämä olisi? Näin sähkömiesten kirjoissa täysin epäammattilaismaallikkona ja harrastajana tuntuisi erittäin mielekkäältä ratkaisulta hoitaa mitätön hobbyelektroniikan hituvirtahomma ihan sellaisena sotkematta siihen varsinaisia sähköasennuksia. Etenkin kun elämme tulevaisuudessa ja tällaiseenkin on vaikka mitä ratkaisuja, eikä maksa paljon. Tietysti satunnaisesti valitulta urakoitsijalta nollatauluna kysyttynä ihan no go, mutta ei ongelmaa jos HA ja Shellyt löytyy ja on "lyömässä ESP32 kotelon sisään ja sillä ohjaisi".
Jep tämähän se seuraava suunta olisi. Tässä siis automatiikka sammuttaa sähköjä sähkökaapin puolella koko tuolle tulolle missä asema on ja sinne ei saa uusia vedettyä järkevällä vaivalla, joten tuo asetuksen pitäminen pidempää konkalla tai akulla tulee olemaan ongelma. Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.
edit: Niin ja boksi tosiaan ulkotilassa ja myös seinän toisella puolella kylmä tila niin akkuratkaisujen elinikä epäilyttää
Jos ajatus oli käyttää ESP32:sta, niin viimeisimmän tilan tallentaminen flash-muistiin ja lukeminen sähköjen palautumisen jälkeen pitäisi olla mahdollista. Satunnainen esimerkki aiheesta:Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.
Joku "latching relay" eli rele joka muistaa tilansa olisi tuollainen komponentti. Tarvitsee siis sähköä vain tilan muutokseen ja pysyy vetäneenä tai päästäneenä sähköttömänäkin.Jep tämähän se seuraava suunta olisi. Tässä siis automatiikka sammuttaa sähköjä sähkökaapin puolella koko tuolle tulolle missä asema on ja sinne ei saa uusia vedettyä järkevällä vaivalla, joten tuo asetuksen pitäminen pidempää konkalla tai akulla tulee olemaan ongelma. Ehkä jos löytyy joku sopiva elektroniikka komponentti mihin saa tilan fyysisesti tallennettua jotenkin niin voisi olla ratkaisu, ei vaan tietoa onko tuollaisia olemassa.
edit: Niin ja boksi tosiaan ulkotilassa ja myös seinän toisella puolella kylmä tila niin akkuratkaisujen elinikä epäilyttää
Mikä auto? Esim. Teslassa onnistuu etänä säätää latausvirtaa ja käynnistää/pysäyttää lataus. Jos saat autoasi etänä ohjattua, niin laturissa voi olla aina virrat päällä ja latausvirta täysillä.
Joku "latching relay" eli rele joka muistaa tilansa olisi tuollainen komponentti. Tarvitsee siis sähköä vain tilan muutokseen ja pysyy vetäneenä tai päästäneenä sähköttömänäkin.
Laitoin lainauksen kuvan spoiler-tageihin.Moi. LVV:a ohjaa kuvan mukainen Enston ohjausyksikkö (oikealla)
Hidastusasetuksena on 0, joten lvv menee päälle heti yösähkön kytkeytyessä.
Haluaisin vaihtaa asetusta myöhemmäksi eli laittaa hidastuksen 180 minuutiksi halvempien pörssisähkö hintojen takia.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko tuon vipstaakin asetusta vaihtaa lennosta, eikä vaadi virran pois kytkemistä? Koskaan en ole koskenut tuohon, niin arvelu ttaa.
No uuni piti kyllä irroittaa ja ei tuo uusi edes sopinut paikalleen. Mutta sähköt on kytketty ja pitää itse modailla hieman vielä. Pisteet asentajalle että teki tuon kaiken kuitenkin.Kuten vähän arveltiinkin. Pistähän tietoa sitten miten kävi asennuksen kanssa.
Cee7 to c5 ois taikasana, sitten lisää vaikka spiral ja GELRHONR CEE7 to C5 Clover Leaf Cable Spiral Cable, 90 Degree 3-Pin AC Power Cable, Right Angle Mickey Mouse Plug Laptop Power Supply Cable Power Cable for Scanners, Printers and LED TV Monitors https://amzn.eu/d/5w2RHXYHei, etsinnässä kauppa jossa voisin teettää/ostaa "venyvää" valmista johtoa sähköpöytään.
Joko suoraan sähköpöydän virtalähteeseen tai vielä mielummin universaalimpi apu-johto joka tulee vasta sähköpöydän normi virtajohdon jälkeen.
Mistään en löydä vanhanaikaisen puhelimen kierrettyä sähköjohtoa jommalla kummalla liittimellä.
Toi erikoisempi plugi näyttää olevan ehkä IEC 60320 female.
Onko neuvoa kuka myy tällaisia? Oudon harvinaisia nyt kun sähköpöytiä on jo tosi monella ja toi A-malli olisi universaali apu heille kaikille ettei roiku johdot ikävästi jaloissa.
Cee7 to c5 ois taikasana, sitten lisää vaikka spiral ja GELRHONR CEE7 to C5 Clover Leaf Cable Spiral Cable, 90 Degree 3-Pin AC Power Cable, Right Angle Mickey Mouse Plug Laptop Power Supply Cable Power Cable for Scanners, Printers and LED TV Monitors https://amzn.eu/d/5w2RHXY
Soita sähkömies..Kuuloostaa erikoiselta.Tuli (rivarin) keittiötä remontoidessa vastaan (ainakin mielestäni) aika erikoisen näköisiä viritelmiä, ja kun tuosta pitää nuo kaakelit poistaa, niin taitaa olla helpoin repiä kaakelit kipsilevyineen irti ja uudet kipsilevyt tilalle niin noita vois koittaa vähän järkeistää. Kuva alla.
Kysymys sähköihin liittyen, tuolla yläreunassa menee ilmeisesti kylppärin (seinän takana) valoille sähköt, ja se on vedetty tuolta seinän pinnan puolella(ollut levyn takana), niin saako tuon laittaa uusia kipsilevyjä asentaessa maallikko kipsilevyjen taakse?
Vai pitääkö johdon olla putkessa jos se kulkee seinälevyn takana tms?
Jos revin vanhat kipsilevyt pois ja asennan uudet tilalle niin tarviinko siihen pykälien mukaan sähkärin laittamaan pistorasiat/valokatkaisimen paikoilleen, josko tarkoitus ei ole kajota kytkentöihin ja rasiat ja valojen läpiviennit pysyy samoilla kohdilla?
Sähkärin tarvitsen jokatapauksessa siinä kohtaa kun keittiötä pääsee kunnolla asentelemaan, mutta siihen mennee vielä muutama viikko, niin nuo valaisimien ja muitten juttujen lopulliset asennukset ja kytkennät menis siinä samalla kertaa...
Pitää myös ehkä funtsia mitä tolle saunan valaistus viritykselle tekee, tuo taitaa olla joku valokuitusysteemi mikä sielä nytten on. Ihan toimiva sinällään, mutta tuo muuntaja ei oo erityisen kätevä tossa keittiöhyllyjen päällä, ellei laita levyä eteen tjsp. Seinälevyn taakse ei saane asentaa kun taitaa lämmetä jonkin verran...
Jos pykälää luetaan, niin maallikko ei saa tehdä mitään.Tuli (rivarin) keittiötä remontoidessa vastaan (ainakin mielestäni) aika erikoisen näköisiä viritelmiä, ja kun tuosta pitää nuo kaakelit poistaa, niin taitaa olla helpoin repiä kaakelit kipsilevyineen irti ja uudet kipsilevyt tilalle niin noita vois koittaa vähän järkeistää. Kuva alla.
Kysymys sähköihin liittyen, tuolla yläreunassa menee ilmeisesti kylppärin (seinän takana) valoille sähköt, ja se on vedetty tuolta seinän pinnan puolella(ollut levyn takana), niin saako tuon laittaa uusia kipsilevyjä asentaessa maallikko kipsilevyjen taakse?
Vai pitääkö johdon olla putkessa jos se kulkee seinälevyn takana tms?
Jos revin vanhat kipsilevyt pois ja asennan uudet tilalle niin tarviinko siihen pykälien mukaan sähkärin laittamaan pistorasiat/valokatkaisimen paikoilleen, josko tarkoitus ei ole kajota kytkentöihin ja rasiat ja valojen läpiviennit pysyy samoilla kohdilla?
Sähkärin tarvitsen jokatapauksessa siinä kohtaa kun keittiötä pääsee kunnolla asentelemaan, mutta siihen mennee vielä muutama viikko, niin nuo valaisimien ja muitten juttujen lopulliset asennukset ja kytkennät menis siinä samalla kertaa...
Vaikka pölyhyllyt keittiössä ovatkin muotia, niin yläsokkelit ovat kyllä ihan hyvä keksintö.Pitää myös ehkä funtsia mitä tolle saunan valaistus viritykselle tekee, tuo taitaa olla joku valokuitusysteemi mikä sielä nytten on. Ihan toimiva sinällään, mutta tuo muuntaja ei oo erityisen kätevä tossa keittiöhyllyjen päällä, ellei laita levyä eteen tjsp. Seinälevyn taakse ei saane asentaa kun taitaa lämmetä jonkin verran...
Sulla on ollu jääkaappi/pakastin tmv. kiinni siinä ryhmässä samalla niin näyttää sen laitteen resistanssin mitatessa.Morjens, aikani kuluksi tuli testattua toimiiko vanha yleismittari ja päätin sitten pistää sulakkeet pois päältä ja mitata pistorasian vastuksen keittiöstä niin näytti vaiheen ja miinuksen välillä 20 ohmia mutta kun mittasin mistä vaan mualta kämpästä niin näytti useita mega ohmeja . Mistäköhän se johtuu että vain keittiössä on 20 ohmia ? mittaus hetkellä ei ollut mitään muita kojeita ainakaan tietääkseni kytketty kiinni.
Tuo mittaustapa vaikuttaa paitsi hyödyttömältä vastusalueen jännitteellä niin pieni virhe sulakkeiden kanssa ja yleismittari päästää iloiset savut.Morjens, aikani kuluksi tuli testattua toimiiko vanha yleismittari ja päätin sitten pistää sulakkeet pois päältä ja mitata pistorasian vastuksen keittiöstä
Suuruusluokka 2800 wattia voisi olla joku överitehokas vedenkeitin. Jos se oli just mittausta tehdessä päällä, mikä olisi kummallista.Jotain varmaan kiinni laskutehtävänä paljonko 20ohm on tehossa? (toki joku moottori saattaa vääristää)
Tuo mittaustapa vaikuttaa paitsi hyödyttömältä vastusalueen jännitteellä niin pieni virhe sulakkeiden kanssa ja yleismittari päästää iloiset savut.
Jotain varmaan kiinni laskutehtävänä paljonko 20ohm on tehossa? (toki joku moottori saattaa vääristää)
Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.Suuruusluokka 2800 wattia voisi olla joku överitehokas vedenkeitin. Jos se oli just mittausta tehdessä päällä, mikä olisi kummallista.
Noh mä annnoin tuon letkautuksen laskutehtäväksi kysyjälle, kapasitanssia tuskin on mainittavast, moottori vois pikkasen siirtää kosinia ja toivottavasti hertsit ei ole muuttuneetVaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.
Ihan tämän tasoisesta perusoppimäärästä en ole tietämätön.Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.
Vaihtösähkössä tehon määrittävä vastus ei ole se resistanssi minkä yleismittari näyttää, vaan kokonaisimpedanssi johon vaikuttaa resistanssin lisäksi kapasitiivinen reaktanssi ja induktiivinen reaktanssi. Myös vaihtosähkön taajuus vaikuttaa impedanssiin.
Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.Onko noista ylijännitesuojallisista jatkoroikista mihinkään oikeasti salamaniskujen aiheuttamien jännitepiikkien tapauksessa?
Eli ei kannata lähteä ostamaan mitään roikkia.Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
En antaisi sellaisille suurta painoarvoa. Herkän elektroniikan ym. kanssa voisi monista muistakin syistä olla kunnon UPS paikallaan, riippumatta siitä uskooko sen suojaavan pahalta ukkosvahingolta.Eli ei kannata lähteä ostamaan mitään roikkia.
No, APC:n kuluttajatuotteiden laadustakin voi olla montaa mieltä...Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
Kaikkein halvimmissa ei taida juuri muuta olla kuin varistori. Mutta kyllä se paras paikka toki on keskuksessa. Toisaalta maakaapelointi vähentää melkoisesti riskejä vs ilma.Yleensä halvemmissa vehkeissä käytetään halvempaa korkeammalla kytkentä jännitteellä olevaa mosfettiä, jolloin moni laite ehtii hajota ennen suojan kytkeytymistä. Jos haluaa varmempaa suojaa niin hankkia vaikka kolmos tason ylijännitesuojan sähkökaappiin jos syöttö tulee maajohdolla, ilmajohdolla 1+2 tason ja lisäksi kolmonen.
Jos suojaa haluaa kattavammin niin online-ups on oikeastaan ainoa vaihtoehto ja myös se kallein. Mutta mitä pahalla tarkoitatkaan niin ei sillä upsilla kykyä ole kaikkissa tilanteissa kykyä suojata perässä olevia laitteita. Eli mennään moniportaiseen suojaamiseen.En antaisi sellaisille suurta painoarvoa. Herkän elektroniikan ym. kanssa voisi monista muistakin syistä olla kunnon UPS paikallaan, riippumatta siitä uskooko sen suojaavan pahalta ukkosvahingolta.
Tässähän se ongelma onkin. Vaikea on avaamatta selvittää, miten on toteutettu. Eroja on, se on varma. Ja varmemmin osuu parempaan kun valitsee tosiaan jonkun laadukkaamman merkin tuotteen.Kai tuokin johtuu roikasta. Kuvittelisi että jokin esim APC merkillä myyty ylijännitesuoja sisältää käytännössä saman ylijännitesuojaelektroniikan kuon niiden kuluttaja-upsitkin.
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.
Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?
Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville
Eikös ILP:ejä asenneta myös pistokkeella pistorasiaan kytkettäväksi ihan yleisesti? Miten tuo kytkentä eroaa siitä?Sulakkeen takaa sähköt. Ei sinne mitään jatkoroikka virityksiä kukaan suostu tekemään.
Eikös ILP:ejä asenneta myös pistokkeella pistorasiaan kytkettäväksi ihan yleisesti? Miten tuo kytkentä eroaa siitä?
Ei tuollaiset asennukset kuulu muutenkaan ns. maallikon hommiin. On noita tuollaisia asennuksia näkynyt ihan asennusfirmojen asentaminakin.Taitaa vain sähköluvattomat kiertää säädöksiä näillä asennuksilla. Minun mielestäni ei ole hyvän asennustavan mukainen.
Ilmalämpöpumppukokonaisuus (1. u.yksikkö ja 2 s.yksikköä) tulossa paritalon puolikkaan yläkertaan ja virrat siiihen tulisi saada tämänlaisesta paritalokeskuksesta, joka on meidän puolen ulkoseinustalla.
Alustava ajatus oli, että ainakin oman puoleni voimavirtapistokkeesta voisi tuohon ottaa virran adapterin kautta. Kuitenkaan ilmalämpöpumppuasentaja ei suostu ottaa kantaa eikä myöskään laittaa piuhaa kiinni tuohon mihinkään, vaan sanoo sen jäävän minun vastuulleni hoitaa sähkärin kanssa.
Onkohan tässä nyt jotain mitä en ymmärrä tai jotain mitä pitäisi huomioida ennen kun asentaja tulee laittamaan pumput paikalleen?
Kiitoksia etukäteen vastauksista näistä tietäville
Eikä naapuri. Eikä noinkin oleellisessa asiassa kuulu turvautua mihinkään kehitysmaahenkisiin turavirityksiin. Kun laitetaan kunnolla uutta, ei pilata sitä rumilla ja keskeneräisillä yksityiskohdilla. Mää ostamassa multisplittiä ja pyytämässä, saisko tän syötön tosta paritalon työmaakeskusvalmiudesta, laitan siihen pari sisäroikkaa ja relepistorasian väliin. Oveen on jo taltattu kolo roikalle.Etkä sinä itsekään halua sitä roikkaa katsella pidemmän päälle.