Kysymyksiä sähkömiehille

Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Siis mitä kohtaa viestissäni tarkoitat? Ripustusrasiaa, vai irti olevaa keviä + nollajohdinta? En tiedä miksi kevi ja nolla on irti ja kuorimatta, talossa on kyllä tehty käyttöönottotarkastus rakennusvaiheessa. Koska nolla ja kevi oli katossa kuorimatta, niin en usko, että kukaan niitä on käyttöönottotarkastuksenkaan jälkeen sörkkinnyt ja katkonut.
Ne kytkemättömät kevit ja siniset voi olla vaikka kytkimelle meneviä naminameja.

On esim. saatettu käyttää MMJ1,5mm2x3S ja MMJ1,5mm2x3N kaapeleita. Noiden ero on se että S mallissa on kevi, musta ja sininen kun taas N:ssä on musta, sininen ja ruskea.

Tai sitten on vaikka kruunu taikka vaihtokytkimelle vedetty MMJ5x1,5mm2S ja tässä tapauksessa jää sininen ja kevi käyttämättä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Maalikon töihin ei lasketa kiinteän asennuksen kytkemisiä eli jos laitoit jotain muuta kuin valaisinpistorasian kiinni, niin teit sähkärin hommia. Valaisinta saat rukata ja vaikka vaihtaa kaapelin siihen, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Mutta mutta, noihin valaisinpistorasioihin (ja sitä myötä kattokansiinhan) oli tulossa se joku uusi standarti tai tyyppi. Onko kellään kokemusta tuoko tuo parannusta asiaan. Itse en ole tainnut nähdä vielä muuta kuin jossain esitteessä. Kyseessä oli siis sellainen missä se pistotulppa uppoaa kokonaan sinne kannen alle.
Hypistelin niitä uusia kaupassa. Ei niissä muutu ulkoisesti oikeastaan mikään muu, kuin pistoke (on upotettu rasiaan). Samanlainen koukkupaska kuin vanhatkin valaisinpistorasiat noin niinkuin kuluttajan kannalta. Kiva juttu varmaan joltain muulta kantilta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Jomppi on sellainen (yleensä) tilapäinen hyppyjohto johonkin väliin, jolla vaikkapa ohitetaan viallinen komponentti tai testataan jotakin toimintaa. Tai sellaisena minä sen ainakin olen oppinut teollisuudessa tuntemaan.

EDIT: Jump wire englanniksi, tulisiko se jomppi sitten tuosta? Ei ole koskaan tullut mietittyä alkuperää sen paremmin.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Ettei vain olisi "jumppi", jonka joku vammanen on vääntänyt jompiksi. Tulee englannista sanasta "jump" ja käytetään yleismaailmallisesti. Sitten on eriasia mitä joku sisäsiittonen porukka käyttää missäkin. Rotanhäntä, persereikä, soittaminen yms...
 
Liittynyt
14.08.2018
Viestejä
33
Ettei vain olisi "jumppi", jonka joku vammanen on vääntänyt jompiksi. Tulee englannista sanasta "jump" ja käytetään yleismaailmallisesti. Sitten on eriasia mitä joku sisäsiittonen porukka käyttää missäkin. Rotanhäntä, persereikä, soittaminen yms...
Kyllä toi termi nimenomaan on jomppi, jota kentällä käytetään.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Jaa, ihan mielenkiinnosta missäpäin suomea mahdatte vaikuttaa? Vituttaa kaikki epämääräiset ilmaisut mitkä ei oikein perustu mihinkään. JAPP "jappi" jota jotkun tuntuu haluavan vääntää "jabaksi" tai "vedetään jaballa", mitä en ymmärrä miksi. Mikäs se persereikä sitten on?
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Jaa, ihan mielenkiinnosta missäpäin suomea mahdatte vaikuttaa? Vituttaa kaikki epämääräiset ilmaisut mitkä ei oikein perustu mihinkään. JAPP "jappi" jota jotkun tuntuu haluavan vääntää "jabaksi" tai "vedetään jaballa", mitä en ymmärrä miksi. Mikäs se persereikä sitten on?
Kumitetistä ainakin joskus kuullu käytettävän persläpi nimitystä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Niin, mitä toi sitten taas mahtaa tarkoittaa. PVC grommetit putkien päihin :smoke: Vai onko suomeksi sitten putkenpääte. Yhtä kaikki, persereikä siitä tulee siinä vaiheessa, kun ne on unohtunut laittaa ja ne vaaditaan tilaajan toimesta (ja muutenkin toki kuuluu laittaa).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Onko vanhat halogeeni spottivalot tarkoitus repiä irti voimalla vai onko niihin jokin kikka? Pesuhuoneessa on 4 spotti valoa jotka on sellaiset ettei enää myynnistä löydy ja vie sähköäkin 120w per kappale joten tarkoitus olisi laittaa ledit tilalle, mutta pitäisi saada vanhat muuntajineen pois ensin. On kyllä ammattilainen tulossa laittamaan ne, mutta voisi tilata valmiiksi sellaiset mitkä sopii tuohon.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Onko vanhat halogeeni spottivalot tarkoitus repiä irti voimalla vai onko niihin jokin kikka? Pesuhuoneessa on 4 spotti valoa jotka on sellaiset ettei enää myynnistä löydy ja vie sähköäkin 120w per kappale joten tarkoitus olisi laittaa ledit tilalle, mutta pitäisi saada vanhat muuntajineen pois ensin. On kyllä ammattilainen tulossa laittamaan ne, mutta voisi tilata valmiiksi sellaiset mitkä sopii tuohon.
Mulla oli sellasia upotettuja vessassa, niin olivat aikaslailla jämähtäneet melamiinilevyyn kiinni vuosien saatossa. Kyllä ne sieltä voimalla loppuen lopuksi irrotettiin.

PS. noita voin suositella tilalle: Airam led-alasvalosarja 3-os. 5W 450lm 3000K

Hinta-laatusuhde 5/5
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
usein noin kirkasta valkoista ei suositella asuintiloihin. Tuolla on vaikutusta unen laatuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
usein noin kirkasta valkoista ei suositella asuintiloihin. Tuolla on vaikutusta unen laatuun.
Mulla on Philips huen lamppuja koko asunto täynnä 6500k värissä joskin illalla on keltaisemman väriset. Nuo valot on myös tulossa pesuhuoneeseeni jossa on suihku joten nuo ei senkään takia ilmeisesti sopisi kun on kuivaan tilaan suunniteltu?

Mulla noi valot on kattopaneeleissa mitkä on todella ohuet niin pelottaa jos voimalla lähtee repimään, että ne halkeaa niin sen takia koitin miettiä jos noihin olisi joku kätevä konsti. Youtubessa oli video jostain johto kourusta tehdystä koukku viritelmästä, mutta luulisi, että noihin olisi joku kätevämpi tapa?

Aijon tosin laittaa keltaiset valot pesuhuoneeseen, koska sinne ne sopii hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Pesuhuoneeseen jos mihinkä sopii valkoinen valo. Ainakin jos on valkoista laattaa seinissä.

Joo repimällä ne valot lähtee, sitten kannattaa varoa sormia kun ne jouset vapautuu kolosta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Pesuhuoneeseen jos mihinkä sopii valkoinen valo. Ainakin jos on valkoista laattaa seinissä.
Sopii kyllä, mutta jos kämpässä on muuten sanotaanko nyt vaikka 2700 K valot ja kylppärissä 5500 K valot, niin lopputuloksena ihmissilmä näkee kylppärin valon sinisenä. Pitäisi olla koko kämpässä päivänvalolamput, että homma toimisi ja se taas tekee pahaa unelle.

Itse päädyin kompromissiin ja laitoin kaikkialle 4000 K valot ja pari jalkalamppua oleskelutiloihin illaksi erikseen oranssia iltavaloa antamaan. 4000K on jo varsin valkoinen, vaikka ei sitä ihan taideta päivänvaloksi laskea. Bonuksena 4000K polttimoja saa kaikista marketeista kaikissa muodoissa.

Nyt uuteen kämppään laitoin kyllä kellon mukaan värilämpötilasäätyvät valot, niin saa best of all worlds.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Toki, mutta tässä muualla kämpässä oli valkoisempaa valoa ja kylppäriin oltiin laittamassa keltaisempaa. Itsellä nykyisessä kämpässä kylppäri, vessa, eteinen ja vaatehuone 4000K ja muut 3000K, toimii hyvin eikä ole liian suuri ero että mitenkään alkaisi häiritä. Mutta jokainen laittaa oman makunsa mukaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Toki, mutta tässä muualla kämpässä oli valkoisempaa valoa ja kylppäriin oltiin laittamassa keltaisempaa. Itsellä nykyisessä kämpässä kylppäri, vessa, eteinen ja vaatehuone 4000K ja muut 3000K, toimii hyvin eikä ole liian suuri ero että mitenkään alkaisi häiritä. Mutta jokainen laittaa oman makunsa mukaan.

Ah ihan totta, en tajunnut kontekstia, pahoittelen!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Mulla noi valot on kattopaneeleissa mitkä on todella ohuet niin pelottaa jos voimalla lähtee repimään, että ne halkeaa niin sen takia koitin miettiä jos noihin olisi joku kätevä konsti. Youtubessa oli video jostain johto kourusta tehdystä koukku viritelmästä, mutta luulisi, että noihin olisi joku kätevämpi tapa?
Eikö näissä lähes kaikissa pääse polttimon irrottamalla sormin vääntämään niitä jousia mitkä sen siinä katossa pitää. Toista jousta kun vähän auttaa alkuun niin yleensä lähtee helpolla sen jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Eikö näissä lähes kaikissa pääse polttimon irrottamalla sormin vääntämään niitä jousia mitkä sen siinä katossa pitää. Toista jousta kun vähän auttaa alkuun niin yleensä lähtee helpolla sen jälkeen.
5cm aukko siihen aukeaa kun polttimon irroittaa, mutta siitä on melko hankala vääntää sitä jousta sormilla. Sitä koitin juuri koittaa kysellä onko siihen jousee joku kikka millä sen kätevästi saisi auki tai sitten täytyy vaan yrittää uudelleen nyt kun tietää, että noin se kuuluu tehdä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Kysytääs sähkömiehiltä vielä kertaalleen valaisimien asentamisesta, että menee pykälien mukaan. En itse jaksaisi sinänsä välittää, mutta emäntä on vähän neuroottinen, että menee pykälien mukaan. Ja onhan se tietty niinkin, että helpottaa kovasti mahdollisissa vakuutusasioissa, jos ei tarvitse vängätä siitä että kuka on tehnyt mitäkin.

Kodinhoitohuoneessa ja kylppärissä on Ensto AVR1 valaisimet, jotka pitäisi vaihtaa (pienoisloisteputket magneettisella kuristimella eivät oikein miellytä vilkutivilkuti käynnistymisellään). Valaisimet on ruuvattu kattorasiaan ja piuhat on kiinno jousiliittimillä.

"Kiinteää asennusta muutamatta esim. kattokoukkuun kiinnitettävät esim. riippuvalaisimet. Tällaiset valaisimet ovat joko valaisinpistotulpalla varustettuja tai johtimilla valaisinliittimeen liitettäviä. Jos valaisimen asennusta varten joudutaan avaamaan sähkörasioita tai muuttamaan kiinteitä sähköasennuksia, työn saa tehdä vain sähköalan ammattihenkilö."

Saanko vaihtaa itse, vai onko kiinteän asennuksen muuttamista? Ym. lainaus on vähän epäselvä, ei ole kattokoukkua, mutta toisaalta ei tarvitse avata yhtään sähkörasiaa tai muutakaan, piuhat irti, valaisin irti, uusi tilalle?

Tarkoituksena oli luonnollisestikin korvata valaisin vastaavan suojaustason valaisimella, ehkä Ensto AL250.

Jos ei saa vaihtaa, niin pitää pistää tämäkin sähkömiehen listalle. Kohta alkaa olemaan semmoinen tehtävälista, että kannattaa jo tilata, matakulut eivät enää hapota niin paljon. Olisi himmentimien ohitusta, kontaktorien vaihtoa jne.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
8
Kysytääs sähkömiehiltä vielä kertaalleen valaisimien asentamisesta, että menee pykälien mukaan. En itse jaksaisi sinänsä välittää, mutta emäntä on vähän neuroottinen, että menee pykälien mukaan. Ja onhan se tietty niinkin, että helpottaa kovasti mahdollisissa vakuutusasioissa, jos ei tarvitse vängätä siitä että kuka on tehnyt mitäkin.

Kodinhoitohuoneessa ja kylppärissä on Ensto AVR1 valaisimet, jotka pitäisi vaihtaa (pienoisloisteputket magneettisella kuristimella eivät oikein miellytä vilkutivilkuti käynnistymisellään). Valaisimet on ruuvattu kattorasiaan ja piuhat on kiinno jousiliittimillä.

"Kiinteää asennusta muutamatta esim. kattokoukkuun kiinnitettävät esim. riippuvalaisimet. Tällaiset valaisimet ovat joko valaisinpistotulpalla varustettuja tai johtimilla valaisinliittimeen liitettäviä. Jos valaisimen asennusta varten joudutaan avaamaan sähkörasioita tai muuttamaan kiinteitä sähköasennuksia, työn saa tehdä vain sähköalan ammattihenkilö."

Saanko vaihtaa itse, vai onko kiinteän asennuksen muuttamista? Ym. lainaus on vähän epäselvä, ei ole kattokoukkua, mutta toisaalta ei tarvitse avata yhtään sähkörasiaa tai muutakaan, piuhat irti, valaisin irti, uusi tilalle?

Tarkoituksena oli luonnollisestikin korvata valaisin vastaavan suojaustason valaisimella, ehkä Ensto AL250.

Jos ei saa vaihtaa, niin pitää pistää tämäkin sähkömiehen listalle. Kohta alkaa olemaan semmoinen tehtävälista, että kannattaa jo tilata, matakulut eivät enää hapota niin paljon. Olisi himmentimien ohitusta, kontaktorien vaihtoa jne.
Periaatteessa valaisin asennetaan tässä tapauksessa kiinteästi, jolloin maallikko ei saisi sitä standardin mukaan tehdä. Hommanahan tuo on simppeli kuin mikä, mutta jos ei luota omiin taitoihin tai pelkää vakuutusasioita, niin jättäisin ammattilaiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Periaatteessa valaisin asennetaan tässä tapauksessa kiinteästi, jolloin maallikko ei saisi sitä standardin mukaan tehdä. Hommanahan tuo on simppeli kuin mikä, mutta jos ei luota omiin taitoihin tai pelkää vakuutusasioita, niin jättäisin ammattilaiselle.
Offtopiccia mutta tuli mieleen että lasketaanko ammattilaiseksi vain henkilö joka on tehnet sähköalan töitä? Entä henkilöt jotka ovat esim. opiskelleet sähköasentajan ammattitutkinnon, mutta joilla ei ole työkokemusta?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Offtopiccia mutta tuli mieleen että lasketaanko ammattilaiseksi vain henkilö joka on tehnet sähköalan töitä? Entä henkilöt jotka ovat esim. opiskelleet sähköasentajan ammattitutkinnon, mutta joilla ei ole työkokemusta?

Sähköasentajan ammattitutkintoa ei voi suorittaa jos ei ole työkokemusta, perustutkinnon sen sijaan voi. Sähköalan ammattihenkilöllä on vähintään sähköalan perustutkinto ja yksi vuosi työkokemusta sähköalan yrityksessä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Sähköasentajan ammattitutkintoa ei voi suorittaa jos ei ole työkokemusta, perustutkinnon sen sijaan voi. Sähköalan ammattihenkilöllä on vähintään sähköalan perustutkinto ja yksi vuosi työkokemusta sähköalan yrityksessä.
Mietin joskus, että pitäisi lukea iltahommina sähköalan perustutkinto, ettei joka juttuun tarvitsisi tilata sähkömiestä, mutta sitten tajusin, ettei valmistuminen edes anna oikeuksia tehdä sähkötöitä edes itselleen. Liekköhän muita aloja edes olemassa, jossa koulusta valmistunut ei saa tehdä hommia edes itse itselleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Itsellä on tuo tilanne. Olen aikoinaan ammattikoulusta valmistunut sähköasentajapuolelta mutta heti valmistumisen jälkeen ajauduin tietoliikennepuolen hommiin ja siitä asti ollut eri hommissa sillä puolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Onkohan tuolle lupahomman monimutkaisuudelle ja tiukkuudelle jotain muuta perustetta kuin suomalainen perinteinen byrokratiakiima? Nyt ei siis puhuta siitä saako amatööri asentaa pistorasian vaan siitä että pelkkä koulutus ei riitä vaan vaaditaan vielä sitä oikeanlaista työkokemusta että saa edes itselle asentaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
8
Onhan se pienimuotoinen paradoksi, että itse olen sähköinsinöörinä saanut alusta asti asentaa itselle ja tietyille lähisukulaisille, valmistunut asentaja ei voi näin tehdä vaikka omaa varmasti paremmat taidot itse asennustyöhön. S1 oikeuksilla voin tehdä oikeastaan mitä lystää hissejä lukuunottamatta, mutta en nyt ihan heti lähtisi vaikka suurjänniteverkossa itse kytkentöjä tekemään. Onneksi luvillani työskentevät asentajat tietää mitä tekee :)
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Itse jonkun verran noita vastavalmistuneiden sähkäreiden puuhia seuranneena en kovinkaan isoa osaa päästäisi työskentelemään itsenäisesti.
Pahinta mitä voi tehdä on se, että ei osata ja tehdään silti koska ei uskalleta/ymmärretä kysyä apua ja myöhemmässä vaiheessa joku sivullinen menettää henkensä.
Pätevyydet alalla on suht tiukassa, mutta mielestäni se on ihan oikein. Ei se osaaminen nyt vaan tule tyhjästä vaikka miten kovasti itse haluaisi.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Eikö sitä kannattaisi mielummin koittaa valkoista väriä (5500k)?
Itse oon tykännyt näistä keltaisemmista, se on jotenkin miellyttävän lämmintä valoa tms.. makuasia lienee. Toinen hyväksi havaittu valaisin on ollut motonetissa myytävät paneelivalot, joissa värilämpötila on 3500 k.

Nykyään taitaa kyllä olla muotia nuo siniseen vivahtavat valot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Hei mites tällanen, kun kylppäriin olisi tulossa led-nauha suihkun yläpuolelle. Muuntaja menee välikattoon ja piuha 12v tulee muuntajalta välikatossa nurkkaan, josta sitten reiästä alumiiniprofiiliin, missä on se led-nauha. Liittimet ei mahdu reiästä, joten ne pitää liittää uudestaan siinä profiilin sisässä. Pitääkö ne juottaa kiinni, vai ei kai ihan kiertäminen riitä liitokseksi?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Hei mites tällanen, kun kylppäriin olisi tulossa led-nauha suihkun yläpuolelle. Muuntaja menee välikattoon ja piuha 12v tulee muuntajalta välikatossa nurkkaan, josta sitten reiästä alumiiniprofiiliin, missä on se led-nauha. Liittimet ei mahdu reiästä, joten ne pitää liittää uudestaan siinä profiilin sisässä. Pitääkö ne juottaa kiinni, vai ei kai ihan kiertäminen riitä liitokseksi?
Mitä jos kiertää ja laittaa päälle kutistesukkaa? Luulisi riittävän.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 811
No ei noiden sähkölupien saanti ainakaan luokissa S3 ja S2 tosiaan liian haastavaa ole. S1 taitaakin sitten vaatia inssitason(?) koulutuksen ja ihan hyvä niin. Käytännössä täyspäinen niitä töitä tekevä ne saa hankittua hyvinkin helposti.

Itse olen kyllä sitä mieltä että tuo lupapolitiikka on suomessa on hyvä ja yksi harvoja aloja joissa sitä edes jotenkin seurataan ja pidetään ajantasalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Onkohan tuolle lupahomman monimutkaisuudelle ja tiukkuudelle jotain muuta perustetta kuin suomalainen perinteinen byrokratiakiima? Nyt ei siis puhuta siitä saako amatööri asentaa pistorasian vaan siitä että pelkkä koulutus ei riitä vaan vaaditaan vielä sitä oikeanlaista työkokemusta että saa edes itselle asentaa.
Pelkkä koulutus ei mitenkään riitä siihen, että voitaisiin antaa täydet oikeudet asentaa mitä vaan edes itselleen, saati sitten muille. Toki koulun penkiltä saa jonkinlaiset taidot esim. juuri pistorasian asentamiselle, mutta asiat menevät aika äkkiä paljon monimutkaisemmiksi. Olisi aika hankala tehdä useampi rajapinta. Saat asentaa vain sitä ja sitä, mutta et tätä, ja tietyn jälkeen sitten sitä toista, mutta et vielä sitä viimeistä..

Itse tulin alalle aikuiskoulutuksen kautta. Oma koulutukseni oli onneksi erittäin laadukasta ja sain siitä tosi hyvä eväät tulevaan. Nyt olen ollut töissä 3,5 vuotta ja haen tänä syksynä omia urakointilupia (S2). Olen onnekseni päässyt tekemään hommia firmassa, jossa työtehtävät ovat olleet todella vaihtelevia. Se oppimisen määrä mitä on tässä ajassa tapahtunut on täysin eri planeetalta kuin se, mitä oppia tuli koulun penkiltä.

Olen tänä aikana saanut etuoikeuden seurata useamman erilaisen työharjoittelijan matkaa alalle. On ollut nuorisopuolen ammattikoululaista, aikuiskoulutettavaa ja ihan vain työkkärin työkokeilijaa. On ihan henkilöstä kiinni, kenet uskalsin päästää tekemään hommia ilman olan takana valvontaa. Osa vaan on fiksumpia kuin toiset. Kuitenkin kaikki näistä perustutkintoon tähtäävistä todennäköisesti valmistuivat. Skaala on laaja, enkä missään nimessä antaisi mitään oikeuksia pelkästään tutkintopaperin perusteella.

Tämä nyt pätee alalle, kuin alalle. Jotkut ei opi kunnolla tekemään koskaan, ja silti tekevät. Kuitenkin sähkötöitä aloittelijatkin tekee yrityksissä yksinään ja harvassa paikassa kukaan tulee kytkentöjä tarkastelemaan.

Yhtä hyvin voisi autojen korjaamisen kieltää ellei ole kahta vuotta korjaamolla työskennellyt. Vaara jopa suurempi, kuin huonosti tehdyissä sähköhommissa.

Jos kokeet ja näytöt on annettu, niin kyllä silloin pitäisi kelvata tekemään, kun ainakin pitäisi osata tehdä.
Jos yrityksessä aloittelijat tekevät töitä yksinään ja näitä räpellyksiä ei edes tarkisteta, niin kaikki mahdolliset keinot Tukesille ilmoittamisesta lähtien kehiin! Ei nyt hyvä ihminen tämän alan töitä päästetä sellaista tekemään, joka ei pysty vastaamaan itsensä saati muiden turvallisuudesta. Jokaista harjoittelijaa ja aloittelijaa tulee valvoa. Osaa vähemmän, osaa enemmän. Kuten aiemmassa viestissä mainittiin, sähköalan ammattihenkilö on sellainen, jolla on alan perustutkinto ja vähintään vuosi työkokemusta. Sitä ennen työtä valvovalla henkilöllä on erityisen suuri rooli opettamisessa sekä työn laadun varmistamisessa. Jotkut paljastuvat hyvin nopeasti skarpeiksi kavereiksi, toiset taas ei niinkään, mutta joka tapauksessa vanhemmalla asentajalla ja viimeistään sähkötöiden johtajalla on velvollisuus tarkistaa työn laatu.

Hei mites tällanen, kun kylppäriin olisi tulossa led-nauha suihkun yläpuolelle. Muuntaja menee välikattoon ja piuha 12v tulee muuntajalta välikatossa nurkkaan, josta sitten reiästä alumiiniprofiiliin, missä on se led-nauha. Liittimet ei mahdu reiästä, joten ne pitää liittää uudestaan siinä profiilin sisässä. Pitääkö ne juottaa kiinni, vai ei kai ihan kiertäminen riitä liitokseksi?
En ihan päässyt kuvauksesta jyvälle. Joka tapauksessa 12V puolella on ihan sama mitä teet vaikka purkalla liimaisit paikalleen. Asennuksen pitkäikäisyyteen asialla on tietysti vaikutusta.. Mä juotan aina suoraan nauhaan kiinni jos on pakko. Nauhan päähän tulevat pikaklipsit ovat sieltä ja syvältä.

Tarkenna vähän millainen tilanne on kyseessä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
.

Itse olen kyllä sitä mieltä että tuo lupapolitiikka on suomessa on hyvä ja yksi harvoja aloja joissa sitä edes jotenkin seurataan ja pidetään ajantasalla.
Älä unohda niitä kylmälaiteasentajia. Ne on jumalasta seuraavan tasoisia mestareita, ainakin jos niitä paria kämpän viilennys/ilppi ketjussa kesällä ollutta taitajaa on uskominen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Miksi se kaikilla muilla aloilla on ok, mutta ei sähkössä? Sähkötyöt nyt on niin yksinkertaisia hommia, että niitä osaa maallikkokin tehdä.

Ei käytännössä missään firmassa ketään kiinnosta miten ja kuka sähkötyöt tekee. Meilläkin sähkötöiden valvoja on toisella puolen suomea, enkä edes tiedä hänen nimeä. Eikä tasan varmasti ole milään työmaalla käynyt tarkistuksilla.
Oma veikkaus on että sähköturvallisuutta ajatellaan vieläkin niinkuin se oli joskus ennen 80 lukua kun mitään kovin kummoisia suojauksia ei ollut olemassa ja monet sähköhärpäkkeet jopa oikein toimivina ja asennettuine saattoivat olla vaaraksi huolimattomasti käytettyinä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Sähkötyöt nyt on niin yksinkertaisia hommia, että niitä osaa maallikkokin tehdä.
Pitääkö tässä alkaa nyt luettelemaan ne lukemattomat kerran kun olen päässyt korjailemaan tee-se-itse -miesten ja muiden maallikoiden ja itsekruunattujen ammattilaisten jälkiä.. Jos et ole suoraan alalla et uskokaan millaisia pommeja ja läheltäpiti-virityksiä pääsee purkamaan.

Ei käytännössä missään firmassa ketään kiinnosta miten ja kuka sähkötyöt tekee. Meilläkin sähkötöiden valvoja on toisella puolen suomea, enkä edes tiedä hänen nimeä. Eikä tasan varmasti ole milään työmaalla käynyt tarkistuksilla.
Kuulostaa siltä että osaat tehdä itse sen mikä sun työtehtävissä vaaditaan. Älä kuitenkaan yleistä että muut olisivat yhtä fiksuja. Ja jos et tiedä edes sähkötöiden johtajan nimeä niin onnea matkaan, ei ole kuin ajan kysymys koska teidän firmassa kosahtaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Jos nyt on kaikki vaaditut näytöt antanut, että osaa sähkötöitä tehdä ja tentit läpäissyt, niin ei pitäisi olla mitään epäilyksiä, etteikö moinen niitä hanskaisi omillaan. Voisihan sitä vaikka muutamilla lisänäytöillä petrata, jos sillä saisi moisen älyttömyyden poistettua.
Nyt ollaan samaa mieltä. Tätä näyttöä kutsutaan meillä alle 1000V järjestelmissä sähköpätevyys S2:ksi.

Ja väitän kyllä, ettei yhtä typerää systeemiä monessakaan maassa ole ja hyvin taitaa sähköhommat sujua.
Kanada: "Training of electricians follows an apprenticeship model, taking four or five years to progress to fully qualified journeyman level. ... some Canadian provinces only grant "permit pulling privileges" to current Master Electricians, that is, a journeyman who has been engaged in the industry for three (3) years AND has passed the Master's examination"

UK: "An electrician is generally someone who has completed a 3-4 year apprenticeship and holds a Level 3 technical and vocational qualification or Level 3 Diploma. These qualifications can be obtained without going through an apprenticeship but an electrician will need to have worked in the electrical industry to have achieved the vocational qualification and is unlikely to do so without having at least 3 years’ experience working in the electrical industry.

USA: "Journeyman electricians can work unsupervised provided that they work according to a master's direction. Generally, states do not offer journeyman permits, and journeyman electricians and other apprentices can only work under permits issued to a master. Apprentices may not work without direct supervision. ... Before electricians can work unsupervised, they are usually required to serve an apprenticeship lasting from 3 to 5 years under the general supervision of a Master Electrician and usually the direct supervision of a Journeyman Electrician.[10] Schooling in electrical theory and electrical building codes is required to complete the apprenticeship program."

Kehitysmaat sitten ihan erikseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
69
Ei se tentti vielä urakointilupia anna, jos ei sitä kokemusta ole.

Ja nuo S3 S2 tentit on yhtä tyhjän kanssa. Niissä testataan vain, kuinka hyvin osaa hakea asioita kirjasta ja kirjoittaa ne paperille.
En tarkoittanut äskeisessä viestissäni sähköturvallisuustutkinto S2:sta vaan SETI:n myöntämää sähköpätevyys S2:sta. Ensin mainittu on toki vaatimus jälkimmäiselle, mutta jälkimmäisen saa vasta jos on riittävä työkokemus.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Pitääkö tässä alkaa nyt luettelemaan ne lukemattomat kerran kun olen päässyt korjailemaan tee-se-itse -miesten ja muiden maallikoiden ja itsekruunattujen ammattilaisten jälkiä.. Jos et ole suoraan alalla et uskokaan millaisia pommeja ja läheltäpiti-virityksiä pääsee purkamaan.
Tämä on kyllä jotenkin paradoksaalista, että maallikoiden asennukset ovat pommeja ja sen vuoksi niitä ei pidä sallia - ja sitten toisaalta alan koulusta valmistuneiden asennukset voivat yhtälailla olla pommeja ja herran haltuun sattuiko kukaan oikeasti osaava tarkistamaan kytkennät :)

Kyllä minä oikein hyvin toki ymmärrän, miksi sähköalaa pitää säädellä rankasti. Olen matkustellut Aasiassa, eikä oikeastaan tarvitse mennä kuin ihan Keski-Eurooppaan ja vähän katsella pintaa syvemmälle, niin voiherranjumala mitä virityksiä. Ihan "ammattilaisten" tekeminä.

En kuitenkaan silti estoitta diy-ihmisiä haukkuisi. Meitä on käsittääskeni kahteen junaan; toiset tekevät kaiken viimeisen päälle huolella ja vain, jos tietävät, mitä tekevät. Toiset taas luulevat tietävänsä kaiken ja nollaileevat niitä jatkojohtoja joihin sitten lapsenlapset kuoelvat. Itse olen 100% varma, että pystyisin tekemään kodissa kaiken "pikkusälän" joka ei varmaan edes sähkömiehiä kiinnostaisi; vaihtamaan hajonneet katkaisimet, vaihtemaan noita pirun kiinteintä valaisimia ja sen sellaista. Yhtään uutta sähkövetoa en sen sijaan tekisi, koska minulla ei ole mitään hajua miten homma tehdään oikein. Tai en avaisi tuota sähköpääkeskusta kontaktorin vaihtoa varten, en tiedä asiasta tarpeeksi. Jne. Ollappa koulutus, jonka voisi käydä ja saada oikeudet tehdä nuo asiat, samalla se seuloisi pois pahimmat idiootit...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 251
Saanko laillisesti asentaa releen cr10 tulostimen sisäpuolelle vaihejohdon väliin?
Ei mitään sähköalan pätevyyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
"Edellä 55 §:ssä säädetyistä vaatimuksista voidaan lisäksi poiketa seuraavissa maallikkotöissä:

1) enintään 250 voltin nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotus ja kiinnitys, yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotyöt sekä näihin rinnastettavat työt;"
Tähän liittyen tässä threadissa muutamaan kertaan mainittuna, niin mikä pykälä muuten ajaa yli etteikö lamppua asentaakseen saa joko laittaa valaisinrasiaa tai ottaa sitä pois jos se asennuksen kannalta on tarpeen?

Toisekseen kuka/mikä määrittelee mikä on sisustusvalaisin ja mikä ”kiinteävalaisin”, nähdäkseni mikä tahansa kattorasiaan valmiin kattopinnan talon sisäpuolelle tuleva valaisin on sisustusvalaisin ja kiinteä valaisin on esim. sellainen jolle kolotaan reikä alaslaskettuun kipsilevykattoon ja vedetään MMJ suoraan siihen kiinni.

Sähköala on muutenkin vähintään erikoinen, vedotaan SFS-standardiin ikäänkuin pakollisena ohjeena (jota se ei ymmärtääkseni ole) vaikka oikeasti käytännössä kaikki standardit on lavealla pensselillä annettuja suuntaviivoja, joita standardin mukaan tekevä voi käytännässä tulkita about miten tykkää ja toisenkinlaiset ratkaisut on ihan yhtä päivänvalon kestäviä jos ratkaisuja aletaan jälkikäteen syynäämään niiden teknisen soveltuvuuden osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ok kiitti, en viitsi ottaa mitään riskiä palovakuutuksen kanssa.
No tuolla modauksellahan menetät valmistajan vakuutuksen että laite on toimiva ja sovelias siihen käyttöön mihin se on tarkoitettu. Eli jos printteri modauksen jälkeen polttaa kämpän niin pitäisi tutkia tuota modausta onko se syyllinen. Jos ei ole niin valmistaja vastaa edelleen tai jos on syypää mutta se on asianmukaisesti tehty niin vakuutus ymmärtääkseni korvaa.

Asiaa voi verrata johonkin pienkonekorjaajaan esim. elektroniikka-asentaja. Mielestäni ensiöpuolelle saa ilman sähkölupia jännitteettömänä tehdä mitä tykkää, vaikka suunnittelisi ja toteuttaisi oman muuntajan ja tasasuuntaajan tai korjaa ja uusii koko olemassa olevan rakennelman. Ja noita itse tehtyjä laitteita taitaa saada vielä jopa myydäkin...
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Yritän kiinnittää uuden kotini kattoihin lamppuja ja yritän löytää oheisen kuvan mukaisiin liittimiin vastakappaleita. Onkohan jollain haisua millainen vastakappale minun pitää laittaa valaisimen johtoihin ja mistä niitä mahtaisi löytyä, jolla saan lamppuihin virtaa?



Kiitoksia vinkeistä :)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Eh, ei tuohon liittimeen ole mitään vastakappaletta. Sinne menee suoraan kuorittu johto. Oranssi vipu kun käännetään auki niin sinne saa laitettua johdon ja vipu kiinni niin siellä pysyy.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
156
Offtopiccia mutta tuli mieleen että lasketaanko ammattilaiseksi vain henkilö joka on tehnet sähköalan töitä? Entä henkilöt jotka ovat esim. opiskelleet sähköasentajan ammattitutkinnon, mutta joilla ei ole työkokemusta?
Tässä ote sähköturvallisuuslaista, jossa määritellään millainen henkilö on riittävän ammattitaitoinen valvomaan ja tekemään itsenäisesti sähkötöitä. Pykälästä ilmenee, että pelkällä työkokemuksella (6 vuotta) ilman koulutusta voit olla lain tarkoittama sähköalan ammattihenkilö. Huom! Tuo ei edellenkään anna oikeuksia tehdä töitä esim. omassa kotonaan / tuttaville taikka kenelläekään muulle. Ainoastaan on riittävän ammattitaitoinen työskentelemään itsenäisesti sähköalan yrityksessä, jossa on sähköpätevyydet omaava sähkötöiden johtaja.

Mikäli haluaa tehdä töitä itselleen, tuttavilleen, muille ihmisille yksityishenkilönä taikka omalla toiminimellään tulee suorittää sähköturvallisuustutkinto sekä hakea sähköpätevyydet, joihin on taas tiukemmat työkokemusvaatimukset. Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen on omassa ja lähisukulaisten kotona tehtäviin sähkötöihin olemassa lievennys, eli täyttäessään ensin mainitun sähköalan ammattihenkilön kriteeristön (yleisimmin ammattikoulu + 1 vuosi työkokemusta rakennussähköasennuksista) on mahdollista hakea kelpoisuustodistus. Tosin kelpoisuustodistus edellyttää aina ulkopuolisen varmennustarkastajan suorittamaa tarkastusta asennuksiin (ellei kyseessä ole vähäinen sähkötyö). Tästäkin on ollut joskus ristiriitaa, sillä kelpoisuustodistuksella ei voi pyörittää omaa yritystä ja työ sukulaisille on tällöin "talkootyötä" ja verottaja on joskus linjannut että erityistä ammattitaitoa ja pätevyyttä vaativia töitä ei voi tehdä "talkootyönä"...

Eli pykäliä on varsin paljon ja tuntuu, että ammatti-ihmisillekään ne eivät ole usein täysin selviä. Itselläni löytyy sähköasentajan perustutkinto + useita vuosia työkokemusta rakennussähköasennuksista, jonka jälkeen hankittu S2 pätevyys sekä tämän jälkeen sähkövoimatekniikan insinöörin tutkinto sekä työkokemusta ja tämän jälkeen hankittu S1, joten alkaa hiljalleen olla pykäläviidakko hallussa. Siitä olen samaa mieltä, että suurinta osaa ammattikoulun + 1 vuoden työkokemuksen omaavista tuoreista asentajista ei uskaltaisi vielä päästää työskentelemään "itsenäisesti", toki poikkeuksiakin on.

Pykälät.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 478
Viestejä
4 163 584
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom