Minulla on pulma Toyota Avensiksen kanssa. Palatessani uuden vuoden reissusta vuoden alussa (ulkona pakkanen pyöri -30 ja -35 välissä) auto rupesi puskemaan kabinettiin ainoastaan kylmää ilmaa. Sitten pysähdyksissä näkyi lammikko jäähdytysnestettä, eli puski ne ulos. Hinurilla siitä auto korjaamolle. Diagnoosi (+200€

) että teki reilusti painetta järjestelmään, paine purkautunut polttoainekäyttöseltä lisälämmittimeltä sekä jäähdyttimeltä paisuntasäiliön ylivuotoletkulta --> syl. Kannessa ja/tai kannentiivisteessä vikaa.
Korjausarvioksi sanoivat "useita tuhansia, näitä ei yleensä edes korjata kun ylittävt auton arvon".
Tässä vaiheessa siis ajattelin jo luopua autosta ja soittelin, mihin hintaan joku hakis kansivikasen auton kuleksimasta.
Periaatteessa sattuman kaupalla löysin hyvältä vaikuttavan korjaamon, jolta sain kannen/kannentiivisteen korjauksesta ihan hyvän tarjouksen. He hakivat auton ja tutkivat. Heidän mukaansa kansi ja kannentiiviste ehjät, ei mitään merkkejä että olisivat rikki. Heidän mukaansa johtui jäähdytysjärjestelmän tukkoisuudesta -> huuhtelivat, ilmasivat ja laittoivat uudet nesteet. Testasivat pidemmän lenkin ja tutkivat -> ei vuotoja ja auto pelittää kuten pitää.
Tein reklamaation ensimmäiselle korjaamolle väärästä diagnoosista. Sanoivat, että ajaisin +1000km jälkeen johonkin heidän pisteeseen ja tutkivat -> jos kansi ja kannentiiviste kunnossa niin purkavat laskun. Kuulosti reilulta ja sovimme näin. +1500km ajon jälkeen vaimo vei auton näytille ja 5 min jälkeen tuli mekaanikko ilmoittamaan, että kyllä olivat ihan oikean diagnoosin 1. paikassa tehneet, tekee painetta ja vuotaa nestettä ylivuotoletkulta. Eilen yritin itse testata, eli avasin paisarin korkin, käytin pari min ja annoin kierroksiakin -> nesteet eivät tulleet ulos.
Mitä mieltä olette? Mitä kannattaisi tai mitä voin tehdä? Olen nyt siis maksanut kahdelle eri korjaamolle, jotka ovat täysin eri mieltä: Ensimmäisen mukaan kansivikainen, toisen mukaan nyt kaikki toimii kuten pitääkin.
Uskaltaako tuolla edes ajella, vai pitääkö etsiä uutta ratsua alle? Mitään ideoita?