Ostin aikanaan tavaraa toisessa pohjoismaassa päämajaa pitävältä, suomalaisella verkkotunnuksella suomeksi palvelua tarjoavalta puljulta. Tuli vikaa, ja lähetin paketin heidän ohjeiden mukaisesti asiakaspalautuksena/reklamaationa takaisin. Postin lähetysseuranta näyttää statuksena "lähetys on palautettu", mutta viimeisin päivitys paketin liikkeisiin on parin viikon takainen "paketti matkalla kohdemaahan". Kaupan asiakastilillä näkyy, ettei reklamaatiotapausta ole vielä alettu käsittelemään. Nyt eletään toki poikkeuksellisia aikoja, mutta tämäkin huomioiden odottelu on jo venynyt harmillisen pitkäksi ja paketin kohtalo alkaa epäilyttämään.
Pitäisikö postin lähetysseurantaan päivittyä tietoa paketin liikkeistä Suomen rajojen ulkopuolella, ja mitenköhän menee vastuukysymykset asiakaspalautustapauksissa, mikäli paketti vaikka hukkuisi matkalla? Eli kun postista on kuittaus, että paketti on "palautettu" myyjän ohjeiden mukaisesti, niin tulkitaanko tämä niin, että se on nyt myyjäliikkeen käsissä ja paketin kadotessa minulle tulisi toimittaa korvaava tuote tästä huolimatta?
Vastuukysymykset alkoivat jännittämään siinä vaiheessa, kun huomasin myyjäliikkeen reklamaatio-ohjeissa muistutuksen, että olisi asiakkaan vastuulla, että paketti tulee ehjänä perille. Jos myyjä on vastuulinen korvaamaan takuuaikana hajonneen tuotteen ja on tehnyt päätöksen harjoittaa postimyyntiä, niin ei kai voi olla asiakkaan vastuulla, jos joku ajaa terminaalissa myyjän alkuperäisessä kuljetuspakkauksessa palautetun paketin yli trukilla?