Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Auttaisi ehka asiaa jos kaiuttimen mallin kertoisit ?

Ja onko banskut ihan standardit ? Oisko niistakin kuvaa ?

Oletko kokeillut voiman kanssa niita reikaan laittaa ? Voihan se olla etta sovitus on tiukahko.

Myoskin kuten tuossa joku mainitsi, niin oletko kokeillut pyorittaa (loysyttaa) ruuveja ? On olemassa liittimia, joissa on jonkun sortin kartio, joka kirii johdon/liiittimen sinne.

Mikä olla tämän vanhan liitännän virallinen nimi ja mistä löytäis johdon?

GblM1vLl.jpg

Kiitän etukäteen!

Muistanko väärin vai eikös excelissä (tai minulla openofficessa) saanut jotenkin eri taulukot / välilehdet kahdelle riville?

Teen pitkästä aikaa projektia jossa rupeaa olemaan jo nyt niin monta että scrollaus rupeaa hidastamaan työntekoa :comp:

Mistä voisi ostaa halkaisijaltaan paksua muoviputkea? Tyyliin 50 cm halkaisija, pituutta tarttisi olla jonkun 1,5 metriä tai vähän alle ja kestävyyttä sen verran että siinä voi istua neljä aikuista ilman että antaa selvästi periksi

Muistanko väärin vai eikös excelissä (tai minulla openofficessa) saanut jotenkin eri taulukot / välilehdet kahdelle riville?

Teen pitkästä aikaa projektia jossa rupeaa olemaan jo nyt niin monta että scrollaus rupeaa hidastamaan työntekoa :comp:

Ainakin yhden välilehden saa jaettua kahdeksi näkymäksi, taulukon oikeasta yläreunasta vetämällä. Ei toimi ei välilehtien tai tiedostojen kanssa samalla tavalla kuitenkaan.

Onko olemassa ilmaisohjelmaa, jolla saa kaksi eri videota yhdistettyä yhdeksi, niin että kummatkin videot pyörivät samaan aikaan vierekkäin?

Onko olemassa ilmaisohjelmaa, jolla saa kaksi eri videota yhdistettyä yhdeksi, niin että kummatkin videot pyörivät samaan aikaan vierekkäin?
mkvtoolsilla kaksi video streamia yhteen containeriin. Sitten "hieman" kikkailua video playerilla (esim vlc) etta saa nakymaan molemmat streamit yhta aikaa. Bonuksena on ettei videota tarvitse encoodata uudestaan eli laatu on alkuperainen.

Jos kiinteasti encoodaat samaan videoon niin ainakin avisynth scriptilla onnistuu helposti. StackHorizontal() on se oikea function.
playing 2 videos side-by-side [Archive] - Doom9's Forum

ffmpeg voi jopa olla se helpoin tapa :
Merge two video clips into one, placing them next to each other

Varmaan joku perus softa kuten avidemux osaa jollakin filtterilla tehda saman asian. Googlaamalla varmaan loytyy sopiva filtteri.

Ainakin yhden välilehden saa jaettua kahdeksi näkymäksi, taulukon oikeasta yläreunasta vetämällä. Ei toimi ei välilehtien tai tiedostojen kanssa samalla tavalla kuitenkaan.

Kappas vain hyvä niksi tuokin, joskus ehkä olisi ollut käyttöä tuollekin :tup: Samalla huomasin että oikeasta alanurkasta sama toimii toiseen suuntaan :)

Alkuperäiseen kysymykseen että ei ilmeisesti taida onnistua, aikani temusin eikä googeligaan vastausta tiennyt, jollei täällä joku guru sitten vielä jostain kapua vastausta kertomaan? :vihellys: Harvoinhan tuolle käyttöä on mutta tämänkin kerran kun sitä tarvitsisi... :rolleyes:

Mistä voisi ostaa halkaisijaltaan paksua muoviputkea? Tyyliin 50 cm halkaisija, pituutta tarttisi olla jonkun 1,5 metriä tai vähän alle ja kestävyyttä sen verran että siinä voi istua neljä aikuista ilman että antaa selvästi periksi

En tiedä mistä päin mutta Meltex näitä ainakin myy, Tampere/Pirkkala (Sarankulma) mistä itse haen :)

MELTEX MYYMÄLÄT
ESPOO KAIVOKSELA TUUSULA TURKU
Metsälammentie 2 Taivaltie 2 Kelatie 24 Kuormakatu 8
02810 ESPOO 01610 VANTAA 01450 VANTAA 20380 TURKU
Puh. 020 777 0060 Puh. 020 777 0111 Puh. 020 777 0070 Puh. 020 777 0140
espoo(at)meltex.fi kaivoksela(at)meltex.fi tuusula(at)meltex.fi turku(at)meltex.fi

TAMPERE
Patamäenkatu 8
33900 TAMPERE

Puh. 020 777 0090
tampere(at)meltex.fi

JYVÄSKYLÄ
Puuppolantie 111
40270 PALOKKA

Puh. 020 777 0050
jyvaskyla(at)meltex.fi

KUOPIO
Kellolahdentie 21
70460 KUOPIO

Puh. 020 777 0130
Yritysmyynti: 020 777 0132
kuopio(at)meltex.fi

KEMPELE
Kuokkamaantie 146
90440 KEMPELE

Puh. 020 777 0080
kempele(at)meltex.fi

Tinkivaraa löytyy, ainakin jos avaa yritystilin :D Ainiin tuosta mitasta, kannattaa kysästä etukäteen, tuo on aika lyhyt kuitenkin (jos esim. ojarumpuputki sopisi käyttötarkoitukseen?)

Minkä helvetin takia kissat menee aina pahvilaatikoihin? :D

Minkä hiton takia kissat löytää aina sen allergisen henkilön:beye:
Kaverin kissoista toinen asettui mun autoon kun oli ovi auki, seuraavaksi toinen kissa roikkui jo kynsillä kiinni housuissa ja hirveä naukuminen. Yrittävät adoptotoitua mulle, mutta sehän ei käy. Kyllä mä niille aina juttelen ja pidän kaikista eläimistä, mut mut...

En tiedä mistä päin mutta Meltex näitä ainakin myy, Tampere/Pirkkala (Sarankulma) mistä itse haen :)

MELTEX MYYMÄLÄT
ESPOO KAIVOKSELA TUUSULA TURKU
Metsälammentie 2 Taivaltie 2 Kelatie 24 Kuormakatu 8
02810 ESPOO 01610 VANTAA 01450 VANTAA 20380 TURKU
Puh. 020 777 0060 Puh. 020 777 0111 Puh. 020 777 0070 Puh. 020 777 0140
espoo(at)meltex.fi kaivoksela(at)meltex.fi tuusula(at)meltex.fi turku(at)meltex.fi

TAMPERE
Patamäenkatu 8
33900 TAMPERE

Puh. 020 777 0090
tampere(at)meltex.fi

JYVÄSKYLÄ
Puuppolantie 111
40270 PALOKKA

Puh. 020 777 0050
jyvaskyla(at)meltex.fi

KUOPIO
Kellolahdentie 21
70460 KUOPIO

Puh. 020 777 0130
Yritysmyynti: 020 777 0132
kuopio(at)meltex.fi

KEMPELE
Kuokkamaantie 146
90440 KEMPELE

Puh. 020 777 0080
kempele(at)meltex.fi

Tinkivaraa löytyy, ainakin jos avaa yritystilin :D Ainiin tuosta mitasta, kannattaa kysästä etukäteen, tuo on aika lyhyt kuitenkin (jos esim. ojarumpuputki sopisi käyttötarkoitukseen?)
Kiitos tästä, pitää kysellä paikallisemmilta liikkeiltä välittävätkö Meltexin tuotteita ja/tai onko hukkapätkiä, kertakäyttöisestä jutusta kuitenkin kyse (tai huudella (omakotitalojen) rakennusmaille)

Kiitos tästä, pitää kysellä paikallisemmilta liikkeiltä välittävätkö Meltexin tuotteita ja/tai onko hukkapätkiä, kertakäyttöisestä jutusta kuitenkin kyse (tai huudella (omakotitalojen) rakennusmaille)

Minne päin tarvisit? Mulla saattaisi olla yksi pätkä josta voisin pätkästä, tosin se on hiukan pienempää, vedetään ulkomuistista 35cm halkaisija? Ei siis sinällään ylijäämä mutta ei ole tarvekaan leventää tuplamitalla niin siitä voisi tuon verran pätkiäkin :)

Minne päin tarvisit? Mulla saattaisi olla yksi pätkä josta voisin pätkästä, tosin se on hiukan pienempää, vedetään ulkomuistista 35cm halkaisija? Ei siis sinällään ylijäämä mutta ei ole tarvekaan leventää tuplamitalla niin siitä voisi tuon verran pätkiäkin :)
Turkuun tarttis, kyllä tuokin halkaisija varmaan piisaisi :)

Minkä hiton takia kissat löytää aina sen allergisen henkilön:beye:
Kaverin kissoista toinen asettui mun autoon kun oli ovi auki, seuraavaksi toinen kissa roikkui jo kynsillä kiinni housuissa ja hirveä naukuminen. Yrittävät adoptotoitua mulle, mutta sehän ei käy. Kyllä mä niille aina juttelen ja pidän kaikista eläimistä, mut mut...
Yleensä allergiset, tai muuten kissan kanssa kontaktia välttävät ihmiset käyttäytyvät rauhallisesti, eli eivät ole esim. heti hyökkäämässä eri höpinöiden kera kissaa silittämään (esim. lapset, varsinkin kiljuvat ovat yleensä kissoille kauhistus). Kissa siis katsoo, että tuo henkilö vaikuttaa mukavan rauhalliselta, jos menisin tutustumaan häneen. Tämä tullut todettua useammankin kissaa välttelevän käydessä ja muistan asiasta jostain lukeneeni. :D

Auto-asia lienee sattuma, tai kissa on pitänyt ettei autossa ole ollut muiden kissojen reviirimerkkejä tms?

Yleensä allergiset, tai muuten kissan kanssa kontaktia välttävät ihmiset käyttäytyvät rauhallisesti, eli eivät ole esim. heti hyökkäämässä eri höpinöiden kera kissaa silittämään (esim. lapset, varsinkin kiljuvat ovat yleensä kissoille kauhistus). Kissa siis katsoo, että tuo henkilö vaikuttaa mukavan rauhalliselta, jos menisin tutustumaan häneen. Tämä tullut todettua useammankin kissaa välttelevän käydessä ja muistan asiasta jostain lukeneeni. :D

Auto-asia lienee sattuma, tai kissa on pitänyt ettei autossa ole ollut muiden kissojen reviirimerkkejä tms?

Tosiaan, mähän tavallaan välttelen kissoja enkä varsinkaan mene rapsuttelemaan. Juttelen kyllä siinä missä muillekin eläimille. Mutta tuossa on pointtia kyllä, samanlaista se on muidenkin kavereiden kissojen kanssa.

Autosta en sitten tiedä, kärry ollut mulla niin vähän aikaa, en edes ehtinyt siivota sitä kertaakaan sisältä, mutta ei siellä ollut kissan tai koirankaan karvoja. Voihan se olla että kissaa on kopissa siellä kuljetettu tms, mutta allergisia oireita en saanut. Ainoastaan kyseiselle fiatille olin allerginen, mutta se on myyty jo:rolleyes:

tässä kun vanhemmiten alkaa mukavuuden ja tilan ystäväksi, on käynyt jo parikin kertaa mielessä että onko olemassa kellään valmistajalla valmiina integroitua pehmustettu rahi- sohvapöytäyhdistelmää? nyt ei kelpaa 80 luvun alatasolla olevat lasipöydät vaan systeemi missä olisi alla siis rahi joka olisi pehmustettu ja mielellään pyöreillä reunoilla ja päällä sitten pöytälevy?

firefox 51.0.1 ja autocomplete (käyttäjätunnus/salasana) ei toimi enää kaikilla saiteilla? kukaan huomannut samaa? miksi? kuinka kierrän?

Kiitän! näyttää oikealta.
Lopettivat sit vastailun niin pitäköön 27e liittimensä. En tiedä miks.. ehkä löysivät rahakkaamman asian mihin keskittyä.. Löysin 0,30€ myös oikean liittimen uutena. En kyllä jaksa uskoa kuinka laatu täällä voi olla näin kuranen (nimimerkillä töissä johon tulee eri pajoista alihankintana ja kyllä muuten ottaa päähän toiminta).

Kannettavan HP:n tietokoneen mukana tuli oheisia n. 4cm muovisia läpinäkyviä lievästi liimautuvia lappuja. Mikäköhän tarkoitus noilla?

Liitteet

• IMG_0264.JPG
    IMG_0264.JPG
    429,2 KB · Luettu: 64
Muistan joskus nähneeni graafin, jossa näkyi jenkkien suunnitelmat ydinvoiman rakentamisesta, jotka onnistuttiin lobbaamaan aikoinaan kumoon, ja koko energiatuotannon saastutus jos tuota suunnitelmaa olisi noudatettu vs mikä lopulta toteutui.
En kuitenkaan löydä tuollaista enää mistään, onko kellään tekkiläisellä tallessa tai paremmat googletustaidot?

Kysymys äidinkielestämme. Helsinki on paikkakunta, jossa asuu helsinkiläisiä. Entä jos paikkakunta on Virrat? Tai Kauniainen?

Mihin tietoturvaa vaativat paperiroskat? Taloyhtiö ei tarjoa kuin tavallista paperinkeräysroskista, josta kuka vaan voi penkoa ties mitä varten paperit. Katselin eilen kokeeksi, niin muutaman minuutin päästä oli naapurin henkilötunnus ja puhelinnumerokin (pitääkö sitäkin printata ties minne?) tiedossa.

Itselleni valitettavasti tulee aika paljon mm. HUSista postia, jota en viitsisi laittaa yleiseen jakeluun roskikseen. Tällä hetkellä sellaiset 500 arkkia.

Kokeiltu on halvat silppurit, mutta tekevät aivan liian suurta silppua ja hajoavat 10-20 arkin jälkeen. Kalliimmat eivät mielestäni enää sovi kotiin ja maksavat liikaakin.

Mihin tietoturvaa vaativat paperiroskat?

Mieleen tulevia vaihtoehtoja:
- silppuri (mainitsikin jo)
- yleinen paperinkeräys (nämä ovat yleensä lukittuja ja niissä on enemmän paperia, joten ovat lievästi paremmin suojassa).
- viet johonkin (töihin?), jossa on erillinen tietoturvaroskis
- poltat ne

Mieleen tulevia vaihtoehtoja:
- silppuri (mainitsikin jo)
Jep, ei käy. :(

- yleinen paperinkeräys (nämä ovat yleensä lukittuja ja niissä on enemmän paperia, joten ovat lievästi paremmin suojassa).
Paljastan tietämättömyyteni, mutta et nyt tarkoita taloyhtiön tarjoamaa avointa roskista, vaan jossain on tällaisia lukittuja yleisiä paperinkeräyslaatikoita?

- viet johonkin (töihin?), jossa on erillinen tietoturvaroskis
Tätä käytin ennen, nykyään ei ole mahdollista.

Tähän ei ole mahdollisuuksia keskellä Helsinkiä, en ainakaan itse keksi että missä voisi näin tehdä ilman että vaikuittaisi epäilyttävältä ;)

Edit. Lisäkysymys yleisesti. Miten porukka toimii? Heitättekö em. tyyppiset paperiroskat vain sellaisena avoimeen paperinkeräysroskikseen?

Entisessä paikassa jossa asuin, niin oli sentään sellaset "Molokin kidat" jotka tyhjänä olivat niin syviä, ettei ainakaan sieltä kovin helposti kukaan voinut kaivella roskia.

Kysymys äidinkielestämme. Helsinki on paikkakunta, jossa asuu helsinkiläisiä. Entä jos paikkakunta on Virrat?

Tästä saatiin aina kiivaat taistelut aikoinaan exän kanssa joka siis asui Virroilla. Vääntelin tuota tahallani tyyliin "virratlainen, virtailainen" tms. Oikea termi siis virtolainen. Ruotsiksi muistaakseni Virdois.

Virtain rautatieasema, Virtain kaupunki, yksikön genetiivi virtain, monikon genetiivi virtoin... Mikä painajainen koko kaupunki.

Jäi suvulta mattoja jäljelle, oma arvio on, että voivat olla arvokkaita. Mistä arvio mattojen arvosta pk-seudulla?

Virtain rautatieasema, Virtain kaupunki, yksikön genetiivi virtain, monikon genetiivi virtoin... Mikä painajainen koko kaupunki.

Minäkin olen Virtojen läpi ajanut (kuulostaapa hölmöltä:D) sekä käynyt siellä mm. golfaamassa.

Mites kun Aamulehti aikanaan uutisoi näistä paikannimistä, niin eniten älämölöä nousi sanan Orivesi taivutuksesta, etenkin paikallisissa? Muistaakseni 97% (tai ainakin lähelle, en muista lähdettä), koki itsensä Orivesiläisiksi. Sen mitä silloin googletin, ja jonka aamulehti myös kertoi, oli että oikea sanamuoto olisi Oriveteläinen.

Mitä mieltä, Orivesiläinen vai Oriveteläinen joka asuu Orivesi nimisessä kaupungissa? Entä onko aiheessa tulkinnanvaraa jos katsotaan historiankirjoja sekä sitä kuinka paikkakuntalaiset tätä historiaansa jatkaa puhekielessä?

Minäkin olen Virtojen läpi ajanut (kuulostaapa hölmöltä:D) sekä käynyt siellä mm. golfaamassa.

Mites kun Aamulehti aikanaan uutisoi näistä paikannimistä, niin eniten älämölöä nousi sanan Orivesi taivutuksesta, etenkin paikallisissa? Muistaakseni 97% (tai ainakin lähelle, en muista lähdettä), koki itsensä Orivesiläisiksi. Sen mitä silloin googletin, ja jonka aamulehti myös kertoi, oli että oikea sanamuoto olisi Oriveteläinen.

Mitä mieltä, Orivesiläinen vai Oriveteläinen joka asuu Orivesi nimisessä kaupungissa? Entä onko aiheessa tulkinnanvaraa jos katsotaan historiankirjoja sekä sitä kuinka paikkakuntalaiset tätä historiaansa jatkaa puhekielessä?

Kielikello - kielenhuollon tiedotuslehti

Tl;dr: "-lainen"-loppuinen versio on aina yleiskielessä sopiva, mutta paikallisia variaatioita on olemassa ja etenkin paikalliselle yleisölle puhuessa niitä sopii käyttää (ja puhekielessä ketä kiinnostaa).

Kielikello - kielenhuollon tiedotuslehti

Tl;dr: "-lainen"-loppuinen versio on aina yleiskielessä sopiva, mutta paikallisia variaatioita on olemassa ja etenkin paikalliselle yleisölle puhuessa niitä sopii käyttää (ja puhekielessä ketä kiinnostaa).

En lukenut artikkelia mutta molemmissahan mainitsemasi toteutuu: Orivesiläinen vs Oriveteläinen.

Mielestäni jos kaupunki on Orivesi niin ensimmäinen olisi järkevämpi vaikka kielioppisääntöjen mukaan se olisi tämä -veteläinen?

Heitetäänpä vielä Oriveden naapurikunta Juupajoki, onko se Juupajokinen vai Juupajokelainen jonka itse valitsisin? (myös "-lainen" loppuinen?)

Nooh, samaan kategoriaan menee esim; Joonas - Joonaan, eikä Joonaksen.

Mitäh o_O En ole perehtynyt täysin Suomen kielioppiin mutta taipuuko Joonas tosiaan noin "oikein", eikä Joonaksen? (Joka aika monesta taitaa tuntua oikeammalta?):)

En lukenut artikkelia mutta molemmissahan mainitsemasi toteutuu: Orivesiläinen vs Oriveteläinen.

Mielestäni jos kaupunki on Orivesi niin ensimmäinen olisi järkevämpi vaikka kielioppisääntöjen mukaan se olisi tämä -veteläinen?

Heitetäänpä vielä Oriveden naapurikunta Juupajoki, onko se Juupajokinen vai Juupajokelainen jonka itse valitsisin? (myös "-lainen" loppuinen?)

Joo aivan, tuossa ekassa keississä asia on yleiskielen kannalta selvä: vain "oriveteläinen" kelpaa yleiskieleen, kun taas "orivesiläinen" on yleiskielen vastainen. Artikkelista kannattaa vilkaista kohta "-vesi-loppuiset kunnannimet".

Juupajoesta taas hyväksytään sekä juupajokelainen että juupajokinen.

Tuossa Kielikellon jutussa on tosiaan myös lueteltu jokainen kunta erikseen, kun hakee vain.

Kyllä juu, näin ne vaan menee. Sopivasti juuri kielitohtorilla näköjään samasta nimestä esimerkki: Voidaanko Joonas taivuttaa sekä Joonaan että Joonaksen? | Kielitohtori

Mielenkiintoinen keskustelu:think: Tunnen yhden Joonas nimisen, ja aina "Joonaksella, Joonaksen" jne. tullut käytettyä. Eräs tuttu asuu Orivedellä, mutta koskaan ei ole tullut mieleen että onko veteläinen vai vesiläinen.

Jossain näillä huudeilla oli jossain asiaa "ketä" sanan raiskaamisesta. Silloin vasta paljastui että sehän on Turun murretta. En tiennyt aikaisemmin ja nyt ymmärrän vähän paremmin sanan outoa käyttöä.

Itse taivutan sukuloidessa yms hautajaiskekkereissä nimet oikein, aina tantat ihmettelee kun eivät osaa kielioppia. Itse siinä tyytyväisenä sitten myhäilen. Pakko jollain pönkittää itteä :D

Itse taivutan sukuloidessa yms hautajaiskekkereissä nimet oikein, aina tantat ihmettelee kun eivät osaa kielioppia. Itse siinä tyytyväisenä sitten myhäilen. Pakko jollain pönkittää itteä :D

Toisaalta kuten tuokin linkkaamasi Kielitohtori turhankin varovasti mainitsi, niin arkaaista kieltähän ne monet tuollaiset taivutusmuodot ovat. Tapauksessa "Joonas" en takuulla ole ikinä kuullut/nähnyt käytettävän muotoa "Joonaalla", paitsi jos se on ollut tahallisen humoristista tyyliä.

Tuomas-nimen kanssa tuo muoto kuulostaa ripauksen normaalimmalta kiitos lähinnä Tuomaan evankeliumin ja Tuomaan markkinoiden, mutta kyllä sen käyttöön liittyy aina tahallinen värittyneisyys, jos puhe on jostain tässä ajassa elävästä Tuomaksesta.

Jäi suvulta mattoja jäljelle, oma arvio on, että voivat olla arvokkaita. Mistä arvio mattojen arvosta pk-seudulla?
Vie arvioitavaksi, taitaa ne kotiinkin tulla tsekkaamaan? ;)
Joillekin näistä tunnetuista huutokaupoista Bukowski, Helander..... :cigar2:
-Ei kannata Palsamäkeä vaivata.... :vihellys:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 984
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom