En tunne kyseista koijausta, mutta monesti noissa on osallistumis maksu. 10 - 200 euroa on varmaan normaali vaihteluvali. Jos joku ABC:n kokoushuone, niin voi kympilla selvita, mutta jos isompi tila, niin saa kaivaa kuvetta nelioiden mukaan.
Sano suoraan, mutta perustele sanomasi miksi homma ei voi toimia (ei luultavasti toimi, koska aivopesty on aivopesty, mutta ainakin teet vaikutuksen etta olet asiaan tutustunut). Huonoimmassa tapauksessa laittaa valit poikki, mutta voit itsellesi todeta etta ainakin yritit auttaa. Voit myos sanoa kaverisi kavereille etta mainitsevat asiasta myos. Itse sanoisin ensin itse, koska "havetys olisi pienempi" kun vain yksi tietaa etta sinua on kusetettu rankasti (eli parempi todennakoisyys etta myontaa tulleensa kusetetuksi). Toki riippuu ihmisesta... mutta aika samasta muotistahan nuo on. Useampi kaveri kertomassa samaa voi kohteen saada miettimaan, etta onkohan tama nyt ihan niin kuin luulin. Tosin aivopesty on aivopesty, eli ei valttamatta mitaan vaikutusta.
Yksi extreme vaihtoehto voisi olla tietenkin viranomaiset. En tarkoita tuttusi ilmiantoa (koska ei edes valttamatta ole mitaan syyta, jos ei itse kuseta uusia tulijoita), vaan vihjaus viranomaisille (veroviranomainen, poliisi, laakari, mielenterveystyyppi ?) etta olet huolissasi kyseisesta henkilosta. Monesti soitto poliisilta (tai vastaava) saa ihmiset edes hetken miettimaan tekosiaan. Tahan nyt turvautuisin viimeisena, ja miettisin muita jarkeennyttamis keinoja ennen sita.
Mutta oikeasti, joitain voi takoa vasaralla kalloon ja ne ei siita ole moksiskaan. Jos ei auta, niin voit edelleen onnitella itseasi etta teit parhaasi. Ihmisen tyhmyys on rajaton, sita ei mikaan poista tasta maailmasta, eli turha on sita surkutella jos kaikki jarjelliset keinot feilaa.
Rahallisesti ? Joillekin niin paljon kun on valmis hymyilemalla haviamaan. Toisille ikuinen velkakierre.
Henkisesti ? Joillekin elama pilalla. Toisille move on to next scam, koska ei ole muuhun varaa.
Tietysti myos riippuu onko pelkastaan kusetettava, vai koittaako kusettaa muitakin mukaan.
(Ei valttamatta pade Suomessa, mutta isossa maailmassa scammerin hengen hinta voi olla mitaton siihen hyvan olon tunteeseen kun nakee Kokon roihuavan ilmiliekeissa. Mutta jonain paivana se Suomessakin sattuu aivan varmasti.)
Hyviä näkökohtia. Joku aika sitten yritin vähän vihjata kun siitä systeemistä oli puhe, niin lipsautin ecowayn lauseeseen "vahingossa". Viranomaiset jätän nyt suosiolla pois. Siinä perheessä on rahalle muutakin tarvetta kun tuollaiset kusetukset. Nyt kun tätä on jatkunt jo pidemmän aikaa niin taidan mennä suoraan asiaan ja kysyä että onko rahaa tullut vai mennyt. Ai halvattu kun ei tekisi mieli puuttua muiden asioihin. Noh pitää kerätä rohkeutta ja käydä juttelemassa joku päivä.
Kovin ahkerasti sitä ei ole kaupattu koska mulle ei ole edes ehdotettu, vaimolle on mutta vaan, jos kiinnostaa niin... eikä muuta. Näillä mennään.