Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä oli tuollainen mutta putosi pönttöön. On ollut toinen, vihreä väri tms, ja se ainakin näyttää aika varmasti liian vähän koko ajan. Tuo yo vastaava näytti mielestäni oikeammin kun näytti puoli-asteen enemmän. Noita ei taida vaan enää kukaan myydä. Noihin korva, otsa tms en kyllä luota, ennenkään ei niin mitattu kuumetta, kainalosta se aina on ollut.

Itsellä oli tuollainen mutta putosi pönttöön. On ollut toinen, vihreä väri tms, ja se ainakin näyttää aika varmasti liian vähän koko ajan. Tuo yo vastaava näytti mielestäni oikeammin kun näytti puoli-asteen enemmän. Noita ei taida vaan enää kukaan myydä. Noihin korva, otsa tms en kyllä luota, ennenkään ei niin mitattu kuumetta, kainalosta se aina on ollut.
Kumma kyllä lääkärit ja hoitajat luottavat. Noilla korvamittareilla lämpö käytännössä "aina" mitataan nykyisin.

Mitä helvettiä, noita vastaavia myy ihan joka apteekki, maksaa vajaan kympin. Toki uudempi malli ja paketissa kehutaan sen näyttänvän 0,1 asteen tarkkuudella oikein. Microlife MT300 näkyy olevan.

Oletko lukenut noiden käyttöohjeita? Jos kainalosta mittaa, kaikissa se piippaus ei tarkoita että mittaus on valmis. Myös somessa ja uutisissa asti ollut lähiaikoina tästä juttua.

Mittaus aika on 5-10min yleensä, vaikka piippaus kuuluu muutaman minuutin jälkeen.

Oletko lukenut noiden käyttöohjeita? Jos kainalosta mittaa, kaikissa se piippaus ei tarkoita että mittaus on valmis. Myös somessa ja uutisissa asti ollut lähiaikoina tästä juttua.

Mittaus aika on 5-10min yleensä, vaikka piippaus kuuluu muutaman minuutin jälkeen.
Osa taas menee kiinni tyyliin 15sec piippauksen jälkeen

Koko Suomi hehkuttaa uutta ja mullistavaa lohkoketjuteknologiaa, joka tulee mullistamaan suunnilleen koko nykyisen maailmanjärjestyksen. Voisiko joku viisaampi selittää lyhyesti, mikä ihme on tämä lohkoketjuvillitys ja mitä käytännön hyötyä sillä konkreettisesti saavutetaan? Bitcoinin ja $Trumpkolikon spekulatiivisen arvon kehitys ei kelpaa vastaukseksi.

Koko Suomi hehkuttaa uutta ja mullistavaa lohkoketjuteknologiaa, joka tulee mullistamaan suunnilleen koko nykyisen maailmanjärjestyksen. Voisiko joku viisaampi selittää lyhyesti, mikä ihme on tämä lohkoketjuvillitys ja mitä käytännön hyötyä sillä konkreettisesti saavutetaan? Bitcoinin ja $Trumpkolikon spekulatiivisen arvon kehitys ei kelpaa vastaukseksi.
Jos ensin kertoisit mistä ihmeen hehkutetusta lohkoketjuteknologiasta höpiset. Itse en ole mitään lohkoketjuhehkutusta omasta uutisvirrasta ole bongannut.

Jos ensin kertoisit mistä ihmeen hehkutetusta lohkoketjuteknologiasta höpiset. Itse en ole mitään lohkoketjuhehkutusta omasta uutisvirrasta ole bongannut.
Kykypuolueen ja elinkeinoelämän hehkutus mm. Suomi Areenalla ja Suomen kasvustrategiassa. mm. tuollainen superhehkutettu investointi on tulossa Suomeen mutta uutisesta ei selviä, mitä tuo lohkoketjufirma käytännössä tekee ja mitä mullistavaa sen bisneksessä oikeasti on? Kanadalainen Bitzero Blockchain aikoo rakentaa jättimäisen datakeskuksen Satakuntaan Kokemäelle

Bitzeron kohdalla blockchain tarkoittaa nimenomaan sitä Bitcoinin louhintaa, eli poltetaan sähköä laskentatehoksi koska joku pöljä siitä maksaa.

Siis toki mainostavat että hyödyntävät louhintafarmien ylläpidosta kertynyttä kokemusta myös esim. AI-laskentatehon tarjoamiseen, mutta siihen ei enää lohkoketju liity.

Oman kokemuksen mukaan lohkoketjupöhinä on onneksi laantunut, mutta jotakin vuosia sitten lohkoketju oli monissa projekteissa mukana, koska rahoittajat eivät ymmärtäneet ettei siitä ole todellista hyötyä ko. projektille. Eli siis senaikaisesta hypeteknologiasta eli lohkoketjuista höliseminen helpotti rahoituksen saamista.

Bitzeron kohdalla blockchain tarkoittaa nimenomaan sitä Bitcoinin louhintaa, eli poltetaan sähköä laskentatehoksi koska joku pöljä siitä maksaa.
Ja todennäköisesti saavat rahaa siitä hukkalämmöstä mitä salit tuottaa, menee kunnan verkkoon.

Missä täällä on semmonen paikka mihin voin perustaa oman blogin. Tekisin sinne Diablo IV - Spiritborn hahmon buildin joka olisi itse keksitty ja pyytäisin sinne ihmisiä ehdottamaan mitä tekisi paremmaksi sekä päivittelen tietoa sinne jos siitä tulee toimivampi.

Tiedän kyllä että Diablolle on oma ketju, mutta se mun viestibuildi katoaisi kuin pieru saharaan.

Missä täällä on semmonen paikka mihin voin perustaa oman blogin. Tekisin sinne Diablo IV - Spiritborn hahmon buildin joka olisi itse keksitty ja pyytäisin sinne ihmisiä ehdottamaan mitä tekisi paremmaksi sekä päivittelen tietoa sinne jos siitä tulee toimivampi.

Tiedän kyllä että Diablolle on oma ketju, mutta se mun viestibuildi katoaisi kuin pieru saharaan.
Onnistuisko jos vaan teet tuonne pelipuolelle alotus esim: "Diablo IV - Spiritborn build" jossa pidät ekaa postausta ajankohtaisena ja aina kerrot uudessa viestissä mitä muutoksia siihen on tullu?

Onko hallussapitämiselle olemassa joku määritelmä?

Esimerkiksi jos lähden polkupyörällä 1000 km päähän kalastamaan ja tarvitsen siellä, mutta en matkan varrella, puukkoa, onko sillä juridisesti merkitystä, että onko se puukko housun taskussa, takin povitaskussa tai repun pohjalla? Järjestyslaissa ei ole määritelty, enkä löydä muualtakaan määritelmää Järjestyslaki 612/2003 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Ja tässä kysyn nyt sitä lain määritelmää termille hallussapito, en sitä, miten joku poliisi tulkitsee lakia jossain kuvitteellisessa tilanteessa tai että mikä on tai ei ole hyväksyttävä syy teräaseen halussapitoon julkisella paikalla.

E: tarkennettu kysymystä

Viimeksi muokattu:

Esimerkiksi jos lähden polkupyörällä 1000 km päähän kalastamaan ja tarvitsen siellä, mutta en matkan varrella, puukkoa, onko sillä juridisesti merkitystä, että onko se puukko housun taskussa, takin povitaskussa tai repun pohjalla? Järjestyslaissa ei ole määritelty, enkä löydä muualtakaan määritelmää Järjestyslaki 612/2003 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Ja tässä kysyn nyt sitä lain määritelmää, en sitä, miten joku poliisi tulkitsee lakia jossain kuvitteellisessa tilanteessa tms.
Tuossahan se mielestäni 10 § ilmaistaan varsin selkeästi. Eli ei ole väliä onko puukko housuntaskussa tai repussa, se on hallussapitoa, säilytyspaikkaa ei ole erikseen määritelty. Ja jos pystyt todistamaan että olet menossa kalaan 1000km päähän niin se on sallittua hallussapitoa.

Ja tässä kysyn nyt sitä lain määritelmää, en sitä, miten joku poliisi tulkitsee lakia jossain kuvitteellisessa tilanteessa tms.
Eikös siellä lue, että poikkeuksena, jos työtehtävä vaatii tai on muu perusteltu syy?

e:

10 §

Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito​

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.

Eikö oikeampi kysymys ole että mitkä ovat hyväksyttäviä syitä? En ala leikkimään juristia mutta mielestäni hallussapidon määritelmällä ei ole väliä antamissasi esimerkeissä.
"""
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.
"""

Eikö oikeampi kysymys ole että mitkä ovat hyväksyttäviä syitä? En ala leikkimään juristia mutta mielestäni hallussapidon määritelmällä ei ole väliä antamissasi esimerkeissä.
"""
"""
Taitaa mennä ennemminki käytännössä niin, että ongelmia tulee vasta silloin, ku on selkeesti perusteeton syy kanniskella puukkoa. Baarista lentää maijaan ja sit löytyy puukko piilotettuna jne.

esim. leathermania saanee aika rauhassa julkisella alueella vyöllä näkyvillä kanniskella ilman, että joku soittaa poliisit. Aika monilla pienemmillä paikkakunnilla voi puukkoa tupessaki kantaa iha rauhassa perusteella "sehä on arkipäiväinen työkalu" tai jotai? :D

Taitaa mennä ennemminki käytännössä niin, että ongelmia tulee vasta silloin, ku on selkeesti perusteeton syy kanniskella puukkoa. Baarista lentää maijaan ja sit löytyy puukko piilotettuna jne.

esim. leathermania saanee aika rauhassa julkisella alueella vyöllä näkyvillä kanniskella ilman, että joku soittaa poliisit. Aika monilla pienemmillä paikkakunnilla voi puukkoa tupessaki kantaa.
Jep, itse olen about 25v kantanut leathermania vyöllä eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Toki jos olen mennyt esimerkiksi baariin, olen siksi ajaksi jättänyt vähintään itse leathermanin kotiin, monesti ottanut myös kotelon pois vyöltä.

Tuossahan se mielestäni 10 § ilmaistaan varsin selkeästi. Eli ei ole väliä onko puukko housuntaskussa tai repussa, se on hallussapitoa, säilytyspaikkaa ei ole erikseen määritelty. Ja jos pystyt todistamaan että olet menossa kalaan 1000km päähän niin se on sallittua hallussapitoa.
Ei siinä ole määritelty termiä mitenkään? Teräaseen säilyttäminen kotona tai autossa ei varmastikaan ole hallussapitoa, kun itse olen jossain julkisessa puistossa istumassa.
Esimerkiksi kohdassa 2 § on termeille esitetty määritelmiä, tätä etsin nyt termille "hallussapito".

Eikös siellä lue, että poikkeuksena, jos työtehtävä vaatii tai on muu perusteltu syy?

e:
"""
"""

Kuten viestissä vieläpä erikseen tarkensin, kysyin määritelmää termille "hallussapito". En mitään muuta, esimerkki oli vain kontekstin takia.

Ei siinä ole määritelty termiä mitenkään? Teräaseen säilyttäminen kotona tai autossa ei varmastikaan ole hallussapitoa, kun itse olen jossain julkisessa puistossa istumassa.
Vaarallisten esineiden kohdalla on julkisella paikalla oleva autoki erikseen määritelty. Kotihan ei tietenkään tähän liity, kun puhutaan julkisesta paikasta.
Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien sekä muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, jousipatukoiden sekä tarkkuussinkojen ja -linkojen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.

Kuten viestissä vieläpä erikseen tarkensin, kysyin määritelmää termille "hallussapito". En mitään muuta, esimerkki oli vain kontekstin takia.
Tossa se on kun sille ei taida olla mitään ihan kiveen kirjoitettua määritelmää, niin se määritelmä jää konstaapelin tehtäväksi sitten tapauskohtaisesti.
Niin tohon fillarilla kalaan esimerkkiin sanoisin että jos pidät sitä keklua taskussa, niin siitä voi tulla sanomista, sielä repun pohjalla sen on parempi varmaankin olla, kun et sitä kuitenkaan siinä matkalla tarvitse.

Katellaan tässä perheen kanssa (2 aikuista, 2 lasta) lomareissua.

Sanokaapa fiksummat mistä johtuu tämmöinen:
2 aikuista, suorat lennot ja hotellihuone, hinta: 1200€
2 aikuista 2 lasta, suorat lennot ja hotellihuone, hinta: 2400€

Varmistin vielä että kummassakin tapauksessa hotellihuone on sama, ja niitä on kummassakin tapauksessa vain yksi.

-> Sama tulee varata kaksi eri matkaa samalle ajankohdalle, samaan hotelliin ja samaan lentokoneeseen. Saa ylimääräisen huoneen hinta pari euroa kalliimpi.

Matkatoimistona TUI

Viimeksi muokattu:
Vaarallisten esineiden kohdalla on julkisella paikalla oleva autoki erikseen määritelty. Kotihan ei tietenkään tähän liity, kun puhutaan julkisesta paikasta.
Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien sekä muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, jousipatukoiden sekä tarkkuussinkojen ja -linkojen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.

Tavallinen puukko ei ole muuksi esineeksi naamioitu esine, joten tuo pykälä ei tähän määritelmäkysymykseen liity.

Kohtuu hyvin epäonnistuit esimerkissäsi kun vedit kaikki vastaajat vipuun.
On kyllä ihan uskomatonta miten paksusta rautalangasta pitäs kysymys vääntää, kun haluttu vastaus on tasoluokkaa yksi linkki johtonkin lähteeseen mitä ei nyt itse onnistu löytämään :D

Tavallinen puukko ei ole muuksi esineeksi naamioitu esine, joten tuo pykälä ei tähän määritelmäkysymykseen liity.
Nii siksi laitoinki, että sitä autoa ei ole mainittu seuraavassa pykälässä, johon nää puukotki liittyy. Menis vähä hankalaksi, jos pitäis esim. takakontti aina tarkastaa, että siellä ei varmasti mitää vahingoittamiseen kykenevää esinettä ole, ku lähtee liikkeelle kotoa :D

On kyllä ihan uskomatonta miten paksusta rautalangasta pitäs kysymys vääntää, kun haluttu vastaus on tasoluokkaa yksi linkki johtonkin lähteeseen mitä ei nyt itse onnistu löytämään :D
No mitäs alat vetämään kesken kysymyksen sivuraitelle. Saat ihan itseäsi syyttää että porukka on sivuraitella. Ei ole mistään raulangan paksuudesta kiinni.

Katellaan tässä perheen kanssa (2 aikuista, 2 lasta) lomareissua.

Varmistin vielä että kummassakin tapauksessa hotellihuone on sama, ja niitä on kummassakin tapauksessa vain yksi.

-> Sama tulee varata kaksi eri matkaa samalle ajankohdalle, samaan hotelliin ja samaan lentokoneeseen. Saa ylimääräisen huoneen hinta pari euroa kalliimpi.

Matkatoimistona TUI
Johtuu siitä, että lapsiperheen kohdalla katsotaan olevan hyväksyttävämpää nyhtää rahaa. Toki lennotkin maksaa jotain.

Samanlainen ilmiö on havaittavissa kun varaat hotellihuonetta melkein mistä vain. Sama huone yhdelle hengelle maksaa enemmän kuin kahdelle. Ehkä siinä ajatellaan, että ihmiset oikeasti käyttää rahaa hotellissa muuhunkin kuin yöpymiseen ja yhden hengen varauksessa jää osa tuotosta muuten saamatta.

Varmaan oleellista on lasten ikä. Se, onko kyseessä vaikka kaksi sylissä matkustavaa alle 2-vuotiasta on eri asia kuin pari teiniä.

Varmaan oleellista on lasten ikä. Se, onko kyseessä vaikka kaksi sylissä matkustavaa alle 2-vuotiasta on eri asia kuin pari teiniä.
Niin siis ihan sama minkäikäiset lapset olisi niin sama hinta on joka tapauksessa kahdella huoneella ja yhdellä huoneella. Omassa skenaariossa iät 2v ja 4v.
Pointti oli siis se että jos varaan kaksi erillistä matkaa samoihin aikoihin samaan hotelliin niin saan yhden lisähuoneen.
-> eli siitä ei saanut alennusta jos perheenä koko sakki menee yhteen huoneeseen.

Neljä aikuista samassa huoneessa vs. kaksi huonetta neljälle aikuiselle skenaario tuottaa näköjään saman tuloksen. Hinta sama mutta saat yhden ylimääräisen huoneen. Joo taidan varata matkani jostain muualta kuin näistä pakettimatka-firmoista :D

Jep, itse olen about 25v kantanut leathermania vyöllä eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Toki jos olen mennyt esimerkiksi baariin, olen siksi ajaksi jättänyt vähintään itse leathermanin kotiin, monesti ottanut myös kotelon pois vyöltä.

Muista sitten jättää se kotiin myös passia hakiessa ettei tarvi ostaa sen jälkeen uutta.

Tarvitsisin pitemmän kaapelin näytölleni. Näyttö on 4k 240hz. Eli millainen displayport kaapeli varmasti jaksaa siirtää tuon?

Muista sitten jättää se kotiin myös passia hakiessa ettei tarvi ostaa sen jälkeen uutta.
Miksi? Ei R-kioskilla ole mitään turvatarkastusta. Läheiselle R-kioskilla ainakin viimeksi oma passi tuli noin viikon päästä tilauksesta. Toki jos johonkin poliisilaitokselle tai vastaavaan paikkaan olen menossa missä on turvatarkastus tai mahdollisuus aiheuttaa pahennusta kantamalla teräasetta niin suosiolla jätän Leathermanin sun muut kotiin tai autoon asioinnin ajaksi.

Miksi? Ei R-kioskilla ole mitään turvatarkastusta. Läheiselle R-kioskilla ainakin viimeksi oma passi tuli noin viikon päästä tilauksesta. Toki jos johonkin poliisilaitokselle tai vastaavaan paikkaan olen menossa missä on turvatarkastus tai mahdollisuus aiheuttaa pahennusta kantamalla teräasetta niin suosiolla jätän Leathermanin sun muut kotiin tai autoon asioinnin ajaksi.

Ei kai nyt poliisiasemalla mitään turvatarkastusta ole?

Taitaa olla lahinna PKS virastoja joissa on turvatarkastuksia. Ja joku leatherman voi kylla menna virastatalon turvatarkastuksesta lavitse.

Ei kai nyt poliisiasemalla mitään turvatarkastusta ole?
Et ihan vasta ole käyny tai asioinu vaan pikkukaupungissa?
Tuossa Turku ja sama myös Joensuussa
turvatarkastus_2880x940-2048x668.jpg

Et ihan vasta ole käyny tai asioinu vaan pikkukaupungissa?
Tuossa Turku ja sama myös Joensuussa

En oo, viis vuotta sitten kävin Tikkurilan poliisiasemalla Vantaalla passia hakemassa, ei siellä silloin ainakaan ollut.

Siitä oon kyllä tietoinen että oikeustaloilla noita metallinpaljastimia on ollut pitkään, mutta en oo aatellut että
poliisiasemalla olisi tarvetta.

En oo, viis vuotta sitten kävin Tikkurilan poliisiasemalla Vantaalla passia hakemassa, ei siellä silloin ainakaan ollut.

Siitä oon kyllä tietoinen että oikeustaloilla noita metallinpaljastimia on ollut pitkään, mutta en oo aatellut että
poliisiasemalla olisi tarvetta.
Noi molemmat taitaa olla all-in-one konsepteja. meet yhestä ovesta sisälle olit hakemassa passia tai oikeutta. Aseenkäsittelylle on sit oma ovensa

Haluaisin tälle koneelle Windowsin sisäänkirjautumisen tunnuksin pakolliseksi, nyt menee automaattisesti sisään enkä osaa oikein tätä muuttaa. Kyseessä on Win10

Google antaa ohjeeksi ajaa netplwiz ohjelman, johon pääsen. Vaan minun näkymä on erilainen. Missä mättää...

kirjautuminen.png

kirjautuminen2.png

kirjautuminen3.png

Haluaisin tälle koneelle Windowsin sisäänkirjautumisen tunnuksin pakolliseksi, nyt menee automaattisesti sisään enkä osaa oikein tätä muuttaa. Kyseessä on Win10

Google antaa ohjeeksi ajaa netplwiz ohjelman, johon pääsen. Vaan minun näkymä on erilainen. Missä mättää...
Vaihtoehto 1, tämä pois päältä eli kuvan mukaisesti asetus:
1739921640960.png
Vaihtoehto 2, adminina powershelliin:
Koodi:
(REG Add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\PasswordLess\Device" /V "DevicePasswordLessBuildVersion" /T REG_DWORD /D 0 /F)
Sen jälkeen pitäisi tuo laatikko ilmestyä.

Erikoista. Olevinaan oon järjestelmänvalvoja omalla koneella. Tuo vaihtoehto 1:n otin pois päältä, kirjauduin ulos, käynnistin uudelleen, ei vaikutusta. vaihtoehto 2 sanoo error, käyttö estetty :)
edit: voi jatkaa mulle privassa jos siltä tuntuu. turha paskoa tätä threadia

Viimeksi muokattu:
Erikoista. Olevinaan oon järjestelmänvalvoja omalla koneella. Tuo vaihtoehto 1:n otin pois päältä, kirjauduin ulos, käynnistin uudelleen, ei vaikutusta. vaihtoehto 2 sanoo error, käyttö estetty :)
Käynnistitko powershellin run as administartor?

Ei kun juurikin tähän ketjuun. Ainakin loppuratkaisu. Saattaa auttaa muitakin nyt tai tulevaisuudessa.

Voiko korvien päälle tulevat kuulokkeet palauttaa? In-ear-kuulokkeita ei yleensä voi palauttaa.
Riippuu myyjän palautusehdoista. Palautusoikeuttahan ei lain vaatimuksena ole, muutakuin etämyynnissä vähintään 14 vrk, ja poikkeuksena hygieniatuotteet.

Hygieniatuotteille ole yksiselitteistä määritelmää, mutta en ainakaan itse näkisi, että korvien päälle tulevat kuulokkeet olisivat hygieniatuote.

Statistiikka

Viestiketjuista
280 194
Jäsenet
78 076
Uusin jäsen
Laura90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom