Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Miten menee jos sijoitusasunnon myy rankalla tappiolla siten, että jää pankille vielä velkaa sijoituslainasta? Myynnin jälkeen asuntoa ei enää ole (eikä yhtiölainaa), mutta lainanmaksu jatkuu pankille. Varmaan lainan ehdot katsotaan uusiksi?

Muuten noin paitsi asia toimitetaan päinvastaisessa järjestyksessä. Eli ensimmäiseksi katsotaan pankin kanssa se laina.
 
Mikähän helkutti läppärille oli tullut, oli tälläisen näkösenä kun kotio tuli?

1729678792640.jpeg


Eipä tuollasta erroria ennen ole tullut vastaan. Päivitykset on ajan tasalla kyllä. Ei mihinkään tuosta puoleen tuntiin liikahtanu 0% -> joten sammutin väkiste ja käynnistin uuestaa..

Koneen tietoja:
Suoritin 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11400H @ 2.70GHz, 2688 Mhz, 6 ydin(tä), 12 loogista suoritinta
Asennettu fyysinen muisti (RAM) 32,0 Gt
3050 ti gpu
 
Mikähän helkutti läppärille oli tullut, oli tälläisen näkösenä kun kotio tuli?

1729678792640.jpeg


Eipä tuollasta erroria ennen ole tullut vastaan. Päivitykset on ajan tasalla kyllä. Ei mihinkään tuosta puoleen tuntiin liikahtanu 0% -> joten sammutin väkiste ja käynnistin uuestaa..

Koneen tietoja:
Suoritin 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11400H @ 2.70GHz, 2688 Mhz, 6 ydin(tä), 12 loogista suoritinta
Asennettu fyysinen muisti (RAM) 32,0 Gt
3050 ti gpu
Googleen tuo CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT. Jos ei parista ekasta tuloksesta löydy selkeää vastausta, nii ei oo enää pieni kysymys että joku tietokoneongelmiin pyhitetty ketju voisi olla parempi :think:
 
Mikähän helkutti läppärille oli tullut, oli tälläisen näkösenä kun kotio tuli?

1729678792640.jpeg


Eipä tuollasta erroria ennen ole tullut vastaan. Päivitykset on ajan tasalla kyllä. Ei mihinkään tuosta puoleen tuntiin liikahtanu 0% -> joten sammutin väkiste ja käynnistin uuestaa..

Koneen tietoja:
Suoritin 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11400H @ 2.70GHz, 2688 Mhz, 6 ydin(tä), 12 loogista suoritinta
Asennettu fyysinen muisti (RAM) 32,0 Gt
3050 ti gpu
Jos tollaista tulee kaupasta suoraan ostettuna, etkä ole mitää asennellu, nii jospa olisit myyjäliikkeeseen yhteydessä?
 
Onko porukalla suosituksia ompelukoneista? Viimeisimmät ompelukokemukset ovat yläasteelta. Olen löytynyt into korjailla vaatteita ja tarvikepussien valmistuksen teon.

Olisin valmis myös käytettyyn, koska uuden koneen hankinta ei välttämättä budjetin osalta ole se järkevin valinta.
 
Onko porukalla suosituksia ompelukoneista? Viimeisimmät ompelukokemukset ovat yläasteelta. Olen löytynyt into korjailla vaatteita ja tarvikepussien valmistuksen teon.

Olisin valmis myös käytettyyn, koska uuden koneen hankinta ei välttämättä budjetin osalta ole se järkevin valinta.

Sivuhuomautuksena, perustuen vuosien ja vuosien takaiseen muistoon, niin harkitsisin vakavasti saumuria jos haluaisin tehdä jotain uutta.

e. tuossa alla hyvä huomio, saumurilla ei, toisin kuin kuvittelin, pysty tekemään perus-ompelua.
 
Viimeksi muokattu:
Sivuhuomautuksena, perustuen vuosien ja vuosien takaiseen muistoon, niin harkitsisin vakavasti saumuria jos haluaisin tehdä jotain uutta.
Emäntä ompelee itselleen vaatteita, muokkaa olemassaolevia ja korjailee (minun) vaatteita ja hänen sanojensa mukaan saumurilla ei pysty tekemään läheskään kaikkea mitä ompelukoneella pystyy, eli varmaan silti ensisijaisesti kannattaisi hankkia ompelukone että saa tehtyä vähän kaikkea ja sitten saumuri kaveriksi jos paljon tekee uutta. Noin se emännälläkin oli, ensin mentiin ompelukoneella, sitten hankittiin saumuri ja sitten vaihtui vanha ompelukonekin uudempaan ja parempaan.
 
Tosi pitkästä aikaa lentämässä. Ihan Suomen sisällä. Kuinka aikaisin lentokentälle tarttee mennä, jos ei ole mitää matkatavaroitakaan? Helsinki-Vantaalta lähden ja Finnairin mukaan kone täynnä.
 
Tosi pitkästä aikaa lentämässä. Ihan Suomen sisällä. Kuinka aikaisin lentokentälle tarttee mennä, jos ei ole mitää matkatavaroitakaan? Helsinki-Vantaalta lähden ja Finnairin mukaan kone täynnä.
Portti sulkeutuu 15 minuuttia ennen lennon lähtöä. Lähtöselvityksiin menee aikaa, mutta senkin voi toki tehdä etukäteen netissä, tai sovelluksella. Kyllä siihen nyt tunti kannattaa varoaikaa varata, Finnair taitaa itse suositella että vähintään 2 tuntia euroopan lennoilla.

Jollain pienellä lentokentällä, kuten täällä Joensuussa, riittää muutama minuutti (sen 15 minuutin lisäksi), koska portti on heti ulko-ovien vieressä.
 
Portti sulkeutuu 15 minuuttia ennen lennon lähtöä. Lähtöselvityksiin menee aikaa, mutta senkin voi toki tehdä etukäteen netissä, tai sovelluksella. Kyllä siihen nyt tunti kannattaa varoaikaa varata, Finnair taitaa itse suositella että vähintään 2 tuntia euroopan lennoilla.

Jollain pienellä lentokentällä, kuten täällä Joensuussa, riittää muutama minuutti (sen 15 minuutin lisäksi), koska portti on heti ulko-ovien vieressä.
Minimissään vartti + turvatarkastukseen kuluva aika + kävelyaika sisäänkäynniltä turvan kautta portille. Helsinki-Vantaalla saattaa kyllä välillä olla vähän ruuhkaa turvatarkastuksessa mutta itse olen siitä aina selvinnyt läpi alle vartissa (ei ole osunut mitään megaruuhkaa omalle kohdalle).

Eli sanoisin Helsinki-Vantaalla minimissään vähän reilu puoli tuntia ennen lähtöä jos ei ole matkatavaroita, tekee selvityksen ennakkoon netissä ja luottaa siihen ettei turvatarkastuksessa ole mitään älytöntä ruuhkaa.
 
Onko porukalla suosituksia ompelukoneista? Viimeisimmät ompelukokemukset ovat yläasteelta. Olen löytynyt into korjailla vaatteita ja tarvikepussien valmistuksen teon.

Olisin valmis myös käytettyyn, koska uuden koneen hankinta ei välttämättä budjetin osalta ole se järkevin valinta.
Jos ei hyvää käytettyä löydä niin valitettavasti kunnon koneet maksaa 500€ kahtapuolen,satasen kahden koneilla ei tule kuin paha mieli.Kunnon kone taas kestää parhaimmillaan loppuelämän,ompelukoneliikkeistä voi löytää halvemmalla huolletun koneen.Muutama vuosi sitten ostin emännälle HUSQVARNA VIKING EMERALD koneen silloin maksoi jotain 500 mutta ei ole tarvinnut katua. Ompelukoneet Helsinki | Tilaa kätevästi verkkokaupasta!
 
Jos kännykällä tilaa ja maksaa puhelimen etukäteen noutoon giga-anttiin niin onko se silloin etämyyntiä ja sovelletaanko siihen 14pvä palautus ehtoja eli voi kokeilla tuotetta kotona kun ensin sen käy hakemassa giga-antin tiskiltä.
 
Millä yleensä pesette roiskeet (öljy, rasva) keraamisesta tai induktioliedestä? Itse kokeillu yleispuhistusaineella / lasinpesuaineella, mutta meinaa jäädä yleensä rannut kuitenkin.
 
Millä yleensä pesette roiskeet (öljy, rasva) keraamisesta tai induktioliedestä? Itse kokeillu yleispuhistusaineella / lasinpesuaineella, mutta meinaa jäädä yleensä rannut kuitenkin.
Kyllä tuo yleispuhdistusaine (tai astianpesuaine) lienee paras roiskeiden päivittäiseen poistoon, vaikka useemman kerran pyyhkiä pitääkin ennenkuin tulee ihampuhdasta. Sittekku alkaa oleen hiukan piintyneempää tavaraa kii pinnassa nii savisaippua (universal stone) on aivan erinomasta. Jos vaan ei oo naarmuuntunut, nii kaikki lähtee.
 
Millä yleensä pesette roiskeet (öljy, rasva) keraamisesta tai induktioliedestä? Itse kokeillu yleispuhistusaineella / lasinpesuaineella, mutta meinaa jäädä yleensä rannut kuitenkin.
Induktiolieden putsaan ihan vedellä liottamalla jos on jotain kuivia kokkareita, astianpesuaineella tai yleispuhdistusaineella perusputsaus ja jos on jotain pinttyneempää niin "partakoneenterällä" rapsuttelen ja induktiolieden putsausaineella loput.
 
Olen käyttänyt jo vuosia Cif Power & Shine Kitchen ja ei tarvitse kuin laittaa pari suihkausta ja pyyhkiä kostealla rätillä rasvat pois.

Astianpesuaineet eivät ole toimineet ikinä niin hyvin kuin tämä Cif ja astianpesuaineella joutuu monta kertaa pyyhkimään pinnan kiiltäväksi pesuaineesta.
 
Millä yleensä pesette roiskeet (öljy, rasva) keraamisesta tai induktioliedestä? Itse kokeillu yleispuhistusaineella / lasinpesuaineella, mutta meinaa jäädä yleensä rannut kuitenkin.
Tämä on ollut jo vuosia itsellä käytössä, ja on aivan loistava tähän (yllättäen, kun juuri siihen tarkoitettu aine). Toimii selvästi paremmin kuin Fairyt tai keittiön yleispuhdistusaineet.

10041099d4c6d4c6a2e13e5c99890cc330ca80290ac46aab2de1_4008455006352png.jpeg

Tämän jälkeen talouspaperilla kiillotus. (mikrokuituliina varmasti olisi vielä parempi)
 
Olen käyttänyt jo vuosia Cif Power & Shine Kitchen ja ei tarvitse kuin laittaa pari suihkausta ja pyyhkiä kostealla rätillä rasvat pois.

Astianpesuaineet eivät ole toimineet ikinä niin hyvin kuin tämä Cif ja astianpesuaineella joutuu monta kertaa pyyhkimään pinnan kiiltäväksi pesuaineesta.
Mulla on sekä tuota että Cillit Bangin vastaavaa ja tuo Cillit Bang on huomattavasti tehokkaampi tuote noista. Monesti kun vetää ensin Cifillä saa vetää CB:llä vielä perässä.

 
Mulla on sekä tuota että Cillit Bangin vastaavaa ja tuo Cillit Bang on huomattavasti tehokkaampi tuote noista. Monesti kun vetää ensin Cifillä saa vetää CB:llä vielä perässä.

 
Tämä on ollut jo vuosia itsellä käytössä, ja on aivan loistava tähän (yllättäen, kun juuri siihen tarkoitettu aine). Toimii selvästi paremmin kuin Fairyt tai keittiön yleispuhdistusaineet.

10041099d4c6d4c6a2e13e5c99890cc330ca80290ac46aab2de1_4008455006352png.jpeg

Tämän jälkeen talouspaperilla kiillotus. (mikrokuituliina varmasti olisi vielä parempi)
Meillä on juuri tuollaista induktiolieden puhdistusainetta ja on tosiaan kovaa kamaa, lähtee kaikki ihme läntit pois jotka ei muuten lähde. En tiedä onko juuri tuota mutta saman näköinen puteli ja etiketti. Ei vaan jaksa tuolla joka kerta putsailla kun suurin osa lieden roiskeista lähtee muillakin.
 
Rikoinpa tässä aamulla kaihtimien vetimen. Ylemmästä vedetään verho ylös ja alemmasta laitetaan kiinni/auki. Muistin toisinpäin ja napsahti tuo valkoinen rikki/jäi osittain sisään eli en saa kaihtimia kiinni. Mistäs lähteä hakemaan apua korjaukseen, onkohan tuo itse helposti korjattavissa?

20241026_082441.jpg

20241026_082454.jpg
 
Rikoinpa tässä aamulla kaihtimien vetimen. Ylemmästä vedetään verho ylös ja alemmasta laitetaan kiinni/auki. Muistin toisinpäin ja napsahti tuo valkoinen rikki/jäi osittain sisään eli en saa kaihtimia kiinni. Mistäs lähteä hakemaan apua korjaukseen, onkohan tuo itse helposti korjattavissa?

20241026_082441.jpg

20241026_082454.jpg
Ensimmäisenä kysäisisin kaihdinten valmistajalta josko olisi varaosana. Varmaksi en osaa sanoa mutta kun koittaa pähkäillä tuon mekaniikkaan niin sanoisin että tuo on varmaan aika helposti vaihdettavissa, kuhnan vaan saa vanhasta loput pois. Varmaan ikkunan avaamalla selviää, kuinka tuo irtoaa.
 
Jos et omista taloa itse, lähtisin kyselemään taloyhtiön huollosta, koska muistaakseni ikkunat kuuluvat ainakin joltain osin vastuunjakotaulukossa taloyhtiölle.
 
Jos et omista taloa itse, lähtisin kyselemään taloyhtiön huollosta, koska muistaakseni ikkunat kuuluvat ainakin joltain osin vastuunjakotaulukossa taloyhtiölle.
Jos on taloyhtiön asentamat kaihtimet silloin kuuluu taloyhtiölle, muuten taitaa kuulua asukkaalle. Mutta hyvä pointti, taloyhtiön huolto on kanssa hyvä paikka kysellä jos asuu taloyhtiössä. Varmaan noita hajoilee taloyhtiöissä muillakin kun ovat melkoisia muovirimpuloita.
 
Onko tietoa, kuinka lomarahavapaa toimii pyhäpäivän (juhannuspäivä, itsenäisyyspäivä, pyhäinpäivä tms) kanssa?

Vaihdoin lomarahat vapaaksi ja pyhäinpäivä oli listalla lauantaina. Työaika oli silloin 0h, kun muina lomarahapäivinä se työaika oli 7.50h ja samoin myös seuraavan viikon lauantai, jolloin on kesälomaviikkoa.

Asiasta kysyin pomolta, joka lähti perjantaina selvittämään asiaa. Tuo selvitys ei tule heti, koska noista lomahommista vastaava ei työskentele viikonloppuisin.

Normi lomalla se pyhäpäivä ei vähennä lomapäivää, vaan se lomapäivä siirtyy arkipäivälle


Päivitystä

Lomarahavapaa ei pidenny arkipyhistä ja se selvisi allekirjoitetusta sopparista, jolla vaihdoin rahan vapaaksi. Pomotkin tutkivat asiaa ja siitä ei ollut kunnon ohjeistuksia.

Eli jatkossa maksimihyödyn vapaista saa, kun arkipyhäpäivät ja lauantain pyhäpäivät kohdistuvat kesälomalle.
 
Viimeksi muokattu:
En löytänyt langattomille näppäimistö + hiiri yhdistelmille ketjua..

Suosituksia langattomasta näppäimistö + hiiri kombosta? nyt on käytössä logitekin joku setti, mutta ei meinaa toimia. Etenkin näppämistössä helkutinmoinen viive ja ei kaikkia näppäimiä edes välillä ota.
Nyt ei toimi hiirikään enää edes, vaikka on koittanut jokaista usb:tä mitä löytyy. Ja patterit kummastakin vaihdettu.

Tv:n parina olevalle pöytäkoneelle käyttö. Sen takia langattomana mieluiten..
 
En löytänyt langattomille näppäimistö + hiiri yhdistelmille ketjua..

Suosituksia langattomasta näppäimistö + hiiri kombosta? nyt on käytössä logitekin joku setti, mutta ei meinaa toimia. Etenkin näppämistössä helkutinmoinen viive ja ei kaikkia näppäimiä edes välillä ota.
Nyt ei toimi hiirikään enää edes, vaikka on koittanut jokaista usb:tä mitä löytyy. Ja patterit kummastakin vaihdettu.

Tv:n parina olevalle pöytäkoneelle käyttö. Sen takia langattomana mieluiten..
Logitechin langattomat on olleet itselläkin aina vähän niin ja näin toimivia pöytäkoneen kanssa, nykyisin onkin langalliset laitteet. Joskus toimivat paremmin kun hommasin metrin usb-jatkojohdon, jolla sai vastaanottimen kauemmas PC:stä.
 
Logitechin langattomat on olleet itselläkin aina vähän niin ja näin toimivia pöytäkoneen kanssa, nykyisin onkin langalliset laitteet. Joskus toimivat paremmin kun hommasin metrin usb-jatkojohdon, jolla sai vastaanottimen kauemmas PC:stä.
Logitechin Unified-tekniikalla tehdyt langattomat näppikset tuntuvat toimivan nykypäivänä aika huonosti, ilmeisesti johtuen siitä että ovat 2.4GHz taajuusalueella ja osuvat esimerkiksi Zigbeen kanssa päällekkäisille taajuuksille. Unified käyttää siis Enhanced ShockBurst -protokollaa joka tuntuu olevan aika herkkä häiriöille.
 
Ja toinen kysymys. Windows ja ohjelmistot tuntuu kyllä skaalautuvan tässä 55" tv:ssä, mutta mitenkä sitten jotkut pelit vaikkape ja msi afterburneri / rivatuner?

Koitapa näistä mitää saada selvää parin metrin päästä, kun niin pienellä ovat. Esimerkkinä rivatunerin seurannat tuolla yläkulmassa..
1729954884415.png
 
Ja toinen kysymys. Windows ja ohjelmistot tuntuu kyllä skaalautuvan tässä 55" tv:ssä, mutta mitenkä sitten jotkut pelit vaikkape ja msi afterburneri / rivatuner?

Koitapa näistä mitää saada selvää parin metrin päästä, kun niin pienellä ovat. Esimerkkinä rivatunerin seurannat tuolla yläkulmassa..
1729954884415.png
Rivatunerin asetuksista voit kasvattaa kokoa.

 
Saako Google arvosteluissa jotenkin järkättyä arvostelut uusimmasta vanhempaan? Nyt ne on jossain hiton random järjestyksessä eikä kiinnosta miten ravintolaa on arviotu joskus 2 vuotta sitten..
1729956739480.png
 
Miten videot ei lähde pyörimään? Itse koitin tuota Vancedia laittaa niin heti kun tuon google-tilin yhdisti niin ei lähtenyt youtube päälle, avas kyllä mutta sammui heti perään.
Siirtelin tänne, kun oli ihan väärässä topicissa.

Asenna mieluummin Revanced, koska tuota projektia kuulemma vielä päivitetään. Vancedia ei. Revancedin ku oot asentanut, heittää herjaa et microG puuttuu. Mulla heitti suoraan GitHubin opensource projektiin. Valinnat muut tai Huawei paku. Lataile se muut paku. Videot lähtee sit pyörii. En antanut turvallisuussyistä mihinkään Googlen tunnareita eli vedetään ghostina.
Viihdeiltoina :kippis: ois kiva telkkariin jakaa puhelimesta, mut telkkariin avaa stock Youtuben. Ei oo android telkkari. Nyt seuraavaks koitan jossainvaiheessa android tv boksiin asentaa SmartTuben. Telkkariin sit ulkoiselta boksilta musavideot pyörii nonstoppina ilman mainoskuraa.

edit. puhelimesta suoratoisto päälle sillä toimii. Ei availe stockista telkkariin vaan kaikki toiminnot puhelimen päästä. Toki, kyl kokeilen huvikseen SmartTubea myös, ei siin mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Saako Google arvosteluissa jotenkin järkättyä arvostelut uusimmasta vanhempaan? Nyt ne on jossain hiton random järjestyksessä eikä kiinnosta miten ravintolaa on arviotu joskus 2 vuotta sitten..
1729956739480.png
Millä laitteella katsot? Näyttää niin erilaiselta mitä itsellä Google Maps. Androidilla ja Windowsilla on kyllä suoraan valittavissa esitysjärjestys esim. Uusimmat ensin.
 
Eikö mitenkään saa enää perus chromecastia (4k tässä tapauksessa) kirjautumaan sisään?
Hiton ärsyttävää kun pakko ohjata luurilla…
 
Millä laitteella katsot? Näyttää niin erilaiselta mitä itsellä Google Maps. Androidilla ja Windowsilla on kyllä suoraan valittavissa esitysjärjestys esim. Uusimmat ensin.
Ihan Windowsilla ja Firefoxilla.
Ja toi ei ole Maps vaan Google haulla ravintoja ja sieltä arvostelut niin aukeaa tuo.
 
Ihan Windowsilla ja Firefoxilla.
Ja toi ei ole Maps vaan Google haulla ravintoja ja sieltä arvostelut niin aukeaa tuo.
Koita mapsilla, jos vaikka ihan hakukoneessa vähempi asetuksia.. ja juuh tiiän et ärsyttävää jos siitä kii, ja aina tarvee muistaa ottaa maps eikä vaan hakua..
 
Koita mapsilla, jos vaikka ihan hakukoneessa vähempi asetuksia.. ja juuh tiiän et ärsyttävää jos siitä kii, ja aina tarvee muistaa ottaa maps eikä vaan hakua..
Maps antaa järjestää, mutta "tavan Google" ei. Mikäköhän tolkku tossakin on olevinaan? Ärsyttävää jos joutuu tommosta kiertotietä käyttää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 695
Viestejä
4 458 516
Jäsenet
73 816
Uusin jäsen
Jebux

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom