Onko
Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla kerrottu hoitoon pääsy (hoitotakuu) jo voimassa ja lakisääteinen kaikkialla? Em. linkissä kerrotaan: "
Hoitoon pääsylle on säädetty tietyt enimmäisajat. Jos hyvinvointialue ei voi tarjota perusterveydenhuoltoa, suun terveydenhuoltoa tai erikoissairaanhoitoa säädetyssä ajassa, niiden on hankittava se muualta palveluntuottajalta, ostopalveluna tai annettava palveluseteli." Perusterveydenhuollon ja terveyskeskuksen tapauksessa sivuilla määritellään, että "hoitoon on päästävä viimeistään 14 vuorokaudessa".
Sairaanhoitaja totesi niskassani aterooman 2023 kesällä. Sain patin poistoon ajan syksylle, mutta syksyllä lääkäri ei halunnut poistaa pattia, koska on kuulemma harmiton. Samainen patti tulehtui helmikuun puolivälissä, jolloin sain antibioottikuurin ja minua kehotettiin varaaman aika aterooman poistoon antibioottikuurin päättyessä. Soitin kaksi viikkoa sitten kuurin päätyttyä terveyskeskukseen, mutta vapaita aikoja ei ollut ollenkaan. Pyysivät soittamaan jälleen kahden viikon kuluttua uudestaan.
Olin tänään uudestaan yhteydessä terveyskeskukseen ja nyt olisi kuulemma aika "pattilääkärille" reilu kahden kuukauden päähän, toukokuun 17. päivälle. Koitin kysellä ajanvaraushenkilöltä hoitotakuusta, mutta ei kuulemma ole heillä vielä käytössä, eikä osannut ottaa asiaan kantaa. Mitään palveluseteleitä ei kuulemma ainakaan ole. Sain soittoajan ylilääkärille ja haluaisin ennalta selvitellä, olisiko minulla oikeutta saada hoitoa nopeammin kuin kahden kuukauden kuluttua aterooman poistoon, vai onko helpointa tilata suorilta aika yksityiselle omasta pussista. (Olen yrittäjä, enkä ole maksanut itselleni erillistä työterveyshuoltoa. En halua odottaa kahta kuukautta märkivän patin kanssa ja olen valmis maksamaan poiston omasta pussista, jos se on ainoa vaihtoehto.)
Edit. Sosiaali- ja terveysministeriön kiireettömään hoitoon pääsyä koskevat säännökset tiukentuvat 1.9.2023 alkaen -dokumentti näyttäisi olevan "ohje". PDF-dokumentin yläreunassa on rasti ruudussa kohdassa ohje ja muut vaihtoehdot olisivat määräys ja suositus. Tiedä sitten kuinka sitovia "ohjeet" ovat. Ilmeisesti vahvempi kuin suositus, mutta laimeampi kuin määräys.