näyttää tee-se-itse viritelmältä, oisko joltain rasialta vedetty katon sisällä "jatkojohto" valaisimelle vai mitähän 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ilman maadoitusta nuo ovat kumpikin yhtälailla väärin ulkovarastossa, mutta musta valaisin näyttäisi olevan enemmän väärin.
Näin tuo muuten taitaakin olla, edellinen omistaja ollut melkoinen asentaja..näyttää tee-se-itse viritelmältä, oisko joltain rasialta vedetty katon sisällä "jatkojohto" valaisimelle vai mitähän![]()
Kandee pyytää vaan sähkäri laittaa homma kuntoon eikä jatkaa huonosti tehdyllä.Saako suojamaadoitettua valaisinta (kuten kummatkin tuossa annetussa esimerkissä) kytkeä kattorasiaan missä on vain vaihe ja nolla?
Vai saako siinä tapauksessa kattorasiaan kytkeä ainoastaan suojaeristetyn valaisimen, missä siis ei ole maajohdinta ollenkaan?
Olen antanut itseni ymmärtää että saisi kytkeä, mutta silloin maadoitusjohdin jätetään vain kytkemättä kun sellaista ei ole.
Vai oliko tässä ongelmana se että tässä oli kyseessä ulkovarasto eikä sisätila?
Tuossa annetussa esimerkissä tosin näyttää katosta tuleva johto olevan tuollaista litteää (2x0.75mm2?)kalustejohtoa, joka ei varmaankaan täytä speksejä jos se tulee kattorasiasta...
Joo, siis kylmä ulkovarasto on kostea tila, jossa ei päde samat pykälät kuin asunnossa sisällä.Saako suojamaadoitettua valaisinta (kuten kummatkin tuossa annetussa esimerkissä) kytkeä kattorasiaan missä on vain vaihe ja nolla?
Vai saako siinä tapauksessa kattorasiaan kytkeä ainoastaan suojaeristetyn valaisimen, missä siis ei ole maajohdinta ollenkaan?
Olen antanut itseni ymmärtää että saisi kytkeä, mutta silloin maadoitusjohdin jätetään vain kytkemättä kun sellaista ei ole.
Vai oliko tässä ongelmana se että tässä oli kyseessä ulkovarasto eikä sisätila?
Tuossa annetussa esimerkissä tosin näyttää katosta tuleva johto olevan tuollaista litteää (2x0.75mm2?)kalustejohtoa, joka ei varmaankaan täytä speksejä jos se tulee kattorasiasta...
Kenelle sinun pitää postitella kelpoisuustodistuksia, jos vaihdat olohuoneen valokytkimiä? Vai tekeekö naapuri minusta ilmoituksen TUKESille, kun remontoin asuntoani omin lupineni?Virallisesti tähänkin täytyy olla kelpoisuustodistus eli maksaa rahaa todistuksen takia.
Ei kellekkään vaan se pitää hakea itse, kertaluonteisesti. Tämä oikeuttaa rajoituksin laillisesti tekemään. Itse todennut tarpeettomaksi, ennemmin tekee jonkun muun luvilla. Kukaan niitä ei kysy siihen asti kun jotain tapahtuu. Kysyttiinhän miten asia laillisesti on.Kenelle sinun pitää postitella kelpoisuustodistuksia, jos vaihdat olohuoneen valokytkimiä? Vai tekeekö naapuri minusta ilmoituksen TUKESille, kun remontoin asuntoani omin lupineni?![]()
Kiinteistön haltijalla on vastuu varmistaa, että tekijät ovat ammattitaitoisia ja tarvittavat luvat ovat kunnossa. Nopea poiminta netistä: "Luvattomasti tehdyt sähköasennukset voivat aiheuttaa vakavia turvallisuusriskejä – ja pahimmillaan mitätöidä kotivakuutuksen korvauskelpoisuuden vahinkotilanteessa. Sähköpalon tai sähköiskun sattuessa vastuu voi langeta kiinteistön omistajalle, jos työ on teetetty väärin tai epäpätevällä tekijällä."Ei kellekkään vaan se pitää hakea itse, kertaluonteisesti. Tämä oikeuttaa rajoituksin laillisesti tekemään. Itse todennut tarpeettomaksi, ennemmin tekee jonkun muun luvilla. Kukaan niitä ei kysy siihen asti kun jotain tapahtuu. Kysyttiinhän miten asia laillisesti on.
En nää itse mitään syytä olla vaihtamatta sitä pistorasiaa tai kytkintä jollekkin, oli lupia tai ei. Tekijä vastaa jos jotain käy, tai toisessa kädessä luvan haltia.
Minä ymmärsin että tuossa oli kyse asunto-osakkeesta eikä kiinteistöstä. Taloyhtiön säännöissä on todennäköisesti sanottu jotain sähkötöistä, kuten kuka niitä saa tehdä ja millä edellytyksin.En kyllä itsekkään näe mitään riskiä siinä, jos sähköalan ammattihenkilö tekee itselle omistamaansa kiinteistöön sähköasennuksia. Miten naapuri edes on päässyt kärryille mitä omien seinien sisäpuolella tehdään.
Tarviikos tuollaisesta pistorasian tai valokatkaisijan vaihtamisesta tehdä jotakin mittauspöytäkirjaa tms. dokumentaatiota, jos niinkun pykälien mukaan menee?
Juuri tämä. Ja jotkut isännöitsijät vaatii koko asuntoa koskevan tarkastuspöytäkirjan kun käyt nollaluokkaisen pistorasian ja kytkimen vaihtamassa ehjiin samanlaisiinPienimuotoisista sähkötöistä ei vaadita pöytäkirjaa, mutta mittaukset olisi tehtävä aina mahdollisuuksien mukaan ja mittaustulokset luovutettava asiakkaalle jos asiakas niin haluaa.
En kyllä ole koskaan jossain kytkimen vaihdossa testeriä kaivanut esille koska aika suoraviivainen hommahan tuo on. Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, kun asennusten laatu on antanut aihetta epäillä aiemman asentajan ammattitaitoa mutta silloin ollaan jo enemmän vikakeikan puolella.
Muutenkin ne mittauksethan tehdään nimenomaan urakoitsijan oman perseen turvaamiseksi.
Kyllähän ne isännöitsijät voivat esittää vaatimuksia, mutta ei sähköurakoitsijalla ole velvollisuutta toimittaa pöytäkirja kuin tekemästään työstä.Juuri tämä. Ja jotkut isännöitsijät vaatii koko asuntoa koskevan tarkastuspöytäkirjan kun käyt nollaluokkaisen pistorasian ja kytkimen vaihtamassa ehjiin samanlaisiin![]()
Tuohan on vaan sitten lisälaskutettavaa työtä ja voisi ajatella laskutus rivin olevan joku sähkölaitteiston kuntokartoitus/tarkastus. Aika iso riski sinänsä tuossa jos lähdetään jollekin 70-luvun kohteelle tekemään ja sieltä löytyykin jotain piilosta, mikä johtaa koko kohteen käyttökieltoon ennen korjausta. Ei siinä, tuleepahan kuntoon/turvallistettua ja taas lisää työtä firmalle. Sinänsä hyvä tapa isännöitsijältä niin pysyy kaikki turvassa, mutta ei varmaan ymmärrä minkä pandoranlippaan tuollainen saattaa avata.Kyllähän ne isännöitsijät voivat esittää vaatimuksia, mutta ei sähköurakoitsijalla ole velvollisuutta toimittaa pöytäkirja kuin tekemästään työstä.