Kysymyksiä sähkömiehille

Ilman maadoitusta nuo ovat kumpikin yhtälailla väärin ulkovarastossa, mutta musta valaisin näyttäisi olevan enemmän väärin.

Saako suojamaadoitettua valaisinta (kuten kummatkin tuossa annetussa esimerkissä) kytkeä kattorasiaan missä on vain vaihe ja nolla?
Vai saako siinä tapauksessa kattorasiaan kytkeä ainoastaan suojaeristetyn valaisimen, missä siis ei ole maajohdinta ollenkaan?

Olen antanut itseni ymmärtää että saisi kytkeä, mutta silloin maadoitusjohdin jätetään vain kytkemättä kun sellaista ei ole.

Vai oliko tässä ongelmana se että tässä oli kyseessä ulkovarasto eikä sisätila?

Tuossa annetussa esimerkissä tosin näyttää katosta tuleva johto olevan tuollaista litteää (2x0.75mm2?)kalustejohtoa, joka ei varmaankaan täytä speksejä jos se tulee kattorasiasta...

Saako suojamaadoitettua valaisinta (kuten kummatkin tuossa annetussa esimerkissä) kytkeä kattorasiaan missä on vain vaihe ja nolla?
Vai saako siinä tapauksessa kattorasiaan kytkeä ainoastaan suojaeristetyn valaisimen, missä siis ei ole maajohdinta ollenkaan?

Olen antanut itseni ymmärtää että saisi kytkeä, mutta silloin maadoitusjohdin jätetään vain kytkemättä kun sellaista ei ole.

Tuossa annetussa esimerkissä tosin näyttää katosta tuleva johto olevan tuollaista litteää (2x0.75mm2?)kalustejohtoa, joka ei varmaankaan täytä speksejä jos se tulee kattorasiasta...
Kandee pyytää vaan sähkäri laittaa homma kuntoon eikä jatkaa huonosti tehdyllä.

Joo, siis kylmä ulkovarasto on kostea tila, jossa ei päde samat pykälät kuin asunnossa sisällä.

Johtuu sitten varaston iästä miten ja millainen valaisin tulee asentaa maadoittamattomaan rasiaan.

Tuo 2x0,75 kalustejohto itsessään ei ole kielletty, mutta maadoitettavan valaisimen kanssa se ei käy.

Olen tehnyt työkseni kiinteistön sähköasennuksia laaja-alaisesti, joista on ottanut vastuu työnantajan sähkötöiden johtaja. Myös alan peruskoulutus löytyy. Tuki ja liikuntaelin vaivojen myötä olen joutunut vaihtamaan alaa, mutta olen edelleen tehnyt pienimuotoisia sähkötöitä vapaa-ajallani mm. vaihtanut pistorasioita ja valaisinkytkimiä omistamassani, vanhassa asunnossa. Nyt yksittäinen naapurikyttääjä on ryhtynyt puuttumaan asioihin, ja huomauttanut että tekemäni sähköasennukset ovat laittomia, koska niitä ei ole tehty luvat omaaman sähköurakointiliikkeen nimissä, eikä ole tehty käyttöönottotarkastuspöytäkirjoja. Olen ollut aina siinä uskossa, että jos on pätevä tekemään tiettyjä sähkötöitä omistamassaan asunnossa, silloin siihen ei mitään ulkopuolista firmaa tai pöytäkirjoja välttämättä tarvita. Olenko väärässä?

Mä olen ainakin siinä käsityksessä että sähköalan ammattihenkilö saa tehdä asennuksia itselleen. Se ammattihenkilö-status ei mielestäni katoa vaikkei työnantaja enää olisikaan sähköurakoitsija.

Virallisesti tähänkin täytyy olla kelpoisuustodistus eli maksaa rahaa todistuksen takia.
Kenelle sinun pitää postitella kelpoisuustodistuksia, jos vaihdat olohuoneen valokytkimiä? Vai tekeekö naapuri minusta ilmoituksen TUKESille, kun remontoin asuntoani omin lupineni? :hmm:

Tietenkin kun kun kyse on osakkeesta niin olisi pitänyt tehdä muutostyöilmoitus ja siinä ei kovin helposti mene läpi jos ei ole firmaa merkitty tekijäksi (kun kyse on LVIS-asennuksista).

Kenelle sinun pitää postitella kelpoisuustodistuksia, jos vaihdat olohuoneen valokytkimiä? Vai tekeekö naapuri minusta ilmoituksen TUKESille, kun remontoin asuntoani omin lupineni? :hmm:
Ei kellekkään vaan se pitää hakea itse, kertaluonteisesti. Tämä oikeuttaa rajoituksin laillisesti tekemään. Itse todennut tarpeettomaksi, ennemmin tekee jonkun muun luvilla. Kukaan niitä ei kysy siihen asti kun jotain tapahtuu. Kysyttiinhän miten asia laillisesti on.

En nää itse mitään syytä olla vaihtamatta sitä pistorasiaa tai kytkintä jollekkin, oli lupia tai ei. Tekijä vastaa jos jotain käy, tai toisessa kädessä luvan haltia.

Ei kellekkään vaan se pitää hakea itse, kertaluonteisesti. Tämä oikeuttaa rajoituksin laillisesti tekemään. Itse todennut tarpeettomaksi, ennemmin tekee jonkun muun luvilla. Kukaan niitä ei kysy siihen asti kun jotain tapahtuu. Kysyttiinhän miten asia laillisesti on.

En nää itse mitään syytä olla vaihtamatta sitä pistorasiaa tai kytkintä jollekkin, oli lupia tai ei. Tekijä vastaa jos jotain käy, tai toisessa kädessä luvan haltia.
Kiinteistön haltijalla on vastuu varmistaa, että tekijät ovat ammattitaitoisia ja tarvittavat luvat ovat kunnossa. Nopea poiminta netistä: "Luvattomasti tehdyt sähköasennukset voivat aiheuttaa vakavia turvallisuusriskejä – ja pahimmillaan mitätöidä kotivakuutuksen korvauskelpoisuuden vahinkotilanteessa. Sähköpalon tai sähköiskun sattuessa vastuu voi langeta kiinteistön omistajalle, jos työ on teetetty väärin tai epäpätevällä tekijällä."
Täältä tarkemmin:

En kyllä itsekkään näe mitään riskiä siinä, jos sähköalan ammattihenkilö tekee itselle omistamaansa kiinteistöön sähköasennuksia. Miten naapuri edes on päässyt kärryille mitä omien seinien sisäpuolella tehdään.

En kyllä itsekkään näe mitään riskiä siinä, jos sähköalan ammattihenkilö tekee itselle omistamaansa kiinteistöön sähköasennuksia. Miten naapuri edes on päässyt kärryille mitä omien seinien sisäpuolella tehdään.
Minä ymmärsin että tuossa oli kyse asunto-osakkeesta eikä kiinteistöstä. Taloyhtiön säännöissä on todennäköisesti sanottu jotain sähkötöistä, kuten kuka niitä saa tehdä ja millä edellytyksin.

Tarviikos tuollaisesta pistorasian tai valokatkaisijan vaihtamisesta tehdä jotakin mittauspöytäkirjaa tms. dokumentaatiota, jos niinkun pykälien mukaan menee?

Tarviikos tuollaisesta pistorasian tai valokatkaisijan vaihtamisesta tehdä jotakin mittauspöytäkirjaa tms. dokumentaatiota, jos niinkun pykälien mukaan menee?

Pienimuotoisista sähkötöistä ei vaadita pöytäkirjaa, mutta mittaukset olisi tehtävä aina mahdollisuuksien mukaan ja mittaustulokset luovutettava asiakkaalle jos asiakas niin haluaa.

En kyllä ole koskaan jossain kytkimen vaihdossa testeriä kaivanut esille koska aika suoraviivainen hommahan tuo on. Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, kun asennusten laatu on antanut aihetta epäillä aiemman asentajan ammattitaitoa mutta silloin ollaan jo enemmän vikakeikan puolella.

Muutenkin ne mittauksethan tehdään nimenomaan urakoitsijan oman perseen turvaamiseksi.

Pienimuotoisista sähkötöistä ei vaadita pöytäkirjaa, mutta mittaukset olisi tehtävä aina mahdollisuuksien mukaan ja mittaustulokset luovutettava asiakkaalle jos asiakas niin haluaa.

En kyllä ole koskaan jossain kytkimen vaihdossa testeriä kaivanut esille koska aika suoraviivainen hommahan tuo on. Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, kun asennusten laatu on antanut aihetta epäillä aiemman asentajan ammattitaitoa mutta silloin ollaan jo enemmän vikakeikan puolella.

Muutenkin ne mittauksethan tehdään nimenomaan urakoitsijan oman perseen turvaamiseksi.
Juuri tämä. Ja jotkut isännöitsijät vaatii koko asuntoa koskevan tarkastuspöytäkirjan kun käyt nollaluokkaisen pistorasian ja kytkimen vaihtamassa ehjiin samanlaisiin:dead:

Jos nyt kysytään että saako lain mukaan eikä että vaan että "voiko" tehdä niin pitää löytyä urakointioikeudet eli sähkötöiden johtaja tai sitten tuo kelpoisuustodistus
Kelpoisuustodistuksella tehdyt työt pitää vielä tarkastutttaa varmennustarkastajalla -vai olikohan tässä mitään lievennystä vähäisten töiden oalta?

Juuri tämä. Ja jotkut isännöitsijät vaatii koko asuntoa koskevan tarkastuspöytäkirjan kun käyt nollaluokkaisen pistorasian ja kytkimen vaihtamassa ehjiin samanlaisiin:dead:
Kyllähän ne isännöitsijät voivat esittää vaatimuksia, mutta ei sähköurakoitsijalla ole velvollisuutta toimittaa pöytäkirja kuin tekemästään työstä.

Kyllähän ne isännöitsijät voivat esittää vaatimuksia, mutta ei sähköurakoitsijalla ole velvollisuutta toimittaa pöytäkirja kuin tekemästään työstä.
Tuohan on vaan sitten lisälaskutettavaa työtä ja voisi ajatella laskutus rivin olevan joku sähkölaitteiston kuntokartoitus/tarkastus. Aika iso riski sinänsä tuossa jos lähdetään jollekin 70-luvun kohteelle tekemään ja sieltä löytyykin jotain piilosta, mikä johtaa koko kohteen käyttökieltoon ennen korjausta. Ei siinä, tuleepahan kuntoon/turvallistettua ja taas lisää työtä firmalle. Sinänsä hyvä tapa isännöitsijältä niin pysyy kaikki turvassa, mutta ei varmaan ymmärrä minkä pandoranlippaan tuollainen saattaa avata.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 943
Jäsenet
77 987
Uusin jäsen
JVain

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom