Puhutaan taas eri asioista, sinä varmennustarkastuksesta, minä käyttöönottotarkastuksesta. Varmennustarkastusta ei tarvitse tehdä. Käyttöönottotarkastus tarvii. Tukesilta löytyy myös tästä tieto. Sähköasennusten käyttöönottovaiheen tarkastukset - Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)Tulkitseppa mulle vielä mitä tämä mielestäsi tarkoittaa, sitten lopetan kun ei jaksa vääntää tämän enempää itsestäänselvyyksistä (linkin takaa voi kurkata riittäkö pelkkä S1 tuon varmennustarkastuksen suorittamiseen):
Tällaiselle sähköasennus- ja korjaustyölle PITÄÄ AINA valtuutetun tarkastajan tai laitoksen tehdä varmennustarkastus, jollei kyse ole vähäisestä sähkötyöstä. Vähäisenä sähkötyönä, jolle varmennustarkastusta ei tarvitse teettää, voidaan pitää työtä, josta ei valtioneuvoston asetuksen (1434/2016) 5 §:n mukaan tarvitse tehdä käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa.
Edit: lainaus löytyy täältä Kelpoisuustodistus - SETI - Henkilö- ja yritysarviointi SETI Oy
Pätevyyksillä S1 ja S2 voi tehdä omakotitalon käyttöönottotarkastuksen.Käyttöönottotarkastuksen tekijän on oltava sähköalan ammattihenkilö.
Max. 3x35A pääsulakkeet omakotitalossa ei vaadi varmennustarkastusta.Paritaloa suurempien asuinrakennusten sähkölaitteistoille ja muille pääsulakkeiltaan yli 35A:n sähkölaitteistoille (laitteistoluokat 1, 2 ja 3) pitää käyttöönottotarkastuksen lisäksi teettää varmennustarkastus.
Toivottavasti tämä selvensi asiaa. En halua että alkuperäinen kyselijä luulee että hänen tarvisi tehdä varmennustarkastuskin. Toki kyllä alalla pitkään työskennelleillä yleensä kontaktit on niitäkin suorittaviin tahoihin.
Unohtaa koko kelpoisuustodistuksen, tekee sähkötyöt itte, S1 ammattihenkilö käy tekasemassa käyttöönottopöytäkirjan. Case closed. Ihan vitsi toi koko kelpoisuustodistus.
Edit. @rasseh Itseasiassa kannattaisi koittaa hakea suoraan tuo S2 itselle sun yli 10vuoden kokemuksella se nyt on lähinnä siitä kiinni että suostuuko työnantaja kirjottaan sellasen työtodistuksen joka kelpaa virkakyösteille. Kannattaa omalta sähkötöiden johtajalta kysellä onnistuisko. Sitten ei olisi mitään estettä tehä koko hommaa vaan itse. Ehkä jopa neuvotella työnantaja maksamaan tuo pätevyys.
Viimeksi muokattu: