Kurittomat lämmöt

Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
32
Tervehdys kaikki tämän langan lukijat!

Onko kellään täällä päässä vinkkejä mikä mahtaa olla ongelmana koneessa kun prossun lämmöt eivät pysy kurissa. Jäähdyttimellä Noctua NH-U12S pitäisi Intel Core i7 4770K jäähtyä riittävästi mutta jostain syystä rasittaessa prossua lämpötila nousee yli +90°C jolloin kone sammuttaa itsensä prosessorin suojelemiseksi.

Lämpötahnakin on juuri vaihdettu.
Tahnaa on noin herneen koon verran laitettu.
Tuulettimiakin pitäisi riittävästi olla.
Gyazo linkeissä näkyvillä lisää kuvia.

Yhdessä kuvassa näkyy että pohjassa oleva tuuletin työntää ulkoilmaa koteloon ja samoin etumaskissa olevat tuulettimet.

Edessä olevasta kahdesta tuulettimesta sen verran että en huomannut lämpötiloissa eroa että oliko tuulettimet niinkuin kuvassa näkyy kehyksen takana vai olivatko ne sen edessä.

Speccy kuvan kaappauksessa kone ei ole rasituksessa vaan pelkässä verkkoselain käytössä.

Screenshot - 85c3baba983ca0c3891f3ce9732c5990 - Gyazo
https://gyazo.com/42d4b019d2cbfbb243b032e96241be3e
Screenshot - daabd5b399d6fb9b864fb72de883fbe1 - Gyazo
Screenshot - 951bedc1b7ec196ea7dbd6ae9b67e246 - Gyazo

Speccy.jpg
 
Ensimmäisenä kannattaisi laitella bios ihan Optimized defaultille, kun tuolla näyttäisi olevan 35 kerrointa valittuna ja 1.3V vcorea....
 
In win 805 tais olla (muistaakseni) todella umpinainen etupaneeli. Kokeile lämmöt ilman sivupaneelia, jos lämmöt on edelleen korkeat ilman sivupaanelia niin veikkaisin että jäähyssä on jotain häikkää.

Jos ne lämmöt tulee merkittävästi alas ilman sivupaneelia, niin siinä tapauksessa jäähy ei saa tarpeeksi ilmaa kotelon etupaanelin kautta.
 
Jos se prossu on korkkaamaton, niin kyllä varmasti meneekin tollasiin lämpötiloihin 1,3+ voltilla vaikka olis minkälainen Noctua päällä.

Riippuen toki hieman siitä millä sitä prossua rasitat.
 
In win 805 tais olla (muistaakseni) todella umpinainen etupaneeli. Kokeile lämmöt ilman sivupaneelia, jos lämmöt on edelleen korkeat ilman sivupaanelia niin veikkaisin että jäähyssä on jotain häikkää.

Jos ne lämmöt tulee merkittävästi alas ilman sivupaneelia, niin siinä tapauksessa jäähy ei saa tarpeeksi ilmaa kotelon etupaanelin kautta.

Lämmöt pysyvät kurissa kun pitää auki sivupaanelin. Tällöin prossun lämpötila huitelee noin +70-80 °C.

Ilmeisesti hirveästi muita vaihtoehtoja ei sitten taida olla kuin neste jäähy.
 
Laske jännitettä. Oma huonohkosti kellottuva 4770K on 1,245V 4,3GHz:lla vakaa.
 
Laske jännitettä. Oma huonohkosti kellottuva 4770K on 1,245V 4,3GHz:lla vakaa.

Pitää ilmeisesti kokeilla laittaa tehdas asetuksille koko BIOS.
Aikaisemmin käytin tuota emolevyn omaa kellotusta että painoin vain napit lankusta pohjaan mutta otin ne pois.
Ilmeisesti jokin kellotuksista on jäänyt vielä tuohon päälle.
 
Lämmöt pysyvät kurissa kun pitää auki sivupaanelin. Tällöin prossun lämpötila huitelee noin +70-80 °C.

Ilmeisesti hirveästi muita vaihtoehtoja ei sitten taida olla kuin neste jäähy.

Käännä osa tuulettimista puhaltamaan ulos ja se takaflekti vaikka sisään. Plussana tuo 390X on järkyttävä kiuas ja varmasti vaikuttaa jos on samaan aikaan rasituksessa.
 
Käännä osa tuulettimista puhaltamaan ulos ja se takaflekti vaikka sisään. Plussana tuo 390X on järkyttävä kiuas ja varmasti vaikuttaa jos on samaan aikaan rasituksessa.

Juu tuo 390X tykkää kyllä lämmetä aika paljon rasituksessa etenkin.
Puhallus suunta on niinkuin In Win neuvoo tuossa että ilma pitäisi puhaltaa takaa ulos.

805i_overview_excellent_03.jpg


805i_overview_excellent_03.jpg
 
Tais joku OCN:ssä modata etupaalin kiinnitystä hienoisesti päästämään ilmaa paremmin läpi.
Koppahan olisi varsin Ok, jos siitä edestä vaan saisi ilmaa läpi.
https://www.overclock.net/forum/161-computer-cases/1578490-win-805-owners-club-41.html
In Win 805i Infinity Critical Case Review

edit. OCN:
"This case has pretty bad airflow stock, but with good case modding all things are possible.

My biggest complaint with the chassis is that the space reserved in the front for a radiator has no real air intake. Obviously it can't draw air from the front in the 805i due to the mirrors, and there are no side vents either. The only air intake on this chassis is from the bottom. With the drive cages removed, a decent amount of air can be pumped into the case. But without any kind of ducting the air just kind of swirls around the case."
 
Noista volteista ne lämmöt johtuu, nehän nousevat avx-kuorman kanssa jonnekin 1,4V asti.
 
Laiton emon tehdas asetuksille ja en koskenut noihin prossun säätöihin.
Tällä hetkellä kaikki on automaatilla eikä pitäs olla mitään kellotuksia vaan lankun omat default asetukset.

Mihinkään kellotuksiin en koskenut resetin jälkeen.

Screenshot - 7a8d0d3c05c4a1e0a0f416e104ad88dc - Gyazo

IMG_20190804_215417.jpg

kannattaa katsoa vielä jännitteet rasituksessa vaikka cinebench ajon aikana, cpu-z ohjelmalla taisi nähdä. joskus nuo automaatti asetukset laittavat todella kovat jännitteet prosessorille.

Tai laittaa suoraan bioksesta vaikka 1.25v

itsellä emolevy taisi laittaa 1.4v 7700k prossun jännitteeksi vaikka tuo tuossa toimii 1.120v.
 
kannattaa katsoa vielä jännitteet rasituksessa vaikka cinebench ajon aikana, cpu-z ohjelmalla taisi nähdä. joskus nuo automaatti asetukset laittavat todella kovat jännitteet prosessorille.

Tai laittaa suoraan bioksesta vaikka 1.25v

itsellä emolevy taisi laittaa 1.4v 7700k prossun jännitteeksi vaikka tuo tuossa toimii 1.120v.


Tässä näkyy se mitä CPU-Z sekä Speccy näyttää.

Screenshot - e6e347d775067fb83f46d15bf8deec84 - Gyazo

CPU-Z.jpg
 
Ei varmaan enää nouse lämmöt yhtä ylös?

Ainakin näin GTA V pelatessa lämmöt pysynyt nyt noin 65-70 °C.

Pitänee vielä kattoo mitä tykkää siitä että streamin pistää käyntii.
(twitch.tv/Luotaju)

Yllättävää että lämmöt tippu aivan törkeesti noinkin pienellä asialla kuin bios defaultilla.
 
Onko lämmöt aikaisemmin täysin samalla kokoonpanolla pysynyt aisoissa?
Onko lämmöt nyt yhtäkkiä alkaneet vain nousemaan?

Lämpötilan hallinta ongelmia ei ollut edellisessä kotelossa Noctua Deep Silence 6.
Ongelmat vasta alkoi kun vaihdoin hieman pienempään koteloon.
 
En älynnyt että olit kellotellut :facepalm:
No helposti ratkastu lopulta.
 
Yllättävää että lämmöt tippu aivan törkeesti noinkin pienellä asialla kuin bios defaultilla.
Ei oikeestaan oo yllättävää. Sulla oli ollu käytössä joku emolevyn oma ylikellotusviritelmä ja se nollaantu vasta kun laitoit biosin defaultille. Noi emolevyjen asetukset laittaa yleensä ihan liikaa voltteja, minkä seurausta sä tossa nyt näit.

Tuo yhdistettynä nykyisen kotelon huonoon ilmanvaihtoon ja kuumana käyvään näytönohjaimeen niin seurauksena on prossu joka käy kuumana ja sitä jäähdyttää jäähy, minkä läpi kulkee kotelon sisällä oleva näyttiksen kuumentama ilma.
 
Pitkään käytin tuota emolevyn omaa turvallista kellotusta.
Itse jos menee kellottelemaan niin on suurempi riski että prossu on entinen.

Sitten tajusin että mitä järkeä on kellottaa kun laitteistossa riittää vallan mainiosti teho ja se tuottaa usein enemmän haittaa kuin hyötyä elää aallokon reunalla.

Tuolle näytönohjaimelle pitäisi ilmeisesti jotain uutta ilma jäähdytys ratkaisua keksiä sillä se tuppaa käymään aika kuumana.

Jo tehtaalta tullessaan lämmön hallinnassa on ollut ongelmia mutta silloin kun takuuta vielä oli jäljellä ei ollut aikaa tyrkätä sitä takasin kauppiaalle. Vaikka olisi ollut ihan viisas teko.
 
Vaikea sitä on rikkoa itse kellottamalla. Pitää mennä extreme-puolelle, jos meinaa haitallisempaa saada aikaan kuin noiden automaattisten kellotuksien järjettömät voltit.
 
Noctua on ilmottanut NH-U12S jäähdyttimen kooksi 158mm josta syystä jouduin ostamaan alun perin NH-U9S.

In Win ilmottanut koteloon maksimi jäähdyttimen kooksi 156mm.

Huomasin kuitenkin jokin aika sitten kun avasin kotelon ja kokeilin huvin sekä urheilun vuoksi että mahtuuko tuo vanhempi jäähdytin koteloon ja huomasin että lasin sekä heat peapin väliin jää jopa huimat 4 luottokorttia tilaa.

Eli kumpi on todennäköisempää se että jäähdytin on pienempi kuin mitä tehdas on luvannut vai kotelo suurempi mitä tehdas on luvannut.

IMG_20190729_150131.jpg IMG_20190729_145302.jpg
 
Lämpö kuitenkin johtuu itse jäähyyn, eli ottaa kontaktia prossun IHS:sään?
 
Laiton emon tehdas asetuksille ja en koskenut noihin prossun säätöihin.
Tällä hetkellä kaikki on automaatilla eikä pitäs olla mitään kellotuksia vaan lankun omat default asetukset.

Ainakin näin GTA V pelatessa lämmöt pysynyt nyt noin 65-70 °C.

Yllättävää että lämmöt tippu aivan törkeesti noinkin pienellä asialla kuin bios defaultilla.

Eli case closed. Oli jäänyt liian isot jännitteet / automaattiset ylikellotukset päälle. Nuo 65-70 asteen lämpötilat on ihan normaaleja korkkaamattomalle Haswellille.
 
Eli kumpi on todennäköisempää se että jäähdytin on pienempi kuin mitä tehdas on luvannut vai kotelo suurempi mitä tehdas on luvannut.

Kotelo on suurempi. Osa valmistajista tykkää laittaa tahallaan spekseihin pikkasen pienemmän jäähyn maximi tilan kuin mitä se todellisuudessa on.
 
Eli case closed. Oli jäänyt liian isot jännitteet / automaattiset ylikellotukset päälle. Nuo 65-70 asteen lämpötilat on ihan normaaleja korkkaamattomalle Haswellille.

Saavutetaanko prossun penetraatiolla ja tahnojen vaihdolla huomattava ero lämpötiloissa?
Vai onko ero huimat 1-3 astetta?
 
Saavutetaanko prossun penetraatiolla ja tahnojen vaihdolla huomattava ero lämpötiloissa?
Vai onko ero huimat 1-3 astetta?
On huomattava ero ja siitähän on netti pullollaan asiaa ollut siitä saakka kun Ivystä lähtien Intel on sinne jotain sinitarraa väliin työntänyt.
 
Tarvitsisi nähtävästi tuolle näyttikselle tehdä jotain.
Rasituksessa lämpötila on noin +92 °C

Ei hyvä.

Ja en ole itse sitä kellotellut kun on tehdas kellotettu versio.

Jos nuo nigabyten tuulattimet heivasi hiiteen ja laittaisi muutaman Noctuan niin riittäsiköhän se.
 
Tuo kotelo on aivan onneton ilmankierron osalta, koska se on lähtökohtaisesti rakennettu ylipaine-ajatuksella. 3 tuuletinta työtntää ilmaa sisään ja yksi poistaa. Ei toimi.
 
Tuo kotelo on aivan onneton ilmankierron osalta, koska se on lähtökohtaisesti rakennettu ylipaine-ajatuksella. 3 tuuletinta työtntää ilmaa sisään ja yksi poistaa. Ei toimi.

Eihän positiivinen paine nyt itsessään tee kopan ilmankierrosta huonoa. Huono ilmankierto siis tässä inwin805 kopassa, kun menivät tekemään etupaneelista umpinaisen. Positiivinen paine normi tällä hetkellä, 2x tai 3x fan sisään edessä ja 1x ulos takana.
 
En ajatellut lämmönhallintaa ilma jäähdytyksellä sillonkun ostin kotelon. Custom neste jäähdytyksellä ilmeisesti saisi lämmöt pysymään hyvin matalalla tuossakin kotelossa.
 
En oikeen ymmärrä valmistajan "Excellent Liquid Cooling Support for Better Airflow" toteamusta... Äkkiseltään mitä koteloa katselin niin taitaa nestejäähdytykselläkin vähän vedet keittyä jos tosiaan etupaneeli on täysin umpinainen ja ainoa viileä ilma otetaan 1(?) 120mm tuulettimesta pohjasta :confused:
 
Etu maski ei täysin umpinainen.

On siellä pieni rako mistä "viileä" ilma pääsee sisälle.

Ja pohjaahan saa kaksi tuulatinta jos repii HDD telakan irti tai siirtä ylös.

Tällöin olisi ainoastaan tallennustilana 2X 2.5" lättyä.

805i_overview_excellent_03.jpg
 
Eihän siinä sitten muuta kun romut tilaukseen ja rakentelemaan. Muutamasta buildista lueskelin niin ei nyt ihan ihmeitä kannata odottaa mutta parempi sekin kuin +92 asteinen näytönohjain
 
Eihän positiivinen paine nyt itsessään tee kopan ilmankierrosta huonoa. Huono ilmankierto siis tässä inwin805 kopassa, kun menivät tekemään etupaneelista umpinaisen. Positiivinen paine normi tällä hetkellä, 2x tai 3x fan sisään edessä ja 1x ulos takana.

Jep itseasiassa se positiivinen paine tehostaa sen ulospäin puhaltavan tuulettimen toimintaa, koska jos paine kotelon sisällä on suurempi kuin sen ulkopuolelle ulospäin puhaltava tuulettimen tarvitsee työskennellä vähemmän työntääkseen ilmaa ulos päin. Jos kotelon sisällä olisi alipaine sitten se heikentäisi ilmanvaihtoa.

Toinen syy miksi ylipaineeseen pyritään on se, että ylipaineessa tuleva ilma tulee pääasiassa pölysuodattimien kautta, joilloin kotelon sisälle kertyvän pölyn määrä vähenee jos kotelossa olisi alipaine sitten se imisi kaikista reijistä pölyä sisälle koteloon. Näistä syistä kaikissa koteloissa on aina enemmän tuloilma tuulettimia kuin ulospäin puhaltavia.
 
En ajatellut lämmönhallintaa ilma jäähdytyksellä sillonkun ostin kotelon. Custom neste jäähdytyksellä ilmeisesti saisi lämmöt pysymään hyvin matalalla tuossakin kotelossa.

Halvemmalla ja parempiin tuloksiin varmaankin pääset, kun vaihdat kamat paremmin ilmaa kierrättävään koteloon.
Ei se custom loopin radiaattori siellä kopassa maagisesti itsestään jäähdy ilman kunnon jäähdytystä.
 
Viimeksi muokattu:
Etu maski ei täysin umpinainen.

On siellä pieni rako mistä "viileä" ilma pääsee sisälle.

Ja pohjaahan saa kaksi tuulatinta jos repii HDD telakan irti tai siirtä ylös.

Tällöin olisi ainoastaan tallennustilana 2X 2.5" lättyä.

805i_overview_excellent_03.jpg
Käytännössä tuossa kotelossa on samanlainen tuuletintoteutus kuin Svive Luna S700 kotelossa, paitsi Svivessä on tuon alhaalla olevan persreiän lisäksi jonkinmoisia tuuletusaukkoja etupaneelin sivuilla (jotka itse vielä leikkasin kokonaan auki dremelillä).

Syvällä kokemuksen rintaäänellä voin sanoa: Saisit paremmat näyttiksen lämmöt jo sillä että et käyttäisi sisään puhaltavia tuulettimia ollenkaan vaan menisit täysin negative-pressure tuuletinkokoonpanolla, missä viileä ilma tulisi pääasiassa tyhjien PCI-paikkojen aukoista sisään. Oma nykyinen kotelo on NZXT H500i missä näyttiksen lämmöt ovat vähintään 5 astetta paremmat kuin (modatussa) Svivessä, ja Svivessä oli sentään 2 sisäänpuhaltavaa ja 2 ulospuhaltavaa tuuletinta verrattuna H500i:n 2 ulospuhaltavaa ja 0 sisäänpuhaltavaa.

Niin, ja emolevyjen "turvallinen" automaattinen-ylikellotus on todellisuudessa se "epäturvallisin" tapa ylikellottaa koska voltit ovat ne mitkä tappavat prosessorit, ja tuo automaattinen kellotus vetää voltit tappiin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkään käytin tuota emolevyn omaa turvallista kellotusta.
Itse jos menee kellottelemaan niin on suurempi riski että prossu on entinen.

Sitten tajusin että mitä järkeä on kellottaa kun laitteistossa riittää vallan mainiosti teho ja se tuottaa usein enemmän haittaa kuin hyötyä elää aallokon reunalla.

Tuolle näytönohjaimelle pitäisi ilmeisesti jotain uutta ilma jäähdytys ratkaisua keksiä sillä se tuppaa käymään aika kuumana.

Jo tehtaalta tullessaan lämmön hallinnassa on ollut ongelmia mutta silloin kun takuuta vielä oli jäljellä ei ollut aikaa tyrkätä sitä takasin kauppiaalle. Vaikka olisi ollut ihan viisas teko.
Emolevyn "turvallinen" kellotus vetää kyllä juurikin sen jännitteen aivan tarpeettoman suureksi, joka johtaa korkeampiin lämpöihin. Parhaan tuloksen saa itse + se rikkominen vaatii jo tahtoa tai ettei perehdy asiaan ollenkaan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 561
Viestejä
4 540 260
Jäsenet
74 822
Uusin jäsen
Volvosimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom