Kuriiripalvelut veloittavat paketin tullauksesta - miten toimia?

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 863
Kohtasimpa tällaisen ongelman, josta olen myös muilta kuullut. Aluksi ongelma koski UPSia mutta on ilmeisesti myös dhl:n käyttämä tapa nykyään.

Homma menee näin: Kuriirifirma ilmoittaa että tullattava paketti on tullissa ja pyytävät maksamaan n. 15€ tullauksesta. Kun pyydät saada tehdä tullauksen itse, saat ilmoituksen että tullaustietojen luovutus kuriirifirmalta sulle maksaa 20€ tjsp.

Tämä on helvetin härskiä ja pohdin vaihtoehtoja toimia. Euroopan tullialueen ulkopuolelta tilatessa varmistu, että myyjä jakaa kaikki pakettiin liittyvät tiedot sinulle. Miksei näin voisi toimia? Kuriirfirmathan veloittavat sillä varjolla, että tuosta aiheutuu työtä. Normi postitullaushan menee niin, että isket tuotteen kuvauksen, hinnan ja kuljetushinnan sekä seurantanumeron tullin nettituontiin. Jos tämän tekee itse, niin eikai siinä mitään ongelmaa pitäisi olla?
 
Tästä on murobbs:n puolella jauhettu monta kymmentä sivua, mutta ratkaisu taitaa olla se että ei käytä noita kuriireita. Kuriirien paketit ei taida mennä ihan samoja reittejä joten ihan suoraan ei voi Postiin voi verrata, mutta suurin syy tietysti taitaa olla se että haluavat rahaa ylimääräisestä työstä (vaikka sitä nyt ei ihan merkittävästi olekkaan).
 
Kuriirien paketit ei taida mennä ihan samoja reittejä joten ihan suoraan ei voi Postiin voi verrata, mutta suurin syy tietysti taitaa olla se että haluavat rahaa ylimääräisestä työstä (vaikka sitä nyt ei ihan merkittävästi olekkaan).
Vaikkaan, että suurin ongelma on itsetullauksen odottelu ja tiedon saanti tullauksen valmistumisesta tms. jonka vuoksi "sakottavat" itsetullauksesta, että kaikki käyttäisivät palvelua.
 
Laitan aiemman viestini Keskustelua Kiinasta tilattavista puhelimista -ketjusta tähän, kun liittyy asiaan.
Käyttöelektroniikasta ei tosiaan tarvitse maksaa tulliveroja mutta alvit tulevat maksuun, jos paketti jää tulliin ja lähetyksen hinta (tuotteen hinta + toimitusmaksut) ylittää 22€. Postin kautta tilatessa paketti jää tulliin omien empiiristen tutkimusten perusteella noin joka kolmas kerta. Sen sijaan DHL tullaa oman käsitykseni mukaan paketit käytännössä aina muutettuaan käytäntöjään.

Nykyään DHL perii tullauksesta eli huolintapalvelusta 5% alvien hinnasta tai vähintään 24,80€ (20€ + alv). Tullauksen voi tehdä myös itse nettituonti -palvelun kautta. Tämä oli ennen DHL:n kautta ilmaista mutta nykyään tarvittavien tullaustietojen saaminen DHL:ltä maksaa 49,60€ (40€ + alv). Eli käytännössä DHL pakottaa asiakkaan käyttämään heidän huolintapalvelua.

Hinnasto:
Lisäksi:
DHL:n huolintapalvelussa on tosin se hyvä puoli, että he käyttävät usein lähettäjän ilmoittamia hintatietoja. Kiinalaiset tosiaan laittavat hinnaksi milloin mitäkin. Sen sijaan nettituonti -palvelussa tullille ei kelpaa paketin päällä ilmoitettu hinta, vaan vaativat lisäksi kuittia tms. Lisäksi väärän hinnan ilmoittaminen on verorikos.

Henkilökohtaisesti en enään käytä DHL:n palveluita vaan tilaan paketit Kiinasta ns. normaalilla postilla ja pidemmällä toimitusajalla. Jos kyseessä on hieman kalliimpi tavara, niin saatan ottaa lisäpalveluna veroturvan, jossa myyjä maksaa mahdolliset alvit paketin jäädessä tulliin.
Minulla ei ainakaan ole tiedossa, kuinka tuon DHL:n varsin suolaisen tietojen luovutusmaksun voisi kiertää.

EDIT: Päivitettyä tietoa alempana.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on kaksi pakettia nyt tullut DHL tullauksen kautta vaikka en heidän palveluita ole tilannut. Pakko tuo on ollut maksaa tai olisi jäänyt paketti saamatta. Olen tosin tämän jälkeen ilmoittanut myyjälle että jos mahdollista niin välttää DHL palveluita tulevaisuudessa.
Aika älytöntä että DHL voi ottaa pakettisi haltuun ja pitää sitä "panttivankina" kunnes maksat. Tämän lisäksi nuo luvatut toimitusajat voivat olla ihan mitä vain. Edellisen paketin kohdalla sain viestin että valitse sopiva toimitusaika, odottelin sovittuna aikana pakettia, mutta sain vain lopuksi viestin että pakettia on yritettyä toimittaa (ja paskat) että soitappa uusi toimitusaika. Mahtavaa palvelua kerrakseen.
 
Eikai tullissa voida kuitenkaan kieltää tullaamasta pakettia itsenäisesti. Tohon dhl:n ja muiden toimintaan luulisi tullikin pistävän stopin jos asiakaspalvelua pommittais kaikki paketinsaajat ja kyselis että miten tullataan tullin kautta itsenäisesti kun myyjä panttaa pakettia. Tuo itsenäinen tullaushan on mahdollista tehdä kuitenkin jos maksusta ne tiedot sulle luovutetaan, joten oikeat tiedot pitää vaan saada muualta kuin kuriirilta
 
Lainataanpa taas itseä toisesta ketjusta :D.
Onkohan tuohon sitten tullut jotain muutoksia viime aikoina? Hinnastossa on mainittu seuraavat palvelut:
  • Tullien ja verojen ennakkomaksu: 5% verojen arvosta, Vähintään 20.00 EUR/lähetys (+alv = 24,80€)
    • Tämä palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla ei ole DHL Expressin asiakasnumeroa. DHL maksaa ennakkoon Tullille tullimaksuja tai veroja tulliselvitettävästä tuontilähetyksestä ja perii vastaavat maksut tullauspalvelun yhteydessä asiakkaalta.
  • Tullivakuuspalkkio: 5 % verojen arvosta, Vähintään 20.00 EUR per lähetys (+alv = 24,80€)
    • Vastaanottajan pyynnöstä tullausprosessissa voidaan käyttää DHL:n tullivakuuksia. Tullaus nopeutuu, kun DHL maksaa tullit ja verot asiakkaan puolesta ja veloittaa ne edelleen asiakkaalta.
  • Itsetullaus (Nettituonti): 20.00 EUR (+alv = 24,80€)
    • Asiakkaan pyynnöstä DHL voi hoitaa asiakkaan itse tekemään tulliselvitykseen tarvittavien tietojen valmistelun ja toimittamisen Tullin Nettituonti-palvelua varten.
  • Luovutus: 40.00 EUR (+alv = 49,60€)
    • Asiakkaan pyynnöstä DHL voi hoitaa tulliselvitykseen tarvittavien luovutusasiapaperien valmistelun ja toimittamisen. Tullauksen jälkeen lähetys toimitetaan vastaanottajalle. DHL ei vastaa vastaanottajan tai muun osapuolen suorittamista tullaustoimenpiteistä eikä niihin liittyvistä mahdollisista viiveistä.
Kaksi ylintä on se DHL:n tekemä tullaus ja kaksi alinta puolestaan asiakkaan itse tekemä. Tuo "Itsetullaus (Nettituonti)" on näköjään uusi palvelu eikä ollut vielä syyskuussa 2016 hinnastossa. Aiemmin joutui käyttämään tuota "Luovutus" palvelua.
Eli ilmeisesti ne tarvittavat tiedot itse tullaamista varten saa DHL:lta nykyään 24,80€:lla. Ovat siis jonkin verran tulleet vastaan hinnastossa tuon suhteen.

PS. Pitäisi varmaankin keskittää tämä keskustelu ennemmin tähän ketjuun :think:.
 
Haluaisko joku esim dhl:ltä nuo tiedot ostanut henkilö kertoa, mitä tietoja dhl luovutti ja mitä tullaus tämän jälkeen piti sisällään? Nämä hommat kun olisi selvillä, niin lähettäjältä voisi kyseiset tiedot pyytää. Jos ostan vaikkapa ebaysta paketin niin ihan arvalla tulee millä sattuu.
 
Haluaisko joku esim dhl:ltä nuo tiedot ostanut henkilö kertoa, mitä tietoja dhl luovutti ja mitä tullaus tämän jälkeen piti sisällään? Nämä hommat kun olisi selvillä, niin lähettäjältä voisi kyseiset tiedot pyytää. Jos ostan vaikkapa ebaysta paketin niin ihan arvalla tulee millä sattuu.
Tarvittavat tiedot näkee sieltä Tullin nettituontipalvelusta. En nyt ulkoa muista, mitä kaikkea sinne piti syöttää, mutta ainakin lähetyksen id-koodi, lähettäjä, sisältö ja paino. Lisäksi muistaakseni vaaditaan jotain tietoja lähetyksen sijainnista (esim. mikä terminaali tms.), jonka käsittääkseni vain kuriiri tietää. Tämän vuoksi olen ollut siinä uskossa, että jotain tietoja kuriirilta joka tapauksessa vaaditaan. Korjatkaa, mikäli olen väärässä.
 
Kuriiri paketin tullaukseenhan tarvitsee joko MRN tai AREX numeron joka toimii edeltävänä asiakirjana. Ja tuota ei muodostu ennen kuin lähetys on saapunut EU alueelle (ja voi vaihtua vielä monta kertaa uuteen tulomaan ja Suomen välillä). Joten lähettäjä ei tuota voi toimittaa vaan ainoastaan kuriiri jonka kyydillä tuo lähetys tänne saapuu. Tuo näin yksinkertaistettuna. T: Henkilö joka noita tullauksia ihan työkseen tekee.
 
DHL:llä ei minulle ole koskaan tulliselvitettäviä tavaroita tullut, mutta tuo 20€:n pakollinen tullausmaksu kuulostaa riistolta. Ei siihen tullaukseen mene kuin n. 5 min tullin nettipalvelussa.

FedEx:llä homma on kohdallani toiminut tähän asti erittäin mallikkaasti. He eivät ainakaan velota yhtään mitään ylimääräistä, että saisi tullaukseen tarvittavat tiedot (MRN-numero, tullitoimipaikka) heiltä.

Henkilöille jotka eivät ole koskaan tullausta itse hoitaneet tässä on lyhyet ohjeet:

1) Otat yhteyden kuriirifirman asiakaspalveluun (tai huolintaan) ja pyydät lähetyksellesi "tullaukseen tarvittavia tietoja".

2) He antavat sinulle paketin MRN-numeron yms. tiedot joita tarvitset tullilomakkeen täytössä.

3) Otat esille tilaamasi tavaran maksukuitit sekä pankkitunnukset.

4) Täytät lomakkeen tullin nettipalvelussa: Nettituonti - Tulli

5) Maksat verkkopankissa tullausmaksun.

6) Lähetät luovutuspäätöksen kuriirifirmalle.
 
Eipä sillä DHL:llä mitän yleispalveluvelvoitetta ole joten voi pyytää sellaista hintaa kun huvittaa. Asiakkaana pitää sitten äänestää jaloillaan jos ei miellytä.
 
Eipä sillä DHL:llä mitän yleispalveluvelvoitetta ole joten voi pyytää sellaista hintaa kun huvittaa. Asiakkaana pitää sitten äänestää jaloillaan jos ei miellytä.
Homman jujuhan on näin ostajan kannalta, että asiakas on se paketin lähettäjä, ei vastaanottaja. Varmasti monelle tulee yllätyksenä 25€ lisämaksu tavarasta, jonka toimituksen on jo maksanut myyjälle.

Kun hommaan menee kokemuksen kautta tullin sivujen tietokoneella 5 minuuttia, niin tuntilaskutus tuossa hommassa on 300€/h. Jos DHL:llä on pientäkin automaatiota hommassa, niin homma näyttää vielä pahemmalta.
 
Löytyi tälläinen:
"Vielä kaikille teille, jotka joskus ehkä törmäätte samaan asiaan. Valitin DHLn toimista Kuluttajariitalautakunnalle - sekään ei ihan ymmärtänyt, miten DHL teksteissään rinnastaa itse keksimänsä maksun (itsetullauksesta YLLÄTYKSENÄ perittävä 40€) veroon tai tulliin. DHL kuitenkin kiirehti sopimaan asiasta kanssani 'ilman ennakoivaa vaikutusta ja vaatimuksen oikeellisuuden tunnustamista' ja hyvitti kahdesta lähetyksestä perimänsä 'itsetullauksen palvelumaksut (2 * 40€).

Eli, mitä tästä opimme: jos DHL ei kerro teille että se perii EUn ulkopuolelta tilattavista tuotteista ilmoittamansa rahtihinnan LISÄKSI noin 40€ tullauksesta (heidän tekemästä tai sinun itsesi tekemästä - molemmista veloitetaan), postia vaan Kuluttajariitalautakuntaan. Nythän ei saatu ennakkopäätöstä, koska menin rahapulassa hyväksymään DHLltä palautuksen. Mutta yhtä kaikki, lautakunnalla on asia tiedossa ja jonkinlainen ennakkotapaus on nyt olemassa. Asianumero, jonka perusteella voi alkaa vääntää on D/2593/39/2016. Asian käsittely siis päättyi siihen, että DHL hyvityti minulle vaatimani luovutuskulut ja itsetullauksen palvelumaksut. Samaa kannattaa siis muidenkin vaatia!"

Audifinns - Näytä yksittäinen viesti - DHL ryöstää tullauksesta
 
Homman jujuhan on näin ostajan kannalta, että asiakas on se paketin lähettäjä, ei vastaanottaja. Varmasti monelle tulee yllätyksenä 25€ lisämaksu tavarasta, jonka toimituksen on jo maksanut myyjälle.

Juurikin näin. Disputea auki vaan, jos myyjä ei suostu maksamaan kaikkia toimituskuluja. Kyllä ne myyjätkin oppivat vaihtamaan kuriiripalvelua.
 
Homman jujuhan on näin ostajan kannalta, että asiakas on se paketin lähettäjä, ei vastaanottaja. Varmasti monelle tulee yllätyksenä 25€ lisämaksu tavarasta, jonka toimituksen on jo maksanut myyjälle.

Kun hommaan menee kokemuksen kautta tullin sivujen tietokoneella 5 minuuttia, niin tuntilaskutus tuossa hommassa on 300€/h. Jos DHL:llä on pientäkin automaatiota hommassa, niin homma näyttää vielä pahemmalta.

Toisaalta paketin lähettäjä ei taas vastaa vastaanottajan veroista tai varmaan muutenkaan onko tuote laillinen vastaanottajan maassa jne. Toisaalta en tiedä kuinka laillista tuo DHL ylimääräinen palvelumaksu on, se vaatisi varmaan ennakkotapauksen.

Pari kertaa olen käyttänyt tuota DHL 20e palvelua missä en antanut mitään kuitteja tms. Paketit tullattiin lähettäjän ilmoittamalla arvolla ennen maahantuloa ja paketit tuli maahan ja ovelle samana päivänä.
 
En ymmärrä logiikkaa, jonka mukaan myyjä olisi vastuussa tuotteen toimituskuluista.

Eli sinusta olisi ihan ok ja fine, jos teemme kaupat tavarasta ja maksat minulle tavaran hinnan postikuluineen mutta mafia-posti päättäisikin ottaa sen panttivangiksi ja luovuttaa sen sinulle vasta kun maksat vähän ekstraa? Totta tietysti on, että minä myyjänä en ole lähtökohtaisesti vastuussa tuosta mafia-postin toiminnasta mutta eivät yllättävät lisäkulut ole oikein ostajaakaan kohtaan. Vuohikauhun pointti (kait) oli, että myyjän ei pitäisi käyttää tällaisia mafia-posteja, mikä vaikuttaisi mafia-postien liiketoimintamalliin asiakkaan eduksi.
 
Vuohikauhun pointti (kait) oli, että myyjän ei pitäisi käyttää tällaisia mafia-posteja, mikä vaikuttaisi mafia-postien liiketoimintamalliin asiakkaan eduksi.

Niin pointtihan oli tosiaan se, että yleensä kuluttajakaupassa ostaja ei ole missään sopimussuhteessa kuriiripalveluun. Jos myyjän kanssa sovitaan, että paketti toimitetaan kotiin, niin se tulee myös toimittaa kotiin asti, eikä DHL:n ulkomaanterminaaliin.
 
Juurikin tästä syystä tein "vittuilun" vuoksi disputen. Kyllähän mä tiesin että DHL ottaa omansa suomen päässä. Mutta eipä nuo myyjät muuta käytäntöjään ellei tule tarpeeksi valituksia.

Yleensä maahantuontikustannuksista maksaa ostaja ellei muuten ei ole sovittu. Tuon mukaan sinulla olisi myös ollut EMS ilmaisena vaihtoehtona. Ilmeisesti haluatte sen että myyjä ottaa DHL:n pois vaihtoehdoista, tai sitten jättää myymättä kokonaan Suomeen?


Koska yleensä näin on sovittu?
Missä on sovittu? (maahantuontikulujen suhteen). Pitäiskö myyjän maksaa vielä ALV:kin?

Customs & Import Taxes:"Additional costs or delays may occur during international trade. We sincerely hope that you do not use additional import costs or customs clearance delays as a reason for requesting refunds or leaving negative feedback."

Ymmärrän ylimääräisen maksun tuoman harmituksen, mutta en sitä että se nyt yritetää viedä myyjän piikkiin (varsinkin kun tuossa nyt on tuo EMS myös vaihtoehtona). Yrittäsitte enemminkin sopia DHL:n kansas maksun järkeistämisessä (vaikka kuluttajaviranomaisten kautta).
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpäs täällä on nyt värikästä joka suuntaan tää keskustelu... tiiä oikeen ees mistä alottaa.

Juurikin näin. Disputea auki vaan, jos myyjä ei suostu maksamaan kaikkia toimituskuluja. Kyllä ne myyjätkin oppivat vaihtamaan kuriiripalvelua.

Siis kyllähän se myyjä on ne toimituskulut varmaan maksanut. Tuskin olisi paketti lähtenyt edes liikkeelle ennen kun on maksettu. Se vaan on että alv tai tulli tai mitkään muut tollaset maksut mitä firmat repivät noista ei kuulu toimituskuluihin ELLEI toisin ole sovittu jo tilausta tehdessä. Ja ei, free shipping ei todellakaan tarkoita että myyjä vastaisi mistään muusta kuin itse paketin toimitusmaksuista.

Ainahan tietenkin voi ilmoittaa kuriirille että palauttakaa lähetys mikäli lähettäjä ei maksa noita muita kuluja.


Ei muuten avaa, katso yläpuolelta vastaus.

Niin pointtihan oli tosiaan se, että yleensä kuluttajakaupassa ostaja ei ole missään sopimussuhteessa kuriiripalveluun. Jos myyjän kanssa sovitaan, että paketti toimitetaan kotiin, niin se tulee myös toimittaa kotiin asti, eikä DHL:n ulkomaanterminaaliin.

Ja paketti myös toimitetaan kotiin, heti kun tullaus on suoritettu eli myyjä on täyttäny velvoitteensa.

No eiköhän siinä taas jotain... ehkä selventää, ehkä ei. Mutta eiköhän kaikki ole siitä samaa mieltä että apina touhua tuollainen rahastaminen on tuolla itsetullauksella. Onneks vielä löytyy firmoja jotka siitä ei mitään velota.
 
Kylläpäs täällä on nyt värikästä joka suuntaan tää keskustelu... tiiä oikeen ees mistä alottaa.



Siis kyllähän se myyjä on ne toimituskulut varmaan maksanut. Tuskin olisi paketti lähtenyt edes liikkeelle ennen kun on maksettu. Se vaan on että alv tai tulli tai mitkään muut tollaset maksut mitä firmat repivät noista ei kuulu toimituskuluihin ELLEI toisin ole sovittu jo tilausta tehdessä. Ja ei, free shipping ei todellakaan tarkoita että myyjä vastaisi mistään muusta kuin itse paketin toimitusmaksuista.

Ainahan tietenkin voi ilmoittaa kuriirille että palauttakaa lähetys mikäli lähettäjä ei maksa noita muita kuluja.



Ei muuten avaa, katso yläpuolelta vastaus.



Ja paketti myös toimitetaan kotiin, heti kun tullaus on suoritettu eli myyjä on täyttäny velvoitteensa.

No eiköhän siinä taas jotain... ehkä selventää, ehkä ei. Mutta eiköhän kaikki ole siitä samaa mieltä että apina touhua tuollainen rahastaminen on tuolla itsetullauksella. Onneks vielä löytyy firmoja jotka siitä ei mitään velota.

Sekoitat nyt tullit ja alvit palvelumaksuihin. Ostaja on toki velvollinen maksamaan verot, mutta tässä on kyse siitä että paketti ei liiku sinne tulliin ennen kuin suojelurahat on maksettu.
 
Sekoitat nyt tullit ja alvit palvelumaksuihin. Ostaja on toki velvollinen maksamaan verot, mutta tässä on kyse siitä että paketti ei liiku sinne tulliin ennen kuin suojelurahat on maksettu.

Kyseessä on maahantuontiin liittyvästä maakohtaisista maksusta, jota en itsellään rinnakkaistaisi lähetyskustannuksiin.

Lähettäjälle vastuun siirtämisellä teette vaan jatkossa ostajien tilanteen hankalammaksi, kun myyjä lopettaa myymästä Suomeen tai rajoittaa toimitusvaihtoehtoja. Nimittäin kukaan noita ei tappioksi ala toimittaa
 
Paras tilannehan olisi, että lähetyspäässä tulevat tietoisiksi firmoista, jotka tätä toimintaa harrastaa ja vaihtavat toimittajaa. Hinnoittelu on niin rajua, että tarkoituksena on nimenomaan vähentää yksityisasiakkaisen määrää.
 
Paras tilannehan olisi, että lähetyspäässä tulevat tietoisiksi firmoista, jotka tätä toimintaa harrastaa ja vaihtavat toimittajaa. Hinnoittelu on niin rajua, että tarkoituksena on nimenomaan vähentää yksityisasiakkaisen määrää.
Tässä nyt kuitenkin on vain kyse siitä että kyseiset firmat rahastaa Suomeen tulevien pakettien kohdalla. Millainen lie tilanne Ruotsissa, Saksassa, Rankassa .... ? Suomi tuskin on kovin merkittävä että sen takia kannattaa kuriirit valita.
 
Tässä nyt kuitenkin on vain kyse siitä että kyseiset firmat rahastaa Suomeen tulevien pakettien kohdalla. Millainen lie tilanne Ruotsissa, Saksassa, Rankassa .... ? Suomi tuskin on kovin merkittävä että sen takia kannattaa kuriirit valita.
Lähettäjä vain pistää korvan taakse, että Suomeen ei tule lähettää DHL:llä tai UPS:llä. Lähettää muun firman kautta samalla kun lähettää maahan X ja Y. Useampi firma on Aliexpressissäkin aika usein tarjolla ja noissa komplekseissa, missä firmat toimii, toimii varmasti myös logistiikka kaikilla kansainvälisillä toimijoilla.
 
Sekoitat nyt tullit ja alvit palvelumaksuihin. Ostaja on toki velvollinen maksamaan verot, mutta tässä on kyse siitä että paketti ei liiku sinne tulliin ennen kuin suojelurahat on maksettu.

En sekoita. Sen enempää palvelumaksut kuin tullit tai alvitkaan ei kuulu lähettäjälle ellei toisin ole sovittu.

Ja tuolta alhaalta voi ihmetellä niitä toimituslausekkeita. Noi määrittää sen miten ja mitä kukakin maksaa.

Incoterms 2010 – Logistiikan Maailma

Ja jos joku ei jaksa lukea niin ainoa missä lähettäjä vastaa tuontimuodollisuuksista on DDP, kaikissa muissa se menee ostajalle eli ostaja maksaa kulut jotka tullauksesta tulee. Myös sen palkkion minkä kuljetusliike ottaa siitä että ilosta että saat ite tullata sen. Vaikka se edelleen on persiistä.
 
Lähettäjä vain pistää korvan taakse, että Suomeen ei tule lähettää DHL:llä tai UPS:llä. Lähettää muun firman kautta samalla kun lähettää maahan X ja Y. Useampi firma on Aliexpressissäkin aika usein tarjolla ja noissa komplekseissa, missä firmat toimii, toimii varmasti myös logistiikka kaikilla kansainvälisillä toimijoilla.
Mutta kaikki kuriirit nyt vain ei maksa yhtä paljon. Lisäksi kuriirien kanssa aikapaljon merkitsee se, että keiden kanssa on tehty sopimukset ja millaiset. Esimerkiksi Fedex voi tulla aika kalliiksi, jos edullinen sopimus on solmittu DHL:n kanssa (varsinkin jos on luvattu "ilmaiset" toimitukset). Mutta tietysti on hyvä antaa ostajalle vaihtoehtoja.
 
En sekoita. Sen enempää palvelumaksut kuin tullit tai alvitkaan ei kuulu lähettäjälle ellei toisin ole sovittu.

Ja tuolta alhaalta voi ihmetellä niitä toimituslausekkeita. Noi määrittää sen miten ja mitä kukakin maksaa.

Harvemmin Ebay rihkamaa ostettaessa käytetään incoterms-lausekkeita. Tai ainakaan en itse muista koskaan moisia nähneeni
 
Harvemmin Ebay rihkamaa ostettaessa käytetään incoterms-lausekkeita. Tai ainakaan en itse muista koskaan moisia nähneeni
Varmaankin pointti on siinä että noita sovelletaan kansainvälisessä kuriirien ja postin pakettien välityksessä. Ei ebayn yhteydessä mitään korvaavaa sopimustakaan taida olla.
 
Harvemmin Ebay rihkamaa ostettaessa käytetään incoterms-lausekkeita. Tai ainakaan en itse muista koskaan moisia nähneeni

Vaikka se ostajalle ei näy että millä incotermsillä se kama liikkuu ni aina siellä joku on. Noitten avulla kun kuriirifirmat mm. tietää että kuka niitä korvauksia on oikeutettu hakemaan jos lähetys häviää/tuhoutuu, jne.

Ja Ebay:llä on nähtävästi ihan ohjeetki noihin tulli,alvi muut kulut:

Who pays for customs?
Generally, buyers pay additional costs such as duties, taxes, and customs clearance fees. To avoid problems, make sure that your listing clearly states this. You can cut and paste this directly into your listing:

International Buyers – Please Note:

Import duties, taxes, and charges are not included in the item price or shipping cost. These charges are the buyer's responsibility.

Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to bidding or buying.

Ja vielä linkki:

International shipping and customs

Ja veikkaan et Alibaballa/express ja muillaki paikoilla löytyy samanlaiset ohjeet jostain....
 
Vaikka se ostajalle ei näy että millä incotermsillä se kama liikkuu ni aina siellä joku on. Noitten avulla kun kuriirifirmat mm. tietää että kuka niitä korvauksia on oikeutettu hakemaan jos lähetys häviää/tuhoutuu, jne.

Ja Ebay:llä on nähtävästi ihan ohjeetki noihin tulli,alvi muut kulut:

Who pays for customs?
Generally, buyers pay additional costs such as duties, taxes, and customs clearance fees. To avoid problems, make sure that your listing clearly states this. You can cut and paste this directly into your listing:

International Buyers – Please Note:

Import duties, taxes, and charges are not included in the item price or shipping cost. These charges are the buyer's responsibility.

Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to bidding or buying.

Ja vielä linkki:

International shipping and customs

Ja veikkaan et Alibaballa/express ja muillaki paikoilla löytyy samanlaiset ohjeet jostain....

Ei se ole ihan noin yksiselitteistä. Kauppalauseke on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Se on ihan sama, mitä myyjä laittaa sinne DHL:n järjestelmään, jos et ole itse näitä ehtoja hyväksynyt.

Boldatun perusteella voitaisiin ymmärtää, että ohje koskee pelkkiä viranomaismaksuja, sillä eihän tulli voi tietää eri kuriirien hinnastoja. Jokuhan voisi tietty kysyä asiaa Ebayn aspasta.
 
Boldatun perusteella voitaisiin ymmärtää, että ohje koskee pelkkiä viranomaismaksuja, sillä eihän tulli voi tietää eri kuriirien hinnastoja. Jokuhan voisi tietty kysyä asiaa Ebayn aspasta.

Kyllä UPS:n ja DHL:n maksu on minusta aika selvä custom clearance fees. Mutta toisaalta onko sinulla esittää jotain muuta kuin "sinusta tuntuu" että kyseinen maksu olisi jotain muuta?

Mutta samapa tuo. Jos disputeja meinasitte myyjästä tästä jättää, niin sen käsittelijä antaa sen lopullisen tuomion ja meidän ei tarvitse enää täällä mutuilla.
 
Kyllä UPS:n ja DHL:n maksu on minusta aika selvä custom clearance fees. Mutta toisaalta onko sinulla esittää jotain muuta kuin "sinusta tuntuu" että kyseinen maksu olisi jotain muuta?

Lainaan tuosta yltä Ebayn tekstiä: "Import duties, taxes, and charges are not included in the item price or shipping cost. These charges are the buyer's responsibility.

Please check with your country's customs office to determine what these additional costs will be prior to bidding or buying."

Jos maksujen suuruutta kehotetaan kysymään viranomaisilta, on kyseessä on selkeästi viranomaismaksut. Kuriirifirmojen perimät (ylisuuret) selvitysmaksut ovat eri asia ja minusta niiden tulisi kuulua kuljetuskuluihin, eikä niistä voi vapautua tuolla ylemmällä maininnalla.
 
No onnea taistoon. Itse näkisin kuitenkin rakentavampana vaihtoehtona se Suomen kuluttajaviranomaisille valittamisen kyseisestä ylisuuresta maksusta, kuin yrittää sysätä vastuuta jollekin yksittäiselle myyjälle. Voisi jopa auttaa jopa muitakin käyttäjiä.
 
Uusavuttomat syyttävät taas muita omista hölmöilyistä, kun eivät jaksaneet selvittää asioita ennen ostoa.

Kyllä minä ainakin maksan tarvittaessa mielelläni tuon pienen extran, että saan tuotteen kouraan 3 päivän sisään. Jos ei ole kiirettä tai on tiukka budjetti, niin voi tilata ilmaisella etanapostilla.
 
Tämä asia on loppujen lopuksi melko simppeli. Aiemmin DHL:llä ei ollut kyseistä maksua vaan itsetullauksen pystyi hoitamaan maksutta. Toukokuusta 2016 lähtien DHL otti käyttöön tämän tietojen luovutusmaksun. Aluksi se oli 49,60€ mutta nykyään "vain" 24,80€. Tässä vielä DHL:n tiedote toukokuulta 2016:
DHL Expressin tiedote sanoi:
1.5.2016 alkaen DHL Express (Finland) Oy muuttaa käteisasiakkaiden tullaukseen liittyviä palvelumaksujaan.

DHL Express (Finland) Oy alkaa periä palvelumaksua luovutuksesta (itse tehdystä tullauksesta), ja samalla tullivakuuspalkkio muuttuu. Palvelumaksuja peritään Euroopan yhteisön ulkopuolisista lähetyksistä, joiden veronkanto on yli 5 euroa. Luovutus-palvelumaksua peritään lähetyksistä, joissa DHL toimittaa tavaran tullausta varten tarvittavat tiedot sekä dokumentit asiakkaalle, joka hoitaa itse tullauksen.

Luovutuksen palvelumaksu on 49,60 € / lähetys (sis. ALV 24 %). DHL Expressin tullaamien lähetysten tullivakuuspalkkio, eli tullien ja verojen ennakkomaksu asiakkaan puolesta, on 1.5.2016 alkaen vähintään 24,80 € (sis. ALV 24%) tai 5 % tullien ja verojen arvosta (+ALV 24 %).
Tämä maksu ei perustu mihinkään lakipykälään vaan DHL:n sopimuksiin. Tässä tapauksessa pitää tarkastella, kenen kanssa tämä sopimus on tehty. Tämän osapuolen täytyy sitten ilmoittaa kyseisestä maksusta ennen sopimuksen tekemistä.
  • kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida ilmoittaa, hinnan määräytymisen perusteet
  • tarvittaessa kokonaishintaan sisältymättömät toimituskulut tai, jos näitä kuluja ei voida kohtuudella laskea etukäteen, tieto siitä, että tällaisia kuluja voi aiheutua
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että myyjien ilmoittama ostajan vastuu tulliselvitysmaksuista ei kata tuota DHL:n käyttämää lisämaksua. Se on nimenomaan palvelumaksu eikä viranomaisten säätämä julkioikeudellinen maksu. Tässä tapauksessa kohdistaisin valitukset kuitenkin DHL:n suuntaan, kun kuluttajariitalautakuntakin on näyttänyt asian suhteen vihreää valoa.
 
Nytkö ebayn Kiina myyjien pitäisi myös noudattaa Suomen kuluttajasuojalakia?

Mut joka tapauksessa kerrataan nyt: jos kyseinen maksu on myyjän vastuulla niin sitten joko: a) myyjä ottaa maksun ostajalta hinnassa (Ihan samalla tavalla kuin "ilmaiset posikulut"€, b) myy tappiolla tai c) ei myy. Minkä näistä arvelette käyvän Ja voittaako siima kuluttaja? Sen sijaan DHLn painostus pienentämään maksua auttaisi kaikkia.
 
Nytkö ebayn Kiina myyjien pitäisi myös noudattaa Suomen kuluttajasuojalakia?

Mut joka tapauksessa kerrataan nyt: jos kyseinen maksu on myyjän vastuulla niin sitten joko: a) myyjä ottaa maksun ostajalta hinnassa (Ihan samalla tavalla kuin "ilmaiset posikulut"€, b) myy tappiolla tai c) ei myy. Minkä näistä arvelette käyvän?
Ei sitä maksua tarvitse leipoa niihin hintoihin vaan tuoda asia selkeästi esille, jotta asiakkaat osaavat varautua kyseiseen maksuun. Edelleenkin kohdistan syyttävän sormen DHL:n suuntaan, sillä toiminta on kaikkea muuta kuin selkeää asiakkaalle. Asiaan olisi myös hyvä saada kuluttajariitalautakunnan kanta, voiko DHL ylipäätänsä periä kyseistä maksua nykyisellä tavalla.
 
Nytkö ebayn Kiina myyjien pitäisi myös noudattaa Suomen kuluttajasuojalakia?

Mut joka tapauksessa kerrataan nyt: jos kyseinen maksu on myyjän vastuulla niin sitten joko: a) myyjä ottaa maksun ostajalta hinnassa (Ihan samalla tavalla kuin "ilmaiset posikulut"€, b) myy tappiolla tai c) ei myy. Minkä näistä arvelette käyvän Ja voittaako siima kuluttaja? Sen sijaan DHLn painostus pienentämään maksua auttaisi kaikkia.

Tässä on myös vaihtoehdot d ja e

d) Isompi ketju voi ilmoittaa DHL:lle, että loppuu niiden maksujen periminen tai etsimme uuden kuljetusfirman.

e) Myyjä voi kilpailuttaa kuriirifirmat, mutta käyttää parametrinä toimituksen kokonaiskustannuksia. Eikä siis myyjältä perittäviä, nimellisiä, kustannuksia.

Molemmissa voittaa kuluttaja.
 
Onhan siellä usein nyt jo mainittu ne import clearance fees ja aika usealle tämä tuntuu myös olevan selvä asia. Mutta se ei ilmeisesti riitä? Jokaisen eBay myyjän pitäisi lisätä kaikki maakohtaiset maksut jokaiselle kuriirille ja valtiolle ilmoituksiinsa?
 
Tässä on myös vaihtoehdot d ja e

d) Isompi ketju voi ilmoittaa DHL:lle, että loppuu niiden maksujen periminen tai etsimme uuden kuljetusfirman.

e) Myyjä voi kilpailuttaa kuriirifirmat, mutta käyttää parametrinä toimituksen kokonaiskustannuksia. Eikä siis myyjältä perittäviä, nimellisiä, kustannuksia.

Molemmissa voittaa kuluttaja.

Saa vaan olla aika iso ketju että Suomen myynnillä on väliä ja tuollainen kannattaa... Oikeastaan jos isoista oli puhe niin useat sopii kuljetuksen niin että tullit ja alvit menee automaattisesti (Amazon, Apple jne)
 
Itse näkisin kuitenkin rakentavampana vaihtoehtona se Suomen kuluttajaviranomaisille valittamisen kyseisestä ylisuuresta maksusta, kuin yrittää sysätä vastuuta jollekin yksittäiselle myyjälle. Voisi jopa auttaa jopa muitakin käyttäjiä.

Samaa mieltä tästä. Todellinen syyllinenhän on DHL ja muut kuriirit, jotka yrittävät sysätä kuluja taholle, joka ei niistä ole tietoinen eikä niistä ole sopinut. Välttämättä ostaja ei edes tiedä, mitä kuriiria myyjä käytää puhumattakaan, että pääsisi tähän vaikuttamaan.
 
Onhan siellä usein nyt jo mainittu ne import clearance fees ja aika usealle tämä tuntuu myös olevan selvä asia. Mutta se ei ilmeisesti riitä? Jokaisen eBay myyjän pitäisi lisätä kaikki maakohtaiset maksut jokaiselle kuriirille ja valtiolle ilmoituksiinsa?
Import clearance fees = tuontitullit. Henkilökohtaisesti käsitän nuo koskemaan vain tullimaksuja ja veroja eikä ylimääräisiä palvelumaksuja. Esimerkiksi lightinthebox.com -sivuston ohje viittaa vain näihin maksuihin:
Jokaisella maalla on erilaiset säännöt, jotka koskevat tuontitavaran tullimaksuja ja -veroja. Usein niitä ei veloiteta, mutta on olemassa myös mahdollisuus, että tavaran saapuessa asiakkaalta veloitetaan veroja/tullimaksuja; tässä tapauksessa asiakas on vastuussa ylimääräisistä maksuista.
Lisäksi jos tilannetta peilaa aiempaan, niin käytäntö on hyvin hämmentävä peruskuluttajalle. Myyjän informaatio tuontitulleihin liittyen ei ole muuttunut mitenkään mutta DHL on kuitenkin alkanut perimään uutta maksua. Aiemmin itsetullauksen pystyi tekemään ilmaiseksi mutta ei enään. Tämän takia DHL:n toiminta pitäisi tämän suhteen selvittää.
 
Import clearance fees = tuontitullit.
"Import clearance fees" on Suomeksi tullausmaksut. Tuontitullit sen sijaan on "import duties".

Jos kyse olisi kotimaisesta paketista kyse niin silloin kotimaisen palvelun ehdot ymmärtäisin, mutta lähettäjä ei ole meidän ehtojen mukaisesti tehnyt sopimusta vaan tilannut oman maansa palveluehtojen mukaisesti tuotteen kuljetuksen perille. Johon nyt yritään huijata lisämaksuja panttaamalla tavaraa loppumaas vaikka velvollisuus olisi toimittaa tavara perille

Ilmeisesti sitten olet nähnyt ne "oman maan" palveluehdot?

http://www.dhl.fi/content/dam/downl...onal/terms_conditions_of_carriage_en_2016.pdf
  1. If DHL uses its credit with the Customs Authorities or advances any Customs Duties on behalf of a Receiver who does not have an account with DHL, DHL shall be entitled to assess a fee.
No ehkä vähän sekavat ja muistaakseni UPS:lla taisi olla selkeämmin. Mutta vähän luulen että Kiinalaisia ei paljon kiinnosta jotkin Suomalaisen tullimaksut.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalaista kiinnostaa siinä vaiheessa kun pakettia ei noudeta ja palautuu myyjälle. Joutue vielä palauttamaan rahat suomalaiselle.
Niin eli myyjä häviää ja samalla DHL tekee voittoa mahdollisesti laskuttamalla myyjältä vielä palautuksestakin. Ja sama homma sitten jatkuu edelleen. Hienosti hoidettu!
 
Samaa mieltä tästä. Todellinen syyllinenhän on DHL ja muut kuriirit, jotka yrittävät sysätä kuluja taholle, joka ei niistä ole tietoinen eikä niistä ole sopinut. Välttämättä ostaja ei edes tiedä, mitä kuriiria myyjä käytää puhumattakaan, että pääsisi tähän vaikuttamaan.
Tämähän se lopullinen argumentti onkin. Joku voi yrittää puolustella kuriirifirman käytäntöä sillä, että asiakkaan(siis sen myyjän asiakkaan) pitää tietää Kiinasta tavaraa tilatessaan, että vastaanottaja maksaa, mutta kun ei pidä tietää. Ei oikeastaan voi tietää.

Tässä yhtiö kiristää rahaa yksityishenkilöltä, joka ei ole heidän asiakkaansa, ja käyttää panttina tämän omaisuutta, joka on heidän hallussaan tämän pyytämättä. Tämä ei tietenkään voi olla laillista muuten kuin viranomaistahoja väärään tulkintaan lah... lobbaamalla.
 
En tiedä miten iso työ myyjälle tulee, mutta yksi tapa kiertää tuo DHL tullausmaksu on pyytää myyjää maksamaan ALV etukäteen. Pari kertaa tullut tilattua isompia paketteja aasiasta ja maksanut ALV tilatessa, ainakin JP Amazonissa homma toimii noin. DHL silti lähettää tekstarin tullauksesta, mutta ei peri mitään maksua.
 
Ja jos joku ei jaksa lukea niin ainoa missä lähettäjä vastaa tuontimuodollisuuksista on DDP, kaikissa muissa se menee ostajalle eli ostaja maksaa kulut jotka tullauksesta tulee. Myös sen palkkion minkä kuljetusliike ottaa siitä että ilosta että saat ite tullata sen. Vaikka se edelleen on persiistä.

Onkohan tullausmaksut edullisempia DHL:n tiliasiakkaille, ja voiko yksityinen ruveta sellaiseksi? Onhan se kätevää, jos kuriiri hoitaisi tullauksen "lennossa" ja laskuttaisi joskus myöhemmin. Käteisasiakkaan osalta DHL:lle aiheutuu lisävaivaa (=kulua) siitä, että maksu pitää jotenkin saada kuluttajalta ja edelleen tilittää kirjanpitoon.

Ainakin kuriirilähetysten hinnat ovat _jokseenkin_ erilaisia tiliasiakkaille kuin yksittäistä pakettia lähettävälle sukakuluttajalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom