Käyttöelektroniikasta ei tosiaan tarvitse maksaa tulliveroja mutta alvit tulevat maksuun, jos paketti jää tulliin ja lähetyksen hinta (tuotteen hinta + toimitusmaksut) ylittää 22€. Postin kautta tilatessa paketti jää tulliin omien empiiristen tutkimusten perusteella noin joka kolmas kerta. Sen sijaan DHL tullaa oman käsitykseni mukaan paketit käytännössä aina muutettuaan käytäntöjään.
Nykyään DHL perii tullauksesta eli huolintapalvelusta
5% alvien hinnasta tai vähintään 24,80€ (20€ + alv). Tullauksen voi tehdä myös itse
nettituonti -palvelun kautta. Tämä oli ennen DHL:n kautta ilmaista mutta nykyään tarvittavien tullaustietojen saaminen DHL:ltä maksaa
49,60€ (40€ + alv). Eli käytännössä DHL pakottaa asiakkaan käyttämään heidän huolintapalvelua.
Hinnasto:
Lisäksi:
DHL:n huolintapalvelussa on tosin se hyvä puoli, että he käyttävät usein lähettäjän ilmoittamia hintatietoja. Kiinalaiset tosiaan laittavat hinnaksi milloin mitäkin. Sen sijaan nettituonti -palvelussa tullille ei kelpaa paketin päällä ilmoitettu hinta, vaan vaativat lisäksi kuittia tms.
Lisäksi väärän hinnan ilmoittaminen on verorikos.
Henkilökohtaisesti en enään käytä DHL:n palveluita vaan tilaan paketit Kiinasta ns. normaalilla postilla ja pidemmällä toimitusajalla. Jos kyseessä on hieman kalliimpi tavara, niin saatan ottaa lisäpalveluna veroturvan, jossa myyjä maksaa mahdolliset alvit paketin jäädessä tulliin.
EDIT: Lisää keskustelua löytyy
Kuriiripalvelut veloittavat paketin tullauksesta - miten toimia? -ketjusta.
Sellainen huomio vielä, että EU:n sisältä tilatessa mitään tullauksia ei tarvitse tehdä, joten silloin DHL:ää on ihan hyvä käyttää. Sama tilanne myös niissä "kierrätyspalveluissa", jossa tavara tilataan Kiinasta mutta toimitaan jotenkin EU:n kautta. Tällöin sen myyjän pitäisi maksaa verot EU:n sisälle tuodessa.