Nyt tulee pitkä analyysi omasta Fortum Duo sopimuksesta tammikuulta. Kiinnostaa jos kiinnostaa, skippaa viesti jos ei kiinnosta. Spoileri: ne yhden/kahden päivän hirmuiset kwh hinnat eivät aiheuta kulutusvaikutussopimuksessa ongelmia, kun vain välttää sähkön liiallista käyttöä silloin. Aivan kuin pörssisähkössä.
Eli minun sopimuksessa kiinteän hinnan osuus 7,87 c/kwh, tähän sitten kulutusvaikutus. Kuvassa näkyy tammikuun kokonaissähkönkäyttö ja päiväkohtaiset kulutukset. Kuvassa näkyy myös sähkön hinta, josta
ei ole vielä vähennetty kulutusvaikutusta (172,42 euroa). Kulutusdiagrammin alla näkyy muuten hyvin, että tämän vuoden tammikuu oli paljon kylmempi kuin vuosi sitten, kulutus on 31% enemmän (23 vuonna tammikuu -3,4 Celcius ja 24 vuonna tammikuu -10,1 Celcius).
Minun sähkön "optimointi" on tehty vain niin, että autotallin ja varaston sähköpatterit lämpenee pelkästään öisin klo 23-07, kovilla pakkasilla käytän joskus pari tuntia myös päivällä ettei nesteet varastossa/tallissa jäädy. Talon sähkökattilassa aktivoituu pudotuslämpö klo 7-13 ja uudestaan klo 16-22, eli tällöin lattialämmityksen vesi on hieman kylmempää. Mitään älyominaisuuksia/pörssisähköautomaatioita ei ole. Näillä optimoinneilla on saatu aikaan tammikuulle kulutusvaikutus -2,68 senttiä. Tämä tarkoittaa minun kohdalla, että tuosta alkuperäisestä 172,42 eurosta vähennetään 58,71 euroa. Eli tammikuun sähkölasku (käyttö, ei siirto) minulla on 113,71 euroa. Laskennallisesti tämä tarkoittaa "kiinteällä hinnalla" 113,71€ / 2190,67 kWh = 0,0519 €/kWh eli 5,19 senttiä per kWh.
Ylläolevasta kuvasta näkyy muutkin minun kulutusvaikutukset, toistaiseksi kaikki olleet negatiivisia. Tammikuun pörssin keskihinta on 13,18 senttiä/kWh, mutta tietenkään se ei ole minun tai kenenkään muunkaan keskihinta. Tai tuskin kukaan käyttää tasaisesti kokoajan aina samanverran sähköä. Laitoinpa huvikseen Liukuriin minun kulutustiedot ja alla kuva, mitä Liukuri näyttää:
Eli laitoin kuvitteelliseksi marginaaliksi 0,45 c, tiedän että joillain se on vähemmän mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt niin marginaalit ovat kokoajan nousussa sähköyhtiöillä ja osalla on jo 50 senttiä tai yli. No, joka tapauksessa 45 sentin marginaalilla ja minun kulutuksilla keskiarvoksi tuli 10,948 c/kWh. Eli tuplasti sen minkä nyt maksan Duo sopimukseni kanssa. Sähkölasku (käyttö) olisi ollut 239,85 euroa, mutta nyt se minulla onkin 113,71 eli yli puolet vähemmän.
Ai miksi minulla on kulutusvaikutus sopimus eikä pörssiä? No yksi selitys on, että talo ja talli lämpenee sähköllä ja silloin kun sähköä menee enemmän (eli syksystä kevääseen) niin silloin sähkön hinta pörssissä on kalliimpi ja myös viime vuosien perusteella hyvinkin arvaamaton. Alla kuva, joka kuvastaa miten minun kiinteistöllä sähkön kulutus käyttäytyy vuodesta toiseen hyvin samanlaisesti. Vuoden kokonaiskulutus on vaihdellut noin 11000-12000 kWh välillä.
Eli talvesta riippuen talvikuukausina sähköä menee 3-5 kertaa enemmän kuin kesällä. Eli sähkönkäyttö ei ole tasaista kuten joissain rivitalo/kerrostaloissa voisi olla, ja yhtenä talvikuukautena voi sähköä mennä enemmän kuin jollain toisella menee kerrostaloasunnossaan koko vuoden aikana.
Toinen syy miksi käytän mieluummin kulutusvaikutussopimusta on, että koen sen eräänlaisena "vakuutuksena ja vakauttajana", eli nimenomaan talvikuukausien korkeita hintoja haluan karttaa sillä seurauksella, että kesällä joudun sitten muutaman kympin per kuukausi enemmän maksamaan. Onhan minulla vakuutuksiakin, joita maksan turhaan kunnes sitten niiden avulla vältänkin suuret kustannukset esim. auton tai oman terveyden kanssa.
Kolmas syy on myös huolettomuus, haluan kuitenkin kokkailla ja saunoa tai peseytyä silloin, kun vuorotyöläisperheelle se vain sopii.
Onnittelut jos jaksoit lukea koko viestin. Minun mielestäni on turhaa tapella ja väittää, että pörssisähkö on joka talouteen hyvä ratkaisu, en myöskään sano että kiinteä on aina paras tai ainoa vaihtoehto. Erilaisia sopimuksia erilaisiin taloihin ja tilanteisiin, eikö niin?
edit: Jäi se vielä kirjoittamatta, että en minäkään sano etten koskaan ottaisi pörssisähkösopimusta. Voi hyvinkin olla että joskus tulevaisuudessa sellaisen otankin, jos vain asumismuoto/talo muuttuu sellaiseksi että käyttöä voi optimoida automaattisesti halvoille tunneille ja lämmitysmuoto on jokin muu kuin suorasähkö. Aika näyttää!