Kulutusvaikutteiset sähkösopimukset, hinnan määräytyminen ja laskeminen

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
75
Tein torstaina sopimuksen tuonne PKS:lle. Nyt kun yritän päästä tuonne priima liveen niin aina tulee "Valitettavasti Priima Live -palveluun siirtyminen ei tällä hetkellä onnistu johtuen teknisestä vikatilanteesta."

Soppari ei siis vielä ole voimassa mutta näkyy kyllä tuolla omapks sivulla. Onko tämä nyt vain minulla vai pääseekö muut tuonne?
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 092
Tein torstaina sopimuksen tuonne PKS:lle. Nyt kun yritän päästä tuonne priima liveen niin aina tulee "Valitettavasti Priima Live -palveluun siirtyminen ei tällä hetkellä onnistu johtuen teknisestä vikatilanteesta."

Soppari ei siis vielä ole voimassa mutta näkyy kyllä tuolla omapks sivulla. Onko tämä nyt vain minulla vai pääseekö muut tuonne?
Muistaakseni se lähti toimimaan vasta kun sopimus alkoi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Kyllä sen niiden oman ilmoituksen mukaisesti pitäisi alkaa nopeasti. Ei sitä varmaan ole täysin vielä syötetty sisään, tai sitten häiriön vuoksi ei toimi vielä uusilla.

Hintakiinnityksiä voit tehdä heti, kunhan sopimuksesi on käsitelty ja olet sen jälkeen rekisteröitynyt OmaPKS-palveluun.

Ensin on siis hieman odotettava, että sopimuksesi on käsitelty. Tässä menee tavallisesti noin 1-2 arkipäivää (jos sopimus alkaa alle 90 päivän päästä). Sen jälkeen voit rekisteröityä OmaPKS-palveluun pankkitunnuksillasi täällä. Sitten voitkin tehdä hintakiinnityksiä Priima Live -palvelussa.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
705
Jos nyt lukitsee Priiman kautta esim. helmikuu 2024 50% kiinni, niin voiko tuon lopun osuuden kiinnittää myöhemmin? :think: helmi- ja maaliskuun hinnat tipahtivat ihan hyvin tänään.
 
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
43
Pystyykö joku vahvistamaan, ovatko nämä Omavoiman Demon-hinnat samaa tasoa todellisuudessa? Tai onko esim PKS Priima samaa tasoa?

demo.PNG
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Toimiikos muilla PKS Priima Livessä hintavahti/kiinnitysautomaatti? Itsellä nuo napit on harmaana kaikissa muissa paitsi helmikuun ja maaliskuun hinnoissa. Vanhat hintavahdit näyttäisivät silti olevan aktiivisena, mutta muokkaamaan ei pysty.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
6
Toimii ainakin minulla.

edit: eipäs toimikaan, kellottaa vaan. Aamupäivällä vielä toimi kun säädin yhtä vahtia.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
203
Hyvältä näyttää _vielä_ kuukausi. Kulutusvaikuts -0,5 ja kiinnitys 8,5. Oma Spot-hinta 14,5. Loppukuun halvat päivät varmaan hieman koituvat nyt kohtaloksi, mutta kyllä tässä ihan mukavasti mennyt silti. Euroissa säästö puhtaaseen pörssiin 100e luokkaa tässä kuussa. Jatkaa edelleen hyvää putkea syksyn perään.

Avainasemassahan tässä kulutusvaikutuksessa täysin on se, että onnistuu poimimaan alhaalta sen kiinnityshinnan. Jos sellaista ei jaksolle ole onnistunut löytämään, niin sitten kannattaa antaa mennä puhtaan pörssin mukaan. (tämä koskien sellaisia talouksia, ettei pysty usean sentin kulutusvaikutuksia tekemään, toki jos pystyy, niin isompikin kiinnityshinta tällöin sopii)
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
348
Eihän halvat päivät haittaa, jos oma keskispottisi on edelleen parempi kuin pörssin keskihinta?
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Vertasi varmaan kiinnitystä puhtaaseen pörssiin. Jos loppukuu on tasaista 2 snt, niin pörssin keskihinta tulee lähemmäs kiinnitystä, vaikka pystyisikin pitämään kulutusvaikutuksen negatiivisena. Uskon silti 8,5 kiinnityksen jäävän huomattavasti halvemmaksi hinnaksi tammikuun osalta. Saa nähdä seuraavat kaksi kuukautta, kun itsellä on nekin kiinnitettynä 8,5 snt/kWh.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Jos sellaista ei jaksolle ole onnistunut löytämään, niin sitten kannattaa antaa mennä puhtaan pörssin mukaan. (tämä koskien sellaisia talouksia, ettei pysty usean sentin kulutusvaikutuksia tekemään, toki jos pystyy, niin isompikin kiinnityshinta tällöin sopii)
Ei sillä kulutusvaikutuksen suuruudella ole sinänsä mitään merkitystä. Kiinnityksen tekeminen on ihan puhtaasti peliä/vedonlyöntiä/vakuuttamista pörssin keskihintaa vastaan.

Näyttää tosiaan siltä, että tammikuussa kaikki alle 12,5 sentin kiinnittäneet ovat voittajia. Kuukausi on jo melkein loppu niin keskihinta ei tuon alle enää tule laskemaan vaikka viimeiset päivät olisivat nollahintaisia.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
203
Eihän halvat päivät haittaa, jos oma keskispottisi on edelleen parempi kuin pörssin keskihinta?
"Ongelma" tulee siinä, että alkukuun kalliina päivinä on ollut todella kylmää -> pakko ollut lämmittää taloa + VILP kuluttaa enemmän, vaikka koittanut optimoida. Nyt ulkolämpö nollassa ja lämpöä saa paremmalla hyötysuhteella + sitä tarvitaan vähemmän. Eli nyt sähkönkulutus on määrällisesti ollut vähempää kuin alkukuun kalliina tunteina, joten oma kulutusvaikutus huononee kuukauden pörssin keskihinnan laskiessa.

Mutta kuten sanottua, niin ihan hyvään tulokseen luultavasti silti pääsee.
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
203
Ei sillä kulutusvaikutuksen suuruudella ole sinänsä mitään merkitystä. Kiinnityksen tekeminen on ihan puhtaasti peliä/vedonlyöntiä/vakuuttamista pörssin keskihintaa vastaan.
Juu, tästä nimenomaan itse tykkään. Saa tarkkaan seurailla kehityksiä ja yrittää poimia parhaat marjat. Joskus varmasti voi mennä pieleenkin. Ja tosiaan voihan helmi- ja maaliskuu olla jo halvempia, joten siellä voi mennä toisinkin kuin nyt tammikuussa. PKS:ssä helmi ja maalis nyt 9,7, eli edelleen vähän enemmän kuin kiinnitys.

Q2 onkin sitten mukava 3,6c, josta tuskin tappiota tulee. Toki kulutus laskee myös, joten euromääräisesti ei enää niin merkittäviä.

Q3 olen laittanut automaatin 4,00 ja vahdin 5,00. Tässä joku aika sitten käytiin 5,2, mutta en tarttunut. Nyt kuuden paikkeilla.

Q4 automaatti 5,5 ja vahti 6,5 ja Q1/25 pelkkä vahti 8,0.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Juuri nythän sähkön hinta on nollissa niin jos haluaisi ainoastaan kulutusvaikutusta enemmän negatiiviseksi niin nyt kaikki kiukaat, sähköautot ym päälle :D
Tosin siirtohinta pitää huolen ettei siinä muuta järkeä olisi kuin että saisi elvistellä suuremmalla miinusmerkkisellä kulutusvaikutuksella :D

Sahko.tk näyttää nyt 28 vrk keskihinnaksi 14,32c/kwh niin vaikka kuukauden viimeiset päivät olisi nollassa niin tuo ei tuosta laske enää kuin noin yhden sentin.
Delo ja muutkin onnistuneen lukituksen tehneet voittavat "voittamattomaksi" kehutun pörssisopimuksen :)
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
203
Juuri nythän sähkön hinta on nollissa niin jos haluaisi ainoastaan kulutusvaikutusta enemmän negatiiviseksi niin nyt kaikki kiukaat, sähköautot ym päälle :D
Tosin siirtohinta pitää huolen ettei siinä muuta järkeä olisi kuin että saisi elvistellä suuremmalla miinusmerkkisellä kulutusvaikutuksella :D
Tämä juuri. Siirtohinnat tosiaan sitä luokkaa, ettei turhaan hyödytä nyt kuitenkaan käyttää. Toki kun näissä hinnoissa ollaan, niin se hyvä puoli, että lämpöä voi talossa pitää juuri sen kuin haluaa ja uuni/sauna ollut normaalisti käytössä vs. jos olisi tosi kallista, niin tuskin olisi käytetty/menty. Muulla kulutuksella ei juuri merkitystä. Ne aina ns. normaaleita oli kallista tai halpaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Teoriassahan tuolla 8c/kwh lukitushinnalla ja kulutusvaikutuksella pystyisi saamaan nyt miinusmerkkisen sähkölaskun kulutuksen osalta:
Jorma on lämmitellyt kämppäänsä takalla ja takassa paistellut makkarat ja valaistuksen hoitanut kynttilöillä tähän päivään asti. Nyt lyö kaikki vermeet päälle kun sähkö olisi hassuttelussa loppukuun 0c/kwh -> Pörssin ka olisi 13c/kwh, oma spot 0c/kwh -> Kulutusvaikutus -13c/kwh -> 8c/kwh-13c/kwh > Toteutunut sähkön hinta -5c/kwh. Valitettavasti pörssin keskiarvo ja kiinnityksen hinta eivät eroa tarpeeksi vaan siirtohinta lienee kaikkialla enemmän kuin tuo 5c/kwh :(

Edit: Ja taitaapi kaikissa noissa olla vielä klausuuli:
Sähkölaskun suuruus kaikissa tilanteissa on minimissään nolla euroa kuukaudessa
Eli toisin kuin suorassa pörssisähkösopparissa, nuo kulutusvaikutukselliset eivät voi mennä miinukselle :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Olet väärässä. Kiinnityshinnalla ja toteutuvalla spotilla ei ole merkitystä keskenään kulutusvaikutuksen suhteen.

Jos kiinnitys 10snt/kWh. Kuukauden keskihinta 50snt/kWh ja oman käyttösi keskihinta 40snt/kWh on sähkölaskusi 0€ koska kulutusvaikutus on -10snt/kWh.

Kiinnitys voi siis olla kalliimpi kuin spotti, hintojen vaihtelu on avain onneen kulutusvaikutussopimuksen kanssa.
Epäselvästi itseni ilmeisesti tuossa esitin. Asian juurikin noin kuin sanoit eli kiinnityshinnalla ja spotilla ei ole yhteyttä kulutusvaikutuksen suhteen, mutta ite kulutusvaikutus lasketaan ihan samalla lailla noissa kuin suorassa pörssisähkösopimuksessakin.

Ainoa ero on tuo, että jos lukitushinta on alhaisempi kuin kuukauden spotti niin silloin sähkölaskun voi saada nollille ilman miinushintaisiakin tunteja. Jos lukitushinta on korkeampi kuin spotti niin aina joutuu maksamaan sen lukituksen ja spotin erotuksen kulutuksensa mukaan.
 
Liittynyt
14.04.2023
Viestejä
76
Kusettaako Oomi vai mitähän en ymmärrä.

8.1.2024 alkoi 7,29c + kulutusvaikutus 12kk
Heidän sivuillaan näyttää että: ”8.1-27.1.2024 Kulutuksella painotettu spot-keskihinta: 10,31 snt/kWh”

”Spot-keskihinta: 9,52 snt/kWh
Kulutusvaikutus: +0,78658 snt/kWh”

Fingridin datahubista ladattu tiedot samalta ajalta näyttää kuitenki tältä: Oma spot-keskiarvo 9,297822 snt/kWh

Kulutusvaikutus −2,33 %
Kulutusvaikutus −0,22 snt/kWh

?
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Ero hinnassa on siis pieni. Oomihan tietää että sopimusta ei ole irtisanottu joten 28-30 päivien hinnat vaikuttavat hintaan, kun taas Liukuri ei tiedä. Eri asia jos kuun vaihduttua hinnoissa olisi edelleen eroa.
 
Liittynyt
31.08.2020
Viestejä
140
Edit: Ja taitaapi kaikissa noissa olla vielä klausuuli:
Sähkölaskun suuruus kaikissa tilanteissa on minimissään nolla euroa kuukaudessa
Eli toisin kuin suorassa pörssisähkösopparissa, nuo kulutusvaikutukselliset eivät voi mennä miinukselle :(
PKS Priima poisti tuon lauseen marraskuun Black Friday vol1:n jälkeen.
Eli PKS:llä lasku voi olla negatiivinen
 
Liittynyt
14.04.2023
Viestejä
76
Otin yhteyttä Oomin asiakaspalveluun. Ensin sanottiin että tiedot päivittyvät kuun vaihteessa. Sanoin että miten samalta ajalta mitatut tiedot voi heittää ihan päinvastoin. Sitten tulikin samantien copypastena viesti että ” valitettavasti meillä on online palvelussa tekninen vika joka vaikuttaa mm. raportointipalveluun ja laskujen näkymiseen”
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
797
Kävi pieni kämmi ja lukittui helmikuu tänään 8,8snt hinnalla, kun olin kuun alussa laittanut muka halvalla kiinnitysautomaatin. No ei tuo nyt paha hinta helmikuulle ole, mutta, jos jatkuu viime päivien hinnat.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
205
Kävi pieni kämmi ja lukittui helmikuu tänään 8,8snt hinnalla, kun olin kuun alussa laittanut muka halvalla kiinnitysautomaatin. No ei tuo nyt paha hinta helmikuulle ole, mutta, jos jatkuu viime päivien hinnat.
Ainakin uutisten mukaan lupaa kylmää helmikuuta, joten en usko että välttämättä oli edes huono kiinnitys
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
PKS priima livessä mainitaan: " Pitkien kiinnitysten hinnat on laskettu käyttöpaikkakohtaisen sähkönkäyttösi mukaan ja ne ovat aina 100 % kiinnityksiä. "

Eli vissiin ne on sitten nää loppuvuodeksi 2024 tai pitemmät. Mutta kvartaalit ja kuukaudet on ilman käyttöpaikka historian vaikutusta. Lähinnä mietin sitä, että kun käyttähistoria alittaa aina börs keskiarvon viime vuonna keskimäärin 20% ja parhaimmillaan 50%. Jotta koska nuo alkaa valuttaa käyttöhistorian vaikutuksen myös noihin kiinnitys hintoihin?

Perustuuko nuo kiinnitys hinnat futuureihin? Mutta mistä pks priima tietää ostaa tarvittavan määrän sähköä kun käyttö paikan kulutus voi olla luokkaa 500kWh/kk tai 5000kWh. Eikös siinä ole melkein pakko käyttödatankin olla mukana jossain määrin?

Ja mikä toi priima juttu on kun omavoimalla ja pks:llä on ihan samat sivut. Priima on joku erillinen palveluntarjoaja joka jotain rojalteja vastaan tarjoaa sähköfirmalle tuon palvelun käyttöön? Demoversioita katsomalla omavoimalla vähän halvemmat kiinnitykset, että siellä sitten joku pienempi marginaali? Samasta boolista noiden luulisi hinnat hakevan?
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
78
Nyt tulee pitkä analyysi omasta Fortum Duo sopimuksesta tammikuulta. Kiinnostaa jos kiinnostaa, skippaa viesti jos ei kiinnosta. Spoileri: ne yhden/kahden päivän hirmuiset kwh hinnat eivät aiheuta kulutusvaikutussopimuksessa ongelmia, kun vain välttää sähkön liiallista käyttöä silloin. Aivan kuin pörssisähkössä.

Eli minun sopimuksessa kiinteän hinnan osuus 7,87 c/kwh, tähän sitten kulutusvaikutus. Kuvassa näkyy tammikuun kokonaissähkönkäyttö ja päiväkohtaiset kulutukset. Kuvassa näkyy myös sähkön hinta, josta ei ole vielä vähennetty kulutusvaikutusta (172,42 euroa). Kulutusdiagrammin alla näkyy muuten hyvin, että tämän vuoden tammikuu oli paljon kylmempi kuin vuosi sitten, kulutus on 31% enemmän (23 vuonna tammikuu -3,4 Celcius ja 24 vuonna tammikuu -10,1 Celcius).

kulutus1.png


Minun sähkön "optimointi" on tehty vain niin, että autotallin ja varaston sähköpatterit lämpenee pelkästään öisin klo 23-07, kovilla pakkasilla käytän joskus pari tuntia myös päivällä ettei nesteet varastossa/tallissa jäädy. Talon sähkökattilassa aktivoituu pudotuslämpö klo 7-13 ja uudestaan klo 16-22, eli tällöin lattialämmityksen vesi on hieman kylmempää. Mitään älyominaisuuksia/pörssisähköautomaatioita ei ole. Näillä optimoinneilla on saatu aikaan tammikuulle kulutusvaikutus -2,68 senttiä. Tämä tarkoittaa minun kohdalla, että tuosta alkuperäisestä 172,42 eurosta vähennetään 58,71 euroa. Eli tammikuun sähkölasku (käyttö, ei siirto) minulla on 113,71 euroa. Laskennallisesti tämä tarkoittaa "kiinteällä hinnalla" 113,71€ / 2190,67 kWh = 0,0519 €/kWh eli 5,19 senttiä per kWh.

kulutus2.png

Ylläolevasta kuvasta näkyy muutkin minun kulutusvaikutukset, toistaiseksi kaikki olleet negatiivisia. Tammikuun pörssin keskihinta on 13,18 senttiä/kWh, mutta tietenkään se ei ole minun tai kenenkään muunkaan keskihinta. Tai tuskin kukaan käyttää tasaisesti kokoajan aina samanverran sähköä. Laitoinpa huvikseen Liukuriin minun kulutustiedot ja alla kuva, mitä Liukuri näyttää:

kulutus4.png

Eli laitoin kuvitteelliseksi marginaaliksi 0,45 c, tiedän että joillain se on vähemmän mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt niin marginaalit ovat kokoajan nousussa sähköyhtiöillä ja osalla on jo 50 senttiä tai yli. No, joka tapauksessa 45 sentin marginaalilla ja minun kulutuksilla keskiarvoksi tuli 10,948 c/kWh. Eli tuplasti sen minkä nyt maksan Duo sopimukseni kanssa. Sähkölasku (käyttö) olisi ollut 239,85 euroa, mutta nyt se minulla onkin 113,71 eli yli puolet vähemmän.

Ai miksi minulla on kulutusvaikutus sopimus eikä pörssiä? No yksi selitys on, että talo ja talli lämpenee sähköllä ja silloin kun sähköä menee enemmän (eli syksystä kevääseen) niin silloin sähkön hinta pörssissä on kalliimpi ja myös viime vuosien perusteella hyvinkin arvaamaton. Alla kuva, joka kuvastaa miten minun kiinteistöllä sähkön kulutus käyttäytyy vuodesta toiseen hyvin samanlaisesti. Vuoden kokonaiskulutus on vaihdellut noin 11000-12000 kWh välillä.

kulutus3.png


Eli talvesta riippuen talvikuukausina sähköä menee 3-5 kertaa enemmän kuin kesällä. Eli sähkönkäyttö ei ole tasaista kuten joissain rivitalo/kerrostaloissa voisi olla, ja yhtenä talvikuukautena voi sähköä mennä enemmän kuin jollain toisella menee kerrostaloasunnossaan koko vuoden aikana.
Toinen syy miksi käytän mieluummin kulutusvaikutussopimusta on, että koen sen eräänlaisena "vakuutuksena ja vakauttajana", eli nimenomaan talvikuukausien korkeita hintoja haluan karttaa sillä seurauksella, että kesällä joudun sitten muutaman kympin per kuukausi enemmän maksamaan. Onhan minulla vakuutuksiakin, joita maksan turhaan kunnes sitten niiden avulla vältänkin suuret kustannukset esim. auton tai oman terveyden kanssa.
Kolmas syy on myös huolettomuus, haluan kuitenkin kokkailla ja saunoa tai peseytyä silloin, kun vuorotyöläisperheelle se vain sopii.

Onnittelut jos jaksoit lukea koko viestin. Minun mielestäni on turhaa tapella ja väittää, että pörssisähkö on joka talouteen hyvä ratkaisu, en myöskään sano että kiinteä on aina paras tai ainoa vaihtoehto. Erilaisia sopimuksia erilaisiin taloihin ja tilanteisiin, eikö niin? ;)

edit: Jäi se vielä kirjoittamatta, että en minäkään sano etten koskaan ottaisi pörssisähkösopimusta. Voi hyvinkin olla että joskus tulevaisuudessa sellaisen otankin, jos vain asumismuoto/talo muuttuu sellaiseksi että käyttöä voi optimoida automaattisesti halvoille tunneille ja lämmitysmuoto on jokin muu kuin suorasähkö. Aika näyttää!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Onnittelut jos jaksoit lukea koko viestin. Minun mielestäni on turhaa tapella ja väittää, että pörssisähkö on joka talouteen hyvä ratkaisu, en myöskään sano että kiinteä on aina paras tai ainoa vaihtoehto. Erilaisia sopimuksia erilaisiin taloihin ja tilanteisiin, eikö niin? ;)
Noinhan se on. Nykyisin on monenmoista sopimusmallia tarjolla ja asiaan vihkeytyneelle ja ennen kaikkea oman kulutusprofiilinsa tuntevilla on mahdollisuus valita se paras ja itselle sopivin vaihtoehto.

Päivitin oman pitkähkön historian käppyrän ajantasalle:
Näyttökuva 2024-02-02 185725.png

Viimeinen vuosi (melkein) pörssisähköllä, sitä ennemmin kiinteällä hinnalla. Aiemmin kun ei ajatustakaan sähkön hinnalle tarvinnut uhrata niin pääasiassa kulutusvaikutus ollut positiivinen, nyt ainoastaan heinäkuu on plussalla koska silloin sähkö oli jatkuvasti niin edullista ettei tarvinnu miettiä lainkaan.
Osalle kulutusvaikutus missä tahansa sopimusmallissa on punainen vaate, koska silloin pitää edes jollain effortilla seurata hintoja. Umpikiinteällä tietää aina mitä sähkö maksaa.
 
Viimeksi muokattu:

-Dz

Liittynyt
06.05.2021
Viestejä
73
Viitsiikö joku vastata tyhmälle? Kun minulla on täysi mahdollisuus ohjata sähkön kulutus vrk 6 halvimpaan tuntiin. (Akku ja paneelit). Huhti-syys ei mene ostosähköä. Kannattaako pitää puhdas pörssi vai ottaa kulutusvaikutteinen? Talvi kk kulutus n. 1200 kwh
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
97
Viitsiikö joku vastata tyhmälle? Kun minulla on täysi mahdollisuus ohjata sähkön kulutus vrk 6 halvimpaan tuntiin. (Akku ja paneelit). Huhti-syys ei mene ostosähköä. Kannattaako pitää puhdas pörssi vai ottaa kulutusvaikutteinen? Talvi kk kulutus n. 1200 kwh
Pörssin ja kulutusvaikutussopparin hintaero on tasan pörssin keskihinnan ja kulutusvaikutussopparin perushinnan välinen hintaero. Kulutusprofiililla/-vaikutuksella ei ole merkitystä, koska se on molemmissa sama. Eli jos pelkkää rahaa mietit niin ota se kumman luulet olevan pienempi.
Jos jännittää pörssin keskihinnan raketointi talvella, niin kannattaa varmaan ottaa se kulutusvaikutussoppari.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Viitsiikö joku vastata tyhmälle? Kun minulla on täysi mahdollisuus ohjata sähkön kulutus vrk 6 halvimpaan tuntiin. (Akku ja paneelit). Huhti-syys ei mene ostosähköä. Kannattaako pitää puhdas pörssi vai ottaa kulutusvaikutteinen? Talvi kk kulutus n. 1200 kwh
Jos tiedät/kuvittelet lukitsevasi sopimushinnan pörssin ka-spottia alemmaksi talvikuukausina niin silloin ns voitat pörssin noilla lukituilla hinnoilla ja kulutusvaikutuksella.
Kun kesäkuukausina ei ole lainkaan kulutusta niin joku 12-24kk lukitus sinulle voi aivan hyvin kannattaakin kun pitkien lukituksien haittapuolet ei osu kohdallesi. (Eli korkea kesähinta)

Historian valossa neljän edellisen vuoden neljän kylmimmän kuukauden keskihinta on ollut pörssissä 10,17c/kwh. Tuo neljän vuoden jakso sisältää 2010 luvulta lähtien 14 vuoden ajanjaksolta historian kalleimman ja halvimmat hinnat(2022 ja 2020). Sitä ennen pörssisähkön hinta noiden 4 kuukauden aikana ollut keskimäärin noin 4-6 c/kwh.

Kulutusvaikutuksellinen sopimus noilla parametreillä on ihan selviö, tuskin sellaista tilannetta tulisi koskaan että kulutusvaikutus olisi kohdallasi plus merkkinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
78
Minulla on myös 5,5 kWh aurinkopaneelit ilman akkuja, viime vuosi oli ensimmäinen kokonainen vuosi kun ne olivat katolla. Kulutusvaikutussopimus alkoi viime syksynä. Olen myös pohtinut että miten paneelit tulevat vaikuttamaan kulutusvaikutuksopimukseeni, lähinnä siis niinä päivinä kun sähkönhinta on päiväaikaan negatiivinen jolloin omaa kulutusta pitäisi suhteellisesti lisätä kulutusvaikutuksen takia, mutta samaan aikaan paneelit tuottaa yli 5 kWh. Viime kesänä oli useampana päivänä negatiivinen hinta, jolloin lopputuloksena kyseiseltä päivältä tulikin sähkölaskua suurentava vaikutus kun tuotin sähkö verkkoon :facepalm: Parina päivänä otin jopa paneeleista virrat pois kun oli usemman tunnin reilusti negatiivinen. Pitää toivoa että tuollaiset päivät ei yleisty, tai paneelisteja ei ainakaan rankaistaisia tuotannosta.
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
398
Vähän olen yllättynyt että kulutusvaikutus on minulla kokoajan plussalla vaikka vedenlämmitys on pörssiohjattu ja autokin ladataan vaan päivän halvimmilla tunneilla. Sitä ei ladata päivittäin. ILP on kokoajan 22 pyynnilla ja makkarin patteri + lattialämmitys. Varmaan johtuu siitä että kulutus keulii kovasti kylminä päivinä. Alkukuun ilmaiset päivät on myös huono asia tässä sopimustyypissä.
Vähän ketuttaa tämä sopimustyyppi, tai se tapa miten se lasketaan. Pakko sitä pirttiä on lämmittää kun on kylmää perkele.

Täytyy varmaan ostaa Shelly myös lattialämmitykselle.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
348
Vähän olen yllättynyt että kulutusvaikutus on minulla kokoajan plussalla vaikka vedenlämmitys on pörssiohjattu ja autokin ladataan vaan päivän halvimmilla tunneilla. Sitä ei ladata päivittäin. ILP on kokoajan 22 pyynnilla ja makkarin patteri + lattialämmitys. Varmaan johtuu siitä että kulutus keulii kovasti kylminä päivinä. Alkukuun ilmaiset päivät on myös huono asia tässä sopimustyypissä.
Vähän ketuttaa tämä sopimustyyppi, tai se tapa miten se lasketaan. Pakko sitä pirttiä on lämmittää kun on kylmää perkele.

Täytyy varmaan ostaa Shelly myös lattialämmitykselle.
Mutta onko sinulla makkarin patteri ja lattialämmitys koko ajan 22 asteessa eikä ainoastaan yöllä/halvoilla tunneilla ja muutoin pienemmällä? Sähkökämpässä ainakin mahdotonta päästä miinukselle, jos lämmitystä ei ohjaa yölle. Vai mikä lämmitysmuoto kyseessä?
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
398
Joo ihan sähköllä kaikki lämpiää. Patteri on 20c säädetty. Nii eniten tässä se ärsyttää että täytyy heittäytyä full on pörssisähkö vaihde päälle. Kun sitä koitin välttää kiinnittämällä. Kotona on vaimo ja lapsia nyt päivisin, että ei viitsi ihan jääkaappiä kämpästä tehdä kalleina pöivinä/tunteina.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Joo ihan sähköllä kaikki lämpiää. Patteri on 20c säädetty. Nii eniten tässä se ärsyttää että täytyy heittäytyä full on pörssisähkö vaihde päälle. Kun sitä koitin välttää kiinnittämällä. Kotona on vaimo ja lapsia nyt päivisin, että ei viitsi ihan jääkaappiä kämpästä tehdä kalleina pöivinä/tunteina.
Sama kulutusvaikutus sillä puhtaalla pörssisähkölläkin on. Molemmilla vaatii optimointia jos haluaa päästä keskihinnan alle.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
797
Joo ihan sähköllä kaikki lämpiää. Patteri on 20c säädetty. Nii eniten tässä se ärsyttää että täytyy heittäytyä full on pörssisähkö vaihde päälle. Kun sitä koitin välttää kiinnittämällä. Kotona on vaimo ja lapsia nyt päivisin, että ei viitsi ihan jääkaappiä kämpästä tehdä kalleina pöivinä/tunteina.
Lattialämmitykseen saa viidelläkympillä ajastettavan termarin, jonka voi laittaa esim yö 25 ja päivä 18. Ja satasella saa Wi-Fi vehkeen, joka sitten helppo laittaa hintojen mukaan.

Makuuhuoneen suosituslämpöhän on jotain 18 niin patterin voi laittaa 16-17. Sitten on tosin vähän ikävä tehdä muuta kuin nukkua siellä.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
705
PKS:n kiinnitykset tällä hetkellä
- maaliskuu 8,229snt/kWh
- kevätkausi 1.4. - 30.6. 4,558snt/kWh
alkaa olemaan houkuttelevissa luvuissa :whistling:

Maaliskuu menee todennäköisesti 50% kiinnityksellä kiinni tänään, mutta kevätkausi hieman pohdituttaa vielä. Lämmityskuluja ja sähköauton latausta pystyn optimoimaan halvoille tunneilla, mutta ymmärtääkseni pian katolle saapuvat aurinkopaneelit sotkevat kulutusvaikutusta ikävästi..
 
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
43
Omavoimalla kevät 4,495c/kwh ja käväissyt välillä pykälän alempanakin, meni täällä lukitukseen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
PKS:n kiinnitykset tällä hetkellä
- maaliskuu 8,229snt/kWh
- kevätkausi 1.4. - 30.6. 4,558snt/kWh
alkaa olemaan houkuttelevissa luvuissa :whistling:

Maaliskuu menee todennäköisesti 50% kiinnityksellä kiinni tänään, mutta kevätkausi hieman pohdituttaa vielä. Lämmityskuluja ja sähköauton latausta pystyn optimoimaan halvoille tunneilla, mutta ymmärtääkseni pian katolle saapuvat aurinkopaneelit sotkevat kulutusvaikutusta ikävästi..
Kiitoksia tästä. Kiinnitin myös Huhtikuu-Kesäkuun.
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
78
Lämmityskuluja ja sähköauton latausta pystyn optimoimaan halvoille tunneilla, mutta ymmärtääkseni pian katolle saapuvat aurinkopaneelit sotkevat kulutusvaikutusta ikävästi..
Miksi paneelit sotkee kulutusvaikutusta?

edit: Tai siis ymmärrän ehkä mitä tarkoitat "sotkemisella", mutta esimerkiksi nyt on parina päivänä ollut aurinkoisia kelejä ja minun paneelit on tuottaneet eilen 12,5 kWh ja tänään 9,1 kWh. Tänään päiväaikaan jolloin sähkönhinta korkea eli laskee kulutusvaikutuksen negatiiviseksi päivällä kun kulutusta muutenkin vähän. Eilen sähkönhinta päivällä aika tasainen koko ajan, kalliimpi kuitenkin kuin yöllä jolloin sitä kulutusta kannatta olla.

Tietysti kesällä ongelmia voi tulla erityisesti jos sähkönhinta on negatiivinen. Voihan sitä silloin laittaa paneelit pois päältä jos kovin negatiiviseksi menee. Ensi kesänä sen sitten näkee millaisia vaikutuksia tulee. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
203
Tänään tuli itselle hintahälytys syksyn hinnasta joka oli käväissyt alle 6,5 c. Itsellä tuohon kiinnitysautomaatti hintaan 5,0, joten en vielä tarttunut. Viime syksy tuli otettua 5,8c, joten aika lähellä sitä ollaan kohta. Myös tuleva talvi on ok hintainen 8,4c (tämä talvi itsellä 8,5c). Tuonne asti en kuitenkaan näe järkeä kiinnittää vielä, ellei todella hyvä tarjous tule. En halua sitoa vielä itseäni mihinkään ja lisäksi kaikki futuurit ovat selvästi laskusuunnassa (ainakin toistaiseksi) pitkällä aikavälillä. Näin ollen tulevaan talveen ajattelisin tarvittavan jopa alle 7c kiinnitystä, jotta kannattaisi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
35
Valaiskaa tyhmää. Itellä on Helenin pörssisähkösoppari ja tulee seurattua appista sähkön kulutusta ja kk-hintaa. Miten Helenillä keskimääräinen kk-hinta oikein muodostuu? Aspa tuntuu olevan täysin tukossa.

Esim. Tammikuun päiväkohtaiset hinnat olivat järjestäen alemmat kuin mitä pörssin keskihinta, silti Helen on laskenut keskihintani oli ollut suurempi mitä pörssin. Summassa ei ole vielä marginaalia päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Valaiskaa tyhmää. Itellä on Helenin pörssisähkösoppari ja tulee seurattua appista sähkön kulutusta ja kk-hintaa. Miten Helenillä keskimääräinen kk-hinta oikein muodostuu? Aspa tuntuu olevan täysin tukossa.

Esim. Tammikuun päiväkohtaiset hinnat olivat järjestäen alemmat kuin mitä pörssin keskihinta, silti Helen on laskenut keskihintani oli ollut suurempi mitä pörssin. Summassa ei ole vielä marginaalia päällä.
Keskimääräinen kuukausi hinta on tietenkin hinta milloin kulutus on vakio. Joka tunnilla sama kulutus. Ei taida monella toteutua kotitaloudessa. Kerrostalossa ilman tai optimointien kanssa vaikea päästä alle. Sähkölämmitystalossa optimoinneilla pääsee helposti alle.

Käy täältä hakemassa kulutus datasi: Fingrid Customer Portal ja lataa ne vaikka Liukurilla lasketaan sähkön hintaa niin pääset kahtelemaan kuinka olet käyttänyt säheliä päivän kalleilla tuneilla enempi kuin halvoilla.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
Esim. Tammikuun päiväkohtaiset hinnat olivat järjestäen alemmat kuin mitä pörssin keskihinta, silti Helen on laskenut keskihintani oli ollut suurempi mitä pörssin. Summassa ei ole vielä marginaalia päällä.
Onko sähkölämmitys? Silloin ainakin käy helposti niin, että jos kuukauden kalliit päivät ovat myös kylmiä, niin kulutus painottuu näille kalliille päiville.

On täysin mahdollista, että vaikka joka päivä pääset alle kyseisen päivän keskihinnan, niin silti kuukausitasolla oma keskihinta on yli pörssin keskihinnan. Pitää ymmärtää miten painotettu keskihinta ja aritmeettinen keskihinta eroaa toisistaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
35
Onko sähkölämmitys? Silloin ainakin käy helposti niin, että jos kuukauden kalliit päivät ovat myös kylmiä, niin kulutus painottuu näille kalliille päiville.

On täysin mahdollista, että vaikka joka päivä pääset alle kyseisen päivän keskihinnan, niin silti kuukausitasolla oma keskihinta on yli pörssin keskihinnan. Pitää ymmärtää miten painotettu keskihinta ja aritmeettinen keskihinta eroaa toisistaan.
VILP lämmitys. Mutta tosiaan, aina ajatellut että menee "perinteisen" keskiarvon mukaan.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 663
VILP lämmitys. Mutta tosiaan, aina ajatellut että menee "perinteisen" keskiarvon mukaan.
No VILP on tässä suhteessa vielä erityisen huono kun kovilla pakkasilla lämmitystarpeen kasvun päälle tulee vielä sen huonontuvasta hyötysuhteesta johtuva kulutuksen kasvu.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Pikaisesti tätä ketjua vilkaisin, niin ilmeisesti PKS Priiman kiinnityshinnat ovat aina kulutusvaikutuksen alaisia? PKS:n omilta sivuilta asia ei mielestäni käynyt selkeästi ja yksiselitteisesti ilmi, vaan enemmän mainostettiin vakaata hintaa. Mites se nyt sitten oikein meni - pitikö sopimuksen olla jo voimassa, että pääsi kiinnittämään vai riittikö 1.4. alkava soppari siihen, että Q3 saa kiinnitettyä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 681
Viestejä
4 208 334
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom