Mielenkiintoista, keitä ovat rajakit, saako sitä sana käyttää loukkaamismielessä, kun esim. sana matu on kielletty ja muistaakseni suvakki sanakaan, ei katsota täällä hyvällä. Ei se minua haittaa, kertoopahan vain mihin kategoriaan kuluut.Joka tapauksessa, on hyvin perusteltua ihmetellä, miksi he eivät itse noudata tätä sääntöä "maassa maan tavalla", mitä ihan oikeasti vaativat 24/7 itse. Muutenkin persujen, rajakkien jne porukan toiminta on aina epäloogista: Kaikessa.
Tiesitkö muuten itse ennen tätä tapausta, että Malesiassa ei saa tehdä lähetystyötä muista uskonnoista? Tosi islam enemmistöisen maan ollessa kysessä se on perusoletus, mutta selvä ohjeistusta en heti löytänyt, ei ainakaan matkaoppaissa tai Wikipediassa varoiteta, että kristinuskon lähetystötä ei saa tehdä.
Uskonnollisesti malaijit ovat muslimeja, kiinalaisten keskuudessa on taolaisia, buddhalaisia ja kungfutselaisia ja intialaiset ovat pääosin hinduja. Maassa on myös jonkin verran kristittyjä. Maan perustuslakiin on kirjattu malaijien uskonnoksi islam. Heitä koskee šarialaki. Islamista poiskääntyminen edellyttää lupaa šaria-oikeudelta, eikä sitä käytännössä myönnetä. Ihmiset, jotka ovat virallisesti muslimeiksi luokiteltuja, eivät myöskään saa harjoittaa muuta uskontoa. Tämä on aiheuttanut uskonnollisia konflikteja. Maassa on käyty oikeutta siitä, saavatko muut kuin muslimit käyttää sanaa Allah. Alkuvuodesta 2011 Malesiassa oli levottomuuksia muslimien ja kristittyjen välillä, jolloin 11 kirkkoa tuhopoltettiin.
Malesia – Wikipedia
Malesiassa matkailija voi rentoutua ja lomailla ilman turhia huolia. Maa on turvallinen matkakohde, vaikkakin maalaisjärkeä tulee käyttää oman turvallisuuden suhteen. Isoissa kaupungeissa ja vilkkaissa turistikohteissa liikkuu taskuvarkaita, mutta väkivaltaa ei juuri esiinny. Öisin ei tietenkään kannata liikkua yksin pimeillä kujilla.
Malesia virallinen uskonto on islam, mutta maassa vallitsee uskonnonvapaus. Matkailijan kannattaa kuitenkin pitää mielessä kohtelias kunnioitus paikallisia kohtaan – etenkin moskeijavierailuilla olkapäät ja polvet tulee peittää.
Malesia