Lamanka sanoi, että 4c/4t alkaa jäädä jalkoihin. Tuo 12100F on sentään 4c/8t, mutta kyllä senkin heikkous alkaa jo tulla esille joissain peleissä.
Heikkoudella tarkoitan sitä, että min/avg -suhde alkaa liian korkean high context switch raten takia mennä pieneksi, jolloin hyvästä keskimääräisestä suorituskyvystä huolimatta pelikokemus on tökkivä. Jokainen context switch vie kernel-aikaa noin 5 mikrosekuntia, minkä lisäksi samalla voi tulla välimuistihuteja lisäämään viivettä. Tämä "säiepingis" alkaa romahduttaa suorituskykyä, jolloin vanha moniydin saattaa puksuttaa ohi. Microsoft ohjeistaa pitämään alle 1000 context switch per sekunti.
Provides steps for identifying cores and threads that have a high number of context switches, which degrades performance.
docs.microsoft.com
Tässä esimerkki, jossa Intelin 4c/4t romahtaa, eli Computer Base 1080p BF V, avg/min 0,2 %/minimisuhdeluku (eli min/avg * 100 %):
Intel (muissa vanhoja Skylake-ytimiä, paitsi uudessa 12100F:ssä)
10900K, 10c/20t, 134,9 fps/100,2 fps/74,3 %
10700K, 8c/16t, 130,6/95,0/72,7 %
10400F, 6c/12t, 119,6/81,8/68,4 %
12100F, 4c/8t, 125,4/77,8/62,0 %
7600K, 4c/4t, 99,7/47,7/47,8 % !!
Uusi 4c/8t oli keskimäärin nopeampi kuin vanhempi 6c/12t, mutta vanha voitti minimeissä. Suhdeluku heikkenee melko maltillisesti ydin-/säiemäärän vähentyessä, mutta varsinainen romahdus tapahtui kuitenkin vasta 4c/4t:n kohdalla, jonka suhdeluku laski alle 50 prosentin.
AMD, vanhempi sukupolvi, jotta löytyy myös vähäytimisiä:
3900X, 12c/24t, 123,8 fps/90,5 fps/73,1 %
3700X, 8c/16t, 116,8/82,5/70,6 %
3600, 6c/12t, 117,5/76,8/65,4 %
3300X, 4c/8t, 111,0/53,4/48,1 % !!
Tässä 3600 on jostain syystä karvan verran nopeampi keskimäärin kuin 3700X, mutta minimeissä isoveli menee selvästi ohi. Suhdeluku heikkenee pikkuhiljaa kuten Intelilläkin, mutta nyt romahdus näkyy jo 4c/8t:n kohdalla, kun 3300X:llä laskee alle 50 %:n. Mutta löytyihän sieltä 0.2% etu 10400F:lle mikä on varmasti juuri se ero eikä esimerkiksi mahdu virhemarginaalin sisään peleissä, jos kokonaissuorituskyvyssä ero on luokkaa 2%.
Toki löytyy pelejä, joissa Intelkin kyykkää jo (nopean) 4c/8t:n kohdalla, esim. Borderlands 3 @1080p:
10700K, 8c/16t, 150,8 fps/125,3 fps/83,1 %
8700K, 6c/12t, 147,7/112,4/76,1 %
12100F, 4c/8t, 159,7/95,0/59,5 % !!
7700K, 4c/8t, 144,1/102,1/70,9 %
7600K, 4c/4t, 124,1/55,1/44,4 % !!
Vähäytimisen 7600K:n suhdeluku romahtaa reilusti alle 50 %:n. Toinen havainto on, että erittäin nopea 4c/8t (12100F) vaikuttaa kompuroivan omiin kontteihinsa. Sen suhdeluku on alle 60 %. Hitaamman 4c/8t:n (7700K) suhdeluku on noin 70 %, minkä ansiosta sen minimit ovat parempia kuin uudella 12100F:llä.
Testien perusteella ei oikein pysty sanomaan mikä osuus romahduksissa on liian suurella context switch -tahdilla ja minkä verran johtuu välimuistieroista. Se on kuitenkin varmaa, että kaupasta ei voi ostaa tyyliin: "Antakaa mulle 4c/8t ja sikapaljon välimuistia, kiitos.". Suuret välimuistit tulevat vain suuren ydinmäärän kylkiäisenä, joten hyviä minimejä metsästävä joutuu valitettavasti ostamaan nykyhetkeen "tarpeettoman" paljon ytimiä. Onneksi niille ylimääräisille ytimille on (ainakin tähän asti) tupannut tulevina vuosina tulemaan oikeaakin käyttöä uusien raskaampien pelien myötä.