Laitoin tossa pari päivää sitten Xeon X5675:n tilaukseen, 19€:lla tulee Suomeen. Asus P6T Deluxe on osoittautunut varsin hyväksi lankuksi ajan kanssa ja nykyisellä X5650:lla olisi menohaluja enemmänkin kuin 4Ghz:ia, joissa oli muistakseni corevoltage 1,264V. X5675 nostaa peruskertoimen maksimin 20:stä 23:een, joten ainakin emon nykyisen väylänkeston puolesta voisi saada jopa 4,6Ghz (23x200). Joten katellaan millainen kivi sieltä tulee, uskoisin ja toivoisin saavani sen 4,3-4,4Ghz:ia sillä nämä X5675:t taisi olla varsin hyväkulkuisia, parhaimpia 95W TDP-prossuja.
Meinasin ensin kommentoida kyllähän X5650 menee samoihin kuin X5675:n... mutta joo P6T Deluxe ei tosiaan tue Turbo kertoimilla ylikellottamista.
Tuossa rouvan koneessa on emona P6T SE ja siinä X5675 rullaa nätisti 4.5GHz:ssä.
Ensin asensin siihen X5680:n juuri tuon takia ettei X5650 tai X5660:stä saa paljoa irti kun ei Turbo kertoimet toimi. Mutta tuo X5680 kävi niin kuumana tuossa että kellot jäivät 4.3GHz:n ja silloinkin oltiin prime95:ssa 97asteessa.
Otti muuten se LGA1155 ITX koneen ostaja taas yhteyttä, eikä ollut saanut sitä vieläkään toimimaan.
No tarjosin että voin siitä R9 Nanosta hyvittää 80€, kun mulla on sille kyllä käyttöä ja sitten laittaa toiset 80€ ja ostaa esim GTX 1650:n siihen.
Tämä ei tietenkään kelvannut, vaan olisi pitänyt hyvittää koko 370€ mitä se siitä makso...
Minä vaan että ei se minun vikani ole jos ajuri päivityksellä sait sen tuohon tilaan.
Sitten tuli vihanen vastaus että:
Olisi ollut kiva ostovaiheessa tietää, että on tälläinen mahdollisuus niin en olisi edes ostanut konetta. Rakenna ensikerralla sellainenkone joka kertää ajuri päivityksen.
Vastasin:
Ei minulla ollut siinä ajuri ongelmia. Eikä minulla ollut tullut musta ruutu ongelmaa vastaan ennen joulukuun ajureita (uusimmatkin tekevät sitä vieläkin kun kokeilin). Sen konees kasasin ja testasin marraskuussa. Joten miten olisin voinut ennustaa tommosen asian ?
Kun ei minulla ole kristallipalloa että nään tulevaisuuteen että tulevat ajurit kusevat koko jutun.
Ongelman saat kuntoon vaihtamalla tuon näytönohjaimen esim GTX 1650:n tai odota kuukaus kaksi että AMD saa toivottavasti ajurinsa toimimaan.
Mutta tämmöstä tällä kertaa
Veti muuten Windows 10 itsensä hyvin sekaisin kun vaihdoin FX-8120:n tilalle A10-7850K:n. Nimittäin mikään verkkolaite ei toiminut vaan aina error 56.
Ja siis koski emon omaa verkko ohjainta sekä blutooth sekä wifi korttia mitä siinä kokeilin.
Ensin ajattelin että vika emossa joten tökkäsin Rampage IV:n kiinni ja sama homma siinä. No päivitin sitten tuo 1903 buildin 1909:n niin kaikki taas toimii. Tosin ideani oli pitää 1903 testi kauden loppuun, mutta eipä tuolla varmaan isompaa vaikutusta ole mihinkään kun muutenkin nyt keskityn näihin hitaamman luokan rautaan.
Samalla sitten kokeilin onnistuuko E5-1620 v2:n kellotus Rampage IV:lla ja vastaus oli EI.
Minä kun muistin että tuo olisi identtinen i7-4820K:n kanssa mutta näemmä muistin asian väärin
Samalla sitten ilman jäähynä kokeilin että kai nuo mun kaksi 3930K:ta toimii, kun en ollut niitä muistaakseni aikaisemmin testannut. Mutta nehän toimi vallanmainiosti
Samaa ei voi sanoa tuosta MSI X79 Xpower 2 emosta, kun senkin muistin vihdoin testata taas viimeisimmän pinnejen oikomisien jälkeen.
Eli ei POSTaa vielä, mutta PCIe, USB ym. näyttäis toimivan ja prossu lämpenee. Kun alunperin näytönohjain ei edes herännyt henkiin eikä prossu lämmennyt.
Taitaa olla sijoituskohde nämä vanhat xeonit. Itellä e3-1280, alissa näytti hinnat olevan 60-80€ paikkeilla.
Juu en tiedä miksi kaikki 4c/8t LGA1155 kivet ovat Alissa ja eBayssa ihan älyttömissä hinnoissa. Sama tosin koskee myös 6-ydin Phenom 2:sia sekä 8-ydin FX:ksiä.