Tällä hetkellä tuossa testaamista odottais Athlon 7750 Black Edition. Kellotukset siihen olen jo tehnyt ja se oli ihan paska.
On se hienoa kun on BE versio että voi kerrointa muuttaa, mutta olis kiva jos volttejakin vois nostaa. Mutta ei.
Vakio volteilla 2.7GHz -> 2.9GHz.
Sentään HT linkkiä pysty nostamaan 1800Mhz -> 2000MHz:n.
Tuohan on ekan polven Phenom, josta on disabloitu kaksi ydintä. TDP silti Phenomin 95W, kun hieman aikaisemmin julkaistu Athlon X2 4850e oli 45W. Tietenkin tuossa Phenom-pohjaisessa on kahden megan L3-cache, jota noissa aikaisemmissa Athlon X2 -malleissa ei ole, mutta silti tuo ei vaikuta kovin optimaaliselta prossulta.
Itselläni oli silloin Athlon 64 3700+, 2GB muistila ja ATI Radeon 9800 Pro näytönohjaimella. Ja Vista Ultimateni toimi hienosti.
Minulla eka Vistalla tullut kone oli HP Pavilion Elite -pakettikone Phenom 9500:lla, 3 GB muistilla ja Geforce 8800 GT:llä. Sillä Vista toimi sen pahemmin tökkimättä, etenkin päivitettyäni 3 GB DDR2-667 -> 8 GB DDR2-800. Mutta tuossa oli aika paljon enemmän tehoa kuin sen ajan keskivertokokoonpanossa, eikä esimerkiksi Turion 64 X2 -läppärillä ja huomattavasti kevyemmällä AMD:n näytönohjaimella käyttäjäkokemus ollut kaksinen.
Tänään tuossa live streamin muodossa vähän testailin Phenom X3 8550:sta. Kuinka minä aina olen ymmärtänyt että nämä ekat Phenomit ovat paskoja ?
Muistan nimittäin vielä kun pähkäilin Phenomeitten ja Core 2 Duo:n välillä ja koko netti silloin sano että Phenomit ovat surkeita.
Ekat Phenomit (kuten tuo oma 9500) sisälsivät TLB-bugin, jonka ohjelmallinen korjaus ei mennyt ihan nappiin:
Before Phenom's original release a flaw was discovered in the translation lookaside buffer (TLB) that could cause a system lock-up in rare circumstances; Phenom processors up to and including stepping "B2" and "BA" are affected by this bug. BIOS and software workarounds disable the TLB, and typically incur a performance penalty of at least 10%.
Tuon lisäksi Vista ei toiminut moniydinprossujen kanssa kauhean järkevästi, joten Phenom II:n virranhallintaa rukattiin alkuperäiseen verrattuna huonompaan suuntaan, jotta prossu toimisi paremmin Vistan kanssa:
In another change from the original Phenom, Cool'n'Quiet applies to the processor as a whole, rather than on a per-core basis. AMD implemented this to address the mishandling of threads by Windows Vista, which can cause single-threaded applications to run on a core that idles at half its clock rate.
Ekojen Phenomeiden virrankulutus myös oli kohtalaisen kova, vähänkin nopeammat prossut olivat 125W tai pahimmillaan (=9950 BE) 140W TDP:llä. Lisäksi samanikäinen (ja lähes yhtä virransyöppö) Q6600 oli paljon nopeampi ja kellottui paremmin. Sekä Phenomille että Core 2 Quadille 65 nm -> 45 nm siirtymä teki hyvää ja sekä Phenom II- että 45 nm Core 2 Quadit olivat paljon edeltäjiänsä onnistuneempia prossuja. Tästäkin huolimatta jo se eka Phenom 9500 tuntui erittäin merkittävältä parannukselta verrattuna Athlon 64:ään, P4:stä puhumattakaan.
Tuo hieman riippuu. Moni joka vaihtoi oli silloin 1-ydin Pentium 4 tai kuten itsellä oli Athlon 64 3700+ DDR 1 (1-2Gb max) käyttäjä.
Tuolloin ~2007 vaihtoehtoja oli oikeastaan Athlon 64 X2 6400+ BE (tai 6000+) vs Intel Core 2 Duo tai kuten itse päätin Core 2 Quad Q6600
Q6600 oli noista ehdottomasti järkevin vaihtoehto, sillä pärjää ainoana noista kohtalaisen hyvin jokapäiväisessä käytössä vielä näin 11 vuotta myöhemminkin.
Edit: yllättävän moni niistä jotka silloin 2007 paikkeilla naureskelivat että on tyhmää ostaa 4Gb DDR2 muistia ja 4-ydin prosessori koska kyllä sillä AMD:n tai Intelin 2-ydin prosessorilla ja 2Gb DDR2 muistia tehot ei ehdi koskaan loppua kesken olivat vaihtaneet prosessoria jo aikoja sitten kun itse hankin 2600K prosessorin 2011... ...jolloin kaikki kertoivat että 2500K oli se oikea ostos ja vain tyhmä hankkii 2600K koska "koskaan" ei pelit/hyötyohjelmat tarvitse tai edes osaa käyttää päälle 4-ydintä ja säikeet on turhasta maksamista.
Itsekin mietin tuolloin, hankkisinko yksittäisen ytimen osalta hieman nopeamman tuplaytimen vai neliytimen. Olin jo silloin säätänyt jonkin verran virtuaalikoneiden kanssa, joten päädyin neliytimeen. Pian tuli hankittua Full HD -videota kuvaava kamera ja siinä vaiheessa, kun .MOV-muodossa tallentuneita videoita rupesi pakkaamaan uudestaan järkevämpiin tiedostokokoihin, neliydin osoittautui varsin hyväksi valinnaksi. Virtuaalikonekäytössä myöskään muistia ei oikein voi olla liikaa, joten 64-bittinen käyttis ja silloisen emolevyn maksimit 8 GB muistia osoittautuivat myös hyväksi ratkaisuksi.