Tätä olen itsekin epäillyt. Onkohan tuolle mitään tehtävissä?
No kai tuon saa säädettyä. Siis jollain config switchillä että se phoenix tiputtaa kelloja dagin luonnin aikana. Tosin eikö tuo mene uusiksi kun nonce vaihtuu. Mun mielestä tuo tapahtuu kerran, joskus pari viikossa. Eikun siis epoch on tuo mikä vaihtuu hiljalleen, nonce on taas se arvaus mitä miner yrittää kokeilla täydellä teholla.
Mä olen enimmäkseen käyttänyt trex ja redteammineria, ne ei vaadi tuollaista, ja mulla noi radeonin kortit selvästi toimivat paremmin jos säädän ensin kellot ja sitten vasta laitan minerin päälle. Varsinkin yhden kortin kanssa on ollut todella usein ongelmaa, nyt olen ehkä oppinut miten sen kanssa toimitaan, kun se on toiminut iloisesti useamman viikon. Toi TRM oli kerran täysin randomisti lakannut mainaamasta noin 6 vuorokauden jälkeen. Huomasin sen muutaman tunnin viiveellä. Siinä oli logissa jotain epämääräistä tekstioksennusta muutama rivi, joka ei ollut selvästikään mitään virheilmoituksia vaan jotain ihan randomia roskaa muistista, ja sitten luki että sulkeutui. Muistaakseni se mineri suoraan käynnistettyä uudestaan alkoi toimimaan, eikä radeon settings näyttänyt että ajureissa olisi mitään vikaa ollut(wattman has restarted, sitä tuli joskus aikoinaan ensin). En muista että tuo TRM olisi koskaan tehnyt tuollaista, kyllä se on monesti ollut yli viikon toiminnassa ihan iloisesti.
Eilen oli omituinen juttu kun yritin tuota AMD:n droppia vahtia, ja yritin myös osallistua toisella koneella. En saanut millään etäyhteyttä toiseen koneeseen. Yleensä siihen on saanut, kun taas toinen kone mihin sentään sain yhteyden, on yleensä ollut hankala ja tarvii yrittää monta kertaa.(*) Ajattelin sitten kokeilla siihen toiseen koneeseen kytkeä HDMI dummyn kun mulla oli yksi sellainen vapaana. Joo, yhteys avautui, mutta samalla trex oli kaatunut siihen kohtaan. Siis se oli koko ajan mainannut siihen dummyn iskemiseen asti, 10 vuorokautta ihan iloisesti, todella omituinen juttu. Ei suostunut enää toimimaan ja Windows näytti device managerissa että kaikissa näyttiksissä on jotain vikaa ja niiden ajurit on sammutettu, jouduin käynnistään sen koneen uudestaan.
(*) Nytkin yritin sitä vilkaista ja jotain 10 minuuttia yrittämistä ennenkuin se antaa kuvaa ulos. Kun taas tuo toinen eilen temppuillut kone yhdisti samantien. Noi koneet siis toki ovat varsin vakaita eikä noita tarvitse juuri muutoin säätää kuin käynnistäessä laittaa minerit ja kellot päälle.
– Jos laite on ollut yötä päivää louhinnassa eikä normaalissa kotikäytössä, niin tuote ei ole enää palautusoikeuden piirissä.
Kyllä se on ihan Powerin omien ehtojenkin mukaan, kunhan "käyttötunteja" on max 399.
Olisi myös kiva tietää mikä tekee tietokoneesta "puhkikulutetun" 32-60 päivän aikana, vaikka se olisi päällä 24/7. Suunnilleen sama asia kuin toteisi tietokoneen olevan puhkikulutettu sen jälkeen kun Ville-Petteri on pelannut sillä 3 tuntia päivässä vuoden ajan.
Chia mainauksella kyllä saa aika lyhyessäkin aikaa SSD:n todella kulumaan.
Ja mitä näyttiksiin tulee, jos vaikka antaisit mulle hetkeksi etäyhteyden sun omaan koneeseen niin mä voisin katsoa jos vaikka keksin jotain.
Lauantain editit
Laitetaas tähän väliaikatietoa omasta mainauksesta.
Meni just 500 MH/s rikki. Vielä pitäisi asentaa vanhat ajurit taas kerran kun Windows vähän liikaa tykkää vetää tuota 3060 mainausajuria uusiksi, yksi 3060 toimii puolella teholla. Muutama Radeon myös antaa hieman vähemmän kun pitäisi, noiden säätäminen on vähän herkkää ja tuntuu niin helpolla vaativan reboottia tai paria että sen saa puhtaasti toimimaan. Toisaalta just yksi Radeon tuli lisättyä ja toinen siirrettyä riserin varaan, niin sen takia noi on vielä vähän kesken. Joku 35 MH/s pitäisi vielä irrota lisää softasäädöin, ihan 600 MH/s ei mene rikki mutta jotain 570 MH/s -580 MH/s pitäisi olla yhteensä. Akuutisti tulossa olevia kortteja 0. Pari Radeonia vetämässä edelleen marraskuulta julkaisupäivältä, muutama 3070 jostain tammikuulta, ja lisää noita 3060 maaliskuulta. Sekä peräti pari kappaletta myös 3060 Ti, toinen jostain marraskuulta toinen tammikuulta. En usko että noita kyllä tulee yhtään, kerran yli puoli vuotta on jo mennyt. Ja jos noita 3060:a tulisi niin ne on varmasti kaikki LHR ja korkeintaan saisin joku 50e niitä trokatessa. Muttei niitäkään tule.
Kortteja yhteensä tasan kymmenen. Vapaita risereita ja slotteja niille on tasan yksi, pitäisi tilata hieman lisää. Tällä hetkellä noi AMD:n dropit näyttää aika hyvältä lähteeltä(hinnan puolesta) uusille näyttiksille, sieltä kun saa kalastettua kortin, niin se laskee keskihintoja ja kivasti tuo marginaalia touhun jatkamiseen. Aion jatkossa yrittää erityisesti 6800 XT:tä saalistaa.
Suhteessa selvästi kallein kortti on ollut 6700 XT 700 eurolla, sitä yritän myydä mutta eipä se mene ilman että myisi tappiolla, ja se ei ole tarpeeksi pitkään mainannut että viitsii. Voi olla että tuo jää lopussa itselle, luultavasti ainoa minkä varmasti joutuisin myymään tappiolla. Toki 600 euron 3060 myös tekee tiukkaa realisoida. Se sentään on mainannut omaa hintaansa jo kohtalaisen hyvin. Noi muut on aika hyvänhintaisia ja esim. 630 euroa maksanut 6800 refu on varmaankin paras. (huomioin siis kortin arvoa pelinäyttiksenä myös, en pelkkää MH/s per euro)
Jos nyt oikein laskin niin kortit ovat maksaneet yhteensä hieman alle 7k. Yhden ylimääräisen koneen olen tavallaan ostanut osina, toisaalta se on nopeampi kuin tää mun syksyllä kasaamani pelikone. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus testata että onko tosiaan 5600X havaittavissa määrin nopeampi peleissä kuin kevyesti kellotettu 9600K. Itse olen vielä skeptinen kunhan ei HD resoluutiolla pelaa, mm. CP2077 pelatessa ei mielestäni prossu ollut hidasteena.
Kesäkuussa tapahtui siitä jännä juttu, että sähkökulutus ei kasvanut lainkaan! Mulla on siis käytännössä sähkönkulutus=mainaus. Nyt heinäkuussa tilanne on taas korjaantumassa, vuorokauden kulutus noussut 28 kWh ->31 kWh ->34,4 kWh. Tuossa on tapahtunut pieni energiatehokkuuden tiputus kun jouduin laittamaan kolmannen koneen tulille. Ehkä voisin saada noi tiivistettyä kahteen mutta hemmetin hankalaa kyllä on, parikin yritystä on ollut, noi ei vaan oikein ole yhteistyöhaluisia. Jatkuvaa tehoa siis 1,44 kW ja tänään vielä nousee ehkä 200W? Näyttiksissä nousee enemmän mutta samalla tuli neljäs virtalähde kytkettyä jonka pitäisi hyötysuhdetta parantaa. Eli kuukausikulutus nousee jonnekin 1200 kWh kulmille. Ts. 120e/kk. Tällä hetkellä poolin tuottoennuste näyttää todella väärin kun tuossa meni 6 tuntia räplätessä jolloin suuri osa hashratesta oli poissa, mutta jos nuo tuottaisi vaikka 600e kuussa niin näin erikseen laskien sähkönkuluksen osuus tuotosta on aika suurempi kuin mitä olen aiemmin ajatellut. Jos tuotot tippuisi neljäsosaan niin ne vielä kuittaisi sähkönkulutuksen, mutta niillä tuotoilla ei kyllä näitä näyttiksiä enää pidetä omissa käsissä.
Lopuksi tärkein eli tuotot. Aloitin tammikuun lopulla ja tuosta yltä näkee aika hyvin hashraten kehityksen, lähdin varsin varovaisesti liikkeelle kun ajattelin että nää kryptot voi ihan koska tahansa romahtaa, ja toisaalta näyttisten hinnat olivat melko epämielyttäviä jo tuolloin. Ja kyllä vielä sen tekee, kunhan näyttikset eivät ole liian kalliita niin kyllä sen kestää. Tuplariskiä mulla ei ole eli ainoastaan näyttisten arvo voi alentua, kryptot pyrin aina myymään tällä hetkellä noin viikottain. Se on kyllä monesti tässä ollut hankalaa kun joutuu ikäänkuin myymään tappiolla siihen nähden mitä keskihinta ollut ollut niitä coineja mainatessa. Silti, esim. tällä hetkellä mulla on alle 30e ETH.
Tuotto yhteensä 3500e. Sähköä mennyt ehkä 4 MWh eli 400e ja verot on vielä hämärän peitossa. Sanotaan vaikka 900e. Eli puhdas tuotto vielä aika aneeminen. Mutta se on kaikki ilmaista, helppoa rahaa. Ja tää pelikone on niin täydellisen ilmainen kuin pelikone voi olla.
Ensi sykliin sitten (toivottasti) lähdetään bitcoineilla ja shitcoineilla, niillä voi sentään oikeasti tienata jotain merkityksellisiä summia. Kivaa puuhastelua tää silti, ei yhtään harmita surffailla netissä isolla tietokoneella vs. läppäri, kun sähkönkulutus on tavallaan nolla. Vielä kivempaa olisi sähkölämmittäjillä jossain pohjoisessa.