Okei, sitä ei voi suoraan konepakettia ostaessa tietää. Se on kyllä harmi. Koska jos paketti on Ryzen G ja RTX LHR niin taitaa tuotot jäädä aika pieniksi.
Juu, aina joutuu kokeilemaan onneaan pakettikoneen ostaessa. Useimmat uudet ovat LHR:ää lähtökohtaisesti, mutta kuten itsellänikin kävi pulla, niin outletista sain viikko sitten Acerin Predatorin (
about tämä mutta 3060Ti) 900 eurolla. Sekin oli sopivasti ilmoitettu pari tuntia aiemmin, eli ei ne kauaa siellä säily ja tuuria pitää olla. Outletissa yleensä sitä varaston ja palautusten ylijäämää, joten todennäköisyys "vanhaan" koneeseen parempi. Suosittelen seuraamaan aktiivisesti, aina välillä ihan mielenkiintoisia paketteja pyörähtänyt tuollaisella 800-1200 euron pinnasta - siis juuri tällaisia Acereita ja HP:itä, joskus harvemmin Asuksia, jotka toimivat oikein kivasti mainaukseen ja lämmitykseen, mutta myös pelaamiseen yms käyttöön.
Itse olen ihan fifty-fifty pakettikoneiden ja itse koottujen suhteen - omat pakettikoneet ovat ihan jees ja ajavat asiansa, ja hinta-laatusuhde alennuksista huikea, mutta toki muistit, emot, virtalähteet ja yleensä prossutkin (ja miksei GPUn joku tuhnuversio, vaikka olisikin 3060Ti tms). Itse koottu taas on kovinta hottia. Eroa en ole huomannut. Hinta toki hemmetisti korkeampi, vaikka hyvistä alennuksista komponentit olenkin metsästänyt. Eli jos ihan yhtä konetta hakee, joka tulisi omaan käyttöön ja ohessa maksaisi mainaamalla itsensä takaisin, niin nähdäkseni pakettikoneet ovat mainettaan parempia, ja perus pelailuihin ja duuniin toimivat varsin mainiosti. Toki jos tekee kovempaa duunia tai kone rullaa jossain makuuhuoneessa, ni mielelläänhän siitä maksaa satasen enempi huomattavasti hiljaisemmasta kotelosta, nopeasta SSD:stä yms.
Noi tuotot ovat kyllä yleensä merkittävästi arvioituja pienemmät. Nimenomaan kun huomioi sähköt, transaktiokulut, heiluvat tuotot ja lakia noudattaessa verot, ni yhtäkkiä ei olekaan ihan ilmaista rahaa, etenkään, kun huomioi tuntimäärät, mitä seurantaan ja setuppiin lopulta menee, puhumattakaan veroilmoituksen täyttämisestä. Itse huomannut, että nyt kun GPUita on kertynyt nurkkiin se about 350Mh/s (eli pari 3070 ja kolme 3060Ti ja 1 3060), niin alkaa tuotot olemaan tasolla, että voi nostaa sen parikymppiä päivässä, siihen päälle kolmisen euroa raptoreumia ja euron verran Chiaa, niin kuukaudessa tienaa sen verran, että tuntuu ihan miellekkäältä harrastukselta.
Jos homma kosahtaa, niin aina näistä ohjaimista ja pakettikoneista saa kuitenkin valtaosan takaisin, että jos nyt edes muutamat kuukaudet ehtii uudella tavaralla louhimaan niin pitäisi sentään lähes omillensa päästä. Riskit ovat siis nähdäkseni hyvin rajalliset. En tosin silti heittäisi kymppitonnia kiinni koneisiin, vaan aina uutta pakettia alennuksesta, kun takaisinaikamaksu kelvollinen, tulevaisuus valoisa, ja edelliset laitteet about jo maksettu takaisin.