3060/3070 kortit käyttää GDDR6 muisteja. Esimerkiksi RX 5700XT käyttää myös GDDR6 muisteja mutta mukana on myös lämpötila-sensori millä muistien lämpötilat saa selville. Oman RX 5700XT Strix kortin muistit kävivät reilusti yli 90C asteisina ilman ylimääräisten lämpötyynyjen lisäystä korttiin.
Eli kyllä ne GDDR6 muistitkin kuumana käy huonolla jäähdytyksellä, vaikka se ei ulkoisesti näytä throttlaavan. Ja se throttlaus onkin 3060/3070 korttien ainoa muistilämpötilan indikaattori...
Suurin ongelma tässä on etteivät nämä pystymetsästä tulevat mainaajat ymmärrä ettei niitä kortteja pidä ajaa vakio tuuletinnopeuksilla vaikka hwinfo sanookin että coren(!) hotspot/junction lämpötilat ovat alle 50C.
Mulla on selvästi myös 6700 XT refun muistit käy reippaasti kuumempana kuin muiden GDDR6 korttien. 6800 AIB on huomattasti parempi. Toki jälkimmäisessä on kolme tuuletinta ja ekassa kaksi, mutta jälkimmäisen GPU piiri on myös huomattasti isompi, joten se kuluttaa enemmän. Coren lämpötilaero noilla on jotain 5 astetta 6800:n hyväksi. Mutta, muistien lämpötila on 20 astetta 6800 hyväksi. Eli tuon refun muistien lämmönsiirtyvyys jäähyyn, on huono. Tietysti tuota 6700 XT:tä ajan lähes täysillä tuulettimilla ja 6800 en. Noi Radeonit näyttää myös lämmön trottlausrajat, tuolla 6700 XT:llä se on
Noilla 3070:lla en ole huomannut mitään eroa hashratessa eri korttien lämpöjen suhteen. Yksi kahden tuulettimen malli joka on yllättäen kuumin, ja kaksi 3 tuulettimen mallia. Lämpötilaero noin 10 astetta, viileämmät 50% tuulettimilla, tuo kuumin 60%. Samoilla muistikelloilla ne kaikki antaa saman verran. Tuota yhtä 3 tuulettimista yleensä ajan hieman pienemmillä kelloilla koska usein myös pelaan sillä, noiden muiden mainauskelloilla se antaisi lieviä artefakteja pelatessa.
Noista staleista, mulla on yleensä kaikki alle 0.5%. Kiinteä yhteys. Wlan voisi jotain 1% - 1,5% olla OK. Koneen käyttö ei juurikaan vaikuta noihin, toinen kone jota olen viimeksi räplännyt muutama päivä sitten etäyhteydellä, silti tuottaa vähän staleja, n. 0,2%.